تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816529192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا / ايران مي تواند نقش مهمي در تامين گاز اروپا ايفا كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا / ايران مي تواند نقش مهمي در تامين گاز اروپا ايفا كند
عضو انجمن بين المللي اقتصاد انرژي گفت: "ايران با در اختيار داشتن دومين ذخيره گاز دنيا مي تواند نقش مهمي را در تامين گاز اروپا ايفا كند. بسياري از كارشناسان براين باورند كه ايران مي تواند در يك روند تدريجي تا سال 2020 حدود 50 در صد نياز گاز وارداتي اروپا را تامين كند."


"مصطفي شريف النبي" روز شنبه ضمن اظهار اين مطلب به خبرنگار اقتصادي ايرنا با اشاره به اين كه روسيه هم اكنون بزرگترين عرضه كننده نفت و گاز به اتحاديه اروپا است، افزود: "روسيه 38 درصد نياز گاز وارداتي اروپا و 33 درصد نياز نفت وارداتي اين منطقه راتامين مي كند."
وي در ادامه گفت: "بر اساس پيش بيني آژانس بين المللي انرژي، واردات گاز اروپا تا سال 2030 دو برابر خواهد شد و بر اساس ارزيابي اين موسسه، بخش عمده عرضه اضافي براي اين واردات بايد از روسيه تامين شود."
عضو هيات علمي موسسه مطالعات بين المللي انرژي با اشاره به اين كه بدين ترتيب روسيه تا سال 2030 ميلادي عرضه كننده اصلي گاز به اروپا باقي خواهد ماند، گفت: "اتحاديه اروپا به دليل وابستگي شديد خود به منابع انرژي روسيه، نتوانست در بحران اخير گرجستان اقدام هاي تنبيهي عليه روسيه اعمال كند."
شريف النبي با بيان اين كه اتحاديه اروپا همواره در پي متنوع كردن منابع انرژي خود در راستاي كاهش وابستگي اش به روسيه بوده است، گفت: "اين اتحاديه دريافت گاز از حوزه درياي خزر و بويژه آذربايجان و منطقه آسياي ميانه بويژه تركمنستان را مدنظر داشته است، ضمن آن كه جمهوري اسلامي ايران با در اختيار داشتن 28 تريليون مترمكعب ذخيره گازي از تامين كنندگان بالقوه گاز اروپا به شمار مي رود."
به گفته وي، روسيه هم سو با افزايش تقاضاي گاز در بازار اروپا و بازار داخلي خود با مشكلاتي در زمينه سرمايه گذاري و توسعه منابع موجود مواجه است. برآوردها حاكي از آن است كه روسيه در 10 تا 15سال آينده امكان عرضه گاز از منابع جديد خود را نخواهد داشت. لذا اين كشور حداكثر تلاش را براي جذب گاز توليدي جمهوري هاي تركمنستان و ازبكستان و به تازگي آذربايجان خواهد كرد.
شريف النبي در ادامه گفت و گويش با خبرنگار ايرنا با اشاره به اين كه روسيه به دليل مشكلات گفته شده از جمله غفلت در سرمايه گذاري كافي، نتوانست ميادين جديد گازي خود را توسعه دهد، افزود: "جمهوري اسلامي ايران با در اختيار داشتن دومين ذخيره گاز دنيا مي تواند نقش مهمي را در تامين گاز اروپا ايفا كند."
وي خاطر نشان كرد بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه ايران مي تواند در يك روند تدريجي تا سال 2020 ميلادي حدود 50 درصد نياز گاز وارداتي اروپا را تامين كند.
به گفته عضو انجمن بين المللي اقتصاد انرژي، تحريم هاي اعمال شده عليه ايران بيش از آن كه به ايران لطمه زند، به كشورهاي اروپايي لطمه زده است. زيرا با وابستگي به روسيه، امنيت عرضه انرژي آن ها هر روز دستخوش تغيير و تحول است.
در اين خصوص بايد گفت جمهوري اسلامي ايران احداث خط لوله انتقال گاز به تركيه و اروپا را در دست اجرا دارد. بطوري كه مراحل طراحي اين خط لوله در حال اتمام است و مناقصه اجراي آن به روش BOO (ساخت، اداره و مالكيت) برگزار شده است تا بخش خصوصي براي ساخت اين خط لوله اقدام كند.
بر اساس اطلاعات رسمي، حدود 500 كيلومتر از اين خط (خط لوله ششم سراسري) آماده بهره برداري است كه گاز را از عسلويه به خوزستان مي رساند.
ازسوي ديگر، همانطور كه بارها "غلامحسين نوذري" وزير نفت ايران اعلام كرده است خط لوله "نابوكو" بدون ايران هيچ معنايي ندارد، "راينهارد ميتچك" مدير خط لوله " نابوكو" نيز چندي پيش به يك رسانه غربي اذعان داشت ايران با در اختيار داشتن ميدان گازي پارس جنوبي مي تواند نقش بسزايي در خط لوله نابوكو داشته باشد. اين خط لوله مي تواند گاز هر يك از كشورهاي دارنده منابع كافي گاز را به اروپا منتقل كند.
"ميتچك" با اشاره به اين كه يكي از جنبه هاي اين پروژه توانايي آن براي استفاده از منابع گوناگون است، پيش بيني كرده كه بتوانند از منابع گاز جمهوري آذربايجان، تركمنستان، قزاقستان، ايران، عراق، مصر و روسيه استفاده كنند..
ميتچك همچنين گفته است: "با توجه به برآورد دو برابر شدن تقاضاي انرژي در اروپا در سال هاي آتي و نگراني ها در باره عرضه گاز در بازار آسياي ميانه، ميدان پارس جنوبي به عنوان بزرگترين ميدان گازي در جهان مي تواند ايران را به تامين كننده احتمالي گاز خط لوله «نابوكو» تبديل كند.
پروژه خط لوله سه هزار و 300 كيلومتري انتقال گاز «نابوكو» قرار است گاز ايران، جمهوري آذربايجان، قزاقستان، تركمنستان و روسيه را از تركيه و با عبور از بلغارستان، روماني و مجارستان به اتريش برساند.
اقتصام ** 1561 ** 1557
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن