تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805328162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توجه دولت نهم به گسترش رشته‌هاي فني و مهندسي در دانشگاه‌هاي قم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: توجه دولت نهم به گسترش رشته‌هاي فني و مهندسي در دانشگاه‌هاي قم
خبرگزاري فارس: افزايش تعداد ظرفيت پذيرش دانشجو و همچنين رشته‌هاي دانشگاهي در دانشگاه‌هاي استان قم و همچنين توجه به گسترش رشته‌هاي فني و مهندسي در دانشگاه‌هاي قم از مهم‌ترين اقدامات دولت نهم بوده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از قم، استان قم از ديرباز به عنوان مهد علم و فقاهت همواره مورد توجه همگان بوده و اين استان به دليل وجود حوزه علميه قم و مراكز علمي و حوزوي همواره پذيراي علاقمندان به فراگيري علوم ديني بوده و به جرات مي‌توان گفت كه قم، مهد و مركز آموزش علوم ديني در كشور و جهان اسلام است.
توجه فراوان به ايجاد مراكز حوزوي در ساليان گذشته باعث شد تا حدي توجه به آموزش عالي به ويژه در رشته‌هاي فني و مهندسي مغفول بماند، ولي طي ساليان اخير و به ويژه در دولت نهم توجه به توسعه مراكز آموزش عالي در اين استان بسيار بيشتر شده و علاوه‌ بر توسعه كمي‌وكيفي دانشگاه‌هاي موجود در اين استان شامل دانشگاه قم، دانشگاه آزاد اسلامي، پرديس قم، دانشگاه پيام‌نور قم و ...، مجوز ايجاد دو دانشگاه جديد در اين استان صادر شده و همچنين رشته‌هاي فني و مهندسي نيز در دانشگاه‌هاي اين استان افزايش يافته است.
رئيس كميسيون دانشجويي استان قم در گفتگو با خبرنگار فارس در قم، روند توسعه مراكز آموزش عالي در قم را مثبت ارزيابي كرد و گفت: در دولت نهم تلاش‌هاي بي‌نظيري براي توسعه آموزش عالي قم صورت گرفته است.
احمد حاجي‌زاده تعداد مراكز آموزش عالي قم را 26 مركز عنوان كرد و اظهار داشت: از اين تعداد 12 مركز دانشگاه، پنج دانشكده و 9 موسسه آموزشي و علمي است.
وي افزود: مجوز ايجاد دانشگاه‌هاي حضرت معصومه (س) و صنعتي قم در دولت نهم صادر شده و دانشگاه حضرت معصومه (س) فعاليت خودش را آغاز كرد، اما دانشگاه صنعتي در حال ايجاد است.
رئيس كميسيون دانشجويي استان قم، تعداد دانشجويان مراكز آموزش عالي اين استان را 42 هزار نفر اعلام كرد و گفت: از اين تعداد 55 درصد دانشجوي پسر و 45 درصد دانشجوي دختر هستند.
وي اضافه كرد: 60 درصد دانشجويان مراكز آموزش عالي قم بومي و 40 درصد آنها غيربومي هستند.
حاجي‌زاده يادآور شد: بيش از 600 عضو هيئت علمي و هزار و 200 استاد حق‌التدريسي در مراكز آموزش عالي قم فعاليت مي‌كنند.
وي با اشاره به پيامدهاي مثبت فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي در مراكز آموزش عالي خاطرنشان كرد: در حال حاضر 34 تشكل دانشجويي در مسير دستيابي به اهداف آموزشي، فرهنگي و دانشجويي مراكز آموزش عالي قم در حال فعاليتند.
وي تصريح كرد: 54 عنوان نشريه دانشجويي در سطح مراكز آموزش عالي قم در زمينه‌هاي مختلف سياسي، علمي، فرهنگي، ادبي و ... منتشر مي‌شوند.
رئيس كميسيون دانشجويي استان قم، احداث خوابگاه‌هاي دانشجويي بر اساس رشد تعداد دانشجويان را ضروري دانست و اظهار داشت: در حال حاضر، 24 خوابگاه دانشجويي ويژه دختران و 21 خوابگاه ويژه پسران در قم موجود است.
وي افزود: از 45 خوابگاه دانشجويي موجود در قم، 16 مورد استيجاري، هشت مورد خصوصي، يك مورد وقفي و 20 مورد ملكي است.
حاجي‌زاده به گرايش و استقبال مراكز آموزش عالي قم نسبت به جذب دانشجو در رشته‌هاي فني و مهندسي اشاره كرد و افزود: در گذشته به خاطر شرايط ويژه قم و اهميت اين استان در حوزه نشر منابع ديني و حوزوي، گرايش مراكز آموزش عالي بيشتر به سمت توسعه رشته‌هاي علوم انساني بود.
وي اضافه كرد: در حال حاضر به دليل نياز روزافزون به توسعه دانش فني و مهندسي و تامين نيروي انساني مورد نياز جامعه در اين رشته‌ها، گسترش و توسعه اين نوع رشته‌هاي دانشگاهي مورد توجه جدي مسئولان قرار گرفته است.
رئيس كميسيون دانشجويي استان قم تصريح كرد: اعطاي مجوز براي ايجاد دانشگاه صنعتي در قم و ايجاد رشته‌هاي فني و مهندسي در دانشگاه قم در راستاي پركردن خلاهاي موجود بوده است.
حاجي‌زاده گفت: با تلاش مسئولان، اميدواريم روزي فرا برسد كه جوانان قمي نگران ادامه تحصيل در رشته‌هاي خاص و فني و مهندسي نباشند.
يكي از مهم‌ترين اقداماتي كه در سال‌هاي اخير براي توسعه آموزش‌هاي عالي در قم صورت گرفته ايجاد دانشگاه حضرت معصومه (س) بوده است و اين دانشگاه هر روز در حال توسعه است و به گونه‌اي كه رئيس دانشگاه حضرت معصومه (س) از افزايش تعداد رشته‌هاي تحصيلي در اين دانشگاه در سال تحصيلي آينده خبر مي‌دهد.
عليرضا باقري ‌ثالث گفت: در سال تحصيلي گذشته، 165 دانشجو در سه رشته تحصيلي در دانشگاه حضرت معصومه(س) پذيرفته شدند.
وي از اعطاي مجوز جذب دانشجو در رشته تحصيلي زبان انگليسي به دانشگاه حضرت معصومه (س) خبر داد و افزود: با اين مجوز، دانشگاه حضرت معصومه (س) از مهرماه امسال در اين رشته تحصيلي دانشجو مي‌پذيرد.
رئيس دانشگاه حضرت معصومه (س) با اشاره به كاهش جذب دانشجو در رشته‌هاي تحصيلي اين دانشگاه، گفت: در سال گذشته در هر رشته تحصيلي 55 دانشجو پذيرفته شده‌اند، ولي از امسال به دليل برخي مشكلات به وجود آمده در هر رشته تحصيلي 30 دانشجو جذب مي‌شوند.
وي توسعه دانشگاه حضرت معصومه (س) را ضروري برشمرد و افزود: در برنامه پنج ساله توسعه دانشگاه حضرت معصومه (س) آموزش مجازي، توسعه تحصيلات تكميلي تا مقطع دكترا و ... پيش‌بيني شده و اين موارد تا سه سال آينده عملي مي‌شود.
باقري‌ ثالث، تحقق اهداف توسعه‌اي دانشگاه حضرت معصومه (س) را مستلزم استخدام اعضاي هيئت علمي، كارمندان و ... عنوان كرد و اظهار داشت: در برنامه دو ساله توسعه دانشگاه حضرت معصومه (س)، 80 پست هيئت علمي براي استخدام استاد و 87 پست استخدام كارمند پيش‌بيني شده است.
وي افزود: در اين راستا با وزارت علوم به توافق رسيده‌ايم و چنانچه هيئت امناي دانشگاه اين طرح را تصويب كند، در مدت اعلام‌ شده اجرا مي‌شود.
توجه به توسعه رشته‌هاي تحصيلي در دانشگاه‌هاي قم از اقداماتي است كه در دولت نهم مورد توجه بسيار جدي مسئولان قرار گرفته و هريك از دانشگاه‌هاي فعال در اين استان با توجه به توان و ظرفيت‌هاي خود در رشته‌هاي جديد آموزشي اقدام به پذيرش دانشجو مي‌كنند.
معاون آموزشي دانشگاه قم نيز با اشاره به توسعه رشته‌هاي تحصيلي در اين دانشگاه گفت: وزارت علوم با جذب دانشجو در چهار رشته تحصيلي در مقطع كارشناسي شامل زيست‌شناسي، شيمي، مهندسي برق و مكانيك در دانشگاه قم موافقت كرد كه به دليل برخي مشكلات، در سال تحصيلي امسال در دو رشته مهندسي برق و مكانيك دانشجو نمي‌پذيريم.
رضاحسين گندمكار گفت: امسال در مقطع تحصيلي كارشناسي در دانشگاه قم حدود هزار دانشجوي جديد پذيرفته مي‌شوند.
وي توسعه تحصيلات تكميلي را يكي از اولويت‌‌هاي كاري دانشگاه قم برشمرد و اظهار داشت: در راستاي توسعه تحصيلات تكميلي، پنج رشته كارشناسي ارشد شامل حسابداري، كتابداري، فلسفه اخلاق، اخلاق اسلامي و رياضي محض در دانشگاه قم ايجاد شد.
گندمكار تصريح كرد: امسال در مقطع كارشناسي ارشد بيش از 250 دانشجو پذيرش مي‌شوند.
وي ادامه داد: همچنين دو رشته تحصيلي حقوق خصوصي و حقوق جزا و جرم‌شناسي در مقطع دكترا در دانشگاه قم ايجاد شد و از امسال در اين رشته‌ها اقدام به جذب دانشجو مي‌كنيم.
گندمكار استخدام اعضاي هيئت علمي مورد نياز دانشگاه را يكي از برنامه‌هاي معاونت آموزشي اين دانشگاه عنوان كرد و بيان داشت: با توجه به نياز دانشگاه به استادان و تعديل شاخص اعضاي هيئت علمي به دانشجو، درصدديم تا از طريق استخدام، بورسيه و طرح سربازي، اساتيد مورد نياز دانشگاه را تأمين كنيم.
وي افزود: در سال گذشته، 140 عضو هيئت علمي براي فعاليت در دانشگاه قم جذب كرديم و امسال نيز حدود 150 عضو هيئت علمي ديگر جذب خواهيم كرد.
معاون آموزشي دانشگاه قم توسعه رشته‌هاي دانشگاهي به تناسب نيازهاي منطقه‌اي و كشوري را يك ضرورت برشمرد.
اقدامات صورت گرفته در راستاي توسعه مراكز علمي آموزشي موجب شده است تا جوانان قمي علاقمند به ورود به دانشگاه ديگر همانند ساليان گذشته نيازي نداشته‌ باشند كه براي ادامه تحصيل در رشته‌هاي مختلف به ويژه در بخش رشته‌هاي فني و مهندسي به شهرهاي مجاور اعم تهران، اراك و يا كاشان عزيمت كنند و رشته‌ها و مراكز دانشگاهي نيز در اين استان به تدريج در حال توسعه است.
يكي از دانشجويان دانشگاه قم با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر توسعه علوم و جنبش نرم‌افزاري گفت: روند توسعه علوم و پرورش نيروهاي خلاق و ماهر در استان قم بيشتر در حوزه علوم انساني مشاهده مي‌شود، در حالي كه پيشرفت علم بايد بر اساس نياز جامعه صورت گيرد و در اين راستا ايجاد رشته‌هاي متعدد در حوزه فني و مهندسي نياز ضروري آموزش عالي قم است.
حسين تقوي كه خود ساكن قم است، تصريح كرد: در گذشته بسياري از جوانان با استعداد استان قم براي تحصيل در رشته‌هاي مورد علاقه خود به استان‌هاي ديگر مي‌رفتند كه اين مسئله علاوه بر بروز خطرات فراوان، امكان جذب اين افراد در ساير استان‌ها را فراهم مي‌كرد.
وي ادامه داد: همه مسئولان مي‌دانند كه پيشرفت علوم مبناي توسعه جامعه است؛ از اين رو انتظار مي‌رود در توسعه علوم به ويژه تحصيلات تكميلي به مراكز آموزش عالي قم توجه ويژه‌اي شود.
امير اسدي، دانشجوي دانشگاه پيام نور قم اقدامات انجام‌شده براي ادامه تحصيل جوانان در قم طي سال‌هاي اخير را مثبت ارزيابي كرد و گفت: تحصيل علوم و كسب تخصص در رشته‌هاي مورد علاقه، حق هر جواني است و بايد به مطالبات جوانان در عرصه دانش‌ پاسخ داد.
وي با اشاره به گسترش رشته‌هاي دانشگاهي در قم خاطرنشان كرد: خوشبختانه در حال حاضر زمينه ادامه تحصيل براي جوانان قمي فراهم شده، اما اين فعاليت‌ها كافي نيست و بايد توجه بيشتري به اين مهم شود تا خلاهاي موجود در عرصه‌هاي دانش و علم پر شود.
اسدي تعداد كانون‌هاي فرهنگي، تشكل‌ها و انجمن‌هاي علمي دانشجويي در برخي مراكز آموزش عالي قم را كافي ندانست و اظهار داشت: كانون‌هاي فرهنگي و انجمن‌هاي علمي مي‌توانند به عنوان بازوان دانشگاه‌ها در رسيدن به اهداف و برنامه‌هاي ترسيم ‌شده باشند و تقويت اين فعاليت‌هاي دانشجويي ضروري است.
آنچه در پايان مي‌توان گفت، اينكه توسعه مراكز آموزشي در دولت نهم سرعت بيشتري نسبت به گذشته به خود گرفته است، ولي اينكه اين استان در زمينه مراكز آموزش عالي، همانند مراكز حوزوي و ديني به بالندگي كامل برسد، نيازمند توجه هرچه بيشتر مسئولان است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزارش از: سيدجواد اشرفي و روح‌الله كريمي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهاي پيام/م
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن