واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: موضوع از کانسپت تا طرح (روند طراحی)
چکيده
در معماري، هر طرح يك سيستم است . با استفاده از اين جمله سيستمی برای روند طراحی تهيه کرده ام که عبارت است از:
طراحي فرايندي است که از تفکر شروع و به يک محصول ( بنا ) ختم مي شود .
محصول ( بنا ) تجسم و تخيل تفکر
عوامل موثر بر کانسپت در طراحی:هدف- تحليل سايت و مکان يابي ساختمان- عوامل فرهنگي اجتماعي- عوامل جغرافيايي- شرايط آب و هوايي- برنامه فيزيکي طرح- خواسته کار فرما-
مقياس و تناسبات- بررسي مصالح و تکنولوژي ساخت بنا- ابعاد انساني و فضاهاي معماري (حرايم)و الزامات تاسيساتی
روش هاي مختلف طراحي معماري: 1-روش طراحي فرم گراکه برای براي طراحي بناهايي مثل سينما , تئاتر , موزه , فرهنگسرا و تا حدودي مذهبي ميتوانيم از چنين سبک و سياقي استفاده کنيم .
و2-روش طراحي عملکردگرا که براي طراحي ساختمان هايي مثل بيمارستان , مدرسه ها و برج هاي مسکوني مورد استفاده قرار مي گيرد .
فرم و معنا در آفرينش معماري:آفرينش معماري همواره با دو مقوله اساسي سر وکار داشته است: فرم يا شکل و مفهوم يا معنا. اين دو مقوله که به ترتيب جنبه;هاي صوري و معنايي معماري را تشکيل ميدهند، از بحث;انگيزترين مقولات در طول تاريخ معماري بخصوص معماري معاصر بوده;اند.
آفرينش فرم در معماري: فرم يکي از مقولههاي اساسي آفرينش معماري به شمار مي;آيد. در واقع سنگينترين وظيفهاي که براي معمار ميتوان قائل شد، آفرينش فرم است، چرا که معمار بايستي در اين مرحله با به کار گرفتن ماده زيبايي بيافريند، يعني سختترين موجوديت را براي انتقال ظريفترين معناها بکار گيرد.
نقش فرم در آفرينش معماري: براي معماران که از ديدگاه آفرينشي در فضاي معماري به فرم مي;نگرند، آفرينش فرم از اهميتي بسيار برخوردار است، زيرا معمار در آفربنش فضا آنچه را ميخواهد بگويد، با استفاده از فرم ابراز ميکند، همچنان که موسيقيسازان، نقاشان، شاعران و فيلمسازان نيز هريک به زبان و بيان خاص خود آنچه را در دل دارند، از طريق صوتها، کلامها و رنگها به مخاطبان خودشان انتقال ميدهند. فرم چه در موسيقي، چه در معماري و چه در شعر، بعدهاي ذهني را مينماياند و تنها راه ممکن براي انتقال مفهومي خاص از سوي آفريننده اثر به استفادهکننده و مخاطب است.
تشخيص فرم: خصوصيت عملكردي فضا، به دنبال صفتهاي فرمال فضا مي آيند و وقتي ما اتاق را ساختيم، خود به خود عملكرد را تعيين كرده ايم . بنابراين در معماري، يعني در ساختن فضاها، ما به منظور دستيابي به فونكسيون بايد از فرم شروع كنيم .
فرم و فضاي معماري: عناصر فرم و فضا همراه يكديگر واقعيت معماري را تشكيل ميدهند. وقتي فضا توسط عناصر تشكيل دهنده فرم شروع به حبس شدن، محصور شدن، شكل گرفتن و سازماندهي شدن ميكند، معماري بوجود ميآيد.
کارهائی که باید برای رسیدن به طرح خوب و مورد نظر باید انجام داده شود
1-اول این که با توجه به فضاهایی که در مد نظر داریم باید دیاگرام ارتباطیو بکشیم..مثلا ما میخواهیم یک درمانگاه رو طراحی کنیم و به ما گفتن شامل چه فضاهایی میشه مثل:اتاق انتظار-اتاق معاینه-تزریقات و... خوب حالا نحوه ارتباط دادن فضاهارو به همدیگه با فلش نشان میدهیم اگه مکان ما چند طبقه باشه ارتباط پله های طبقات رو نباید فراموش کنیم...با این کار ما میتونیم متوجه بشیم ورودی ساختمان کجاست و با بقیه چه جور ارتباطی پیدا میکنه و از کدوم اتاق به کدوم اتاق راه داریم....
2-در مرحله بعدی حجم مورد نظر رو تجسم میکنیم اینکه شکل ما از چه احخامی تشکیل بشه کدوم شاخص باشه و جوری باشه که حالت هدایت کنندگی اون حوب باشه و مارو راهنمایی کنه برای ورود به ساختمان....بعضی ساختمان ها رو اگه دقت کرده باشید وقتی نزدیک ان میشیم اصلا نمیدونیم باید از کجا وارد ساختمان شد...این ضعف طراحیو میرسونه....ورودی در ساختمان از مهمترین قسمتهای اونه....میتونیم ورودیو تشخیص بدیم اگه شاخص باشه اگه ساختمان دارای ریتم باشه....اگه هدایت کننده باشه اگه نسبت به قسمتهای دیگه سر پوشیده باشه اگه بلندتر از جاهای دیگه باشه یا عجیب غریب باشه چون انسان ذاتا کنجکاو میره به اون سمت که کنجکاویش برطرف بشه....
داشتن چند ورودی در ساختمان از بد بودن و ضعف طراحی به حساب میاد....
شاید چند تا درب خروج هم جاهای دیگه داشته باشه ولی نمای اصلی سلختمان که اصولا در جنوب طراحی میشه باید یکی باشه در ضلع های شرقی و غربی چون در نمای اصلی نیست مشکلی نداره و بعضی اوقات خوبه چون از رفت و امد بیش از حد و تراکم جلوگیری میکنه و راحتی و دسترسی سریع به نقاط دیگه رو باعث میشه...
3-برای تجسم حجم خوبه که بهتر ببینیم و 3بعدی فکر کنیم...من یک مقاله ای نوشتم که میتونه کمک کنه بهتر تجسم کنیم گر چه تاپیکش هست برای راحتیه خواندن دوباره اینجا هم میذارمش....
کتابهای خوبی هم هستن که ترکیب احجام رو نشون میده مثل:فرم فضا معماری-نقد و برسی شاهکارهای معماری- مفاهیم معماری معاصر غرب
لوکوربوزیه و...
4-در طی دیدن و کار کردن روی طرحتون کمکم بهطرها و ایده های جدیدی میرسید پس اگه اولش خیلی طرحتون دلخواه نبودنترسید....
مرحله بعدی ترسیم پلان نما و جای گذاری فضاها به صورت دست ازاده نیلزنیست الان وارد جزئیات اندازه بشید...
ارتباط بین فظاها رو رعایت کنید فضایتقسیمتون رو باز انتخاب کنید راه پله رو در مکان مناسبی قرار بدید که تراکمم رفت وامد به بقیه قسمتها اسیب نرسونه....
سرویس بهداشتی نباید در معرض دید باشه و درباون نباید رو به کلاس یا اتاق معاینه باز بشه....
نور گیری فضاها رو از یادنبرید....
اینا کلی بودن برای هر ساختمان فرق میکنه اگه دوست عزیزی کمک بیشتر یاتوضیح بیشتر خواست بگه تا در مورد فضای اون باهم بحث کنیم....
از کارتون نما ومقطع بزنید....
فضای سبز هم جز مهم هر ساختمان...از رمپ برای کسانی که از ویلچراستفاده میکنند استفاده کنید...
اگر ساختمانتان دارای پله هست 2شکل وجودداره
1-پله هارو جوری بگذارید که کمکم به سمت بالا برویم و بعد ازساختمان خارج شویم
2-یا اینکه فرد را به سمت پایین با پله ها هدایت کنید
نباید بالا و پایین بریم در یک سمت حرکت کردن از موارد مهم یک ساختمانه....
چون هم فرد خسته میشه و هم حالت گمراه کننده داره....
اگه با ورود به ساختمان با پله ها بفهمیم مرتب داریم به سمت مثلا بالا میرویم ذیگه گمراه هم نمیشیم که حالا بریم پایین از پله یا بیاییم بالا...و به راحتی هدایت میشیم...
این مطلب خیلی گسترده است توضیح مختصر دادم...
5-حالا میتونید با اندازه کل پلان رو ترسیم کنیید در این مرحله ممکنه متوجه بشید که شکلتون با اندازهها مطابقت نمیکنه اشکالی نداره چون برای هر طرحی پیش میاد چون اونجا حالت اسکیس بود متوجه این موضوع نمیشدید...
برای اندازه ها نویفرت کتاب جامعی هست...
اگر هم حجمتون تغییر کرد اشکالی نداره تا به کار دلخواه برسید زمان میبره....
میتونید برای دیدن بهتر نما و ساختمانتون ماکت هم بسازید....
خوب ترکیب کردن احجام خیلی مهمه بعضی از استادها از شکلهای عجیب غریب خوششون میاد.....میشه شکل رو تغریبا ساده درست کرد و با نمای پیچیده از سادگی اون کاست....
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4681]