واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: حُسن يوسف.../ حضرت يوسف(ع) گلچين شده خداوند از ميان خلق بود
يعني جِبايه. شما مي بينيد وقتي يك طبق ميوه اي هست، چند تا كه درشت و شفاف و رسيده و سالم است، انسان برچين مي كند. آن برچين كردن را مي گويند « اجتبي »، آن برچين شده را مي گويند: «مجتبي ». مجتبي يعني جِبايه شده، برچين شده، اِجتبي شده. در بين افراد خداي سبحان بعضي ها را برچين مي كند. آنهائي كه سالم اند، صادق اند؛ آنها را برچين مي كند. فرمود: تو را در بين افراد ديگر برچين مي كند. همانطوري كه تا كنون اين نعمت را داد، بقيه اين نعمت ها را هم بعد به تو خواهد داد. امّا حالا اين نبوّت است، ولايت است، وصايت است، چيست؛ روشن نيست. هر پيامبري مجتبي است، امّا هر مجتبي اي پيامبر نيست.
باشگاه جواني برنا/ علامه عبدالله جوادي آملي
فصل رويش دلها در بهار قرآن، بيترديد عطش به دانستن رمز و رازهاي كلام وحي را بيشتر ميكند خصوصا كه بهترين داستانهاي بشر را در مصحف حضرت حق پيگيري كنيم. آن هم از زبان كسي كه خود دانشآموخته مكتب وحي است... روزهاي فرد را با باشگاه جواني برنا و تفسير سوره حضرت يوسف(ع) بگذرانيد...
رؤياي صادق، بهره افراد صادق
… در رؤيا؛ آنكه صادقانه زندگي مي كند و جزء صديقين است، مَعَ الصّادقين است. چنين شخصي رؤياي صادق نصيبش مي شود. امّا آن كسي كه در فعلش يا در قولش يا در نوشتارش كم و بيش از صدق فاصله گرفته است، رؤياي صادقه كه بُشرائي است براي مؤمن، كمتر بهرهاش مي شود. انسان دروغگو خواب صادق نمي بيند. زيرا اين نفس بايد در عالم رؤيا آنچه را كه ديد، حفظ بكند. خُب وقتي به دروغ عادت كرده است؛ هر چه را ديد كم و زياد مي كند، تحريف مي كند، يُحَرِّفُونَ الكَلِمَ (1)مي كند. لذا از وجود مبارك رسول گرامي (ص) رسيده است كه: اَصدَقُكُمْ رُؤياً اَصدَقُكُمْ حَديثاً. آن كسي كه راستگوتر است، خواب هاي راست را هم او مي بيند. چون وجود مبارك پيامبر و انبياء (ع) جزء صديّقيناند، رؤياي آنها هم صادق خواهد بود.
حضرت يوسف (ع) گلچين شده از خلق
خُب از اين يك جمله اي كه وجود مبارك يوسف گفت: رَأيتُهُمْ لِي ساجِدينْ (2)، اين مطالب را وجود مبارك يعقوب برداشت كرد و به حضرت يوسف فرمود. فرمود: وَ كَذلِكَ، يعني همانطوري كه اين رؤيا كه روزي معنوي است نصيب تو شد، يَجتَبيكَ رَبُّكَ (3)؛ تو جزء مجتبيهاي پروردگاري!
« اِجتبي » يعني جِبايه. شما مي بينيد وقتي يك طبق ميوه اي هست، چند تا كه درشت و شفاف و رسيده و سالم است، انسان برچين مي كند. آن برچين كردن را مي گويند « اجتبي »، آن برچين شده را مي گويند: «مجتبي ». مجتبي يعني جِبايه شده، برچين شده، اِجتبي شده. در بين افراد خداي سبحان بعضي ها را برچين مي كند. آنهائي كه سالم اند، صادق اند؛ آنها را برچين مي كند. فرمود: تو را در بين افراد ديگر برچين مي كند. همانطوري كه تا كنون اين نعمت را داد، بقيه اين نعمت ها را هم بعد به تو خواهد داد. امّا حالا اين نبوّت است، ولايت است، وصايت است، چيست؛ روشن نيست. هر پيامبري مجتبي است، امّا هر مجتبي اي پيامبر نيست. لذا از اين آيه نمي شود نبوّت وجود مبارك يوسف را به دست آورد. وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأويلِ الأحاديثْ (4). وجود مبارك يعقوب از اين رؤيا فرمود كه: علم تأويل احاديث را خداي سبحان به حضرت يوسف (ع) خواهد داد. تأويل احاديث هم غير از تعبير رؤياست…
وَ يُتِمُّ نِعمَتَهُ عَلَيكَ وَ عَلي آلِ يَعقُوبْ (5)؛ نعمت خود را بر تو تمام مي كند. بهترين نعمت، نعمت ولايت است. حالا اين نعمت روي اطلاقي كه دارد؛ هم نعمت ظاهري را مي گيرد، هم نعمت باطني را مي گيرد. خداوند نعمت خود را بر تو تمام مي كند و بر آل يعقوب هم تمام مي كند.
پذيرش توبه برادران يوسف به بركت دعاي دو پيامبر الهي
آنجا كه پاي آن برادرها لغزيد، تعبير كرد به برادران...نفرمود: يُتِمُّ نِعمَتَهُ عَلَيكَ وَ عَلي اِخوَتِكْ! به هر تقدير اينها كه هميشه در آن حد نبودند. بعد دو تا پيامبر خدا براي اينها طلب مغفرت كردند..فرمود:لا تَثريبَ عَلِيكُمُ اليُومْ(6) اين يك پيغمبر..آن هم وجود مبارك يعقوب گفت: سُوفَ اَستَغفِرُ لَكُمْ(7). گفتند: سرّ تأخير اين بود كه مي خواست سحر بشود؛ در سحر چون دعا و استغفار مؤثرتر است، براي فرزندانش در سحر استغفار كند.
خُب، حالا يا نكتة تأخير اين بود، يا نكات ديگر... ولي بالأخره دو شخصيّت الهي براي اينها طلب مغفرت كردند. معلوم مي شود يك غفلتي بود، صادر شده است. بعضي ها هم كه از اوّل مخالف بودند با اين كار! بعضي ها هم كه اين كار را كردند، توبه كردند. يعني قتلي واقع نشده؛ همين كاري كه واقع شده، توبه كردند. خودشان توبه كردند، يوسف (ع) براي اينها طلب مغفرت كرد، يعقوب (ع) طلب مغفرت كرد.
اينها همان اوّل يكديگر را وعده دادند كه بعد مثلاً توبه مي كنيد، وَ يَخلُُ لَكُمْ وَجهُ اَبيكُمْ (8). اين تمام محبّت هاي پدر به شما متوجّه مي شود، چون الآن پدر يك مقدار توجّه اش به يوسف است؛ وقتي او را از بين برديم، تمام توجّه پدر به شماها، به ماها مي شود؛ يَخلُُ لَكُمْ وَجهُ اَبيكُمْ. شما پيش پدر موجّه خواهيد بود، وجيه خواهيد بود، تنها مورد علاقة پدر شما خواهيد بود. آنوقت وَ تَكُونُوا مِنْ بَعدِهِ [هم] قُوماً صالِحينْ (9). امّا اين به صورت روشن كه دو تا پيامبر الهي براي آنها طلب مغفرت كردند، معلوم مي شود از حُسن خاتمه برخوردار بودند.
اينجا وجود مبارك يعقوب مي فرمايد كه وَ يُتِمُّ نِعمَتَهُ عَلَيكَ وَ عَلي آلِ يَعقُوبْ. گرچه آل يعقوب أعم از اينها هستند؛ فرزندان آينده يوسف (ع) و ديگر فرزندان هم مشمول آل يعقوب اند، ولي آنها كه مصداق روشن آل يعقوب اند، خارج نخواهند بود. كَمَا اَتَمَّهَا عَلي اَبَوَيكَ مِنْ قَبلُ اِبراهيمَ وَ اِسحاقْ (10)؛ فرمود: همانطوري كه خداي سبحان قبل از تو و آل يعقوب نعمت خود را بر پدران شما؛ يعني وجود مبارك ابراهيم و اسحاق اضافه كرد، اتمام كرد؛ براي فرزندان يعقوب هم حفظ مي كند. اينجا كه فرمود: كَمَا اَتَمَّهَا عَلي اَبَوَيكَ، فوراً اين اَبَوَيه را مشخّص كرد كه منظور ابراهيم و اسحاق است. مبادا خيال بشود كه اين اَبَوَيه همان اَبَويه اي است كه به صورت شمس و قمر در آمدند كه إنّي رَأيتُ اَحَدَ عَشَرَ كُوكَباً وَ الشَّمسَ وَ القَمَرَ رَأيتُهُمْ لِي ساجِدينْ (11)؛ كه آنهائي كه يكي پدر است و يكي خاله، كه بعد گفت: رَفَعَ اَبَوَيهِ عَلَي العَرشْ؛ آن اَبَويه اي كه دارد رَفَعَ اَبَوَيهِ عَلَي العَرشْ (12)با اين اَبَويه اي كه اينجا دارد كاملاً فرق دارد. لذا اينجا فرمود: منظور از اين اَبَوين وجود مبارك ابراهيم است و اسحاق.
حكمت جاري در تمام شئون و اراده او
كَمَا اَتَمَّهَا عَلي اَبَوَيكَ مِنْ قَبلُ اِبراهيمَ وَ اِسحاقْ إنَّ رَبَّكَ عَليمٌ حَكيمْ. همه اين اسرار را مي داند و همچنين در توزيع نعمت ها و در وعد و وعيد هم حكيمانه رفتار مي كند. در عين حال كه به ما دستور دادند توسل بجوئيد، وَ ابتَغُوا إلِيهِ الوَسيلَه (13)؛ قبلاً هم اين بحث گذشت كه وجود مبارك امام سجاد (ع) آنطوري كه در صحيفه است، در دعاها فرمود: يا مَنْ لا تُبَدِّلُ حِكمَتَهُ الوَسائِلْ (14). اي خدائي كه با هيچ توسّلي، با هيچ وسيله اي نمي شود كاري كرد كه كار خدا و فيض خدا از مسير حكمتش جدا بشود كه خداوند معاذ الله يك كاري را غير حكيمانه انجام بدهد! كَمَا اَتَمَّهَا عَلي اَبَوَيكَ مِنْ قَبلُ اِبراهيمَ وَ اِسحاقْ إنَّ رَبَّكَ عَليمٌ حَكيمْ.
آيت الله جوادي آملي. جلسه درس تفسير سوره مباركه يوسف 10 دي ماه 1383
(1) مائده / 13
(2) يوسف / 4
(3و4و5) يوسف / 6
(6) يوسف / 92
(7) يوسف / 98
(8و9) يوسف / 9
(10) يوسف / 6
(11) يوسف / 4
(12) يوسف / 100
(13) مائده / 35
(14) صحيفه سجاديه/ دعاي 13
* «حُسن يوسف» يكشنبهو سهشنبه هر هفته در باشگاه جواني برنا منتشر ميشود.
انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//89 - 89 - 55//www.BornaNews.ir
يکشنبه 24 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]