تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815356547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گردهمايي علمي مديريت ريسك يكپارچه و چالش‌هاي جهاني‌سازي در صنعت بيمه عنوان شدسود در صنعت بيمه كمتر از اوراق مشاركت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: در گردهمايي علمي مديريت ريسك يكپارچه و چالش‌هاي جهاني‌سازي در صنعت بيمه عنوان شدسود در صنعت بيمه كمتر از اوراق مشاركت
ليلا اكبرپوركم بيمه‌گي، كسب سود اندك، دامپينگ، حق بيمه‌ها و خسارات معوق و رفتار غيرحرفه‌اي در بازار از يك سو و اجراي سياست‌هاي كلي اصل44 و تلاش ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني از سوي ديگر اين صنعت را در دوره جديدي از بلوغ قرار داده و...


توفان تغييرات خواسته يا ناخواسته اين صنعت را تسليم به قبول شرايط جديد خواهد كرد. از اين رو گردهمايي علمي با حضور كارشناسان ارشد صنعت بيمه برگزار شد و چالش‌هاي پيش روي صنعت بيمه از منظر فعاليت در بازار آزاد رقابتي و مديريت صحيح ريسك‌ها مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
رييس كل بيمه مركزي ايران رياست گردهمايي علمي مذكور را بر عهده داشت و آمادگي خود را براي هم‌انديشي بيشتر با صاحب‌نظران به منظور رفع مشكلات صنعت بيمه و توسعه آن در اقتصاد كشور اعلام كرد.
بيمه را قرباني نمي‌كنيم
دكتر فرشباف ماهريان، رييس كل بيمه مركزي ايران با بيان اينكه ايجاد زيرساخت‌هاي توسعه اقتصادي و اجتماعي بحث اصلي اكثر كشورها است، گفت: در ايران نيز پيگيري‌هاي اجرايي سياست‌هاي كلي اصل 44 مي‌تواند به عنوان زيرساختي‌‌ترين قوانين كشورمان باشد و اين سياست‌ها فرصتي را براي صنعت بيمه فراهم كرده تا بتواند همگام با ساير بخش‌هاي فعال اقتصادي به جايگاه واقعي خود دست يابد.
او طراحي و برنامه‌ريزي اصولي در روند طرح تحول صنعت بيمه را زيرساخت مهمي براي توسعه اقتصاد كشور ناميد و گفت: صنعت بيمه بايد بتواند يك امنيت رواني اجتماعي و اقتصادي مناسبي را براي سرمايه‌گذاران به منظور توسعه سرمايه‌گذاري در كشور فراهم كند و نظام مالي كشور براساس پشتوانه انواع پوشش‌هاي بيمه‌اي منابع خود را به درستي مديريت و اثرگذاري كليدي بيمه را در فرآيند توسعه احساس كند. فرشباف هشدار داد كه صنعت بيمه در بازار رقابتي نبايد قرباني شود و بيمه مركزي به موازات اجراي طرح تحول صنعت بيمه با رفتار غيرحرفه‌اي برخي بيمه‌گران و فرصت‌طلبي‌ هاي برخي بيمه‌گذاران كه بسيار خطرساز است برخورد خواهد كرد تا فضاي كسب و كار سالم و حرفه‌اي باشد و متخصصين فرصت رضايت در بازار را داشته باشند.
حاكميت شركتي
نادر مظلومي عضو هيات‌علمي دانشگاه علامه‌طباطبايي و شوراي عالي بيمه نيز در اين گردهمايي علمي گفت: براي متحول شدن نيازمند يك جهش هستيم.
او يادآور شد: وقتي برنامه طرح تحول براي اولين بار در كشور مطرح و تدوين شد، به‌رغم تمام محورهاي مورد بحث اين برنامه يك جهت مشخص نداشت و اهداف كوتاه‌مدت و بلند‌مدت در آن شفاف نبود و همين سردرگمي موجب شد تا اين برنامه به بيمه مركزي ايران ارجاع و بار ديگر مورد نقد و بررسي قرار گيرد.
مظلومي ادامه داد: بيمه مركزي سعي كرد به اين برنامه جهت دهد و بحث بررسي چالش‌هاي جهاني شدن در صنعت بيمه مي‌تواند همان انگيزه باشد.
عضو شوراي عالي بيمه يادآور شد: صنعت بيمه در مذاكرات اكثر كشورهايي كه در حال پيوستن به WTO بودند، به خاطر آماده نبودن زيرساخت‌ها قرباني شد و مسوولان اقتصادي به‌خاطر حفاظت از بخش‌هاي ديگر اقتصادي به اين قرباني شدن صنعت بيمه رضايت دادند كه نتيجه آن مواجه شدن با حضور شركت‌هاي بيمه خارجي قدر در بازار و رقابت سنگين در جهان بود.
مظلومي گفت: بايد مراقب بود تا در ايران هم اين اتفاق رخ ندهد و حداقل صنعت بيمه سالم محلي حامي اقتصاد محلي باشد.مظلومي بحث حاكميت شركتي و مديريت ريسك را كف مثلث سه‌وجهي نام برد كه در راس آن پيوستن به WTO قرار دارد.
او گفت: در دنيا دو مقوله حاكميت شركتي و مديريت ريسك كه به دنبال تخلفات و سوءمديريت در شركت‌هاي آمريكايي و اروپايي رخ داد به عنوان دو بحث مهم تعقيب مي‌شود، چرا كه سوءمديريت و زيان يك شركت منجر به زيان هزاران سهامدار، پرسنل و مشتري تمام خواهد شد.
به گفته وي، در دنيايي كه اساس كارش شفاف‌سازي است نداشتن گزارش‌هاي مالي شفاف مجالي براي ادامه كار نمي‌دهد.او از مديريت ريسك به عنوان يك ابزار درست حاكميت شركتي نام برد و گفت: چنانچه مباحث حاكميت شركتي و مديريت ريسك در صنعت بيمه كشورمان به درستي اجرا شود، ساير مسائل و مشكلات بيمه در كشورمان به‌تدريج حل خواهد شد و قابليت رقابت‌پذيري تحقق مي‌يابد.
انتقاد از كم بيمه‌گي
حميد تاجيك دبير كل كنفرانس بين‌المللي مديريت ريسك يكپارچه و چالش‌هاي جهاني‌سازي در صنعت بيمه كشور در اين گردهمايي علمي گفت: در صنعت بيمه كشورمان حتي مديريت ريسك‌هايي كه خود شركت‌هاي بيمه را تهديد مي‌كند به صورت نهادينه مورد توجه قرار نمي‌گيرد.
او با انتقاد از كم بيمه‌گي رايج در بازار به ويژه در رشته آتش‌سوزي، كاهش نفع بيمه‌گري را بزرگ‌ترين ريسك براي موسسات بيمه نام برد و اظهار داشت:‌ ارزيابي ريسك اكنون به صورت فيزيكال است و اقلام ترازنامه و شرايط مالي شركت‌ها مورد بررسي قرار نمي‌گيرد.
دبير كنفرانس، خود بيمه‌گري را موجب انتقال ريسك‌هاي نامطلوب به صنعت بيمه دانست و خاطرنشان كرد: با اين روش ريسك‌هاي مطلوب‌ نزد بيمه‌گذار مي‌ماند و خود بيمه‌گري در بلندمدت باعث مي‌شود تركيب پرتفوي موسسات بيمه پراكندگي و تنوع لازم را نداشته باشد. او خواستار ارتقاي قدرت چانه‌زني صنعت بيمه در كشور شد و ادامه داد: نرخ، شرايط و مقررات دستوري كه فاقد مسائل حرفه‌اي است بايد منحل شود، چرا كه زيان بيمه‌گران سرايت آثار خسارت به بيمه‌گذاران است. او فقدان نيروهاي متخصص در ارزيابي ريسك‌ها را مشكل ديگر صنعت بيمه ناميد و گفت: نرخ‌شكني‌هاي غيرحرفه‌اي در بازار تبديل به بزرگ‌ترين ريسكي شده كه صنعت بيمه كشورمان را تهديد مي‌كند و جاي اميدواري است كه رييس كل بيمه مركزي در صدد مقابله با دامپينگ است.
مالكان دولتي
هدايت‌ا... رضايي رييس هيات مديره شركت خدمات بيمه‌اي دناتوانا حضور توانمند صنعت بيمه در رقابت سنگين بازارهاي جهاني را مستلزم سازوكارهاي علمي و دانش فني عنوان كرد و گفت: حضور در سازمان‌ جهاني تجارت تعريف خاص خود را دارد و بايد سعي كرد تا كمترين آسيب صنعت بيمه را تهديد كند.
رييس هيات‌مديره دناتوانا يادآور شد: آيا حضور سهامداران بزرگ دولتي در تركيب صاحبان سهام شركت‌هاي بيمه خصوصي شرايط رقابت در بازار آزاد را امكان‌پذير مي‌كند.
انتقال دانش‌ روز
آيت‌ كريمي عضو هيات مديره بيمه پارسيان نيز در خصوص پيوستن به سازمان جهاني تجارت و چالش‌هاي صنعت بيمه در اين مسير گفت:‌ اكنون صنعت بيمه در دوران گذار قرار دارد و پيوستن ايران به WTO در خوشبينانه‌ترين حالت 10 تا 15 سال به‌طول مي‌انجامد. او افزود: طي سال‌هاي آتي بايد ابزارهاي لازم را فراهم و تعرفه را به تدريج حذف كرد تا بازار در شرايطي رقابتي قرار گيرد.
كريمي با اشاره به اينكه طبقه‌بندي ريسك براي هيچ يك از رشته‌ها وجود ندارد، خاطرنشان كرد: آمار و اطلاعات درست در صنعت بيمه كشورمان وجود ندارد و به شدت نيازمند ابزارهاي نوين نظارت مالي هستيم. عضو هيات‌مديره بيمه پارسيان از محدوديت‌ سرمايه‌گذاري و نبود اطلاعات شفاف به عنوان چالش‌هاي اساسي بيمه‌گري در ايران نام برد و گفت: بيمه‌گران بر اساس بازديد اوليه كارشناس اقدام به صدور بيمه‌نامه و پذيرش ريسك مي‌كنند، در حالي كه بحث مديريت ريسك بسيار فراتر از اين است.
فرصت‌هاي از دست رفته
نصرت‌ا... نوربخش، مديرعامل شركت خدمات بيمه‌اي جنوب شرق در گردهمايي علمي يكپارچه‌سازي مديريت ريسك و چالش‌هاي صنعت بيمه براي حضور در بازار جهاني تجارت يادآور شد: صنعت بيمه در سال‌هاي اخير فرصت‌هاي زيادي را كه مي‌توانست از آن استفاده كند از دست داد كه مبناي اصلي آن به نبود نيروهاي انساني متخصص در صنعت بيمه برمي‌گردد و كمبود نيروهاي مجرب در بيمه مركزي و شركت‌هاي بيمه به شدت احساس مي‌شود.
او توسعه اقتصادي در عصر جديد را منوط به فكر خلاق و جوان و متكي بر دانش روز عنوان كرد و گفت: صنعت بيمه امروز در جايگاهي قرار دارد كه طي 37 سال خدمت خود در صنعت بيمه، بي‌سابقه است. نوربخش با اشاره به اينكه عمليات بيمه‌اي در كشور سودآور نيست، گفت: چنانچه سود ابرازي 125ميليارد توماني صنعت بيمه در سال 86 را كه پس از كسر 25درصد ماليات به 95ميليارد تومان كاهش مي‌يابد با سرمايه‌هاي ثبتي شركت‌ها مقايسه كنيم، سودي نزديك 15درصد حاصل مي‌شود كه حتي كمتر از سود اوراق مشاركت است.
به گفته او اگر دارايي‌ها به اين رقم اضافه شود، اين سود به 3درصد تقليل مي‌يابد كه عمدتا از محل سرمايه‌گذاري‌ها است. اين كارشناس بيمه گفت: فراموش نكنيم وظيفه اصلي شركت‌هاي بيمه توليد بيمه‌نامه و ارائه خدمات بيمه‌اي است و كسب سود از منابع در اختيار جزو فعاليت‌هاي حاشيه‌اي آن است و صنعت بيمه بايد بتواند با استراتژي واحدي به جايگاه منطقي خود از نظر سودآوري دست يابد.
او ادامه داد: امروز شركت‌هاي بيمه ايران، نقش جلوداري بيمه‌گران اتكايي را بازي مي‌كنند و به غير از اتومبيل، واگذاري اتكايي در تمام رشته‌ها مشاهده مي‌شود.
نوربخش حق بيمه توليدي كشور به غير از رشته‌هاي اتومبيل را معادل 750ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اين رقم هم، تناسبي با حجم دارايي‌هاي كشور ندارد.
مديرعامل شركت خدمات بيمه‌اي جنوب شرق، استقلال صنعت بيمه در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در خصوص مباحث بيمه‌اي كشور را گام اول حركت در مسير تحول ناميد و گفت: بايد به صنعت بيمه نگاه بيمه‌اي داشته باشيم، چرا كه نگاه تجاري بدون نگاه بيمه‌اي درست نيست.
ضريب نفوذ بيمه
يونس مظلومي، مديرعامل شركت خدمات بيمه‌اي سايان از ضريب نفوذ بيمه به عنوان يك شاخص مهم ارزيابي نام برد و گفت: ضريب 5/1درصدي بيمه در كشورمان گوياي وضعيت اين صنعت در كشور است.
او افزود: براساس گزارش مطالعاتي سيگما، ضريب نفوذ بيمه بازرگاني در كشورمان بين 86 كشور در رتبه 74 قرار دارد كه نشان‌دهنده محدوديت و كاستي‌هاي فراواني است.
مظلومي، نبود يك نرم‌افزار جامع اطلاعاتي در صنعت بيمه را يك مشكل بزرگ در ارزيابي ريسك‌ها عنوان كرد و گفت: هيچ يك از بيمه‌گران ايران توانايي ارزيابي ميزان ريسك‌هايي كه تحت پوشش دارند را نداشته و نمي‌توانند با استفاده از آمار و اطلاعات جامع اعلام كنند روي چه ريسك‌هايي هستند.
مدير اجرايي
عبدالمحمود ضرابي، مديرعامل بيمه كارآفرين نيز گفت: نبود اطلاعات درست و ارائه گزارش‌هاي غلط از سودآوري شركت‌هاي بيمه به مسوولان ارشد اقتصادي كشور، موجب ارزيابي اشتباه از عملكرد اين صنعت شد.
او افزود: سخنرانان و منتقدان عالي از صنعت بيمه در كشور هستند كه هيچ‌كدام نمي‌توانند در جايگاه يك مدير اجرايي قرار گيرند.
دغدغه‌هاي بزرگ
قدرت‌ا.... اسدي، مديرعامل بيمه توسعه گفت: وقتي مديران شركت‌هاي بيمه دغدغه مقابله با دامپينگ، اجراي قانون جديد بيمه شخص ثالث، محدوديت جذب نماينده، محدوديت سرمايه‌گذاري و ابتدايي‌ترين شرايط فعاليت در بازار بيمه را دارند، فرصتي براي فكر كردن به سازمان جهاني تجارت نخواهند داشت.
او افزود: كارشناسان بيمه ورشكستگي را پيش‌بيني مي‌كنند و شركت‌هاي بزرگ بيمه اقدام به نرخ‌شكني. در اين بازار چگونه به سازوكار پيوستن به WTO فكر كنيم؟
فاصله آرمان تا اجرا
عباسي، مديرعامل بيمه معلم نيز گفت: كشورهاي جهان سوم همواره از خلأ ميان آرمان و اجرا رنج مي‌برند.
او افزود: بايد از وضعيت موجود صنعت بيمه يك تصوير روشن ساخت و كمبودهاي آن را براي رسيدن به يك وضعيت مطلوب استخراج و راهكار مناسب براي رفع آن انديشيد.
الگوسازي بومي
رياحي‌فر، مدير بيمه‌هاي اشخاص بيمه ايران نيز با بيان اينكه هر كشوري براي فعاليت‌هاي خود يك الگوي رفتاري دارد، خواستار يك الگوي بومي براي رشته‌هاي بيمه‌اي در كشور شد.
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن