تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820585799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرسپوليس و استقلال مقابل تابلوي ورود ممنوع به بورس


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: پرسپوليس و استقلال مقابل تابلوي ورود ممنوع به بورس


سرمايه:اعتراف علي فتح الله زاده به شكست ايده هاي اقتصادي اش و انتقاد از فوتبال دولتي پرده اي ديگر از نمايش كم و كاستي ها و مشكلات ساختاري در نظام ورزش و خصوصاً فوتبال ماست.فتح الله زاده كه خود را يك مدير تحولگرا مي داند و نسبت به متدهاي جديد باشگاهداري در دنيا علاقه نشان مي دهد با سفرهاي هر از گاهي اش به اروپا سعي در وارد كردن روش هاي درآمدزايي آنها در فوتبال ايران دارد. آخرين نمونه اش همين امكان ديدن مسابقات تيم روي موبايل است كه نصب اين سيستم درآمد زيادي را براي تيم هاي اروپايي به ارمغان آورده است. اما خوشحالي فتح الله زاده در كشف آن چندان ديري نپاييد و خيلي زود متوجه شد چنين امكاني در قوانين ايران ديده نشده است.

او خوب مي داند كه در بوروكراسي ما نگارش اين قانون و به تصويب رساندن آن در مجلس و بعد اجرايي شدنش به عمر مديريتي او نخواهد رسيد. نمونه هاي ديگر از اين دست هم كم نيستند كه فوتبال ايران را در نوعي آچمز مالي قرار داده اند. تكليف حق پخش تلويزيوني هنوز مشخص نشده است چرا كه تلويزيون دولتي است و باشگاه ها هم دولتي هستند و جابه جايي پول از اين جيب به آن جيب هيچ توجيه منطقي ندارد و اگر هم داشته باشد نيازمند تصويب قانون و ديده شدن اين بودجه در سازمان صدا و سيماست. بنابراين باشگاه هاي ايراني از اصلي ترين محل درآمد كه در فوتبال روز دنيا مرسوم است محروم شده اند. فوتبال از حق كپي رايت هم محروم است. در حالي كه تيم هاي بزرگ جهان از فروش پيراهن خود در تيراژ وسيع هر ساله سود سرشاري را نصيب خود مي كنند اينجا در ايران باشگاه ها از اين حق ساده نيز محروم هستند چرا كه هزاران توليدي پوشاك البسه آنان را بدون هيچ منع قانوني توليد كرده و به فروش مي رسانند.
فضاي رقابتي باشگاه ها تنها به گرفتن پول بيشتر از سيستم دولتي تبديل شده است. استقلال و پرسپوليس چشم به دست سازمان تربيت بدني دارند تا بلكه پولي از آن بچكد و به دامان ايشان بيفتد. معدود تيم هاي خصوصي زير دست و پاي دولتي ها افتاده اند و در اين رقابت نابرابر هر روز نحيف تر و رنجور تر مي شوند.
به سفارش كنفدراسيون فوتبال آسيا و البته به گواه منطق چاره كار عبور از فوتبال دولتي و خصوصي شدن تمام باشگاه هاست و البته باز كردن برخي قوانين از دست و پاي ايشان به جهت درآمدزايي بيشتر و بهتر. اما اين راه حل چگونه پيگيري مي شود. حسين هدايتي مردي متمول كه تجربه اي نه چندان موفق در تيم خودش يعني استيل آذين داشته ناگهان بر مسند رياست هيات مديره بزرگ ترين تيم ايران يعني پرسپوليس جلوس مي كند آن هم با وعده سازمان تربيت بدني كه قول 49 درصد از سهام پرسپوليس را به او داده اند. اما اين چگونه فروشي است كه بدون مشخص شدن ميزان و قيمت سهام و برپايي مزايده يا ورود به بورس صورت مي گيرد؟ يكي از مديران سازمان خصوصي سازي كشور به خبرنگار «سرمايه» اطمينان مي دهد كه امكان ورود اين دو باشگاه به بورس وجود ندارد. او مي گويد: «در بررسي صورت هاي مالي اين دو باشگاه مشخص شد آنها به جز هواداران شان و بازيكنان سرمايه ديگري ندارند و با اين صورت هاي مالي و در حالي كه سودده هم نيستند نمي توان آنها را وارد بورس كرد.» محمدحسين قريب مديرعامل سابق باشگاه استقلال هم سرنوشت اين اتفاق را تنها شكست مي داند. او مي گويد: «تا زماني كه زيرساخت هاي كسب درآمد اين دو باشگاه فراهم نشود طرح اين موضوع و تداوم مباحث آن براي ورود اين دو باشگاه به بورس منتفي است.»
حال سوال اينجاست كه ورود هدايتي به پرسپوليس و گرفتن وعده خريد باشگاه چگونه صورت مي گيرد و با چه منطقي خصوصاً كه سازمان بازرسي هم به هزينه هاي او از جيب و با چك شخصي براي تيم دولتي پرسپوليس ايراد گرفته است. هدايتي در جواب مي گويد: «واقعيت اين است كه باشگاه پرسپوليس به خاطر بدهي هاي سال هاي گذشته حساب بانكي ندارد. حساب جاري هم ندارد. اين بدهي ها باعث شده بانك هاي كشور براي پرسپوليس حساب باز نكنند. بنابراين كار بدي كرده ام كه مشكلات اين باشگاه را بدون هيچ چشمداشتي حل كرده ام؟» شايد كار بدي نباشد اما مشكل بررسي قانوني نبودن آن است و در آينده مشكل ساز خواهد شد. هدايتي اما مي گويد: «چرا بايد مشكلي ايجاد شود؟ تمام پول هايي كه دارم براساس مصوبه هيات مديره و مدرك دقيق است. به صورت قرض الحسنه و بخشي نيز به صورت بلاعوض كه ميزان آن هم مشخص است.»
او اعلام آمادگي مي كند در هر شكل از ارائه پرسپوليس براي فروش شركت كرده و تلاشش را براي خريد سهام آن انجام دهد. اما حتي اگر او برنده اين جنگ هم باشد معلوم نيست سرنوشت شراكت او با دولت به كجا خواهد كشيد. خصوصاً كه از همين حالا تهديد مي كند تا امثال او پشيمان نشده اند تكليف واگذاري روشن شود.
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن