تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802158950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حفظ حجاب با ارزش‌تر از جام جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: سوت آغاز و پايان بازي يکي شد و بازيکناني که فوتبال برايشان بهانه‌اي بود تا حجاب را به رخ بکشند و تبعيض‌ها را به نمايش بگذارند با پرچم سه رنگمان دور افتخار زدند.


[تصویر: 198199127716164241121822310019417184110123.jpg]


مي‌گويند صدبار هم فيفا خلاف شعار فوتبال براي همه حذفشان کند باز پوشش ايراني اسلامي خود را کنار نمي‌گذارند.

از ميان بازيکنان پايتخت نشين تيم ملي بانوان کشورمان نيلوفر اردلان کاپيتان و فرشته کريمي هافبک هجومي اين تيم ميهمان خبرگزاري مهر بودند. کاپيتان تيم ملي فوتبال بانوان کشور برايمان از همدردي سرمربي هلندي تيم ملي اردن مي‌گويد و از اين که صد بار ديگر هم حذف شوند به افتخار حجابشان دور افتخار مي‌زدند و پرچم ايرانمان را در آغوش مي‌گيرند. از اين دو ملي پوش از صحنه‌هاي ماندگار بازي با اردن پرسيديم.

* اشک‌هاي شما در مسابقه با اردن اشک ما را هم در ايران درآورد کمي از حال هواي آن روز برايمان بگوييد؟

- نيلوفر اردلان، کاپيتان تيم ملي بانوان: روز اولي که وارد اردن شديم در جلسه کادر فني که من هم به عنوان کاپيتان حضور داشتم اعلام کردند تيم ما نمي‌تواند بازي کند اما اميدوار بوديم که شايد اجازه بدهند بازي کنيم، بنابراين به بچه‌ها نگفتيم. مسئولان تيم تلاش خود را تا روز مسابقه انجام دادند اما نتيجه نداد.

روز بازي بچه‌ها به زمين مسابقه آمدند، حتي خودشان را براي بازي گرم کردند اما زماني که ناظر بازي و داور آمدند که بچه‌ها را چک کند، قطعي شد که نمي‌توانيم بازي کنيم. وقتي صد درصد اعلام شد لحظه خيلي بدي بود. فکر کنيد بچه‌ها براي اين مسابقات 6 تا 7 ماه در اردوهاي سخت بودند و در گرما و سرما تمرين کردند و دوست داشتند در اين مسابقات نتيجه بگيرند. شايد اول شدن در اين گروه کمي سخت بود اما صعود به دور بعد کاري نبود که نتوانيم انجام دهيم.

*شما اولين نفري بوديد که گريه کرديد؟

- اردلان: خيلي اميدوار بوديم که مسابقه برگزار شود. اولين نفري که گريه کرد خود من بودم و بعد خانم ايراندوست و دکترهاي تيم هم به گريه افتادند. بچه‌ها مبهوت ما را نگاه مي‌کردند که چه اتفاقي افتاده است، چرا ما گريه مي‌کنيم. وقتي آنها هم متوجه موضوع شدند خيلي ناراحت شدند. البته اين حس در بچه‌ها بيشتر بود زيرا من دو روز زودتر از بچه‌ها فهميده بودم که احتمال دارد نتوانيم بازي کنيم.

* انگيزه بچه‌ها براي اين بازي چطور بود؟

اردلان: انگيزه بچه‌ها براي اين بازي زياد بود زيرا ديده بودند که تيم اردن ضعيف شده و مطمئن بودند اين تيم را مي‌برند اما متأسفانه يا خوشبختانه اجازه نداند که بازي کنيم. خيلي لحظه غم انگيزي بود. اين همه تلاش کرديم، وقتي قرار بود به نتيجه برسد اجازه بازي ندادند.

فرشته کريمي: شب قبل و حتي روز مسابقه با اردن خيلي شاداب و با انگيزه بوديم. به خودمان اطمينان زيادي داشتيم. اصلاً خبر نداشتيم که فيفا با پوشش ما مخالفت کرده است. يک نفر جلوي آينه با دقت موهايش را داخل مي‌کرد تا يک تار مويش هم مشخص نباشد، يک نفر حرکات کششي انجام مي‌داد، هرکس به کاري مشغول بود.

*مثل اين که بازيکنان تيم آخرين نفرهايي بودند که متوجه اين موضوع شدند حس شما وقتي سوت پايان را شنيديد چه بود؟

فرشته کريمي: شب قبل و حتي روز مسابقه با اردن خيلي شاداب و با انگيزه بوديم. به خودمان اطمينان زيادي داشتيم. اصلاً خبر نداشتيم که فيفا با پوشش ما مخالفت کرده است. يک نفر جلوي آينه با دقت موهايش را داخل مي‌کرد تا يک تار مويش هم مشخص نباشد، يک نفر حرکات کششي انجام مي‌داد، هرکس به کاري مشغول بود.

هيچ‌کدام خبر نداشتيم. در رختکن لباس‌هايمان را پوشيديم و منتظر ناظر بوديم لباس‌هايمان را چک کند تا اينکه نيلوفر شروع به گريه کرد. نمي‌دانستيم چه اتفاقي افتاده است و در گوشي با هم حرف مي‌زدند و به ما بازيکنان هم چيزي نمي‌گفتند. ناظر بازي گفت بايد يقه لباس‌هايتان را برداريد که باعث تعجب ما شد. او گفت بايد داور اعلام کند که مي‌توانيد بازي کنيد يا نه. ما هم با ذوق رفتيم در زمين خودمان را گرم کرديم، حتي داور هم با ما خودش را گرم و با روي خوش صحبت کرد. ماهم فکر کرديم قبول کرده است. دو تيم با هم دست داديم و سرودهاي ملي خوانده شد اما داور سوت پايان را زد و گفت مي‌توانيد زمين را ترک کنيد.

* مثل اين که ناظر ايراني‌الاصل بحريني هم کمي بيشتر از معمول سخت گرفته است؟

ــ اردلان: نه، او به عنوان ناظر آمد، لباس‌هاي ما را چک کرد. در جلسه کميته فني هم گفته بود لباس ما مشکل دارد. اين مقررات فيفا است و به ناظر ربطي ندارد. فيفا اعلام کرده است حتي آقايان در زمستان هم نمي‌توانند لباس يقه اسکي بپوشند. خود او هم خيلي ناراحت بود. مربي هلندي تيم اردن هم آمد و ما را دلداري داد و با همراه ما اشک ريخت. گفت حق شما خيلي پايمال شد. شما به عنوان يک خانم مزسلمان حق داريد فوتبال بازي کنيد. زيرا شعار فيفا اين است که فوتبال براي همه است اما با اين حرکت نشان داد در حال حاضر فوتبال براي بانوان مسلمان تعطيل شده است.

* کشورهاي مسلمان ديگر در برابر اين محدوديت چه مي‌کنند؟

- اردلان: همه وضعيت مشابهي دارند، براي چند تن از بازيکنان تيم اردن هم اين اتفاق افتاد که اتفاقا بازيکنان قوي نيز بودند اما به خاطر حجاب بازي نکردند و مربي افراد ديگري را جايگزين کرد.


[تصویر: 247220424911310511224187172942716699247.jpg]


کريمي: براي کشورهاي غرب آسيا که خودشان مسلمان هستند فرقي نمي‌کند در دور اول يکي از بازيکنان قوي اردن به دليل مسئله حجاب نمي‌توانست بازي کند که سرپرست تيم مان يک کلاه و يقه به او داد و در مقابل ما بازي کرد.

*انگار هنگام برگشت هم با مشکلاتي روبرو بوديد؟

- اردلان: برگشت ما مصادف شد با تعطيلات خرداد ماه براي همين بليت بازگشت به تهران پيدا نمي‌شد. بنابراين سه گروه شديم و به تهران بازگشتيم. ماندن در آنجا هم براي ما سخت بود. زيرا مي‌ديدم باقي تيم‌ها دارند تمرين مي‌کنند و ما نمي‌توانيم بازي کنيم. ديدن اين شرايط براي ما سخت بود.

* گفته مي‌شد بعضي از بازيکنان تيم بعد از اين اتفاق سرخورده و نااميد شدند؟

ــ اردلان: نه من نشنيدم که کسي بريده يا خسته شده باشد. هرچند هر کسي يک سقف آرزو دارد و شايد بعضي‌ها اصلا نه آرزويي دارند و نه سقف آرزويي. اين اتفاق براي اولين بار نبود که براي ما رخ مي‌داد. يک‌بار که براي مسابقه با تيم برلين عازم آلمان بوديم، دو ساعت قبل از پرواز اعلام کردند که نمي‌توانيم براي بازي برويم در حالي که ما کلي تمرين کرده بوديم.

* براي شرکت در اردوها پول هم مي‌گيريد؟

-اردلان: نه پول نمي‌گيريم. بازيکنان از باشگاه‌هايشان پول مي‌گيرند.

* قرارداد بازيکنان خانم چقدر است؟

کريمي: سقف قرارداد ما خيلي کم است و اصلا با قراردادهاي آقايان قابل مقايسه نيست. رقم‌ها طوري است که تنها خرج ورزش خودمان در مي‌آيد.

*بهترين بازيکن چقدر مي‌گيرد؟

- کريمي: پنج ميليون تومان براي يک سال.

*سرانجام لباس‌هايتان چه مي‌شود؟

ــ اردلان: اين مشکلي است که بايد فدراسيون حل کند.
فرشته اردلان

* در فوتسال هم همين نوع پوشش را داريد؟

ــ اردلان: ما فوتسال را هم با پوشش کامل بازي مي‌کنيم. در کل اين پوشش براي اين است که بازي‌ها ضبط شود و براي جذب اسپانسر امکان پخش تلويزيوني هم داشته باشيم.

* پس سقف پايين قرارداد به دليل نبود اسپانسر است؟

-اردلان: وقتي اسپانسر حق پخش تلويزيوني ندارد بر اساس چه منطقي تبليغات دهد.

* حمايت‌هاي داخلي و بين‌المللي بعد از اين ماجرا چقدر در روحيه شما تأثير گذاشت؟

- اردلان: اين حمايت‌ها تا به حال خوب بوده است اما به شرطي که ادامه پيدا کند و باعث شود ما بتوانيم دوباره فوتبال بازي کنيم نه اين که فوتبال بانوان با وجود استعداد خوب بچه‌ها تعطيل شود.

کريمي: همه ما را حمايت کردند حتي بازيکنان اردن و تماشاگران بحريني از اين پيروزي خوشحال نشدند و تماشاگران آنها زماني که ما دور افتخار زديم براي ما دست مي‌زدند و بعضي‌ها هم اشک مي‌ريختند. حتي مربي تايلند نيز پيشنهاد داد در همان زمان ديدار رسمي ايران با آنها به پاس قدرداني و حمايت از ما بازي دوستانه‌اي برگزار شود اما ما روز قبل از آن قصد بازگشت به کشور را داشتيم.

* آيا داشتن حجاب در کيفيت بازي شما تأثيري داشته است؟

اردلان: نه ما هيچ مشکل خاصي با پوشش اسلامي نداريم. در زمستان‌ها بهتر هم هست زيرا ما را گرم مي‌کند. اما تابستان به دليل گرما کار سخت مي‌شود ولي با دل و جان شرايط مان را قبول کرديم. من هر پيشرفتي که کرده‌ام با همين حجاب بوده است. به نظر من فيفا دارد سخت گيري مي‌کند. فيفا بايد براي خانم‌هاي مسلمان هم شرايطي قائل شود تا بتوانند با حجابشان فوتبال بازي کنند. درست است که فوتبال بانوان ما زياد پررنگ نيست اما توانسته‌ايم در مسابقات غرب آسيا قهرمان شويم و جاي پيشرفت داريم. هنوز هم اميدواريم اين مشکل رفع شود زيرا ما الان تيم‌هاي نوجوانان و جوانان خوبي داريم که اگر روي آنها سرمايه گذاري شود چند سال آينده تيم بزرگسال خوبي خواهيم داشت.

اردلان: با توجه به افت تيم اردن حتما پيروز اين ميدان بوديم و توانايي کسب امتياز از ازبکستان و ويتنام را هم داشتيم اما ما معمولا مغلوب سرعت تيمي تايلند هستيم. به نظر در گروهمان دوم مي شديم.

*چقدر اين اقدام شما در معرفي فوتبال بانوان موثر بود؟

اردلان: اين موضوع فوتبال بانوان را به جامعه معرفي کرد. قبل از اين اتفاق شايد خيلي‌ها نمي‌دانستند که ما فوتبال بانوان داريم اما حالا وقتي ما را با لباس ورزشي مي‌بينند مردم کنجکاو مي‌شوند. از شرايط ما مي‌پرسند و خيلي از آنها هم به باحجاب بودن ما افتخار مي‌کنند.

کريمي: اگر حتي بازيها را مي‌برديم و به مرحله بعد صعود مي‌کرديم تا اين اندازه فوتبال بانوان در سطح جامعه مطرح نمي‌شد. مردم وقتي ما را مي‌ديدند خوشحال بودند و ابراز خرسندي مي‌کردند.

*اگر دوباره اين اتفاق بيفتد باز هم چنين عکس العملي نشان مي دهيد؟

- کريمي و اردلان: اگر صد بار هم همچنين اتفاقي مي افتاد چنين کاري را مي‌کرديم.

* تفاوت شما به عنوان بانوان فوتباليست با حجاب در مقايسه با بازيکنان ساير تيمها در چيست؟

- کريمي : بزرگترين آرزوي همه ما رفتن به جام جهاني بود. يکي از دلايل علاقه ما براي رفتن به جام‌جهاني همين داشتن حجاب بود. با حجاب بيشتر توي چشم هستيم. بقيه تيم‌ها همه مثل هم هستند، اما وقتي ببينند ما با حجاب تمرين مي‌کنيم، کنجکاو مي‌شوند و دلشان مي‌خواهد بازي ما را ببينند. اين براي ما انگيزه‌اي مي‌شود که بهتر بازي کنيم. اگر فيفا پوشش ما را قبول کند، خيلي خوب مي‌شود. ما نمي‌خواهيم اين پوشش را برداريم و فوتبال بازي کنيم. در واقع حاضر نيستيم به خاطر فوتبال از حجاب‌مان بگذريم. ما يک قدم برداشتيم آن‌ها هم يک قدم بردارند. اميدوارم مسئولان فيفا راضي شوند و بتوانيم باز هم در مسابقات شرکت کنيم.

* در آسيا مشکلي نداريد ؟

اردلان: در آسيا مشکلي نداريم زيرا AFC پوشش مقنعه ما را هم پذيرفته است. حتي بعد از پذيرش پوشش اسلامي پنج، شش تيم به بازي هاي غرب آسيا اضافه شد .

* فکر مي کنيد اگر بازي مي کرديد در گروهتان چندم مي شديد؟

اردلان: با توجه به افت تيم اردن حتما پيروز اين ميدان بوديم و توانايي کسب امتياز از ازبکستان و ويتنام را هم داشتيم اما ما معمولا مغلوب سرعت تيمي تايلند هستيم. به نظر در گروهمان دوم مي شديم.

* در داخل کشور حمايتها چطور بود؟

- کريمي: خانم اکبرآبادي در سخناني گفت اين باخت به اندازه مدال طلاي المپيک ارزش داشت اما در حد مدال برنز نيز از ما حمايت نشده است. تقدير و تشکري که از قهرمانان المپيک آسيايي شد با حمايتها از ما قابل مقايسه نيست.

اردلان: البته اين حمايتها و تقديرها قراراست به زودي اتفاق بيافتد و در همين جا از مشاور امور زنان رياست جمهوري براي تقدير و حمايتشان تشکر مي کنم.

منبع: مهر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن