تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815568988




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موانع توسعه صنعت گردشگري در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: با آن‌كه آمدن عصر ارتباطات الكترونيكي و وسايل ارتباطي پيشرفته تا اندازه زيادي از ضرورت جابه‌جايي فيزيكي انسان‌ها كاسته است، ولي مسافرت به انگيزه شناخت مناطق، شهرهاي جديد و آشنايي با انسان‌ها و فرهنگ‌هاي ناشناخته و در يك كلمه گردشگري، هر روز بيشتر از ديروز اهميت مي‌يابد تا بدانجا كه در بيشتر كشورها، درآمدهاي اقتصادي حاصل از صنعت جهانگردي يكي از بهترين منابع درآمديشان تلقي مي‌شود.

به عبارت ديگر، اگر توسعه وسايل ارتباطي سريع موجب كاهش جابه‌جايي فيزيكي انسان‌ها در زمينه‌هاي متعدد شده است، به همان اندازه نيز در تبادل اطلاعات گردشگري مؤثر افتاده است و زمينه توزيع و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري كشورهاي مختلف و به تبع آن. جابه‌جايي فيزيكي انسان‌ها به قصد گردشگري را زياد كرده است.

گسترش صنعت گردشگري علاوه بر نقش و تاثير آن در ابراز هويت ملي و ايجاد امنيت اجتماعي، موجب ارتقاي ابعاد وسيع اقتصادي از جمله ايجاد فرصت‌هاي شغلي، درآمدزايي، كاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعي و رفاه در جامعه مي‌شود و توسعه صنعت گردشگري مقدمه‌اي براي توسعه سرمايه‌گذاري ديگر بخش‌هاي اقتصادي است كه لازمه آن حضور در زنجيره جهاني گردشگري و نظام‌هاي بزرگ سامان يافته است.

به گفته دبيركل سازمان جهاني گردشگري، در سال‌هاي اخير خاورميانه بيشترين رشد را در زمينه گردشگري داشته است، اما جايگاه ايران در بازار بزرگ گردشگري كمتر از كشورهاي استوني، قبرس، اروگوئه و حتي كشور كوچك بحرين است. و تنها در كمتر از يك درصد از بازار گردشگري جهان سهم است. در تبيين برخي موانع و عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگري در ‌ايران، بايد مسائل زير را مورد توجه قرار داد:
فقدان پرواز مستقيم به مقصد ايران: نبود پرواز مستقيم ميان تهران و برخي شهرهاي بزرگ حتي در اروپا، به عنوان يكي از موانع موجود براي سفر گردشگران خارجي به ايران است.

وضعيت بازاريابي و تبليغات گردشگري: فراواني مراكز تبليغاتي و نداشتن سيستم واحد در تبليغات و بازاريابي، يكي از موانع توسعه صنعت گردشگري محسوب مي‌شود. در بازاريابي گردشگري، بازاريان و دفاتر آژانس هيچ‌گونه نمايندگي از بخش دولتي يا دولت متبوع خود ندارند و هيچ‌گونه حمايت مالي نمي‌شوند و به محتواي بروشورها و سايت‌ها بسنده مي‌كنند، در صورتي كه آنها عمده‌ترين سهم را در توسعه گردشگري به عهده دارند.

تدوين استانداردها و ضوابط فني: هر يك از اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، مراكز سياحتي و واحدهاي ارائه‌كننده خدمات گردشگري بايد با رويه‌اي يكسان در كشور فعاليت كنند تا بتوانند خدمات مطلوب‌تر و با كيفيت داشته باشند.

ضرورت شناخت ظرفيت‌ها و مناطق گردشگري: شناسايي نكردن مناطق گردش‌‌پذير، اماكن تاريخي، جاذبه‌هاي طبيعي و معرفي نشدن آنها در سايت‌هاي گردشگري جهاني، عارضه ديگر گردشگري ايران است كه بتازگيً حركت‌هاي مثبتي در شناسايي و معرفي جاذبه‌هاي ايران انجام شده است.

فقدان نيروي انساني كارآزموده و متخصص: فقدان نيروي انساني كارآزموده و متخصص امور جهانگردي در دفاتر ايرانگردي و جهانگردي و ناآگاهي و بي‌تجربگي كادر شاغل در مؤسسات جهانگردي از قبيل خدمتگزاران هتل‌ها، كاركنان آژانس و راهنمايان جهانگردي از ديگر موانع توسعه صنعت گردشگري در ايران است و مي‌بايد با آموزش پرسنل، مترجمان و تورگردانان خبره و حرفه‌اي در حوزه گردشگري اين مشكل را بر طرف كرد.

جاذبه‌هاي دست‌ساز و مصنوعي: مثل آسمانخراش‌هاي بزرگ، پل‌هاي طويل، تونل‌هاي زيرآب، آكواريوم‌هاي بزرگ دريايي و... تلفيق‌ فناوري با جاذبه‌هاي طبيعي، جاذبه‌هاي دست‌سازي را خلق مي‌كند كه مي‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد.

تبليغات منفي عليه ايران: يكي ديگر از عوامل و موانع مؤثر بر توسعه صنعت گردشگري، تبليغات منفي براي مخدوش كردن چهره ايران و انزواي كشورمان در سطح بين‌المللي از سوي ديگر كشورهاست.

در اين زمينه مي‌توان با همكاري سفرا و رايزنان فرهنگي، نسبت به معرفي درست چهره واقعي كشورمان اقدام كرد تا گردشگران بيشتري از كشورمان ديدن كنند.بايد به اين نكته اشاره كرد كه وقتي گردشگران خارجي از ايران ديدن ‌كنند، نظرشان به كلي درباره كشورمان تغيير مي‌كند.

حضور دستگاه‌هاي موازي در تشكيلات گردشگري: ناهماهنگي در همكاري بين سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي و همچنين وجود دستگاه‌هاي موازي از ديگر عواملي است كه مانع توسعه صنعت گردشگري در كشورمان مي‌شود. بنابراين بايد از تعدد مراكز تصميم‌گيري جلوگيري كرد و بيش از گذشته به تقويت سازمان اصلي متولي صنعت گردشگري پرداخت.

عدم تمايل بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري: از ديگر موانع و عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگري در كشور، عدم تمايل بخش خصوصي به سرمايه‌گذاري در اين صنعت به علت عدم‌سودآوري، حمايت ناكافي دولت و اقدامات سليقه‌اي و محدودكننده از سوي برخي مقامات غيرمسوول مي‌باشد. دولت بايد با كاهش تصديگري خود در صنعت گردشگري، به وظيفه تسهيل و رفع موانع سرمايه‌گذاري از سوي بخش خصوصي و افزايش منابع براي توسعه اين بخش بپردازد.

مكانيزاسيون و فناوري: توريست بايد بتواند از طريق اينترنت بليت مقصد و هتلش را رزرو و از كارت اعتباري استفاده كند. اگر نتواند اين كارها را انجام دهد انگيزه و اشتياقي براي سفر نخواهد داشت. اين موضوع بايد به طور جدي از سوي همه دستگاه‌هاي گردشگري به انجام برسد. هر چند زير ساخت‌هاي اوليه براي ورود به گردشگري الكترونيك مانند اتصال به بانكداري جهاني هنوز در كشور ايجاد نشده، اما نيروي انساني آشنا به فناوري اطلاعات (IT) وجود دارد كه تنها به مديريت يكپارچه نيازمند است.
گردشگري الكترونيك به دليل و دسترسي بيشتر و كم هزينه بودن آن، موجب شده است كه مورد توجه مسوولان گردشگري كشورمان قرار گيرد.

نبود برنامه‌ريزي و استراتژي: نبود يك برنامه جامع و استراتژيك و همچنين مشخص نبودن هدف‌ها و سياست‌هاي ايرانگردي و جهانگردي در قالب يك برنامه اجرايي و همچنين غفلت از نقش رايزنان و وابستگان فرهنگي ايران در سفارتخانه‌ها و عدم تحرك و نقش‌آفريني سفراي كشورمان در كشورهاي محل خدمتشان و نبود دفاتر نمايندگي و شعب خارجي بازاريابي يا ناديده گرفتن نقش ايرانيان مقيم كشورهاي خارجي در جذب گردشگران و عدم استفاده از ديدگاه‌ها و نظرات انجمن‌هاي صنفي دفاتر خدمات مسافرتي، نقيصه‌اي در برنامه‌ريزي‌هاست كه بايد براي رفع آن كوشيد.

عدم پيوستگي و يكپارچگي خدمات: در رتبه بندي كشورها از نظر جاذبه‌هاي گردشگري در جهان، داشتن بسياري از منابع مورد توجه قرار مي‌گيرد. اما اين منابع بايد به محصول تبديل شود. در بازار رقابتي گردشگري چيزي كه مطلوب همه است، پيوستگي و يكپارچگي خدمات است. بايد اين پيوستگي و يكپارچگي را به وجود بياوريم تا بتوانيم محصولات و تنوع آنها را به گردشگراني كه خواهانش هستند، عرضه كنيم. به اين ترتيب مي‌توانيم حجم گردشگرانمان را افزايش دهيم.

عوامل ديگري از جمله: تكيه اقتصاد ملي كشور به درآمدهاي نفتي و احساس استغنا از ساير درآمدها، نبود نگرش علمي به توسعه تجارت، بي‌توجهي به نقش چهره‌هاي شاخص بين‌المللي و افراد مشهور در جلب توجه افكار جهاني به كشورمان، عدم توجه به آرايش شهري، آراستگي ظاهري افراد، پاكيزگي معابر و ساختمان‌ها، رعايت نكردن نظم اجتماعي و قوانين و مقررات هر كدام به تناسب خود از عوامل و موانع توسعه گردشگري محسوب مي‌شوند.

ايران مجموعه‌اي از فرصت‌هاي گردشگري است، اين موضوع نه تنها در آثار تاريخي و جاذبه‌هاي طبيعي بلكه حتي در هنجارهاي فرهنگي و ارزش‌هاي ديني آن نيز نهفته است؛ فرصت‌ها و امكاناتي كه اگر آنها را در كنار آداب مهمان‌نوازي، پذيرايي گرم و صميمانه ايران بويژه ايلات و عشاير از گردشگران خارجي قرار دهيم، بايد گفت ايران داراي بهترين گنجينه و از ذخاير گردشگري جهان است.

در نتيجه ‌بايد از اين فرصت‌ها و امكانات مناسب گردشگري در كشورمان با برنامه‌ريزي درست و درازمدت و رفع موانع موجود، همراه با به روز شدن فناوري در اين زمينه، استفاده بهينه كرد تا صنعت گردشگري توسعه و جايگاه ايران در رتبه‌بندي سازمان جهاني گردشگري ارتقا يابد.
منبع:جام جم






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 434]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن