تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815412370




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سهم ايران از آزمايش تاريخي در سرن درباره راز آفرينش


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سهم ايران از آزمايش تاريخي در سرن درباره راز آفرينش


وين - جهان در اين هفته شاهد آزمايشي بود كه مي تواند با شبيه سازي لحظه آفرينش جهان به بخشي از سوالات اساسي درباره گوشه اي از راز خلقت پاسخ گويد.
در اين آزمايش كه در عمق صد متري زمين و در سليندري دايره اي شكل به طول 27 كيلومتر در مركز تحقيقات هسته اي اروپايي "سرن " انجام شد، زمينه اي براي برخورد پرقدرت پرتوهاي پروتون اتم در يك "شتاب دهنده " هسته اي فراهم گرديد.
در اين آزمايش دانشمندان و فيزيكدانان توانستند نتيجه تحقيقات 20 ساله خود را به آزمايش بگذارند و در اين ميان ايرانيان نيز توانستند بخشي از افتخار اين لحظه تاريخي را به نام خود به ثبت برسانند.
تيم ايراني مشاركت كننده در اين طرح در لحظه آزمايش در يكي از چهار ايستگاه آشكار سازي كه در نقاط مختلف اين تونل تعبيه شده بود قرار داشت و توانست از نزديك روند تحقيق را مشاهده و بررسي نمايد.
"نجيه جعفري " دانشجوي دكتراي فيزيك ذرات بنيادي آزمايشگاهي دانشگاه صنعتي شريف كه براي انجام پايان نامه دكتراي خود در موسسه تحقيقاتي "سرن " به سر مي برد، درباره اهميت اين طرح مي گويد: نتايج اين آزمايش به شناخت رويدادهاي اوليه كيهان كمك مي كند.
وي در گفت وگو با ايرنا افزود: سطح انرژي كه در ماشين "ال .اچ .سي " (شتاب دهنده ) به آن رسيديم به انرژي اوليه كيهاني خيلي نزديك شد و شرايط مناسبي را براي بررسي وضعيت اوليه فراهم كرد.
به گفته وي ، بررسي و شناخت برهم كنش ذره ها تنها در سطوح بالاي انرژي امكان پذير است و اين شتابدهنده براي اولين بار در دنيا به اين سطح بالاي انرژي دست يافته است .
وي همچنين گفت كه راه اندازي اين شتابدهنده همچنين مي تواند ميزان اعتبار و درستي پيش بيني هاي مدل "استاندارد ذرات " را كه يكي از مدلهاي مورد توجه فيزيكدانان در بررسي برهم كنش ذرات است ، بيازمايد.
جعفري همچنين پيش بيني كرد كه ممكن است اين بررسيها به فرضياتي فراتر از مدل استاندارد ذرات نيز منجر شود.
يكي از ارايه دهندگان مدل استاندارد ذرات ، فيزيكدان مسلمان پاكستاني "محمد عبدالسلام " بود كه همزمان با دو فيزيكدان ديگر به اين مدل دست يافتند، تاييد تجربي بعضي از پيش بينيهاي اين مدل در سالهاي بعد سبب شد كه عبدالسلام به همراه دو همكارش موفق به دريافت جايزه نوبل فيزيك در سال 1979 شوند.
از جمله پيش بيني هاي اين مدل كه هنوز ثابت نشده و فيزيكدانان زيادي در نقاط مختلف دنيا به دنبال يافتن صحت آن هستند، وجود ذره اي به نام "هيگز" است كه اثبات وجود آن به بخش عمده اي از سوالات دانشمندان براي توجيه جرم دار شدن ساير ذرات كمك مي كند.
جعفري بر اين عقيده است كه انگيزه اصلي راه اندازي شتاب دهنده ال .اچ .سي كشف ذره هيگز بوده است .
وي در عين حال يادآور مي شود كه دستيابي به نتايج معتبرتر و قابل آماري ، كسب اطلاعات بيشتر براي شناخت منشاء ماده تاريك ، آزمون جنبه هاي مختلف مدل استاندارد ذرات و نيز رسيدن به بعضي فرضيات فراتر از اين مدل از ديگر اهداف مهم راه اندازي اين شتابدهنده و انجام اين آزمايش بوده است .
اما مشاركت ايران در اين پروژه تنها به حضور تعداد قابل توجهي از دانشجويان دكتراي فيزيك ذرات دانشگاههاي ايران در سرن محدود نمي شود، بلكه براساس قرارداد وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري ، جمهوري اسلامي ايران افتخار ساخت قطعه اي مهم در بخش آشكارسازي "سي اماس " اين شتاب دهنده را نيز بر عهده داشته است .
به موجب اين قرارداد كه در سال 2000 ميلادي امضا شد ايران مراحل تحقيقات و ساخت اين قطعه مهم را آغاز كرد و در نهايت با نصب ، راه اندازي و بهره برداري از آن در جريان اين آزمايش توانست برگ زرين ديگري را به افتخارات علمي خود بيفزايد.
دكتر "فرهاد اردلان " عضو هيات علمي پژوهشكده دانشهاي بنيادي كه براي شركت در انجام اين آزمايش در سرن حضور داشت ، به ايرنا گفت : در چهارچوب اين قرارداد ايران قطعه اي از ايستگاه آشكار ساز سي .ام .اس را ساخت و در مقابل تعدادي از دانشجويان ايراني دررشته هاي مرتبط براي انجام پايان نامه دكتراي خود در سرن حضور يافتند.
وي با اشاره به موفقيت آميز بودن ساخت اين قطعه كه توسط شركت ايراني "هپكو" گفت : اين شركت در سال 2004 ميلادي جايزه طلايي سي .ام .اس را به دليل ساخت اين قطعه از سرن دريافت كرد.
استاد دانشگاه صنعتي شريف همچنين تاكيد كرد كه علاوه بر اين موفقيت ، فيزيكدانان و دانشجويان ايراني رشته فيزيك نيز به طور مداوم در برنامه هاي شتابدهنده ذرات در سرن مشاركت داشتند و براي ساخت شتابدهنده بزرگ ديگري كه در دستور كار 10 سال آينده قرار دارد نيز همكاري خواهند كرد.
اردلان با اشاره به برنامه ايران مبني بر ساخت اين دستگاه گفت : ما براي فعاليت در فيزيك ذرات تجربي برنامه ريزي بلند مدت داريم كه از طريق پژوهشكده دانشهاي بنيادي پيگيري خواهد شد.
وي در بخش ديگري از اين گفتگو بر اهميت راه اندازي شتابدهنده ذرات ال .اچ .سي به عنوان يك رويداد مهم علمي تاكيد كرد و گفت : ساخت اين ماشين و رساندن آن به مرحله بهره برداري ، حاصل كار يك نسل است .
به گفته دكتر اردلان اين رويداد مهم ترين اتفاق نسل فعلي فيزيكدانان جهان است كه پس از سالها كار گروهي حاصل ساعتهاي متمادي كار نظري و عملي خود را ديدند تا شايد نسل بعدي فيزيكدانان با طرح سوالهاي جديدتر مرز ميان دانسته ها و نادانسته هاي خود ازعالم هستي را جا به جا كرده و كمي جلوتر ببرند.
اروپام **371** 1512
 جمعه 22 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن