تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816407931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرزند شما چه كمبودی دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: همه پدر و مادرها سعی می‌كنند بهترین رژیم غذایی را برای فرزندان‌شان تامین كنند اما وقتی از رادیو و تلویزیون، روزنامه‌ها، دوستان و آشنایان و پزشك فرزندتان توصیه‌های مختلفی را درباره تغذیه كودكان می‌شنوید، ممكن است گیج شوید؛ قدم اول برای رسیدن به جواب در مورد تغذیه مناسب، این است كه اصول اساسی تغذیه صحیح را بشناسید. در اینجا 4 ماده غذایی اصلی كه هر كودك در حال رشدی باید روزانه آنها را دریافت كند، به شما معرفی می‌شود و راه تامین آنها را هم برای فرزند دلبندتان یاد می‌گیرید.





كلسیم، چقدر و چرا؟


كلسیم به كودكان كمك می‌كند دندان‌ها و استخوان‌های محكمی بسازند. این ماده مغذی به‌خصوص در سال‌هایی كه استخوان‌ها در حال رشد هستند، ضروری است یعنی تا قبل از سنین بلوغ كودك به كلسیم بیشترین نیاز را دارد.





كمبودش چه علائمی دارد؟


كمبود كلسیم در كودكان باعث عقب ماندن آنها از رشد و ساخته نشدن استخوان‌ها و دیر در آمدن دندان‌ها و تاخیر بلوغ می‌شود. كودكانی كه كمبود كلسیم دارند، ممكن است به ضعف و بی‌حالی و بیماری‌های گوارشی مانند سوء‌هاضمه و اسهال دچار شوند.





در چه غذاهایی یافت می‌شود؟


منبع اصلی كلسیم، شیر و لبنیات است اما بعضی از سبزی‌های پهن‌برگ و آبمیوه‌های غنی شده هم كلسیم دارند. برای تامین كلسیم مورد نیاز فرزندتان می‌توانید راه‌های زیر را امتحان كنید:

به‌عنوان صبحانه به كودك‌تان شیركم‌چرب و غلات سبوس‌دار بدهید. می‌توانید برش‌های میوه مانند موز یا هلو را هم به این مخلوط اضافه و آن را خوشمزه‌تر كنید.
به‌عنوان میان‌وعده‌های بعد از مدرسه یا بین غذاها و عصرانه به كودك‌تان ماست كم‌چرب، اسموتی یا پنیر بدهید.
اگر فرزندتان با لبنیات میانه خوبی ندارد، از آبمیوه‌های غنی شده با كلسیم استفاده كنید.




یك دسر كلسیمی خوشمزه


كمی شیركاكائوی كم‌چرب را به همراه موز و قطعه‌های یخ در مخلوط‌كن ریخته و یك اسموتی خوشمزه برای دسر یا میان‌وعده كوچولوی‌تان درست كنید. با این كار می‌توانید مقدار دریافت كلسیم روزانه را برای كودك‌تان بالا ببرید.


پروتئین به چه درد می‌خورد؟


همه سلول‌های بدن از پروتئین ساخته شده‌اند. بنابر این بدیهی است كه پروتئین یكی از حیاتی‌ترین مواد مغذی لازم برای كودكان است. پروتئین در همه غذاهایی كه منشأ حیوانی دارند، یافت می‌شود، مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات. همچنین پروتئین با مقدار كمتر در حبوبات، مغزها و غلات هم وجود دارد.


كمبودش چه علائمی دارد؟


همان‌طور كه گفتیم پروتئین برای رشد مناسب كودكان ضروری است، بنابر این كمبود آن باعث لاغری و عقب‌ماندگی كودكان از رشد می‌شود. كودكانی كه به مقدار كافی پروتئین دریافت نمی‌كنند، انرژی كافی برای فعالیت‌های روزمره و جست‌وخیز سالم را ندارند، به اندازه قد نمی‌كشند، بی‌حوصله و بی‌حال هستند و ممكن است دچار بی‌اشتهایی، اسهال و ریزش مو نیز بشوند.


چگونه پروتئین بیشتری به فرزندم برسانم؟


ممكن است فرزند شما كمی با گوشت مشكل داشته باشد اما تقریبا بدغذاترین بچه‌ها هم با تخم‌مرغ مشكلی ندارند. راه‌های زیر را به كار بگیرید تا پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی روزانه فرزندتان بگنجانید:

نان تست، تخم‌مرغ نیمرو، پنكیك یا املت بهترین صبحانه برای بچه‌های بهانه‌گیر است و در عین حال مقدار خوبی پروتئین و آهن هم به بدن كودك شما می‌رساند.
كودك‌تان را به ماهی خوردن عادت دهید. با طعم‌دهنده‌های مختلف مثل سس سالسا می‌توانید ماهی را برای كودك خوشمزه‌تر كنید.
فیله مرغ پخته شده را ریز و به سالاد اضافه كنید.
آجیل را به‌عنوان یك میان‌وعده دوست‌داشتنی به فرزندتان معرفی كنید. حتی می‌توانید مغزهای متخلف را به ماست اضافه كرده و به كودك‌تان تعارف كنید.




یك ایده پروتئینی خوب


باز هم می‌گوییم برای تامین پروتئین لازم نیست حتما به گوشت فكر كنید. شما می‌توانید میوه‌های خشك مثل موز، كشمش، سیب و مغزهایی مانند دانه سویا یا بادام‌‌زمینی را با غلات پر از فیبر مخلوط كنید و یك میان‌وعده مقوی برای كودك‌تان درست كنید.





آنتی‌اكسیدان‌های دوست‌داشتنی


مواد آنتی‌‌اكسیدان ضد‌سرطان و ضد‌پیری هستند و باعث شادابی ذهن و جسم می‌شوند. آنتی‌اكسیدان‌ها در میوه‌ها و سبزی‌های تازه یافت می‌شوند. موادی مانند بادام، انواع توت‌ها، مركبات، هویج، اسفناج، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای سرشار از آنتی‌اكسیدان هستند. برای این‌كه به كودك‌تان آنتی‌اكسیدان كافی برسانید، می‌توانید از راه‌های زیر سود ببرید:

برای كودك‌تان آب‌پرتقال طبیعی بگیرید و زمان بازی و ورزش به او بدهید.
در كنار ناهار كودك‌تان، برش‌های فلفل دلمه‌ای رنگی، گوجه‌فرنگی و هویج قرار دهید. این كار به رنگی‌تر شدن بشقاب كودك‌تان و بیشتر شدن علاقه او به غذا كمك‌ می‌كند و هم آنتی‌اكسیدان بیشتری به بدن او می‌رساند.
گوجه‌فرنگی را بازی بگیرید! در همه غذاها مثل ماكارونی، پیتزا و سوپ از گوجه‌فرنگی یا سس آن استفاده كنید.
شما می‌توانید برای كودك‌تان معجون قشنگی را در یك لیوان بلند درست كنید. لایه‌های مختلفی از ماست كم‌چرب، توت‌فرنگی یخ‌زده و بادام بو داده را روی هم بگذارید؛ حالا معجون شما آماده است.

آهن را فراموش نكنید


آهن یكی از مواد مغذی است كه كمبودش در میان بچه‌ها بسیار شایع است. وظیفه آهن این است كه اكسیژن را در خون حمل كند و به تمام بدن برساند. بنابر این كمبود آن می‌تواند برای همه قسمت‌های بدن زیانبار باشد.





علائم كمبود آهن چیست؟


كمبود آهن موجب كم‌خونی كودك می‌شود. كودكانی كه كمبود آهن دارند، دچار خستگی، ضعف و بی‌حالی، رنگ‌پریدگی و كاهش رشد بوده و ممكن است حتی خلق و خوی آن‌ها نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد، به این ترتیب كه خسته، بی‌حوصله و افسرده به‌نظر برسند. وقتی اكسیژن به قسمت‌های مختلف بدن نمی‌رسد، كودك توان جنب و جوش و بازی را ندارد و خیلی زود خسته می‌شود. علاوه بر این یادگیری كودك در مدرسه یا مهدكودك هم كاهش می‌یابد.


به فرزندتان آهن هدیه دهید


آهن در غذاهای زیادی یافت می‌شود، مثلا گوشت، تخم‌مرغ، ماهی، جگر و عدس و سبزی‌ها با برگ تیره. نكته جالبی كه باید درباره آهن بدانید آن است كه جذب آن به همراه غذاهایی كه ویتامین C دارند افزایش می‌یابد. بنابر این ریختن آبلیمو روی گوشت كباب شده، به جذب بهتر آهن برای كودك كمك می‌كند. از راه‌های زیر برای تامین بیشتر آهن برای فرزندتان كمك بگیرید:

املت یا نیمروی صبحانه را با آبلیمو خوشمزه‌تر كنید تا جذب آهن تخم‌مرغ افزایش پیدا كند.
برای سالاد از اسفناج استفاده كنید. می‌توانید كمی‌توت‌فرنگی هم روی آن بگذارید تا هم منظره قشنگ‌تری پیدا كند و هم از ویتامین C آن استفاده كنید.
اگر فرزند شما گوشت تكه‌ای را نمی‌پسندد، آن را چرخ كنید و به انواع غذاها و سوپ فرزندتان اضافه كنید.
فیله مرغ پخته شده را به همراه گوجه‌فرنگی و آبلیموی تازه با برگ‌های اسفناج و برش‌های كوچك پنیر، ساندویچ كرده و برای یك شام سبك یا میان‌وعده عصرانه به كودك‌تان تعارف كنید.
منبع: کلوب





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن