تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805476148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چه غذاهایی حساسیت‌زا هستند؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: اسم حساسیت غذایی كه می‌آید همه فورا یاد غذاهایی مثل گوجه‌فرنگی و بادنجان می‌افتند؛ ولی شاید بدانید غذاهای دیگری هم وجود دارند كه هرچند به اندازه گوجه‌فرنگی و بادنجان به حساسیت‌زا بودن شهرت ندارند اما می‌توانند به‌خصوص برای بچه‌ها حساسیت ایجاد كنند . مثلا همین سیب كه همیشه می‌گویند «میوه بهشته» و نماد سلامت است، می‌تواند برای بعضی از بچه‌ها حساسیت‌زا باشد. اگر شما هم دوست دارید این غذاها را بشناسید و فوت و فن پیشگیری از ابتلای فرزندتان به حساسیت غذایی را بلد شوید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.


زمان طلایی را دریابید


قبل از این‌كه غذای كمكی را برای بچه‌ها شروع كنید، دنیای آن‌ها فقط یك طعم را در خود دارد: طعم شیر! ولی از پایان 6 ماهگی كم‌كم سروكله غذاهای دیگر هم پیدا می‌شود و طعم‌های جدید یكی پس از دیگری به دنیای كودك‌تان راه پیدا می‌كنند. این زمان، درست فرصت طلایی برای پیشگیری از حساسیت‌های غذایی در كودكان است. اگر اصول تغذیه تكمیلی را به درستی رعایت كنید، می‌توانید از بروز بسیاری از حساسیت‌های غذایی در آینده جلوگیری كنید.


اصول اساسی پیشگیری


زمانی كه كودك را با غذاهای كمكی آشنا می‌كنید باید به این نكته‌ها توجه كنید
برای جلوگیری از ایجاد حساسیت، غذای كمكی را زودتر از موعد شروع نكنید. [list] غذاهای جدید را به‌تدریج به كودك بدهید تا دستگاه گوارش او فرصت سازگاری با ماده غذایی جدید را پیدا كند. [list] هر ماده جدیدی كه به كودك معرفی می‌شود باید از مقدار یك قاشق مرباخوری شروع شود و بعد كم‌كم در روزهای آینده مقدار آن اضافه شود. [list] اگر كودك بعد از اضافه كردن یك نوع خوراكی، دچار دل‌درد، نفخ شكم یا اسهال می‌شود، به احتمال زیاد كودك به آن ماده غذایی حساسیت دارد.

چرا حساسیت؟


حساسیت یا آلرژی به غذاها، یك بیماری ژنتیك است كه می‌تواند از شما به فرزندتان منتقل شده باشد. حساسیت غذایی وقتی اتفاق می‌افتد كه سیستم ایمنی بدن، یك ماده خوراكی را با یك ماده مهاجم نظیر میكروب‌ها اشتباه می‌گیرد و بنابر این نسبت به آن واكنش نشان می‌دهد. این واكنش باعث آزاد شدن مقدار زیادی هیستامین در بدن كودك می‌شود كه علائم حساسیت را به‌دنبال دارد.


غلات و آردها
[list] گندم [list] چاودار [list] ذرت [list] جودوسر و جوسبزی‌ها
[list] گوجه فرنگی، اسفناج و جعفری خام [list] هویج خام، نخودفرنگی، باقلا و کلم برگ [list] کلم گل، بروکسل، لوبیا سبز [list] پیاز و سیر میوه‌ها
[list] خانواده توت‌ها، پرتقال، انجیر، انبه، هندوانه [list] سیب، زردآلو و هلوی خام،خرما، طالبی [list] آناناس، کشمش، سیب پخته شده [list] کیوی، آلبالو، آلو، زردآلوی پخته شدهمغزها وتنقلات
[list] بادام زمینی، سویا، فندق، کنجد [list] گردو، بادام [list] دانه کاکائو و پودر آن، شکلات، نارگیل [list] بادام هندی، پستهپروتئین
[list] سفیده تخم مرغ [list] زرده تخم مرغ [list] میگو [list] ماهیلبنیات
[list] بستنی ، شیرگاو [list] پنیر [list] خامه [list] شیر بز و گوسفند




همه چیز زیر سر این 8 غذاست


با این‌همه غذای حساسیت‌زا كه نام بردیم، لازم نیست بترسید! اصلی‌ترین غذاهایی كه بیشترین حساسیت‌ها را در كودكان ایجاد می‌كنند، 8 گروه اصلی هستند كه تنها رعایت كردن احتیاط در مورد این 8 غذا می‌تواند تا 09 درصد خطر بروز حساسیت غذایی را در كودك شما كم كند. این 8 غذا شامل این‌ها هستند
[list] شیرگاو [list] تخم مرغ [list] بادام زمینی (بسیاری از پزشكان می‌گویند بهتر است تا قبل از 3 سالگی به كودك بادام زمینی ندهید چون به‌شدت حساسیت‌زاست.) [list] مغزگردو و بادام [list] ماهی [list] میگو [list] سویا [list] گندم

علائم حساسیت‌ چیست؟


علائم حساسیت غذایی معمولا اندكی بعد از این‌كه غذا توسط كودك خورده شد، ظاهر می‌شوند. یعنی تقریبا چند دقیقه تا چند ساعت بعد از خوردن غذا. همین موضوع به شما كمك می‌كند كه ساده‌تر بتوانید نوع غذایی را كه باعث حساسیت فرزندتان شده تشخیص دهید. هر بار كه غذای جدیدی را به فرزندتان می‌دهید، به‌ویژه غذاهایی كه حساسیت‌زا هستند، باید حواس‌تان جمع باشد تا علائم مربوط به حساسیت غذایی را ببینید. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:
[list] كهیر، قرمزی یا جوش پوست، تورم صورت، لب‌ها یا زبان ، استفراغ، دل‌درد، نفخ شكم و اسهال، وجود خون در مدفوع، سرفه، تنفس دشوار، شنیده شدن صدای ویز ویز موقع تنفس كودك و بیهوش شدن (در موارد شدید).

كی باید با اورژانس تماس بگیرم؟


گاهی ممكن است علائم خطرناكی از قبیل تورم شدید صورت، حلق، گلو یا انقباض شدید ناحیه حنجره، خس خس سینه و تنگی نفس شدید، كاهش فشارخون یا افت سطح هوشیاری در كودك بروز كند. به مجموعه این علائم شوك آنافیلاكسی گفته می‌شود. در این صورت باید هر چه زودتر با اورژانس تماس بگیرید. در مورد اسهال یا استفراغ شدید هم بهتر است در اسرع وقت به پزشك كودكان مراجعه كنید.


چگونه با حساسیت خفیف برخورد كنیم؟


خوشبختانه علائم حساسیت غذایی اغلب خود را به‌صورت خفیف نشان می‌دهند. اگر فرزند شما علائمی مثل قرمزی پوست را از خود نشان می‌دهد و شما به حساسیت غذایی نسبت به یك غذای خاص مشكوك هستید، بهتر است با پزشك كودكان مشورت كنید. اگر پزشك هم مانند شما به این نتیجه برسد كه فرزندتان به نوع خاصی از غذا حساسیت دارد، معمولا از شما می‌خواهد آن ماده غذایی را از رژیم روزانه فرزندتان حذف كنید و به شما یاد می‌دهد كه درصورتی كه فرزندتان تصادفا آن غذا را خورد، چه برخوردی نشان دهید.

اما آنچه مهم است این است كه اگر فرزندتان برای نخستین بار نسبت به غذایی كه به آن حساسیت دارد، علائم خفیف نشان دهد، باز هم ممكن است در آینده نسبت به همان غذا شدیدا واكنش نشان دهد. بنابر این باید حتما موضوع حساسیت غذایی را با پزشك در میان بگذارید.

بعضی از حساسیت‌های غذایی به مرور زمان و با بزرگ شدن كودك، از بین می‌روند. مثلا حساسیت‌به شیر و تخم مرغ به مرور از بین می‌رود اما حساسیت به بادام‌زمینی و آجیل‌های دیگر معمولا از بین نخواهد رفت.


غذاهای حساسیت‌زا را بشناسید


بعضی از غذاها به‌دلیل خاصیت حساسیت‌زایی بالایی كه دارند تا قبل از یك سالگی نباید به كودكان داده شوند. شیر گاو یكی از مهم‌ترین این مواد است. شیر گاو برای بچه‌های زیر یك سال به‌شدت حساسیت‌زا بوده و ممكن است در آینده باعث بیماری‌های دیگری نیز در كودك شود. سفیده تخم مرغ، بادام زمینی، میوه‌هایی مثل كیوی، انواع توت مثل توت سفید، توت فرنگی، شاه‌توت و تمشك، خربزه، آلبالو و گیلاس هم نباید به كودكان زیر یك سال داده شوند.




نكته مهم دیگری كه شاید به ذهن مادران نرسد این است كه بهتر است از دادن هر گونه خوراكی بسته‌بندی شده كه از بیرون می‌خرید، به كودكان زیر یك سال خودداری كنید چون مواد خوراكی بسته‌بندی شده مواد نگهدارنده دارند و ممكن است برای كودك حساسیت‌زا باشند. غذاهای كمكی آماده هم معمولا مخلوطی از چند جور خوراكی مختلف هستند و درصورتی كه كودك شما به یكی از این مواد حساسیت داشته باشد، نمی‌توانید آن را تشخیص دهید.خوردن پنیر، قهوه، چای، نوشابه، سوسیس، شكلات، میگو، نمك، ادویه، ترشی، آبمیوه‌های صنعتی، لپه، نخود، اسفناج و كلم هم برای كودكان زیر یك‌سال ممنوع است.




جدول این صفحه غذاهای حساسیت‌زا را به‌ترتیب شدت حساسیت‌زایی آن‌ها نشان می‌دهد. البته این غذاها و شدت حساسیت‌زایی آن‌ها در افراد مختلف با ذائقه‌ها و سابقه مختلف در خانواده متفاوت است، مثلا اگر شما به ماهی حساسیت دارید، خیلی احتمال دارد كه فرزندتان هم به این ماده خوراكی حساسیت داشته باشد. منبع: کلوب






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن