تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821272945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: افزايش سقف تسهيلات ساخت مسكن و خروج پردرآمدها از بازار اجاره
خبرگزاري فارس: خبر پيشنهاد به بانك مركزي براي پرداخت تسهيلات 50 تا 100 ميليوني ساخت مسكن داراي نكاتي است كه شايد بيان آن خالي از لطف نباشد و بتواند شوراي پول و اعتبار و يا بانك مركزي را بر آن دارد به اين پيشنهاد انبوه سازان با تامل بيشتري بنگرند.

[تصویر: A1053911.jpg]


براساس نتايج حاصل از مطالعات طرح جامع مسكن كه در فصلنامه علمي اقتصاد مسكن نيز منتشر شده است،‌ طول دوره‌ي انتظار براي خانه‌دار شدن چهار دهك اول درآمدي به طور متوسط 59 سال است و حتما همه مي دانند كه با عنايت به برنامه‌ريزي ساخت و تحويل واحدهاي مسكوني مهر، طول دوره انتظار براي دهك‌هاي درآمدي پايين(اول تا چهارم) به شدت كاهش خواهد يافت.
سيستم بانكي نيز به خوبي واقف است يكي از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر سطح عمومي قيمت مسكن، ميزان نقدينگي خريدار است، پس بايد پيشنهاد انبوه سازان را به فال نيك گرفت، موضوعي كه در اين پيشنهاد آمده و اتفاقا مسئولان بانك مسكن آن را پس زده‌اند، يرا معتقدند در تفاهمنامه اي كه با انبوه سازان داشته اند مبلغ تسهيلات به هيچ عنوان قيد نشده است.
نكته اي كه بسيار حائز اهميت است و اتفاقا بايد وزارت راه و شهرسازي آن را پيشنهاد مي داد،اما انبوه سازان پيش قدم شده اند تا از يك وضعيت بحراني اجاره بها در سال هاي آينده جلوگيري كنند.كاري كه بايد وزارت مسكن و شهرسازي سابق و يا وزارت راه و شهرسازي كنوني انجام مي داد و نكرد.
حال چه ارتباطي ميان تسهيلات 50 تا 100 ميليوني ساخت مسكن با اجاره بها وجود دارد؟ مگر نه اينكه اين وام براي ساخت و اقشار متوسط به بالا پيشنهاد شده است؟
ارتباط اين تسهيلات با اجاره بها در اين است كه همه به خوبي مي دانيم در هشدارهايي كه از سوي برخي كارشناسان اقتصادي و مسئولان مطرح شده چند سالي است كه قشر متوسط و رو به بالاي جامعه به اجاره نشيني روي آورده اند و همه ساله نيز اجاره هاي بالايي براي اجاره يك واحد مسكوني پرداخت مي كنند. روي آوردن اين طبقات تقريباً مرفه به اجاره نشيني باعث شده تا اجاره بها هر سال به شكل قابل توجهي بالا برود.بنابراين ورود اين دهك هاي پر درآمد كه هر ماه اجاره هاي بالايي پرداخت مي كنند به بازار مسكن باعث تشويش بازار اجاره بها مي‌شود. اين در حالي است كه آنان مي توانند به راحتي به جاي اجاره بها اقساط تسهيلات را بازپرداخت كرده، صاحبخانه شده و از بازار اجاره خارج شوند. البته از زاويه ديگري نيز اين تسهيلات 50 تا 100 ميليوني ساخت مسكن كه به نام خريدار مسكن انتقال مي يابد قابل بررسي است.
افزايش سقف وام ساخت به دليل اينكه پشتوانه تقاضاي مسكن محسوب مي‌شود از يك‌سو نقش مشوق در افزايش عرضه را بازي مي‌كند و از سوي ديگر در خدمت خريداران مسكن خواهد بود و تفاوت آن با وام خريد در اين است كه تسهيلات خريد مسكن بدون آنكه منجر به افزايش تعداد واحدهاي مسكوني شود، پرداخت مي‌شود، اين در حالي است كه به ازاي هر فقره تسهيلات ساخت، يك واحد مسكوني ايجاد مي‌شود.
بايد متذكر شد كه در اين نكته اي كه به آن به طور مختصر اشاره شده قصد حمايت از انبوه سازان را نداريم اما يادمان نرود كه بخش مسكن به طور غير مستقيم 1200 شغل و بطور مستقيم 200 فرصت شغلي ايجاد مي كند.

اكبر محمودي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 358]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن