تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815582434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش شش دهم درصدي توليد خودروي سواري در پنج ماه نخست امسالحذف و اضافه توليد در ايران خودرو


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: كاهش شش دهم درصدي توليد خودروي سواري در پنج ماه نخست امسالحذف و اضافه توليد در ايران خودرو
حميدرضا بهدادخودروسازان كشور با توليد 163هزار و 104دستگاه خودرو سواري طي پنج ماه نخست امسال با كاهش توليدي شش دهم (6/0) درصدي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شدند.


اين كاهش رشد با توجه به آمار رسمي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به دست آمده و تنها ميزان توليد سه خودروساز نيمه‌دولتي ايران‌خودرو، سايپا و پارس‌خودرو در آن لحاظ شده است.
در اين بين ايران‌خودرو باز هم مانند ماه‌هاي گذشته سال جاري و در مقايسه با سال پيش، با كاهش توليد روبه‌رو شد اما سايپا و پارس‌خودرو رشد توليد را تجربه كردند. اين در حالي است كه مديرعامل ايران‌خودرو وعده داده كه طي دي‌ماه امسال ظرفيت توليد در شركت متبوعش به يك ميليون دستگاه در سال خواهد رسيد. ظاهرا هنوز ميزان بدهي اين شركت به قطعه‌سازان، رقم بالايي دارد چراكه اين موضوع اجازه روند روبه‌رشد توليد را به ايران‌خودرو نمي‌دهد. وزير صنايع‌و‌معادن اوايل امسال اظهار داشت كه به خاطر عدم‌افزايش بدهي، دستور كاهش توليد اين شركت را صادر كرده است. طبق آمار توليد پنج‌ماهه سازمان گسترش، ايران‌خودرو 5/30درصد، سايپا 8/40درصد و پارس‌خودرو 8/35درصد از برنامه توليد سال جاري خود را تحقق بخشيده‌اند. در اين آمار بيشترين رقم توليد مربوط به پرايد سايپا و كمترين نيز به سواري مرسدس‌بنز ايران‌خودرو اختصاص دارد. نكته جالب در آمار مذكور اينكه ايران‌خودرو از برنامه توليد سال‌جاري برخي محصولات خود كاسته و به برخي ديگر افزوده است.
افت توليد سمند
ايران‌خودرويي‌ها مي‌خواهند زمستان امسال دومين محصول ملي خود را رونمايي كنند، اين در حالي است كه برند ملي اولشان هنوز جايگاه مناسبي را از جنبه تيراژ توليد ندارد. سمند هنوز هم با كاهش توليد در سال جاري روبه‌رو است. اين خودرو طي پنج ماه ابتدايي سال جاري و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افت توليدي 4/21درصدي را تجربه كرد. ايران‌خودرو قصد دارد بيش از 100هزار سمند را طي امسال به توليد برساند.
روآ به حاشيه رفت
اينكه ايران‌خودرو از خير توليد 110هزار دستگاه پژو روآ طي سال جاري گذشته و آن را به حدود 77هزار دستگاه رسانده، اصلا موضوع عجيبي نيست و در واقع قابل پيش‌بيني بود كه اين شركت با توجه به بازار سرد روآ، تمايلي به توليد 110هزار دستگاه از اين محصول بخت‌برگشته نداشته باشد. ايران‌‌خودرو در توليد روآ طي پنج ماه نخست امسال با كاهش توليدي 7/25درصدي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شد. روآ جزو خودروهايي است كه به‌رغم پايين‌تر بودن قيمت بازار آن از قيمت كارخانه‌اي، چندان با اقبال خريد مواجه نيست و استقبال سردي از آن مي‌شود.
ايران‌خودرويي‌ها قصد دارند در آينده نه چندان دور، مدل جديد اين محصول را با نام روآ سال كه از موتور پايه گازسوز بهره مي‌برد جايگزين روآ فعلي كرده و روانه بازار كنند.
دست به دامان پژو 405
هرچند كه ايران‌خودرو از برنامه توليد سال‌جاري روآ كاسته اما در عوض برنامه توليد پژو405 را براي امسال افزايش داده است.پژو405 كه باز هم خبرهايي مبني بر بروز آتش‌سوزي در آن طي يكي دو هفته اخير به گوش مي‌رسد بيشترين ميزان توليد را طي پنج ماه ابتدايي امسال در ميان محصولات ايران‌خودرو به خود اختصاص داده است.
البته اين محصول نيز از ويروس افت توليد در امان نمانده و در اين پنج‌ماه و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش 3/11درصدي را تجربه كرد. قرار است طبق برنامه سال‌جاري ايران‌خودرو، حدود 125هزار دستگاه پژو405 به توليد برسد كه بيشترين برنامه توليد اين شركت به حساب مي‌آيد.
برنامه‌ريزي براي كاهش توليد 206
اين يكي واقعا عجيب‌ به نظر مي‌رسد. ايران‌خودرو از برنامه توليد سال‌جاري پژو206 نيز كاسته است. خودرويي كه با مدل‌هاي مختلف توليد و روانه بازار شده و بازار بسيار گرمي دارد حال چه اتفاقي افتاده كه ايران‌خودرو برنامه توليد امسال پژو 206 را نيز كاهش داده، پرسشي است كه بايد پاسخ آن را از مسوولان اين شركت جويا شد. در هر صورت پژو206 هم طي پنج ماه نخست امسال و در مقايسه با بازه زماني مشابه سال گذشته كاهش توليدي 7/12درصدي را تجربه كرد. ايران‌خودرو قصد دارد بيش از 88هزار دستگاه از اين محصول پرفروش خود را طي سال‌جاري توليد كند.
كمترين افت توليد براي پژوپارس
كاهش برنامه توليد امسال پژو206 با افزايش برنامه توليد پژوپارس همزمان شده است. خودرويي كه كمترين افت توليد را يعني 8/2درصد طي پنج ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته در ميان محصولات ايران‌خودرو در اختيار دارد. اين شركت مي‌خواهد تا پايان امسال حدود 89هزار دستگاه پژوپارس را از خطوط توليدش خارج كند. پژوپارس اين روزها در بازار كمياب و قيمت آن به خصوص در مدل ELX رو به افزايش است.
سوزوكي رو به رشد
ايران‌خودرو تا پايان مرداد سال گذشته تنها 84 دستگاه سوزوكي را در سايت خراسان خود مونتاژ كرد. اين در حالي است كه طي پنج ماه نخست امسال يك‌هزار و 514 دستگاه از اين محصول شاسي بلند به مونتاژ رسيد كه از اقبال بلند سوزوكي در بازار كشور حكايت مي‌كند. به هر حال اين روزها، خودروهاي شاسي بلند در بين مشتريان ايراني محبوبيتي ويژه پيدا كرده.و بازارشان گرم شده است. طبق برنامه سال‌جاري، ايران‌خودرو بايد 6هزار و 115 دستگاه سوزوكي مونتاژ كند.
بنز همچنان دنده يك مي‌رود
مونتاژ لاك‌پشتي‌سواري مرسدس‌بنز هنوز هم ادامه دارد و ظاهرا ايران‌خودرو يا نمي‌‌خواهد يا نمي‌تواند به مونتاژ اين محصول لوكس و گران‌قيمت سرعت بيشتري ببخشد، طي پنج ماه نخست امسال تنها 60 دستگاه مرسدس بنز در اين شركت به مونتاژ رسيده است كه نشان از افزايش 17 دستگاهي آن در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. ايران‌خودرو مي‌خواهد تا پايان امسال 550 دستگاه مرسدس‌بنز را توليد كند. اين خودرو با كيفيت‌ترين محصول توليد داخل به حساب مي‌آيد.
رشد توليد در زانتيا و ريو
به سراغ محصولات سايپا كه برويم رشد 3/48درصدي توليد زانتيا طي پنج ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته جلب توجه مي‌كند. محصولي كه بسيار محبوب و پرمشتري است و سايپا قصد دارد تا پايان امسال، 12هزار دستگاه از آن را به توليد برساند. اين رشد توليد زانتيا تاثيري بر كاهش قيمت آن نداشته و زانتيا همچنان محصولي در رنج قيمتي 30ميليون تومان محسوب مي‌شود. ريو ديگر محصول مونتاژي سايپا نيز مانند زانتيا طي پنج ماه ابتدايي امسال با افزايش توليد مواجه شد و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشدي 28درصدي را تجربه كرد. ريو در حال حاضر با توجه به قيمت‌اش نقش يك آلترناتيو بسيار جدي را براي پژو405 ايران‌خودرو بازي مي‌كند و بازار گرمي دارد. سايپا مي‌خواهد طبق برنامه سال‌جاري‌اش 16هزار دستگاه ريو را به توليد برساند.
توليد 405هزار پرايد
شايد تقصير پرايد هم نباشد و توقع مشتريان بالا رفته، اما به هر حال چند وقتي است كه حرف و حديث بسياري مبني بر ماندن و نماندن پرايد در خطوط توليد سايپا بر سر زبان‌ها است. برخي مسوولان امر، كيفيت و ايمني پايين اين محصول را نشانه رفته و اين موضوع را بهانه حذف پرايد مي‌دانند و از سوي ديگر نيز سايپايي‌ها معتقدند چون از سوگلي‌شان استقبال مي‌شود پس بايد فعلا به توليد برسد. در‌حال‌حاضر پرايد همچنان بيشترين تيراژ توليد خودروهاي سواري را در كشور به خود اختصاص داده و آمار توليد پنج ماه نخست امسال آن در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد 2/2درصدي توليدش حكايت مي‌كند. تا پايان مرداد امسال، سايپا 107هزارو 222 و پارس‌خودرو نيز 74هزارو 910دستگاه پرايد را به توليد رسانده‌اند و مي‌خواهند تا پايان امسال در مجموع بيش از 405هزار از اين خودرو را توليد كنند. سايپا و پارس‌خودرو به‌ترتيب طي پنج ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتيب با رشدي 8/1 و 8/2درصدي در توليد پرايد روبه‌رو شدند.
رشد 5/17درصدي توليد ماكسيما
ماكسيما گران قيمت‌ترين محصول مونتاژي پارس‌خودرو روند ماه‌هاي پيشين خود را حفظ كرد و باز هم با رشد توليد مواجه شد.
اين خودرو طي پنج ماه نخست امسال و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به‌رشدي 5/17درصدي دست يافت. ماكسيما به همراه سوزوكي تنها مونتاژي‌هاي ژاپني در كشور به حساب مي‌آيند.
پارس‌خودرو قصد دارد تا پايان امسال 3هزار دستگاه از اين محصول لوكس را مونتاژ كند. مشتريان ماكسيما طبق مصوبه جامع دولت بايد از اول مهر امسال براي خريد اين محصول هزينه خروج يك خودرو فرسوده را (يك‌و‌نيم‌ميليون تومان) بپردازند!
بي‌نشان از تندر
در حالي كه هنوز مشخص نيست پارس‌خودرويي‌ها به وعده‌شان مبني بر اتمام تعهدات تندر -90 خود در شهريور امسال عمل كرده‌اند يا خير و از سويي ديگر ايران‌خودرو نيز پايان پاييز را براي تحويل تندر -90‌هاي ثبت نامي‌اش اعلام كرده، آمار پنج‌ماه نخست امسال از توليد 19هزارو 317دستگاه از اين محصول پرحاشيه حكايت دارد كه سهم ايران‌خودرو 10هزارو 582دستگاه و 8هزارو 735دستگاه باقيمانده نيز به پارس‌خودرو مربوط مي‌شود.طبق برنامه، اين دو خودروساز بايد تا پايان امسال در مجموع بيش از 126هزارو 793دستگاه تندر 90 را از خطوط توليدشان خارج كنند. هرچند كه با وضعيت فعلي و نوسانات خاص توليد اين محصول، بعيد به نظر مي‌رسد ايران‌خودرو و پارس‌خودرو به اين هدف نائل شوند.
مگان هنوز غريبه است
مونتاژ تنها 340دستگاه مگان تا پايان مرداد امسال آن هم در شرايطي كه پارس‌خودرو مي‌خواهد امسال 8هزار دستگاه از اين خودرو روز اروپا را مونتاژ كند. تحقق هدف اين شركت را در باب مگان مبهم ساخته است. پارس‌خودرو پس از كش‌و‌قوس‌هاي زياد، توانست مگان را به خطوط مونتاژش بياورد اما شرايط فعلي مونتاژ اين محصول مناسب به نظر نمي‌رسد. هنوز مگان‌هاي پارس‌خودرو به بازار عرضه نشده و تقاضاي مشتريان داخلي از طريق واردات تامين مي‌شود. اين محصول كمترين آمار توليد را بين محصولات پارس‌خودرو طي پنج ماه نخست امسال دارد.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن