تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820239290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اظهارات مسئولان درباره علل افزايش قيمت ميوه


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: اظهارات مسئولان درباره علل افزايش قيمت ميوه
قيمت ميوه در سال جاري حتي در فصل باردهي آن نيز كاهش پيدا نكرد. با توجه به اهميت موضوع خبرگزاري فارس به سراغ دست اندركاران ميدان مركزي ميوه و تره بار رفت و از آنها درخصوص دلايل اين افزايش قيمت و نقش ميدان مركزي ميوه و تره بار سوال كرد.
علي حاج فتحعلي دبير اتحاديه بارفروشان تهران با اشاره به اينكه افزايش قيمت ميوه به خاطر كمبود ناشي از سرمازدگي و خشكسالي است، افزود: وقتي كمبود وجود دارد، خواه ناخواه قيمت بالا مي رود.
وي افزود: بازار تابع عرضه و تقاضاست به گونه اي كه اكنون به دليل فراواني توليد، قيمت سيب زميني درجه يك همدان در بازار مركزي كيلويي 100 تا 120 تومان است كه اين رقم فقط هزينه تمام شده سيب زميني از مراحل كاشت، برداشت هزينه كارگر، ظرف و حمل و نقل را جبران مي كند.
وي افزود: قيمت سيب زميني به علت فراواني توليد، افت كرده و دولت بايد هم اكنون حمايت كند، تا كشاورزان دچار زيان نشوند و گرنه سال ديگر كشت نمي كنند و دوباره با كمبود مواجه مي شويم.
دبير اتحاديه بارفروشان تهران افزود: وزارت جهاد كشاورزي متاسفانه آمار درستي از اينكه چقدر محصول توليد مي شود يا با توجه به جمعيت كشور چقدر نياز به كشت است را اعلام نمي كند، لذا يك سال پياز و سال بعد سيب زميني دچار مشكل مي شود.
حاج فتحعلي بيان داشت: آمار دقيقي متاسفانه از سطح كشت و توليد در كشور وجود ندارد و براي اين كار بايد فكر اساسي از نظر نيازسنجي كشور به ميزان كشت و همچنين نياز بازار انجام شود.
فرزاد بلندي كارشناس سازمان ميادين نيز دراين باره افزود: علت اصلي افزايش قيمت ميوه، عرضه و تقاضاست، هميشه در كليه محصولات مهمترين عامل تغيير عرضه و تقاضاي جامعه به شمار مي رود.
وي افزود: با توجه به اين كه از ابتداي سال تا 20 فروردين وضعيت هوا مطلوب بود، لذا محصولات كشاورزي پيش از موعد به بار نشست و به اصطلاح سياه بهار در سال جاري يكي از دلايل كاهش عرضه ميوه در تابستان بود كه باعث شد ميزان توليد كاهش پيدا كند.
كارشناس سازمان ميادين ميوه افزود: گرچه قيمت ميوه در ارديبهشت وخرداد به نسبت سال گذشته پايين بود، اما در تابستان به دليل محدوديت عرضه با افزايش قيمت در بازار همراه بود.
وي افزود: وزارت بازرگاني براساس قانون و مصوبه هيئت عالي نظارت تصويب كرده است كه حداكثر اختلاف عمده فروشي و خرده فروشي ميوه در سطح شهر 35 درصد بيشتر نشود، درحالي كه واقعيت اين است كه قيمت ميوه در سطح شهر مغاير اين رقم و بيش از آن و در بسياري موارد بالاي 100درصد اختلاف قيمت وجود دارد.
بلندي خاطرنشان ساخت: ميوه درجه يك كه در ميدان مركزي كيلويي هزار تومان به فروش مي رسد، در سطح شهر 2800 تومان عرضه مي شود.
عليرضا جعفري هرندي رئيس ميدان مركزي ميوه و تره بار تهران نيز در اين باره افزود: اعتقاد ما بر اين است كه اگر بازارهاي روز عرضه ميوه و تره بار شهرداري در سطح شهر نبودند، بسياري از مردم با نرخ هاي كنوني ميوه نمي توانستند ميوه مصرف كنند.
وي افزود: با مدرك مي توانم ثابت كنم هلوي درجه يك كه در ميدان مركزي حداكثر هزار تومان عرضه مي شود، در ميوه فروشي هاي سطح شهر به نرخ 2500 تا 2800 تومان عرضه مي شود. علت چيست؟ به خاطر اينكه برنامه ريزي درستي وجود ندارد.
جعفري هرندي افزود: برخي از افراد حضور بازارهاي روز را به نفع خود نمي دانند و يا نتوانسته اند منافعي از آن كسب كنند، لذا به مخالفت با اين بازارها برمي خيزند. درحالي كه عامه مردم ازطريق اين بازارها به ميوه و ساير محصولات عرضه شده دسترسي پيدا مي كنند.
حاج فتحعلي دبير اتحاديه بارفروشان تهران در پاسخ به اين پرسش كه اگر خشكسالي و سرمازدگي عامل اصلي افزايش قيمت ميوه است، پس چرا قيمت ميوه هاي وارداتي مانند موز افزايش يافته، آنها كه دچار خشكسالي و سرمازدگي نشدند، اظهار داشت: انحصار واردات موز در دست 4،5نفر است كه آنها بازار را اداره مي كنند و نبض بازار موز در اختيار آنهاست و كسي هم نمي تواند وارد حلقه آنهاشود.
وزارت بازرگاني خوب مي داند چه كساني هستند و اين افراد اگر بخواهند مي توانند نبض بازار را كنترل كرده و قيمت را تغيير دهند.
حاج فتحعلي درمورد افزايش قيمت هلو، شليل گفت: چهار قلم ميوه كه به صورت تفنني مانند توت فرنگي و شليل به نرخ بالا عرضه مي شوند، ملاك قضاوت نيست، بلكه سيب و پرتقال كه ميوه اصلي كشور هستند و دوام دارند و در طول سال مصرف مي شوند اينها ملاك هستند كه آن هم تابع عرضه و تقاضا است.
وي تأكيد كرد: امسال به دليل خشكسالي و كم آبي توليد سيب و مركبات كاهش يافته و دولت بايد از مركبات حمايت كند واگر كمبودي وجود دارد، با واردات جبران نمايد.
 جمعه 22 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن