واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: در سلسله نشستهاي تبيين ماهيت هنر اسلامي رويكرد تاريخي به هنر اسلامي بررسي شد
فرهنگي. هنر اسلامي . تاريخي
پانزدهيمن درس گفتار از سلسله نشستهاي تبيين ماهيت هنر اسلامي به بررسي رويكرد تاريخي به اين هنر اختصاص يافت.
به گزارش روابط عمومي مركز هنر پژوهي نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر، در اين نشست دكتر احمد تندي به سير تاريخي ورود اسلام به ديگر سرزمينها و شكلگيري مفهوم هنر اسلامي پرداخت.
تندي در آغاز گفت: - در رويكرد تاريخي به هنر اسلامي، تا زماني كه تعريف ما از تاريخ، تاريخ نگاري و نيز هنر اسلامي معين نشود، نميتوان از رويكرد تاريخي درباره هنر اسلامي به مثابه شناختي ضبط شده و منظم سخن گفت.
وي افزود: در مطالعات جديد فيلسوفان تاريخ، مورخان، جامعه شناسان و فيلسوفان هنر، هر كدام از مفاهيم هنر و تاريخ، معاني و تبيينهاي مختلفي مييابند و گاهي درآميختن نظريه با رويكردي خاص با رخدادهاي تاريخ هنر، برداشتهاي متفاوتي را پيش رو مينهد.>
وي با اشاره به اين كه تاريخ نتيجه نحوه خاصي از توجه انسان به عالم است، شرايط اقليمي متفاوت تفكر مذهبي را از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر فرهنگها و تمدنهاي متفاوت دانست.
دكتر احمد تندي ادامه داد:- با گسترش قلمرو مسلمانان و ورود آنها به سرزمينهايي كه از نظر هنر و فن پيشرفته تر بودند، تبادلات جديدي ميان فرهنگ اسلامي و فرهنگ سرزمينهاي اشغال شده پديد آمد و منجر به شكلگيري ويژگيهاي جديدي در هنر شد كه مسلمين عناصر، ماده و ويژگيهاي خود را در آن به وضوح آشكار كرده بودند.>
وي افزود: - اين كه امروزه مكتبهاي متنوع و متعددي در زمينه هنر اسلامي وجود دارد نيز ناشي از همين پيشينه فرهنگي، رسوخ اسلام به سرزمينهاي ديگر و شكلگيري تفكر جديدي است كه محتواي متفاوتي از گذشته داشت.
دكتر تنديدر بخش ديگري از سخنان خود، از تكنيك و خلاقيت به عنوان ابزار لازم و از هنرمند (خالق)، باني (حامي) و جامعه (مخاطب) به عنوان عوامل تعيينكننده در چگونگي شكلگيري يك اثر هنري نام برد.>
اين مدرس دانشگاه تصريح كرد:- نميتوان قبول كرد كه به صرف اين كه هنرمند مسلمان، حامي مسلمان و مخاطبان نيز مسلمان بودند، تمام آثاري را كه طي اين ۱۵قرن در اين قلمرو شكل گرفته، هنر اسلامي ناميد.>
تندي، سخنان خود را با طرح مصاديقي از آثار خلق شده در دورههاي مختلف تاريخي ادامه داد و با يادآوري اين نكته كه بو يژه هنر معماري به دو دسته مذهبي و غيرمذهبي تقسيم ميشود، خاطرنشان كرد :- تجلي هنر مسلمانان نيز بيشتر در اماكن مذهبي ديده ميشود.اما نكته حائز اهميت اين است كه در برخي اماكن مثل كاخها نقاشيهاي ديواري ديده ميشود كه نه تنها نشاني از تفكر اسلامي در آن نيست، بلكه به موضوعات منع شده در اسلام نيز پرداخته اند.پس چگونه ميشود از هنر اسلامي نام برد و مصاديق آن را از اين دست آثار نام برد؟ اصلا ماهيت هنر اسلامي چيست؟>
دكتر تندي براي پاسخ به اين سوال توجه به ديانت، ايدئولوژي و آنچه را اسلام به دنبال آن است، ضروري دانست و گفت:- با دقت در سخنان و آرمانهاي پيامبر اسلام بخوبي ميبينيم كه تمام تلاش دين اسلام در جهت رستگاري انسان و توجه و هدايت او به سوي خير، صلاح و درست زندگي كردن است. پس هر عملكردي كه در جهت اين رشد و ارتقاي معنوي به انسان كمك كند، ميتواند عنوان اسلامي را به خود اختصاص دهد.>
وي در پايان سخنان خود از هنر خوشنويسي به عنوان هنري كه از ابتدا در سطح عقايد اسلامي پديد آمد نام برد و گفت:- خوشنويسي با تمام شاخصههايي كه دارد، هنري است كه كمتر با پيشينه خود ارتباط دارد و در تمام اين سال ها ب رغم تغيير و تحولاتي كه داشته، همچنان اصول اساسي خود را حفظ كرده است.
شنبه 23 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]