تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815248833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«تلاش براي حرمت گذاشتن به تدوينگر مستند» حكايت تدوين مستند «غريب‌تر از بهشت»


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «تلاش براي حرمت گذاشتن به تدوينگر مستند» حكايت تدوين مستند «غريب‌تر از بهشت»
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

لقمان خالدي تدوين‌گر در نامه‌اي از عدم ذكر نامش به عنوان تدوين‌گر در مستند «غريب‌تر از بهشت» گلايه‌مند است، اما از سوي ديگر، روح‌الله مولوي كارگردان اين فيلم اعلام مي‌كند، «اين فيلم كاملا تغيير كرده است و طبق تفاهمي كه با لقمان خالدي داشتيم قرار شد اگر فيلم تغيير كند، نام او اعلام نشود.»

لقمان خالدي در نامه‌اي به بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيحاتي را پيرامون تدوين مستند «غريب‌تر از بهشت» نوشته است كه در ادامه مي‌آيد: «اين اعتراض، اعتراض فقط يك تدوين‌گر مستند به يك كارگردان نيست بلكه تلاش براي حرمت گذاشتن به تدوينگر مستند و تمام اهداف مستندسازي براي ارتقا سطح انساني است، چرا كه مستند هدفش به غير از اين نيست.»

او آورده است: «من لقمان خالدي تدوينگر دهها مستند و فيلم كوتاه بعد از چند ماه كار بر روي فيلم «غريب‌تر از بهشت» ، ساختار فيلم را درآورده و درعين حال به كارگردان مشاوره داده‌ام و فضاي فيلم به‌وجود آمد و حتي راف‌كات اصلي اين فيلم مورد تاييد محمد آفريده و ديگر دوستان مركز گسترش قرار گرفت. ولي به‌دليل اين‌كه تدوين بيشتر از كارگرداني ديده مي‌شد، كارگردان از من خواست تدوين را اسم مشترك بزنم. ولي من براي دفاع حقوق تدوينگر مستند مخالفت كردم و حتي سعي كردم طي چند جلسه‌ مساله را مصالحت‌آميز حل كنم اما متاسفانه اين اتفاق نيافتاد و سرانجام كارگردان شروع به ايراد گرفتن از كار كرد و با وجود اين‌ من حاضر شدم ايرادهاي ريزكار را تغيير بدهم اما متاسفانه ايشان علاقه‌ي بيشتري داشتند اسمشان روي تدوين هم باشد.او تاكيد كرد كه اصلاحيات را خودشان انجام مي‌دهند و با يك تفاهمنامه كه اگر كار تغيير يابد، نبايد كار به جايي ارايه شود تا زماني كه كار به من ارائه شود، اما ايشان براي دومين‌بار اين تفاهمنامه را زيرپا گذاشت. اين تفاهمنامه به‌صورت كتبي موجود است كه از جمله شاهدان اين تفاهمنامه دكتر مهناز مظاهري عضو انجمن تهيه‌كنندگان خانه‌ي سينما هستند كه امضا ايشان پاي اين تفاهمنامه موجود مي‌باشد.»

خالدي با اشاره به كانديد شدن اين فيلم در3 رشته‌شده از جمله تدوين، تصوير و كارگرداني در جشن خانه سينما همچنين اظهار خرسندي كرده است كه؛ «در فيلمي همكاري داشته‌ام كه جايزه‌ي بهترين كارگرداني مستند به آن تعلق گرفته است و بسيار دلگيرم از اين‌كه نام من در اين فيلم حذف شده، مني كه براي مستند‌شدن اين راش‌ها تلاشي طاقت‌فرسا داشته‌ام. وجود نام من دراين فيلم اهميت آن‌چناني ندارد ولي ناديده‌گرفتن حق من براي من بيشتر از حد اهميت دارد.»

او در بخشي از اين نامه ضمن تشكر نسبت به اضافه شدن جايزه‌ي تدوين به جشن خانه سينما مطرح كرد: «جايزه‌دادن به تدوين يعني درك حق تدوينگر مستند و مطمئنا اگر فضايي اينچنين كه براي بنده بوجود آمده براي تدوينگران ديگر هم اتفاق بي‌افتد، ديگر هيچ تدوينگر مستندي وجود نخواهد داشت.

من در پايان حق معنوي اعتراض خود در مجامع زيرصلاح سينمايي و انجمن‌هاي مستند خانه‌ي سينمايي خواهم گرفت. »

در پي ادعاي لقمان خالدي مبني بر تدوين مستند «غريب‌تر از بهشت»، روح الله مولوي كارگردان اين فيلم در پي تماس خبرنگار ايسنا توضيح داد: در ابتدا تدوين اين‌كار را به صورت مشترك انجام داديم و پس از اتمام فيلم، تقاضا كردم برخي اصلاحات برروي آن انجام شود، اما تدوين‌گر از انجام اين تغييرات سرباز زد.

كارگردان «غريب‌تر از بهشت» در ادامه با اشاره به برخي مشكلاتي كه در اين راستا به وجود آمده و تفاهم‌نامه‌اي كه ميان اين دو نفر تنظيم شده، افزود: طبق تفاهم‌نامه‌اي كه ميان ما به امضا رسيد، قرار بر اين شد كه در صورت تغيير كامل تدوين، نام لقمان خالدي از فيلم حذف شد و اكنون نيز فيلم به شكل كامل تغيير يافته است و برخلاف فيلم اوليه كه از نريشن بهره مي‌برد، فيلم فعلي هيچ بهره‌اي از نريشن نبرده است و به نظر تهيه‌كننده نيز فيلم كامل تغيير كرده است.

او ادامه داد: پس از مدت‌ها بحث و گفت‌وگو برروي اين موضوع، در نهايت قرار بر اين شد كه تدوينگر حق‌الزحمه‌ي خود را دريافت كند و تدوين به دست فرد ديگري تغيير كند و در همان مرحله نيز عنوان شد كه اگر تدوين فيلم به طور كامل تغيير كند، اسم تدوينگر اوليه از آن ساخته حذف خواهد شد.

بهشتي در ادامه خاطرنشان كرد: اكنون نيز تدوين اين فيلم هيچ‌گونه شباهتي به تدوين اوليه ندارد.

او همچنين عنوان كرد: فيلم فعلي كاملا متفاوت با فيلم قبلي است و در اين فيلم كارگردان به عنوان مولف جاي پلان‌ها را تغيير داده و از نظر ما نيز اين فيلم به طور اساسي تغيير كرده است.

اما مهناز مظاهري نيز كه چندي پيش خالدي و مولوي براي حل اختلافات خود نزد او رفته‌اند، در اين‌باره به ايسنا گفت: از آن‌جا كه خالدي يكي از اعضاي مركز فرهنگي و هنري سپيده تابان است و از آن‌جا كه اين مركز از پروژه‌هاي مذهبي حمايت مي‌كند، بنده نيز در جريان اين كار قرار گرفتم.

او با اشاره به تفاهم‌نامه‌اي كه ميان اين دو به امضا رسيده، افزود: طبق تفاهم‌نامه‌اي كه اين دو در حضور بنده منعقد كردند، روح‌ا... مولوي با پرداخت چكي به عنوان حق‌الزحمه متعهد شد در صورتي‌كه تصميم به تغيير تدوين اين مستند گرفت، حتا اگر تغييرات آن نيز زياد بود، تصميم‌گيري درباره ذكر نام خالدي به عنوان تدوين‌گر را به خود او واگذار نمايد.

مظاهري همچنين به زحمات و مشتقاتي كه خالدي در ساخت اين فيلم متحمل شده اشاره كرد و گفت: من به شخصه شاهد زحمات او بودم و حتا ديدم كه او براي انجام تدوين اين فيلم به مطالعات پژوهشي پرداخت. از سوي ديگر، مي‌دانيم كه بخش اعظم فيلم‌هاي هستند در مرحله تدوين شكل مي‌گيرد و كارگرداني مي‌شود.

اين عضو انجمن تهيه‌كنندگان سينماي مستند در پايان صحبت‌هايش نيز خاطرنشان كرد: لازم بود كارگردان «غريب‌تر از بهشت» پيش از ارايه اين فيلم به هر جايي، آن را به خالدي نشان مي‌داد.

به گزارش ايسنا، «غريب‌تر از بهشت» كه براي اولين‌بار به جشن خانه سينما ارايه شد، موفق به كسب دريافت جايزه بهترين كارگرداني مستند كوتاه شده است و در بخش‌هاي نيز كانديدا شد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن