تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812863787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در مذاكرات متكى و لاوروف در مسكو مطرح شد تأكيد ايران و روسيه بر همكارى هاى منطقه اى


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: در مذاكرات متكى و لاوروف در مسكو مطرح شد تأكيد ايران و روسيه بر همكارى هاى منطقه اى
گروه سياسى ـ وزير امور خارجه ايران ديروز براى ديدار يك روزه وارد مسكو شد و با سرگئى لاوروف، همتاى روسى خود ديدار و گفت و گو كرد.
منابع رسمى هدف از سفر متكى را رايزنى درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه اى و پيگيرى توافقات رؤساى جمهور دو كشور در حاشيه اجلاس اخير شانگهاى در تاجيكستان با مقامات روس عنوان كردند.سفر رئيس دستگاه ديپلماسى ايران به روسيه پس از بحران اخير قفقاز و درگيرى نيروهاى روسيه و گرجستان انجام مى شود و اين درحالى است كه به گفته مهدى صفرى، معاون اروپاى وزارت امور خارجه، ايران طرح ۳+3 را براى حل بحران قفقاز ارائه كرده است.
اين طرح چندين سال پيش نيز براى حل مشكل آذربايجان و ارمنستان پيرامون مسئله قره باغ و ترتيبات امنيتى منطقه اى ارائه شده بود.
با به وجود آمدن مشكل گرجستان و درگيرى نظامى گرجستان و روسيه بر سر منطقه اوستياى شمالى ، جمهورى اسلامى ايران مجدداً اين طرح را با همكارى سه جمهورى قفقاز شامل ارمنستان، گرجستان و آذربايجان و نيز سه كشور روسيه، ايران و تركيه، مطرح كرد تا با همكارى بين كشورهاى منطقه مشكلاتى نظير مسئله گرجستان بروز نكند. در همين حال منابع رسمى مشخصاً به قرار داشتن اين طرح در دستور كار مذاكرات متكى - لاوروف اشاره اى نداشته اند.
تأكيد بر گسترش روابط ايران و روسيه
متكى در ديدار با سرگئى لاوروف همتاى روس خود، با اشاره به اهميت روابط دو كشور اظهار داشت: اين روابط در مسير توسعه و گسترش ادامه مى يابد.
وزير امور خارجه ايران ديدارهاى مستمر سران و مقامات عاليرتبه دو كشور را در تهران و مسكو و كشورهاى ديگر، اساس خوبى براى همكاريهاى دو كشور در آينده توصيف كرد.وزير امور خارجه روسيه نيز گفت: حتما اطلاع داريد كه در صحنه بين المللى باتوجه به اقدامات نابخردمندانه حكومت گرجستان در اوستياى جنوبى چه تحولاتى رخ مى دهد.لاوروف گفت: در مسائل منطقه اى بايد هماهنگى هاى لازم (با ايران) را انجام دهيم.
وزير امور خارجه روسيه در ادامه اين ديدار به تماس هاى منظم ميان مقامهاى روسيه و ايران اشاره كرده و از روند اجراى توافق هاى به دست آمده بين سران دو كشور ابراز خرسندى كرد.وى افزود: منظورم توافق ها در زمينه هاى اقتصادى و بازرگانى و مساله تكميل نيروگاه اتمى بوشهر است.لاوروف همچنين به پيشرفت كارشناسان در مسائل درياى خزر اشاره كرد.
وزير امور خارجه روسيه بر لزوم ادامه رايزنى ها در مورد توافقات به دست آمده ميان رؤساى جمهورى روسيه و ايران در اجلاس اخير سازمان همكاريهاى شانگهاى در تاجيكستان تأكيد كرد.طرفين از افزايش تراز تجارى در مبادلات بازرگانى دوجانبه و توسعه روابط ايران و روسيه ابراز رضايت كردند.وزير امور خارجه ايران افزايش صد درصدى روابط اقتصادى ايران و روسيه در سال ۲۰۰۷ را نويدبخش توسعه روابط دو كشور در سال ۲۰۰۸ دانست.حجم مبادلات بازرگانى ميان ايران و روسيه در سال ۲۰۰۷ به حدود سه ميليارد دلار رسيد.متكى خاطر نشان نمود كه روابط دوجانبه ايران و روسيه توسعه پويايى دارند و اين بستر مناسبى را براى همكارى هاى دو كشور ايجاد مى كند.در ديدار وزيران امور خارجه روسيه همچنين مسايل بين المللى همچون مساله عراق، افغانستان و خاورميانه مورد بررسى و تبادل نظر قرار گرفت. اين مذاكرات درحالى انجام شد كه روسيه، پيمانكار طرح ساخت نيروگاه بوشهر، اين نيروگاه را در وضعيت «غير قابل بازگشت» اعلام كرده است و اين نيروگاه به عنوان جلوه اى از همكارى هاى مشترك مسكو - تهران در آينده اى نزديك به بهره بردارى خواهد رسيد.
موضع تأثير مثبت تحولات گرجستان بر روابط روسيه و ايران پس از درگيرى هاى اخير در اين منطقه به موضوع گمانه زنى هاى رسانه اى تبديل شده است. در آخرين موضعگيرى مقامات غربى، سفير امريكا در سازمان ملل تصريح كرد: تحولات گرجستان، بر موضع روسيه در قبال ايران در شوراى امنيت اثر گذاشته است. زلماى خليل زاد به خبرنگاران گفت: پيامدهاى مسئله گرجستان ظاهراً بر موضعگيرى هاى روسيه در ارتباط با مسائل ديگر هم اثر گذاشته كه باعث تأسف واشنگتن است.
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن