تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816546251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخشايشي در گفتگو با حيات:امريكا پس از 11 سپتامبر به نظم يكجانبه گراي دستوري روي آورد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: بخشايشي در گفتگو با حيات:امريكا پس از 11 سپتامبر به نظم يكجانبه گراي دستوري روي آورد
تهران- حيات

يك كارشناس مسايل بين الملل با اشاره به سالروز حادثه يازده سپتامبر اين واقعه را سناريويي براي حمله به افغانستان و عراق دانست و گفت: امريكايي ها پس از ياده سپتامبر از رويكرد ارشادي به سمت رويكرد يكجانبه گرايي دستوري روي آوردند و براساس آن به نقاط مختلف دنيا تجاوز كردند.
احمد بخشايشي اردستاني كارشناس مسايل بين الملل در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي حيات با اشاره به سالروز حادثه يازده سپتامبر و تاثير آن به محيط بين المللي اظهار داشت: از منظرهاي مختلفي مي توان به حادثه يازده سپتامبر نگاه كرد و مي توان چندين سناريو براي اين واقعه در نظر گرفت.اولين سناريو مربوط به تزلزل امنيت جهاني است و كشورهاي صنعتي و پيشرفته محل و پناه حركات تروريستي است ، در اين سناريو به پديده اي به نام القاعده پرداخته مي شود كه از زاويه روشنفكري اخوان المسلمين مصر، وهابيت عربستان و سلفي گري پاكستان تشكيل شده.
بخشايشي با بيان اينكه در اولين تحليل بحث از حركات تروريستي گروه القاعده در ميان است گفت: امريكايي ها در ابتدايي ترين تحليل خود مقصر اصلي را القاعده مي دانند كه توسط هواپيما برج هاي دو قلو را هدف گرفتند و منجر به كشته شدن برخي از انسان ها شدند و در واقع نماد تجارت و سرمايه داري راتخريب كردند .
وي دومين سناريو و تحليل در رابطه با يازده سپتامبر را مربوط به سازمان سيا امريكا دانست و گفت: سازمان سيا اين گمان را داشت كه به خاطر كرختي محيط بين الملل نمي توان به صورت ارشادي رفتار كرد و مايه رفتاري متفاوت را در پيش گرفتو بايستي به صورت نظم يكجانبه گرايي دستوري عمل كرد. بر اين مبنا سازمان سيا به همراه سازمان هاي اطلاعاتي ديگر با برنامه ريزي هاي گوناگون از اين فرصت استفاده كرد و از ظرفيت هاي آن بهره برداري كردند.
اين استاد دانشگاه مورد سوم از تحليل ها را مربوط به پديده تروريسم دانست و اظهار داشت: تروريسم يك پديده تخلي است كه در تمام دنيا مي تواند امنيت را متاثر كند و بايد توجه داشت كه تروريسم به دو صورت مدرن و سنتي وجود دارد.
بخشايشي تروريسم با بيان اينكه تروريسم سنتي از لحاظ زماني ، مكاني و جغرافيايي كاملا با تروريسم مدرن متفاوت دارد تصريح كرد: امريكايي ها توانستند از فضاي به وجود آمده بهره برداري كنند و به افغانستان و عراق حمله كنند.همه اين فعاليت ها انجام شد تا امريكايي ها به هدف نهايي خود دست يابند كه در سطح بين الملل به عنوان متوازن كنند اين محيط عمل كنند، در خاورميانه طرح جديد را به اجرا درآوردند كه رژيم صهيونيستي حرف اول و آخر را بزند و از طرفي ايران را تضعيف كنند و در نهايت نفت و گاز را به سهولت از منطقه خارج كنند.
اين كارشناس مسايل بين الملل در رابطه با تاثير حضور امريكا در منطقه گفت: امريكا قبلا هم در منطقه حضور داشت به اين ترتيب كه قبل از انقلاب به صورت گسترده در ايران حضور داشتند و بعد از انقلاب در كشورهايي مثل قطر و عربستان سعودي مستقر شدند و پس از يازده سپتامبر در واقع به توجيه افكار عمومي داخلي امريكا براي عمليات حمله به افغانستان و عراق روي آوردند و اعلام كردند براي آرامش داخلي امريكا و همچنين محيط بين المللي بايد از تروريسم جلوگيري كنند.
وي گفت: امريكايي ها محل پرورش دهنده تروريسم را ايران، افغانستان، عراق و ... مي دانند و معتقدند كشورهاي اسلامي به دليل جمعيت زياد خود تروريسم پرور هستند بنابراين امريكايي ها با حمله به منطقه خاوريمانه خواستار اين تروريسم خود ساخته بودند.
بخشايشي در بخش ديگري از اظهاراتش به سياست هاي امريكا كه حوزه امنيتي خود را كيلومترها فراتر از حوزه حاكميت خودتعريف كرده اشاره داشت و گفت: جهان تابع يك نظم است و در اين رابطه نظم بين المللي، نظام بين المللي و سياست خارجي تعريف مي شود ونظامي كه حاكم به دنيا است بايد تابع نظمي باشد، امروز جهان بي نظم نيست كه در سال هاي گوناگون سازمان ها و نهادهاي مختلفي جهان را اداره مي كردند اما از زمان فروپاشي شوروي بوش پدر نظم نويني را مطرح كرد كه چهار مولفه داشت اول مبارزه با تروريسم دوم مبارزه با سلاح هاي شيميايي سوم اعتدال و در نهايت رهبري امريكا است.
اين استاد دانشگاه در پايان گفت: امريكا با استفاده از اين ابزار حاكميت هاي برخي كشورها به خصوص در منطقه خاورميانه رامورد تهديد قرار داد و براي اين كار مبادرت به حضور نظامي در منطقه خاورميانه و در برخي نقاط ديگر كرد.
پايان پيام
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن