تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815752150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به بخش كودك شانزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم; شادي كودكان در پناه كتاب آسماني


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: نگاهي به بخش كودك شانزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم; شادي كودكان در پناه كتاب آسماني
بخش كودك در شانزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم كه در فضايي به وسعت 630 مترمربع واقع در شبستان مصلي بزرگ تهران استقرار يافته، سعي دارد با بهره گيري از فعاليت هاي متنوع فرهنگي و هنري و برپايي كارگاه هاي مختلف و ارائه برنامه هاي جذاب قرآني، لحظاتي مفيد را براي كودكاني كه به همراه خانواده شان به شانزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم آمده اند، فراهم نمايد. در اين بخش بيش از 45 متخصص، كارشناس و مربي در قالب كارگاه ها و فعاليت هايي نظير نمايش سايه اي، نمايش فيلم، قصه گويي، نقاشي روميزي، نقاشي ديواري، نقش برجسته و كتيبه نويسي برروي گل خام، رنگ آميزي تصاوير، خوشنويسي، كاغذبري، سنجش معلومات قرآني، مسابقات رايانه اي و حل جداول قرآني، مشغول ارائه خدمات به مخاطبان خود هستند. فضاي بخش كودك به گونه اي طراحي شده كه بيننده و مخاطب در اولين نگاه و با جلوه هايي از معماري سرزمين ايران و عناصر ملي و اسلامي روبرو مي شود، غرفه آرايي اين بخش در عين سادگي و دور بودن از پيچيدگي هاي غير ضروري، كودك را در محيطي آرام و دل نشين قرار مي دهد تا ضمن لذت بردن از فضاي آراسته در اوج آرامش بتواند از هنرهاي مرتبط با قرآن كريم بهره برده و به فعاليت هاي مورد علاقه خود بپردازد. يكي از ويژگي هاي برجسته و قابل توجه بخش كودك نورپردازي خاص آن است كه در طراحي مورد توجه قرار گرفته است، نورپردازي بسيار ظريف محوطه بخش كودك به گونه اي اجرا شده است كه مخاطب در نگاه نخست، آسمان درخشان و پرستاره شب را پيش روي ديدگان خود احساس مي كند بدين ترتيب كودكان خود را در فضايي مشغول به فعاليت هاي قرآني مي بينند كه آسمان پرستاره بالاي سر آنان قرار دارد. به نوشته ايكنا، هم خواني رنگ ها و طرح هاي ارائه شده در اين قسمت با معماري نمايشگاه قرآن و ارتباط آن با عناصر و معماري داخل شبستان از جمله نكات قابل توجه در بخش كودك به شمار مي رود كه در طراحي ورودي اين بخش نيز از نقاشي ايراني و نقاشي كودكان الهام گرفته شده است.
- تلاوت قرآن كريم: معرفي فعاليت هاي بخش كودك را با بخش ويژه تلاوت قرآن كريم آغاز مي كنيم، كودكان در اين بخش زير نظر يكي از مربيان روحاني، اين امكان را دارند تا آياتي از قرآن كريم را با تلفظ صحيح تلاوت كنند، آشنايي با آيات و كلمات نوراني قرآن مجيد در كنار ديگر كودكان هم سن و سال و پاسخگويي به پرسش هاي شيرين و جذاب قرآني براي مخاطبان بسيار جالب و جذاب است و حاضران در اين فضا با سوره هاي مختلف آشنا مي شوند و بر دانسته هاي قرآني آنان افزوده مي شود.
- سنجش معلومات قرآني كودكان: كودكان در طول دوران زندگي خود و در مقاطع مختلف، به صورت هاي مستقيم يا غيرمستقيم به اطلاعات قرآني گوناگون دسترسي پيدا مي كنند و هر بار بر دامنه آگاهي و دانسته هاي آنان افزوده مي شود، اين غرفه فرصت مناسبي را به آنان مي دهد تا ميزان دانش خود را در اين زمينه مورد سنجش قرار دهند و در كنار آن نيز به اطلاعات تازه اي دسترسي پيدا مي كنند.
- مسابقات رايانه اي: رقابت در كنار ديگر هم سن و سالان، شور و هيجان خاصي را در محيط ايجاد مي كند و بچه ها بدين واسطه درصدد محك زدن بيشتر اطلاعات خود برمي آيند، ارائه سوالات متنوع قرآني به كودكان، نه تنها براي اين گروه از مخاطبان، بلكه گاه براي والدين و همراهان آنان نيز جذاب و جالب توجه است. در اين قسمت روي هر سيستم رايانه اي يك بانك سوالات متنوع قرآني قرار دارد كه كودك در هر بار اجراي مسابقه با 20 سوال چهار گزينه اي روبرو مي شود، مخاطب با توجه به برنامه اي كه به سيستم داده مي شود در يك زمان مشخص بايد به پرسش ها پاسخ بدهد. پس از اتمام مهلت تعيين شده، سيستم به كاربر نشان مي دهد كه از ميان سوالات مطرح شده به چه تعداد پاسخ صحيح داده شده است. در پايان نيز به برگزيدگان هدايايي به رسم يادبود نمايشگاه قرآن، تقديم مي شود.
- جداول قرآني: در اين بخش نيز تعدادي جدول با موضوعات متنوع قرآني به كودكان علاقه مند ارائه مي شود، مخاطبان بايد تعدادي كلمه قرآني را با توجه به موضوعات جدول، در داخل آن يافته و در نهايت رمز جدول را كه بر اساس موضوع آن طراحي شده، ارائه كنند، اين بخش نيز از جدول هاي متنوع برخوردار بوده و در نهايت به كودكان برگزيده هدايايي تقديم مي شود، در اين كارگاه امكان برگزاري مسابقه جدول به صورت حضوري و برروي تخته نيز فراهم شده است.
- نمايش سايه اي: نمايش سايه اي همراه با قصه گويي يكي از برنامه هاي متنوع و جذاب اين بخش به شمار مي رود كه هر روز به اجرا درمي آيد «كشتي نوح» و «نهنگ يونس» عنوان دو قصه جذاب قرآني است كه در قالب نمايش براي كودكان به اجرا درمي آيد. همچنين اين نمايش ها، روزانه چهار نوبت در قبل و بعد از افطار توسط يك گروه از هنرمندان به شيوه خلاق اجرا مي شود. نمايش سايه اي از خيال انگيزي و فضاي بصري و تصويري شبيه به نقاشي متحرك و پويانمايي بهره مي گيرد و در تهيه و توليد اين نمايش ها، جمعي از طراحان، عروسك سازان، گردانندگان عروسك، عوامل فني و قصه گويان همراهي و همكاري دارند.
- نمايش فيلم هاي قرآني: قسمتي از فضاي بخش كودك با طراحي ويژه اختصاص به نمايش فيلم هاي قرآني دارد، در سالن نمايش فيلم، كودكان در فواصل مختلف اين امكان را دارند تا به تماشاي فيلم هاي انيميشن با موضوعات جذاب قرآني بنشينند.
- قصه گويي: كودكان همواره به قصه توجه داشته و از اين هنر ارزشمند نهايت استفاده را مي كنند در قرآن كريم، قصه هاي آموزنده فراواني وجود دارد كه در اين غرفه، كودكان بازديد كننده مي توانند شنونده تعدادي از آموزه هاي قرآني باشند و از اين طريق با جلوه هايي از آيات الهي بيشتر آشنا شوند.
- خوشنويسي نگارش آيات وكلمات قرآني: نگارش آيات و كلمات قرآني با خط خوش، همواره ديدگان افراد مشتاق و علاقه مند را مجذوب خود مي كند، كودكان نيز علاقه دارند اين واژگان دلنشين الهي و معاني آن ها را به سهم خود خوشنويسي كنند، اين فرصت براي آنان مهيا شده تا در غرفه خوشنويسي و زير نظر مربيان هنري به اين مهم بپردازند.
- نقاشي كودكان با مضامين قرآني: كودكان با نقاشي همواره انس و الفت دارند و ذهنيات خود را از طريق اين هنر دلنشين، آشكار مي كند، آشنايي با داستان ها و قصص قرآني و ساير آموزه هاي مرتبط با اين كتاب آسماني ، وقتي روي كاغذ مي آيد، نه تنها تصوير آن براي خود كودك بلكه گاه براي والدين و ساير بزرگترها نيز جالب و جذاب به نظر مي رسد، در اين غرفه كه بخش مركزي سالن كودك را به خود اختصاص داده است، كودكان اين امكان را دارند تا با استفاده از ابزار مختلف نظير مداد رنگي ، آب رنگ، گواش و... تصاوير مورد علاقه خود را برروي كاغذ به ثبت برسانند. كودكان در غرفه نقاشي ديواري نيز همچون غرفه نقاشي، زير نظر مربيان فعاليت كرده و تصاوير مورد علاقه خود را برروي مقوا به ثبت مي رسانند، تنوع در اجراي نقاشي براي مخاطبان جذاب بوده و آنان را سرشوق مي آورد تا نوع ديگري از هنر نقاشي و رنگ آميزي را تجربه كنند، از آنجا كه كودكان ما كمتر فرصت نقاشي روي ديوار در فضاهاي خانه يا مدرسه را پيدا مي كنند، در اين بخش، چنين امكاني در اختيارشان گذاشته شده تا به جاي رنگ آميزي سطوح ديوارها، تصاوير مورد علاقه خود را برروي كاغذها و مقواهاي بزرگ به عرصه ظهور برسانند.
- نقش برجسته و كتيبه نويسي برروي گل: بازي با خاك و تركيب شده آن با آب، همواره يكي از دلمشغولي هاي كودكان ما بوده است، اين بار به كودكان در غرفه نقش برجسته فرصت داده مي شود تا با استفاده از گل رس پاكيزه، آنچه را كه در ذهن دارند به تصوير كشيده و يا نوشته مورد علاقه خود را به صورت كتيبه به اجرا بگذارند. در اين غرفه نيز كودكان علاقه مند مي توانند از راهنمايي مربيان براي استفاده بهتر از گل رس جهت خلق آثار حجمي بهره مند شوند.
- كاغذبري: كاغذهاي رنگي به تنهايي شايد جز يك رنگ ثابت، چيز ديگري را نمايش ندهند اما وقتي اين كاغذها به شكل ها و قطعه هاي مختلف بريده و دركنار هم قرار مي گيرند، اشكال و تصاوير قابل توجهي را ارائه مي كند كه گاه توجه هر كودك يا بيننده اي را به خود جلب مي كند، كودكان در اين غرفه، فرصت پيدا مي كنند تا به كمك اين هنر ارزنده، به خلق تصاوير زيبا و دلنشين بپردازند و از اين طريق تصويرسازي كنند، چسب مايع، قيچي و تعدادي كاغذ در رنگ هاي مختلف در نگاه اول نكته خاصي را به دنبال ندارد، اما وقتي كودك با دستان هنرمند خود، تصويري را خلق مي كند، گاه ممكن است انسان هاي با تجربه و بزرگتر را به شگفتي وا دارد.
در پايان به نظر مي رسد فضاي بخش كودك به گونه اي طراحي شده كه مخاطب را به خود جذب كرده و زمينه مناسبي را براي انتقال آموزه هاي قرآني با زبان و شيوه هايي ساده و كودكانه فراهم آورده است.
 جمعه 22 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن