تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803719373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راستي آزمايي شركت هاي خودرويي


واضح آرشیو وب فارسی:الف: راستي آزمايي شركت هاي خودرويي


سرمايه، معصومه عليدادي: شركت هاي حاضر در صنعت خودرو در طول سال 86 فراز و نشيب هاي زيادي را پست سر گذاشته اند. طي سال 86 افزايش نرخ مواد اوليه، افزايش هزينه هاي جاري مثل حقوق و دستمزد و هزينه هاي سربار و افزايش قيمت تمام شده محصولات توليدي خودروسازان و از طرف ديگر عدم افزايش قيمت فروش محصولات موجب شد حاشيه سود ناخالص شركت هاي خودرويي كاهش يابد.

در اين ميان شركت هايي كه حجم توليد و فروش خود را افزايش دادند موفق به كنترل زيان و جبران كاهش سود ناخالص شدند، در حالي كه بعضي ديگر از شركت هاي حاضر در اين گروه نتوانستند بر حجم توليد و فروش خود بيفزايند و در نتيجه درآمدهاي عملياتي آنها كاهش يافت. آنچه كه حائز اهميت است دارايي هاي زياد برخي از اين شركت ها همچون شركت ايران خودرو است كه تا حد زيادي توانست در جاي خود كاهش سود اين شركت عظيم خودرويي را جبران كند.
شركت ايران خودرو در سنوات گذشته نقدينگي خود را صرف خريد دارايي هايي كرد كه موقع خطر سايه امنيت آن را بر سر خود احساس كرد.
اين شركت با فروش ساختمان خود در شهرك غرب توانست 70 درصد از درآمدهاي غيرعملياتي خود را محقق كند.
اين درحالي است كه «خودرو» در اولين پيش بيني سال مالي 86 خود ميزان EPS را 800 ريال اعلام كرده بود و در آخرين پيش بيني خود اين رقم را به مبلغ 635 ريال كاهش داد و در نهايت در سال مالي 86 مبلغ 547 ريال سود واقعي كسب و در مجمع عمومي خود 300 ريال را بين سهامداران خود تقسيم كرد.
يكي ديگر از شركت هاي اين گروه سايپا بود كه در سال مالي 86 به دليل افزايش حجم فروش محصولات از جمله خودرو پرايد، موجب شد مجموع درآمدهاي عملياتي و غيرعملياتي آن افزايش يابد.
شركت سايپا نيز در اولين پيش بيني خود ميزان درآمد سال مالي 86 را 887 ريال اعلام كرده بود و در آخرين پيش بيني خود اعلام كرد 740 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص خواهد داد و در پايان با سود واقعي 797 ريالي توانست مبلغ 620 ريال سود به ازاي هر سهم تقسيم كند.
شركت الكتريك خودرو شرق ظاهراً برخلاف ساير همگروهاي خود از اقبال بيشتري برخوردار بوده است. اين شركت ميزان سود به ازاي هر سهم را مبلغ 820 ريال پيش بيني كرده بود كه در آخرين پيش بيني خود با افزايش 25 ريالي، اين رقم را به مبلغ 845 ريال رساند و در نهايت موفق شد مبلغ 918 ريال سود واقعي به ازاي هر سهم كسب كند و بر اين اساس سهامداران آن در مجمع عمومي عادي سالانه سال مالي 86 با تقسيم مبلغ 1130 ريال سود به ازاي هر سهم موافقت كردند.
گفتني است سال گذشته براي خودروسازان سال پررونقي نبوده است اما در اين ميان قطعه سازان خودرويي بيشترين زيان ها را متحمل شدند.
سال گذشته افزايش نرخ فلزات كه به عنوان مواد اوليه خودروسازي به كار مي رود موجب تحميل هزينه هايي به اين گروه شد اما در اين ميان زيان شركت هاي قطعه ساز به مراتب بيشتر از خودروسازان بود تا حدي كه بسياري از اين شركت هاي قطعه ساز به ورطه ورشكستگي رسيدند و برخي ديگر تا مرز ورشكستگي پيش رفتند.
شركت مهركام پارس نيز يكي از شركت هاي قطعه ساز خودرويي بود كه در اولين پيش بيني خود ميزان سود به ازاي هر سهم را مبلغ 536 ريال اعلام كرده بود و در آخرين پيش بيني، اين رقم با 34 ريال افزايش به مبلغ 570 ريال رسيد.
«خمهر» موفق شد 552 ريال سود واقعي به ازاي هر سهم سال مالي 86 كسب كند و با موافقت سهامداران خود مبلغ 430 ريال سود نقدي به ازاي هر سهم تقسيم كرد. فنرسازي خاور در اولين پيش بيني خود ميزان سود واقعي به ازاي هر سهم را مبلغ 173 ريال اعلام كرد و در پايان مبلغ 58 ريال سود واقعي كسب و 50 ريال سود نقدي به ازاي هر سهم بين سهامداران تقسيم كرد.
شركت مهندسي نصيرماشين مبلغ 605 ريال سود به ازاي هر سهم را در اولين پيش بيني خود اعلام كرد كه با اختصاص 460 ريال سود به ازاي هر سهم در مجمع عمومي عادي سالانه 86 با موافقت سهامداران مبلغ 425 ريال سود به ازاي هر سهم تقسيم كرد.

خودرويي ها در سال گذشته

نزديك به نيمي از حجم معاملات خودرويي ها در سال 86 در اختيار دو شركت پارس خودرو و سايپا بود. در دروه 12 ماهه منتهي به پايان سال 86 تعداد دو ميليارد و 431 ميليون و 959 هزار سهم و حق تقدم به ارزش چهار هزار و 88 ميليارد و 450 ميليون ريال در گروه خودرو و ساخت قطعات دست به دست شد.
در اين ميان 16 هزار نفر متقاضي خريد سهام شركت پارس خورو شدند و با اختصاص مبلغي معادل 6/985 ميليارد ريال تعداد 578 ميليون و 8/388 هزار سهم اين شركت را به نام خود كردند.
در عين حال سايپا كه بيشترين ارزش معاملات اين صنعت را در اختيار داشت به لحاظ حجم معامله در جايگاه دوم نشست. تعداد 551 ميليون و 680 هزار سهم «خساپا» توسط 51 هزار و
598 متقاضي به ارزش يك هزار و 144 ميليارد و 992 ميليون ريال مبادله شد. در سال گذشته 70 درصد از ازرش بازار خودرويي ها به شركت هاي سايپا، ايران خودرو، گروه بهمن و پارس خودرو اختصاص داشت.
در مدت يادشده از سهام شركت هاي فنرسازي خاور، ريخته گري ايران، لنت ترمز ايران، چرخشگر و سازه پويش استقبال چنداني نشد.
در سال 86 قيمت سهام شركت نصيرماشين با رشد 60 درصدي روبه رو و به ازاي هر سهم سودي معادل 113 تومان نصيب سهامدارانش شد . در مقابل قيمت هر سهم شركت چرخشگر با كاهش 27/66 درصدي مواجه شد و در دوره 12 ماهه با كاهش 388 توماني در پايان سال روي مبلغ 1976 ريال متوقف شد.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن