تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819022177




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعتراض كنكوري ها به مجلس هم كشيده شد; دستور رئيس مجلس براي بررسي مجدد نتايج كنكور


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: اعتراض كنكوري ها به مجلس هم كشيده شد; دستور رئيس مجلس براي بررسي مجدد نتايج كنكور
گروه جامعه-اقدام بي سابقه و عجيب و غريب سازمان سنجش در نحوه پذيرش دانشجو از طريق بومي پذيري در كنكور سراسري امسال و اعتراض گسترده و تجمع چند روزه داوطلبان دارنده رتبه هاي 2 و 3 رقمي كنكور در مقابل مجلس و سازمان سنجش كه در هيچ يك از رشته ها و هيچ شهري پذيرفته نشده بودند به مجلس كشيده شد و مجلس هشتم جلسه غير علني ديروز خود را به اين امر اختصاص داد.
بررسي مجدد پذيرش دانشجو كنكور امسال
رئيس مجلس شوراي اسلامي بر آمادگي مجلس براي اصلاح قوانين مربوط به سهيمه بندي دانشگاه ها تاكيد كرد و خواستار آن شد كه وزارت علوم بار ديگر نحوه پذيرش دانشجو در كنكور امسال را بررسي كند. علي لاريجاني در جلسه غير علني ديروز مجلس كه با حضور وزير علوم و رئيس سازمان سنجش برگزار شد، يادآور شد: ازعباسپور رئيس كميسيون آموزش مي خواهيم كه نظرات مطرح شده در اين جلسه را جمع بندي كند و در جلسه اي با حضور مسئولان وزارت علوم و دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح نمايد تا مشكلات به صورت ريشه اي حل شود.نماينده مردم قم در خانه ملت افزود: برخي از مشكلات بوجود آمده بعد از كنكور امسال به خاطر مصوبه بومي پذيري است و در عين حال نمايندگان نسبت به احتمال بروز خطا در روش انجام كار نگرانند. لاريجاني تصريح كرد: اين قابل قبول نيست كه چندين نوع سهميه بندي كار دانشگاه هاي معتبر را با چالش مواجه كند و اگر قوانين ايراد دارد، مجلس آمادگي تغيير آن را دارد.وي با بيان اينكه كار دانشگاه ها بايد بر اساس مسائل علمي باشد، يادآور شد: از وزارت علوم مي خواهيم پذيرش امسال دانشگاه هاي معتبر را يكبار ديگر بررسي كند.
نحوه پذيرش دانشجو تبعيض آشكار است
نمايندگان مجلس نحوه پذيرش دانشجو در كنكور سراسري سالجاري را تبعيض آشكار دانسته و از عدم اطلاع رساني درست و كافي سازمان سنجش به داوطلبان در مورد نحوه انتخاب رشته و محدود كردن گزينش داوطلبين به استانها انتقاد كردند. نمايندگان ملت ديروز در جلسه اي غيرعلني موضوع اعتراض كنكوريها به نحوه گزينش دانشجو در دانشگاه ها در كنكور سالجاري را بررسي كردند. در اين جلسه كه بيش از يكساعت به طول انجاميد ابتدا عباسپور رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات گزارشي در اين زمينه به نمايندگان ارائه كرد و سپس 8 نفر از نمايندگان دغدغه ها و نگراني هاي خود در اين خصوص را بيان كردند و در نهايت وزير علوم و رئيس سازمان سنجش و رئيس مجلس توضيحاتي را ارائه دادند.
اعلام آمادگي وزير علوم به نظارت مجلس در رسيدگي به اعتراضات كنكوري ها
اين در حالي است كه وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: ما آماده پذيرش نظارت مجلس بر فرآيند گزينش دانشجو و رسيدگي به اعتراضات داوطلبان هستيم. محمد مهدي زاهدي كه در جلسه غير علني مجلس براي بررسي اعتراضات برخي داوطلبان كنكور سخن مي گفت، يادآور شد: ما با همه وجود از همه دستگاههاي نظارتي به خصوص مجلس و نمايندگان تقاضا داريم كه با اعزام نمايندگان خود به جريان رسيدگي به اعتراضات نظارت كنند.وي با بيان اينكه وزارت علوم بر اساس مصوبه سال 69 در زمينه هاي پذيرش دانشجو اقدام مي كند، يادآور شد: اگر احساس مي شود كه بايد در اين مصوبه تجديد نظر شود ما آمادگي همكاري كامل داريم.زاهدي خطاب به نمايندگان گفت: ما حساسيت شما را درك مي كنيم و البته به همين دليل بيش از قبل مصريم جزئيات انتخاب رشته را به اطلاع داوطلبان برسانيم.وي خاطرنشان كرد: هر سال كارنامه دوم داوطلبان اواخر مهر يا آبان منتشر مي شود اما امسال ما كل فعاليت وزارتخانه را تعطيل كرده ايم تا به انتشار كارنامه دوم بپردازيم به همين اساس تا روز جمعه كارنامه دوم منتشر خواهد شد. به نظر ما بسياري از اين ابهامات به خاطر اين است كه داوطلبان در جريان كارنامه خود قرار ندارند و بعد از ملاحظه آن بسياري از ابهامات رفع مي شود.
اظهارات وزير علوم درباره اعتراض كنكوريها
وزير علوم، تحقيقات و فناوري همچنين درباره اعتراض داوطلبان كنكوري نسبت به نتايج كنكور امسال گفت: امسال موارد جديدي وضع و اعمال نشده است. تنها تعدادي از رشته ها از ناحيه اي به استاني تبديل شده اند كه اين موارد نيز در دفترچه كنكور اطلاع رساني شده است. محمد مهدي زاهدي با بيان اين مطلب افزود: اطلاع رساني لازم در مورد هرگونه تغيير در كنكور سراسري صورت گرفته و در دفترچه كنكور نيز منتشر شده است. وي تاكيد كرد: مورد جديدي در كنكور امسال وضع نشده است. امسال تنهاي تعدادي از رشته هاي از پذيرش ناحيه اي به صورت استاني تغيير كرده اند كه اين تغيير در دفترچه كنكور مورد تاكيد قرار گرفته و داوطلبان و خانواده هاي آنها موظف به مطالعه و انتخاب رشته بر اساس آن بوده اند.وي اضافه كرد: كارنامه اصلي داوطلبان جمعه منتشر مي شود. اين كارنامه جزئيات نتايج داوطلبان را نشان مي دهد و داوطلبان اگر بر اساس اين كارنامه باز هم معترض بودند امكان اعتراض وجود دارد و سازمان سنجش و وزارت علوم موظف به بررسي اين اعتراضات است.
رئيس سازمان سنجش : فقط 4 داوطلب با رتبه
3 رقمي قبول نشده اند
از سوي ديگر رئيس سازمان سنجش در پاسخ به سوالات نمايندگان گفت: در بحث اطلاع رساني سازمان سنجش ابزاري كه دارد پيك سنجش و دفترچه آزمون است و ما با همكاري صدا وسيما ساعت ها نكات را در شبكه آموزش گوشزد مي كنيم و اگر دوستان ايده هاي ديگري دارند استقبال مي كنيم، بنابراين فكر مي كنيم به اندازه كافي اطلاع رساني شده است. پور عباس با بيان اين مطلب، افزود: اين كه برخي دوستان مي گويند با رتبه 10،22 و يا 1000 قبول نشده است به صورت مصداقي بگويند، در حال حاضر ليست هزار نفر در دست من است و در بين اين افراد 4 نفر قبول نشد ه اند. يك نفر انتخاب رشته نكرده، يك نفر با رتبه 4000 فقط 5 رشته انتخاب كرده است و 2 نفر بعدي رشته هاي 800 و 700 داشته اند. وي با بيان اين كه ما هر ساله اعتراض داشته ايم،گفت: سال گذشته در مورد انتخاب رشته و كساني كه اشتباه انتخاب رشته كرده اند و مثلا كد را درست نزده اند، مساله را حل كرده ايم. بنابراين امسال هم همين طور خواهد بود، اما خواهش مي كنم مصداقي صحبت كنيد. وي گفت: با اين 4 نفر ما تماس گرفته ايم و علت نوع انتخاب رشته را جويا شديم، كسي كه رتبه 10 آورد و يك انتخاب كرده كه اشتباه است ضمن آنكه فردي كه رتبه 23 را دارد در برق شريف قبول نمي شود، زيرا آخرين نفر رتبه 18 بوده است. وي اضافه كرد: دوروز پيش يك نفر در مقابل رئيس جمهور و وتلويزيون BBC مصاحبه كرده و گفت كه با رتبه 700 قبول نشده است كه ما از او كد رشته و شماره داوطلبي پرسيديم كه گفت ندارم اسم و مشخصات پرسيديم و در كامپيوتر زديم و ديديم اصلا شركت نكرده است كه وزارت اطلاعات او را دستگير كرد، بنابراين مستند صحبت كنيد و به ما افراد را معرفي كنيد تا در لب تاپ بزنيم و نتيجه را به شما بگوييم. لاريجاني در مقابل سخنان نماينده ا ي كه معترض بود گفت: اگر دانشگاه ها را براساس رتبه در نظر گرفت و ملاك منطقه اي و بومي را درنظر نگريم، با آنكه بخواهيم مناطق و بومي را در نظر بگيريم متفاوت است. پورعباس در ادامه گفت: ما به داوطلبان مي گوييم كه تنها دانشگاه صنعتي شريف نيست، بلكه اميركبير و ديگر دانشگاه ها هم هستند، ضمن آنكه رتبه 70 در برق شريف قبول نمي شود، اما مي تواند در دانشگاه هاي ديگر قبول شود. وي افزود: يكي از دوستان گفت كه يك نفر انتخاب رشته نكرده، ولي قبول شده است شما به ما مصداق را بدهيد تا بررسي كنيم، زيرا چنين چيزي محال است واگر بود هرچه شما بگوييد من انجام مي دهم. وي ابراز داشت: ما در دفترچه 2 صفحه در مورد بومي گزيني نوشته ايم، اما جزئيات فني براي همه لازم نيست و كمبود اطلاع رساني نداريم.
وزير سابق علوم: بومي گزيني در كنكور از اواخر دهه 60 آغاز شد
در همين رابطه وزير سابق علوم با بيان اينكه بومي گزيني در كنكور از اواخر دهه 60 آغاز شده است، گفت: اينكه وزارت علوم در يك مقطعي سهميه بندي را اعمال كرده فقط به اين منظور بوده كه بتواند به نفع مناطق كمتر برخوردار كار كند و آنها را تقويت كند. دكتر جعفر توفيقي در گفتگو با مهر با بيان اين مطلب افزود: "بومي پذيري يك سياست مقطعي در وزارت علوم بوده و سياست وزارت علوم لااقل در دولتهاي هفتم و هشتم در راستاي كاهش روند سهميه بندي بوده است. هدف اين سياست مقطعي نيز در راستاي حمايت از مناطق كمتر برخوردار بود تا به محض اينكه بنيه هاي علمي استانها و مناطق كشور يكسان شد يا به هم نزديك شد، براي حذف سهميه ها اقدام شود."وي با يادآوري وجود سه منطقه در سهميه بندي مناطق كنكور سراسري گفت: "به تدريج كه بنيه هاي آموزش عالي در استانها تقويت مي شد، سياست و جهت گيري وزارت علوم به تدريج به سمت كاهش سهميه بندي و حل سهميه بندي مي رفت به طوري كه وزارت علوم در آن مقطع حتي پيشنهاد تبديل سه منطقه را به دو منطقه كرد و در نهايت هم مي خواست كه اين منطقه بندي را حذف كند."وزير سابق علوم با بيان اينكه اعمال سياست سهميه بندي براي بومي گزيني در اواخر دهه 60 يا اوايل دهه 70 آغاز شد و درصدي كه براي بومي پذيري در كنكور سال 83 اعمال شد كمتر از 30 درصد بود، گفت: "بومي به اين معنا كه كشور براي پذيرش دانشجو سه منطقه شده بود و هيچ گاه پذيرش بومي به عنوان پذيرش استاني اعمال نشد بلكه كشور به سه منطقه تبديل شد و استانها در اين مناطق تقسيم بندي شدند."دكتر توفيقي با رد تعيين ميزان يا درصدي براي بومي گزيني در برنامه چهارم توسعه خاطرنشان كرد: "در دوره قبل سياست دولت و وزارت علوم بر اساس كاهش بومي پذيري و ايجاد فرصتهاي برابر براي جوانان مملكت جهت دسترسي به آموزش عالي بوده است حتي در دولت قبل در يكي از كنكورها اين اتفاق افتاد كه تعداد مناطق به دو كاهش پيدا كرد و مقرر بود كه بعد از آن منطقه بندي به طور كلي حذف شود."وي تاكيد كرد: "يك سري سياستهاي مقطعي در كشور براي حمايت از مناطق محروم اعمال شده كه اين سياستها به تدريج با تقويت مناطق محروم بايد حذف شود اما افزايش سهميه بنديها مغاير با اين است. در برخي استانها مانند يزد و سمنان كه مزيتهاي علمي بالايي دارند و استانهايي شده اند كه داوطلبان آموزش عالي آنها قوي هستند ديگر دليلي وجود ندارد كه بخواهيم براي آنها سهميه قائل شويم."وزير سابق علوم افزود: "وقتي بنيه هاي علمي يك منطقه قوي شده است ديگر دليلي ندارد كه بخواهيم براي آن سهميه خاصي اختصاص دهيم زيرا آنها ديگر بايد در يك رقابت ملي شركت كنند. سالم ترين نوع آزمون آزموني است كه فقط مزيتهاي علمي تعيين كننده ورود به دانشگاه باشد بنابراين ورود به دانشگاهي مانند صنعتي شريف و تهران و شيراز و اصفهان و... كه واقعا دانشگاههاي قديمي و درجه يك كشور هستند و يك وجهه ملي دارند بايد براي همه آحاد كشور فرصت برابر باشد و نمي توان با اعمال يك سهميه دانشگاه تهران را به يك عده خاص اختصاص دهيم و يك عده را از ورود به آن دانشگاه محروم كنيم در حالي كه نمره شان نيز خيلي بالا است."
حتي يك مورد از اعتراض ها هم وارد نيست
در حالي كه تا پيش از اين و همزمان با اعلام نتايج كنكور رئيس سازمان سنجش آموزش كشور از پذيرش بومي دانشجويان در كنكور امسال خبر داده بود با بالا گرفتن اعتراضات و كشيده شدن آن به صحن مجلس از حرف خود برگشت و در اظهاراتي جديد با بيان اينكه مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر تحقق 65 درصدي پذيرش بومي امسال اجرايي نشده و به اين زوديها محقق نخواهد شد. وي با بيان اينكه معترضان به نتايج نهايي كنكور سراسري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي سال 87 نسبت به سال گذشته از نظر تعداد كمتر شده است، گفت: بررسي هاي سازمان سنجش درباره معترضين حاكي از اينست كه تنها 4 داوطلب داراي رتبه زير هزار در كنكور امسال پذيرش نشده اند كه بر اساس بررسي فرم انتخاب رشته اين چند داوطلب مشخص شد كه يكي از آنها فرم انتخاب رشته خود را تكميل نكرده و باقي نيز به خاطر نوع انتخاب رشته خاصي كه انجام داده اند، پذيرش نشده اند. به گفته وي، از بين اين 4 نفر، يك نفر با رتبه 602 تجربي كشوري انتخاب رشته نكرده است، يك نفر ديگر با رتبه 452 كشوري از استان كرمانشاه فقط 7 انتخاب داشته كه تمام انتخاب هاي وي ناحيه اي است و شانس قبولي وي در آنها پايين بوده چرا كه مجموع ظرفيت اين رشته ها 400 تا 500 نفر بوده است و دو نفر ديگر نيز همين مشكل را داشته و نحوه انتخاب رشته آنها اشتباه بوده است. رئيس سازمان سنجش در خاتمه با بيان اينكه سازمان سنجش درباره همه اين تغييرات از طريق شبكه هاي مختلف تلويزيوني، پيك سنجش و دفترچه انتخاب رشته اطلاع رساني مطلوبي داشته است، گفت: ملاك اصلي پذيرش دفترچه كنكور است و داوطلبان با استناد به دفترچه ها انتخاب رشته مي كنند.
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن