تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816397647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنب پل حافظروزهاي سخت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جنب پل حافظروزهاي سخت
گروه بورس – همايون دارابي: بورس اوراق بهادار امروز (شنبه) در شرايطي پا به سومين هفته فعاليت در ماه مبارك رمضان مي‌گذارد كه شرايط آماري حكايت از ركود سنتي اين بازار دارد.


در بازار سهام به‌رغم آنكه شرايط به نحوه مساعدي در مسائل كلان در حال رقم‌خوردن است، اما بازار به‌دليل برخورد با ركود سنتي ماه رمضان و البته افت بهاي جهاني محصولات خام با افت مواجه است، به‌گونه‌اي كه در هفته گذشته شاخص مجموعا 14/261واحد افت كرد. امري كه با افت 2/18درصدي حجم معاملات نيز همراه شد. بازار سهام به جز مساله ماه مبارك رمضان، در تحولات كلان سياسي با شرايط پايداري مواجه است.
در اين راستا سخنان شيخ عطار قائم مقام وزارت خارجه در مورد طرح تعليق در برابر تعليق (تعليق غني‌سازي در برابر اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت) نيز مثبت ارزيابي مي‌شود. از سويي با پيش افتادن مك‌كين در انتخابات رياست‌جمهوري و موضع مشخص وي در برابر كشورمان، كارشناسان از سفر دوم مهرماه رييس‌جمهوري به آمريكا به عنوان يك فرصت در آخرين هفته‌هاي كاري دولت بوش ياد مي‌كنند.
با اين وجود به نظر نمي‌رسد در‌حال‌حاضر بازار از مسائل سياسي فاصله گرفته باشد.
در صحنه تحولات اقتصادي بازار سرمايه شاهد افزايش آرام، اما پيوسته در بازار ارز به ويژه دلار است. دلار آمريكا پس از يك دوره بلاتكليفي و طرح مباحث مربوط به كاهش ارزش دلار، به مرز ده هزار ريال نزديك مي‌شود. از ديد كارشناسان اين امر هرچند باعث دشواري واردات خواهد شد، اما مزيت فوق‌العاده‌اي براي شركت‌هاي داراي صادرات رقم خواهد زد. از سويي با افزايش ارزش دلار، احتمال كاهش كسري بودجه دولت به وجود مي‌آيد. امري كه ارتباط نزديك با افت بهاي جهاني نفت دارد. در تحولات اقتصادي، مساله طرح تحول اقتصادي و شايعات مربوط به افزايش بهاي گاز و برق نيز همچنان در صدر موضوعات مورد توجه بازار قرار دارد. حذف يارانه انرژي در هر شرايطي باعث خواهد شد تا فشار نقدينگي شديدي در موج اول اجراي طرح و در مراحل بعدي دشواري واقعي در فروش شركت‌ها و بهاي تمام شده محصولات رقم بخورد. در تحولات اقتصادي مساله تحريم كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از سوي ايالات متحده آمريكا از اهميت برخوردار است. تحريم كشتيراني اگرچه در مرحله كنوني به دليل عدم وجود ارتباط با بازار آمريكا فاقد اهميت اقتصادي است، اما در صورت تبعيت اروپا از اين تصميم، بازار با مشكل مواجه خواهد بود.
پديده تحريم تاكنون در بازار سهام به صورت مستقيم تجربه نشده است و تجربيات گذشته بازار تنها به دشواري گشايش «فاينانس» و واردات ماشين‌آلات محدود مي‌شد، اما در‌حال‌حاضر اين تجربه مستقيما يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي بورسي را در بر مي‌گيرد. امري كه لزوم توجه بيشتر كارشناسان بازار به مساله تحريم و تبعات آن را در خود خواهد داشت. از سويي جا دارد مسوولان براي جبران زيان احتمالي سهام‌داران كشتيراني و شركت‌هاي مشابه ديگر اقدام موثري انجام دهند، هرچند كه كشتيراني در‌حال‌حاضر علاوه بر مساله تحريم از افت شديد شاخص بالتيك (BDI) تا سطح 5هزارو 26واحد تاثير پذيرفته است.
در تحولات اقتصادي سخنان معاون وزير صنايع در مورد احتمال آزادسازي كامل قيمت سيمان از اهميت برخوردار است. درحالي كه دولت خود را براي كاهش يارانه برق، مازوت و گاز آماده مي‌كند، به‌نظر مي‌رسد كارخانه‌هاي سيماني پس از سال‌ها در معرض آزادسازي كامل قرار دارند. از سويي سخنان پورخليل دبير انجمن صنفي كارفرمايان سيمان در مورد ضرورت آزادسازي صادرات نيز از اهميت برخوردار است كه به نظر مي‌رسد مقامات وزارت بازرگاني به‌رغم تعادل حاكم بر بازار سيمان با اين مساله تا پايان سال‌جاري موافقت نخواهند كرد.
در تحولات مربوط به بازار جهاني، روند افت بهاي فلزات رنگي در‌حال‌حاضر سرعت كمتري را به خود گرفته است، اما متعاقب افزايش ارزش دلار و افت بهاي نفت كه در برخي از ساعات روزگذشته به كمتر از 100دلار در هر بشكه رسيده، موجب شده است انتظار براي افت بيشتر بهاي فلزات مطرح شود.
از سويي با افت بهاي نفت، بهاي محصولات پتروشيمي نيز تحت فشار قرار مي‌گيرد، اما سنگين‌ترين افت در‌حال‌حاضر مربوط به فولاد است جايي كه بهاي بيلت در بازار شرق آسيا به 630دلار و بهاي مديترانه به 660دلار در هر تن رسيده است، امري كه براي بازار فولاد كشور نيز تاثيرات جدي را به همراه دارد. عمده‌ترين توليدكننده فولاد بورس يعني فولاد مباركه در‌حال‌حاضر با توقف نماد مواجه است. در همين شرايط خبرها حكايت از احتمال عدم واگذاري 6درصد سهام مباركه در قالب جوايز صادراتي دارد.
اعلام واگذاري اين سهام در قالب جوايز صادراتي كه تا 145ميليون سهم اجرا شده است به افت حدود 50درصدي اين نماد منجر شده است.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار چهارشنبه معامله‌گران شاهد تداوم افت بازار بودند، هرچند كه برخي نمادها متعاقب افت‌هاي اخير، چرخش معاملات را تجربه كرد. در‌حال‌حاضر افت قيمت برخي از نمادها فرصت چرخش معاملات را فراهم آورده است كه در اين نمادها معامله‌گران در انتظار شرايط مناسب قيمتي هستند. در بازار چهارشنبه نماد مخابرات در شرايطي همچنان با صف خريد بالاي 90ميليون سهم به مرز رواني 2هزار ريالي نزديك شد كه اين نماد خبرهاي جديدي را شاهد است.
سخنان داود زارعيان مديركل روابط عمومي مخابرات در مورد احتمال حذف يارانه پرداختي شركت در بخش واگذاري امتياز و بهاي مكالمات تلفن ثابت و همچنين تعيين تعرفه خدمات GPRS به ميزان
هركيلو بايت 8/14ريال و MMS (پيام‌هاي تصويري) به ميزان هر پيام يك‌هزار ريال، از اهميت برخوردار است. آخرين آمار منتشره در نوزدهم مردادماه در مورد فعاليت مخابرات ايران همچنين حكايت از رسيدن شمار تلفن‌هاي ثابت به 2/24ميليون خط (با واگذاري 299هزار خط از ابتداي امسال) و شمار تلفن‌هاي همراه به 7/27ميليون خط (با واگذاري 23/3ميليون سهم در سال‌جاري) دارد. ضريب نفوذ تلفن ثابت در‌حال‌حاضر 66/33درصد و تلفن همراه 1/38درصد است كه براساس برنامه‌ها قرار است در سال‌جاري به 50درصد در هر دو بخش برسد. اين امر البته در بخش تلفن ثابت جاري كه در سال‌جاري تاكنون 18/1ميليون فيش به فروش رسيده است را دشوار مي‌كند.در كنار نماد مخابرات در گروه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، سرمايه‌گذاري صنعت و معدن با صف خريد در شرايطي مواجه شد كه سخنان مديرعامل اين شركت مبني بر واگذاري شركت‌هاي تابعه از اهميت برخوردار است. به نظر مي‌رسد در حالي كه برخي از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري بانك‌ها در انتظار واگذاري يكباره هستند، سرمايه‌گذاري صنعت و معدن درصدد واگذاري تك‌تك شركت‌هاي تابعه است كه در اين مسير پس از واگذاري كنتورسازي، شركت‌هاي سيماني نيز واگذار مي‌شوند.در اين ميان و در شرايطي كه فشار بانك مركزي موجب خروج تدريجي بانك‌ها از بازار سرمايه شده است، مديرعامل بانك سپه در نامه‌اي به دكتر مظاهري خواستار واگذاري سهام شركت‌هاي تابعه بانك‌ها به بانك مركزي در مقابل مطالبات اين بانك شده است.
در اين نامه بانك سپه واگذاري اميد را به بانك مركزي پيشنهاد كرده است.
در گروه تصفيه نفت قيمت‌گذاري بلوك 25درصدي پالايشگاه اصفهان در نرخ 8هزارو 70ريال و اعلام 5درصد واگذاري خرد سهام شركت، انتظار براي بازگشايي اين نماد را افزايش داده است.
در گروه حمل‌ونقل رقابت بر سر بلوك 25/42درصدي تايدواتر در شرايطي روز چهارشنبه تا رقم 15هزارو 440ريال ادامه يافت كه براساس آمار ميزان تخليه و بارگيري كانتينر در بنادر كشور تا پايان مردادماه با 7/18درصد افزايش به رقم 917هزارو 959 TEU (واحد شمارش كانتينر) رسيده است.
در گروه شيميايي سرمايه‌گذاري البرز مجوز افزايش صد درصدي سرمايه را دريافت كرده است.
متعاقب صدور مجوز افزايش سرمايه براي داروسازي سبحان، انتظار افزايش سرمايه البرز نيز پديد آمده بود.در گروه پتروشيمي نماد پتروشيمي فن‌آوران روز چهارشنبه شاهد واگذاري نزديك به نيم درصد سهام شركت بود. در مجموع بازار چهارشنبه بازاري منفي و رو به كاهش و البته با رگه‌‌هايي از بهبود بود كه در آن شاخص 6/24واحد افت كرد. ارزش كل معاملات نيز 4/23ميليارد تومان بود. از 148نماد مورد معامله نيز 45نماد با رشد قيمت و 70نماد با افت ارزش دادوستد شدند.
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن