تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812610531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: تحليل سياسي هفته
بسم الله الرحمن الرحيم
حال و هواي اين هفته با معنويت ماه ضيافت الهي عجين بود. اين ماه پرعظمت رحمت و مغفرت را براي مردم به ارمغان آورده تا هركس بسته به تلاش خود از اين سفره الهي بهره گيري كند. گوارا باد بر كساني كه از بركات اين ماه كه آغازش رحمت ميانه اش مغفرت و پايانش رهايي از آتش دوزخ است حداكثر بهره را مي برند و روح و روان خويش را با آبشار رحمت رمضان شستشو داده و تحول دروني را در خود ايجاد مي كنند. به هر حال يك دهه از اين ماه به سرعت باد سپري شد و هفته آينده نيز در بدر اين ماه سالروز طلوع ماه منير علي (ع ) و زهرا(س ) حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام گرامي داشته مي شود. سالروز ولادت كريم اهل بيت عليه السلام بهانه مناسبي است كه ميهمانان ضيافت رمضان در پناه اين مولود خجسته دست نياز به سوي قادر متعال بردارند و اصلاح امور فردي و اجتماعي را درخواست نمايند.
از مناسبت هاي مذهبي هفته جاري بايد به سالروز وفات نخستين بانوي مسلمان همسر گرامي پيامبر اكرم (ص ) و مادر شايسته فاطمه زهرا(س ) حضرت خديجه كبري اشاره كرد كه نقش بزرگي در تثبيت و گسترش اسلام داشت و با مال و جان خود لحظه اي دست از حمايت پيامبر اسلام برنداشت و امروز اسلام و مسلمانان مرهون ايثارگريهاي وي و كوثري هستند كه او براي پيامبر و بشريت هديه آورد و جهان تاابد از آن بهره خواهد برد.
در هفته جاري مسئولان و كارگزاران نظام به مناسبت ماه مبارك رمضان با رهبر معظم انقلاب ديدار كرده و از رهنمودهاي مهم معنوي و حكومتي ايشان بهره بردند. حضرت آيت الله خامنه اي ماه رمضان را فرصتي گرانبها براي خودسازي و تقوا و دستيابي به حقيقت صبر و صلاه بر شمرده و خاطرنشان كردند « صبر بر طاعت پروردگار پايداري در برابر معصيت و صبر در معصيت در مسائل فردي مشكل گشاست ونكته مهم اين است كه صبر و پايداري مسئولان در اين سه عرصه و در مسائل عمومي و ملي زمينه هاي توفيقات ملت را در عرصه هاي سياسي اقتصادي اجتماعي فرهنگي و ديگر زمينه ها فراهم خواهد كرد. » ايشان پايداري مسئولان در خدمت به مردم و انجام دادن وظايف محوله خودداري از اقدام يا تصميمي كه پيامدهاي منفي آن متوجه مردم مي شود و صبر و استقامت در مقابل مصائبي همچون هجمه تبليغاتي سياسي استكبار به نظام را از نمونه هاي كاملا ضروري صبر مسئولان خواندند.
رهبر معظم انقلاب صبر و پايداري بر اصول و آرمانهاي انقلاب و حفظ جهت گيريهاي نظام را مهمترين جلوه استقامت مسئولان و مديران نظام دانستند و خاطرنشان كردند « جمهوري اسلامي براساس مباني اسلام شكل گرفته است و بايد با صبر و استقامت اين مباني را به تمام اركان و اجزاي نظام توسعه داد. »
ايشان با انتقاد از كساني كه به نام عقلانيت اعتدال و پرهيز از جنجال بدنبال تضعيف اصول انقلاب هستند افزودند : « اين اشخاص از پايداري بر اصول اسلام كه خواست قلبي ملت است خسته شده اند اما اين خستگي را به مردم نسبت مي دهند. البته در كنار ايستادگي بر شعارها و اصول انقلاب اسلامي مردم داري كار براي مردم دل سوزاندن براي مردم اهميت دادن به آرا و احساسات مردم از مسائل مهمي است كه مسئولان بايد به آن توجه جدي كنند و هنگامي كه مسئولان نظام به مسلمان بودن و مخالفت با استكبار و استبداد و همچنين به خدمتگزاري به مردم افتخار كنند مردم نيز خرسند خواهند شد و آنها را دوست خواهند داشت . » حضرت آيت الله خامنه اي همچنين مسئولان اجرايي را به پرهيز از افراط و تفريط در تصميم هاي كلان توصيه و تاكيد كردند « حركت هاي كلان نبايد به دليل ترس از انجام نشدن و يا بد انجام شدن متوقف شود ضمن آنكه در اينگونه تصميم هاي كلان نبايد بي محابا و شتاب زده عمل كرد. »
از موضوعات ديگري كه هفته جاري در صحنه داخلي مورد بحث بود موضوع بي اعتنايي نسبت به نظر علما نمايندگان مجلس و قاطبه مردم در قبال مشايي بود كه متاسفانه نه تنها عكس العمل مناسبي از سوي رئيس جمهور به همراه نداشت بلكه در جهت تحكيم موقعيت او در مجموعه دولت و بي اعتنايي به خواست جامعه حركتهايي نيز صورت گرفت . اين اقدامات ناخوشايند باعث شد روحانيون مجلس و 50 نماينده مجلس خبرگان با تهيه نامه اي براي رهبر معظم انقلاب به اين رويه انتقاد كرده و خواستار اقدام مناسب در اين زمينه شوند. همچنين وعاظ و مبلغين تهران تعلل و بي اعتنايي نسبت به خواست مردم را دور از شان رئيس قوه مجريه دانستند و خواستار اقدام فوري در اين باره شدند.
در هفته اي كه در پايان آن قرار داريم در چند كشور جهان نيز شاهد رخدادهاي تازه اي بوديم . انتخاب رئيس جمهور جديد در پاكستان تظاهرات مردم عراق عليه توافقنامه امنيتي واشنگتن ـ بغداد و وخيم تر شدن وضعيت سياسي نخست وزير رژيم صهيونيستي از جمله رويدادهاي مهم هفته جاري بود.
در پاكستان روز شنبه قانون گذاران مجلس اين كشور براي انتخاب جانشين پرويز مشرف در راي گيري شركت كردند و همچنان كه پيش بيني مي شد در اين راي گيري « آصف علي زرداري » شوهر بي نظير بوتو به رياست جمهوري پاكستان برگزيده شد . زرداري 53 ساله در واقع اين موقعيت خود را مديون اعتبار سياسي همسرش بي نظير است زيرا وي شخصا نه يك سياستمدار خبره و كارآزموده اي است و نه اينكه از چنان اعتبار و وجهه ملي برخوردار بوده است كه با تكيه بر آن به منصب رياست جمهوري پاكستان رسيده باشد. تا چند ماه قبل نيز حتي خود زرداري نيز هرگز تصوير نمي كرد كه به اين مسند دست يابد چرا كه وي در زمان حيات بوتو بارها اعلام كرده بود كه هرگز علاقه اي به ورود به صحنه سياست ندارد. علاوه بر آن زرداري داراي چند پرونده قطور سو استفاده مالي است كه باعث شد حتي وي چند سال را نيز به خاطر اين اتهام ها در زندان سپري كند و به آقاي « ده درصدي » مشهور است هر چند خود وي منكر تمامي اين اتهامات است و آنها را سياسي مي داند و مدعي است تاكنون هيچ مدركي براي اثبات اتهامات مذكور به دست نيامده است .
به هر صورت اكنون زرداري رئيس جمهور پاكستان است ولي مسير ناهمواري پيش روي دارد. زرداري از چهره هاي طرفدار آمريكا در صحنه سياسي پاكستان به شمار مي رود كه در معادلات سياسي پاكستان شايد اين پشتوانه اي براي زرداري تلقي شود ولي معضلات موجود در پاكستان قطعا ادامه كار را براي وي دشوار خواهد ساخت . عمده ترين چالش هاي پيش روي زرداري نحوه برخورد با گروههاي افراطي مذهبي مشكلات اقتصادي و چگونگي مصالحه با گروه هاي رقيب سياسي است .
گروه هاي افراطي مستقر در استانهاي شمالي پاكستان به خصوص در وزيرستان و بلوچستان كه منتسب به همكاري با القاعده و طالبان هستند و حتي منشا بروز و رشد طالبان و القاعده معرفي مي شوند طي سالهاي اخير به شدت قدرت گرفته اند و براي هر دولتي كه در پاكستان بر سركار آيد يك تهديد به شمار مي روند آنچنانكه دولت پاكستان مي گويد مقابله با اين گروه ها به دلايل مختلف از جمله شكل جغرافيايي ويژه منطقه و صعب العبور بودن معابر شديدا دشوار است . درباره منابع مالي و تسليحاتي اين گروه ها نيز نظرات مختلفي ارائه مي شود. گروهي پشتيبان آنها را عربستان و برخي كشورهاي عرب ديگر منطقه معرفي مي كنند در حاليكه گروه ديگر معتقدند جناحي در سازمان اطلاعات و امنيت پاكستان حامي آنها هستند. به هر صورت اين گروه ها آنچنان قدرتمند شده اند كه حتي شعاع عملياتي خود را به افغانستان نيز گسترش داده اند. قطعا مقابله با اين جريان براي زرداري نيز همچون مشرف مشكل خواهد بود به خصوص آنكه آمريكائيها در ماه هاي اخير دولت پاكستان را براي قلع و قمع اين جريان شديدا تحت فشار قرار داده اند. با اينحال دست زرداري نيز براي سركوب چندان باز نيست چرا كه اولا هزينه سنگين نظامي و مالي مي طلبد و دوم اينكه تبعيت محض از آمريكا در سركوب اين گروه ها امكان بروز شورش هاي مردمي در درون را قوت مي بخشد.
چالش دوم براي زرداري مشكل اقتصادي است . اقتصاد پاكستان به خودي خود ضعيف است به ويژه اينكه در سال جاري افزايش قيمت جهاني نفت و همچنين خشكسالي وخامت اوضاع را مضاعف ساخته است . نحوه مراوده و كنار آمدن با گروههاي سياسي رقيب نيز براي زرداري يك مسئله بغرنج به مشار مي رود. بزرگترين رقيب سياسي وي هم اكنون نواز شريف است كه با وجوديكه حزب وي در پروسه سياسي اخير و در انتخابات شركت داشت ولي خود وي چندان تمايلي به شركت در دولتي كه هم رئيس جمهور و هم نخست وزيرش عضو حزب مردم است از خود نشان نداده است . نواز شريف كه تا قبل از كودتاي مشرف قدرت را در دست داشت از رفتارش چنين بر مي آيد كه وي زرداري و حتي گيلاني را از نظر اعتبار سياسي هم رديف خود نميداند و به دنبال سهم بيشتري در حكومت است .
« كار اولمرت تمام است . » اين جمله اي بود كه روز چهارشنبه در سر خط اخبار شبكه خبري « يورونيوز » عنوان شد. موقعيت سياسي ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي روز به روز ضعيف تر ميشود و هفته جاري نيز اين مطلب موضوع بحث محافل خبري اسرائيل و رسانه هاي خارجي بود.
اولمرت هفته جاري نيز به اتهام رشوه گيري پول شويي و سو استفاده از مقام به مقر پليس اسرائيل فراخوانده و تفهيم اتهام شد. اولمرت ضمن اينكه اتهامات وارده را انكار مي كند براي نجات حزب « كاديما » از سقوط اعلام كرده است در انتخابات ماه جاري كه براي انتخابات رهبر اين حزب برگزار مي شود شركت نخواهد كرد. « حزب كاديما » موروث حزب ليكود است كه دو سال قبل به دليل بحران سياسي از هم پاشيد واكنون فروپاشي احتمالي كاديما بحران را به اوج خواهد رساند. البته بايد اشاره كرد كه فساد مالي رشوه خواري و سو استفاده از مقام در ميان سران رژيم صهيونيستي نكته جديدي نيست و تقريبا همه سردمداران اين رژيم با پرونده هاي مشابهي دست به گريبان بوده و هستند. آريل شارون نخست وزير در بستر مرگ رژيم صهيونيستي و پسر وي « عامرون شارون » هر كدام پرونده سنگيني از رسوايي مالي داشته اند. موشه كاتساو رئيس پيشين رژيم صهيونيستي به دليل فساد مالي و اخلاقي مجبور شد از مقامش كناره گيري كند اولمرت نيز متهم است در دوران فعاليتش به عنوان شهردار تل آويو در ازاي واگذاري برخي امتيازات رشوه گرفته و همچنين از يك بازرگان آمريكايي براي هزينه انتخابات خود پول كلاني دريافت كرده است .
در تازه ترين مورد هفته جاري اعلام شد « تزيپي ليوني » وزير خارجه رژيم صهيونيستي نيز داراي پرونده فساد مالي است .
بايد در نظر داشت آنچه اولمرت را به سراشيبي مرگ سياسي انداخت اين پرونده هاي فساد مالي نبوده اند بلكه شكست مفتضح وي در جنگ دو سال قبل عليه لبنان موسوم به جنگ 33 روزه عامل اين وضعيت است . ضربه اي كه اولمرت در جنگ 33 روزه خورد آنچنان سنگين بود كه وي ديگر پس از آن حادثه نتوانست كمر خود را راست كند. اين شكست پوشالي بودن رژيم صهيونيستي را برملا كرد و اسرائيلي ها اولمرت را عامل اين رسوايي تاريخي و جبران ناپذير مي دانند چراكه با حماقت و جهالت خود حمله اي را آغاز كرد كه مطمئن به پيروزي در آن نبود و منجر به افتضاح شد.
موضوع توافق امنيتي ميان بغداد ـ واشنگتن روز به روز حساسيت بيشتري پيدا مي كند. برخي از مقامات عراقي اعلام كرده اند مذاكره در مورد توافق نامه مذكور ميان عراق و آمريكا در آينده اي نزديك آغاز مي شود. در اين حال چند شهر عراق روز جمعه گذشته شاهد تظاهرات گسترده عليه اين توافقنامه بود.اين تظاهرات را جريان صدر ترتيب داده بود. پيشتر مقتدي صدر اعلام كرده بود روزهاي جمعه ماه رمضان را به روز تظاهرات عليه توافقنامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن و ضد اشغالگري تبديل خواهد كرد.
گزارش هاي ديگري نيز حاكي است واشنگتن به بغداد اعمال فشار ميكند تا با امضاي توافق نامه مذكور موافقت نمايد. دراين باره يك روزنامه عراقي نوشت آمريكا به دولت عراق پيام داده است در صورتيكه توافق نامه امنيتي را امضا نكند از نفوذ خود براي ترغيب كشورهاي عربي منطقه به برقراري مناسبات ديپلماتيك با عراق استفاده نخواهد كرد.
سرنوشت توافق نامه امنيتي بغداد ـ واشنگتن كه حاوي بندهاي مخالف مصالح ملت عراق و كشورهاي منطقه است با مخالفت هاي گسترده مردم مراجع مذهبي و گروه هاي سياسي عراق به بن بست دچار شده است و آمريكا به شدت در تكاپوست تا اين بن بست را بشكند. مخالفت صريح اخير « مشهداني » رئيس مجلس عراق با توافقنامه مذكور و ذكر اينكه مجلس عراق هرگز زير بار توافق نامه مذكور نخواهد رفت نگراني هاي آمريكا را شدت بخشيده است . موضع گيري شديد « مشهداني » عليه توافقنامه امنيتي با آمريكا در پي مخالفت مجدد آيت الله سيستاني مرجع شيعيان عراق با آن ابراز شد. آيت الله سيستاني در اظهاراتي خطاب به نوري مالكي نخست وزير عراق توصيه كرد كه وي امضاي خود را پاي توافقنامه اي نگذارد كه در تاريخ به عنوان مايه ننگ باقي بماند.
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن