تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799425416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گوگل با ارائه مرورگر كروم خود امپراتوري مايكروسافت را به چالشي ديگر كشيده است‌ رقابت‌غول‌ها در ميدان مرورگرها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گوگل با ارائه مرورگر كروم خود امپراتوري مايكروسافت را به چالشي ديگر كشيده است‌ رقابت‌غول‌ها در ميدان مرورگرها
جام جم آنلاين: ابتداي هفته گذشته بود كه خبر انتشار قريب‌الوقوع مرورگر (browser) شركت گوگل هياهويي را در جهان فناوري اطلاعات به پا كرد، اگر چه قبلا در برخي از محافل خبري صحبت از تلاش‌هاي گوگل براي ارائه مرورگري متفاوت مي‌رفت اما اعلام رسمي ‌اين خبر در وبلاگ رسمي ‌اين شركت و سپس انتشار معرفي‌نامه‌اي 38 صفحه‌اي به شيوه كميك ‌استريپ‌هايي كه داستان‌هاي قهرمان‌هاي دوران جديد را روايت مي‌كنند ، باعث شد تا اين داستان جنبه واقعي‌تري به خود بگيرد تا اين‌كه در بامداد روز 13 شهريور ماه گوگل اعلام كرد نسخه بتا، اين مرورگر خود را براي استفاده كاربران منتشر كرده است.


دانلود گسترده ‌اين مرورگر در روزهاي اوليه و بازتاب‌هاي متفاوتي كه‌ اين اقدام گوگل در برداشت، باعث نشد تا نكته مهمي ‌از چشم ناظران دور بماند. اين مرورگر فارغ از دستاوردهاي فناورانه‌اش در عرصه مرورگرها، فصل جديدي از نبرد غول‌هاي اينترنت يعني مايكروسافت و گوگل را رقم خواهد زد.

هنوز بيش از يك ماه از ارائه نسخه جديد مرورگر فايرفاكس نگذشته بود كه مايكرو سافت نسخه آزمايشي اينترنت اكسپلورر 8 خود را روانه بازار كرد. ارائه ‌اين نسخه از سوي بسياري از كارشناسان به انقلابي بزرگ تشبيه شده بود چراكه اكسپلورر وعده داده بود حفره‌هاي امنيتي را كه هميشه پاشنه آشيل اين مرورگر به ‌شمار مي‌رفت در نسخه جديد برطرف كند. هنوز مردم در حال مزه‌مزه كردن نسخه جديد فايرفاكس و مرورگر شماره 8 مايكروسافت بودند كه گوگل شايعه‌اي قديمي‌ را به حقيقت رساند.

گوگل كه امسال دهمين سالگرد آغاز به كار خود را جشن مي‌گيرد يكي از نقاط رويايي جهان براي به حقيقت رساندن ايده‌هاي خلاقانه به شمار مي‌رود. سرگئي برين و لري پيج، مديران اين شركت جوان ولي قدرتمند، در سال جاري در فهرست 10 انسان تاثيرگذار سياره ما جاي گرفتند. آنها كه كار خود را با معرفي الگوريتمي ‌جديد براي جستجوي شبكه بنيان گذاشته بودند به سرعت توانستند با جذب ايده‌هاي خلاق و نوآورانه و استفاده از عنصر سادگي طراحي‌هاي خود، گوگل را به محبوب‌ترين موتور جستجوي جهان تبديل كنند.

اين موتور برخلاف ياهو به جاي ارائه مجموعه‌اي از امكانات در محيطي شلوغ به شما اجازه مي‌دهد در صفحه‌اي ساده تنها بر جستجوي خود متمركز شويد و به جاي آن سعي كرد از اين فرصت بازاري تجاري خلق كند و اين كار را با ارائه تبليغات متني كه متناسب با جستجو در كنار صفحه به نمايش درمي‌آمد انجام داد.

بدين ترتيب گوگل پا در راه كسب ثروت و قدرت بيشتر گذاشت و اندك اندك با افزايش سرويس‌هاي جنبي خود قدم در راه ساخت امپراتوري جديد خود گذاشت. ايده‌هاي آينده‌نگرانه و در عين حال بلندپروازانه گوگل از همان ابتدا توجهات را به خود جلب كرد.

كتابخانه گوگل، خبرخوان، نرم‌افزار زمين و نقشه گوگل و ده‌ها خدمات جنبي كه گاه با خريد‌هاي ممتازي مانند سايت اشتراك فايل‌هاي ويديويي يو تيوب (YouTube) بر رونق آن افزوده مي‌شد، اما در كنار همه‌ اين امكانات تمركز گوگل بر بازار جستجوي شبكه بود؛ شبكه‌اي كه با رشد سرسام‌آور خود كليدهاي آينده را در دست داشت.

از سوي ديگر مايكروسافت غول نرم‌افزاري كه بسياري رشد كامپيوترهاي شخصي در جهان را مديون آينده‌نگري مدير جوان آن بيل گيتس مي‌دانند ، در سال‌هايي كه گيتس آماده مي‌شد تا مايكروسافت را رها كند و بيشتر به فعاليتهاي خيريه خود بپردازد ، متوجه بادهاي تغيير شد ؛ بادهايي كه از جانب منطقه مانتن ويو در ايالت كاليفرنيا، محل كمپ اصلي گوگل وزيدن گرفته بود.

مايكروسافت و مديرانش مي‌دانستند تنها در صورتي مي‌توانند به‌ آينده اميد داشته باشند كه بازار جستجو را از دست ندهند. آنها در سال‌هاي قبل نبردهاي حقوقي بسياري را بر سر محصولات خود و بويژه مرورگر محبوبشان اينترنت اكسپلورر، پشت سر گذاشته بودند و حتي امنيت مرورگر سفري شركت اپل و محبوبيت مرورگر آزاد فايرفاكس هم نتوانسته بود بر استيلاي قاطع آن آسيب برساند.

مديران مايكروسافت با اميد به كسب موقعيت از دست رفته در بازار جستجو و ايستادن در برابر گوگل، به ياهو، دومين موتور جستجوي محبوب، پيشنهاد خريدي هنگفت را ارائه كرد. پيشنهادي كه اگر چه در ظاهر ميان مايكروسافت و ياهو در جريان بود اما در پشت پرده نبردي ميان مديران مايكروسافت و گوگل را به نمايش مي‌گذاشت. پس از ماه‌ها جدال آشكار و مخفي، سرانجام ياهو پيشنهاد را رد كرد تا گوگل برنده واقعي ميدان باشد.

پس از آن‌كه حمله سلطان مرورگرها به غول جستجوي اينترنت ناكام ماند اين بار نوبت گوگل بود تا دست به مقابله بزند. زماني كه اولين خبرها در وبلاگ رسمي ‌گوگل مبني بر انتشار مرورگر اين شركت به نام كروم منتشر شد بسياري بلافاصله آن را پاتكي عليه مايكروسافت دانستند.

اگرچه طراحي اين پروژه از چند سال پيش آغاز شده و در سكوت پيشرفته بود، ابتدا دفترچه راهنما و معرفي به شيوه كميك استريپ‌هاي معروف درباره آن منتشر شد. شعار گوگل ارائه مرورگري متناسب نيازهاي امروز بود ، نيازهايي كه زماني كه اولين مرورگرها منتشر شدند وجود نداشتند.

استفاده از فايل‌هاي فلش، كدهاي جاوا و امكانات جنبي و در عين حال تامين امنيت كاربران و جلوگيري از نفوذهاي احتمالي از اهداف اعلام شده كروم بود اما با وجود اين كسي گمان نمي‌كرد تنها در ساعات آغازين انتشار، بيش از 14 ميليون نفر اين مرورگر را دريافت و بر رايانه‌هاي خود نصب كنند.

مرورگر كروم در محيط گرافيكي كاربري خود همان اصول گوگل را رعايت كرده و سادگي را در حداكثر ممكن رعايت نموده و با باز كردن اين مرورگر غير از نوار آدرس، تنها دو كليد تنظيم به چشم مي‌خورد و بقيه موارد در نگاه اول از ديد پنهان مي‌شود و در موقع لزوم مي‌توان آنها را با كليك راست احضار كرد.

اين مرورگر از برخي ويژگي‌هاي محبوب مرورگرهاي قبلي سود جسته است و المان‌هاي تازه‌اي را بر آنها افزوده است. در كروم هر تب يا پنجره داخلي را مي‌توانيد با كمك موس از جاي خود خارج كرده و مثلا بر دسكتاپ خود (خارج از محيط اصلي مرورگر منتقل كنيد) در عين حال مانند فايرفاكس با آغاز تايپ آدرس پيشنهادهاي خود را هم از حافظه قبلي و هم براساس موتور جستجوي خود ارائه مي‌كند.

ضمن اين‌كه براي جستجوي مستقيم نياز به جعبه جستجو نداريد و در همان باكس آدرس مي‌توانيد عبارت مورد نظرتان را تايپ كنيد تا موتور پيش‌فرضتان كه در حالت اوليه بر گوگل تنظيم است نتايج جستجو را به اطلاع شما برساند. همچنين در هر تب جديد نمونه‌اي از صفحات بازديد شده قبلي نشان داده مي‌شود و تاريخچه بازديدها فهرست مي‌گردد.

امكان ويژه ديگر آن امكان جستجوي بدون ردپا است كه با انتخاب اين گزينه هيچ ردپايي از شما به شكل كوكي يا تاريخچه باقي نمي‌ماند. همچنين استفاده از يك سيستم كنترل‌كننده كه اگر يكي از تب‌ها دچار مشكل شد بتوانيد مانند امكان Task Manager كامپيوتر تنها تب مشكل‌دار را ببنديد و اين كار اثري بر ساير تب‌ها نداشته باشد.

سرعت بالاتر و ظاهر ساده‌تر و باز بودن منابع اين مرورگر باعث محبوبيت اوليه آن شده است. اگر چه برخي از كارشناسان معتقدند برخلاف اعلام اوليه برخي از حفره‌هاي امنيتي حتي شناخته شده نيز در اين مرورگر به چشم مي‌خورد و آن قدر‌ها هم كه تبليغ مي‌شد امن نيست؛ البته شايد گوگل اين‌گونه از خود دفاع كند كه‌اين مرورگر هنوز نسخه بتا يا آزمايش عمومي‌ خود را عرضه كرده و تا ارائه محصول نهايي راه طولاني در پيش دارد.

موج توجه اوليه در كنار ويژگي‌هاي جديد و قديم كروم و اقبال عمومي‌ نسبتا مثبت به آن نبرد ميان مايكروسافت و گوگل را گامي به پيش برد، اينك بايد منتظر واكنش استيو بالمر، مدير پرخاشگر مايكروسافت بر عليه گوگل بود.

اگر گوگل توانست اولين حمله مايكروسافت به عرصه جستجوهاي اينترنتي را ناكام بگذارد اما به نظر مي‌رسد اكوسافت در برابر كروم گوگل آسيب بيشتري ديده است و اين رقابت ادامه خواهد داشت و نبايد فراموش كرد اين رقابتي است كه بر مبناي كيفيت فناوري‌هاي نوين ارائه شده از 2 سوي ميدان پيش مي‌رود و مي‌توان اميدوار بود از دل اين رقابت‌ها فناوري‌هاي موثر ديگري پديد آيد.

پوريا ناظمي
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن