تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803993381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش پشت صحنه «مامور بدرقه» از شبكه 5 ماموريتي‌ كه ناتمام ماند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: گزارش پشت صحنه «مامور بدرقه» از شبكه 5 ماموريتي‌ كه ناتمام ماند
جام جم آنلاين: سريال‌هاي مناسبتي هميشه بهانه‌اي براي توليد و پخش دارند و اين بهانه يك مزيت براي اين‌گونه ساخته‌هاست كه از ويژگي‌ خاص آن دوره يا ماه برخوردارند و يك عيب كوچك چنين سريال‌هايي هم اين است كه تاريخ مصرف دارند و اين‌ آخري ممكن است فقط دامن بعضي توليدات را بگيرد.


در هر حال در مناسبتي مانند ماه مبارك رمضان كه سريال‌ها در شبكه‌هاي تلويزيوني ما رقابت خود را شروع مي‌كنند ، شبكه تهران كه شبكه‌اي براي تهراني‌هاست، از اوايل تير ساخت سريال مخصوص اين ماه را آغاز كرده است.

تهيه‌كنندگي «مامور بدرقه» با اسماعيل عفيفه و مثل هميشه كارگرداني اكثر فيلمنامه‌‌هاي دفتر تهيه‌كنندگي او با همكلاسي‌ دوره دانشگاهي‌اش سعيد سلطاني است كه تجربه همكاري آنها در سريال پرمخاطب پس از باران نمود عيني داشت.

لوكيشن اصلي سريال، دفتر تهيه‌كننده و خانه شخصيت اصلي داستان يعني آصف (سيروس گرجستاني)‌ است. اين سريال همچنان در حال تصوير برداري است.

لوكيشن مامور بدرقه دوطبقه است و گروه در طبقه دوم مشغول ضبط سريال هستند. سريال با دو دوربين ضبط مي‌شود. مدير تصويربرداري، مهدي مجد وزيري و تصويربردار و طراح نور محمد نداف است.

برحسب خلاصه داستاني كه تهيه‌كننده در اختيار ما مي‌گذارد، سريال درباره يك مامور نيروي انتظامي است كه ماموريت دارد يك مجرم خلافكار را تحويل قانون بدهد. اين ايده و طرح متعلق به خشايار الوند بوده كه بعد از سوي اسماعيل عفيفه، سعيد سلطاني و اميرعباس پيام كه اكنون فيلمنامه سريال به نام او ثبت مي‌شود بازنويسي شده است.

بايد ديد قصه چقدر بسط يافته و البته تا چه ميزان با پرداخت‌هاي نويسنده فعلي از كليشه خارج شده است. امروز در لوكيشن سريال مهرانه مهين‌ترابي حضور دارد كه در حال حل جدول است و دخترش كه بهاره رهنما نقش آن را بازي مي‌كند هم حضور دارد. يكي از بچه‌هاي گروه صحنه در حال رنگ كردن در خانه است.

از او مي‌پرسم چرا در را رنگ مي‌كند؟ در حالي‌كه قلم‌مو را روي در مي‌كشد، مي‌گويد: رنگ در خانه انعكاس‌دهنده نور است، بايد رنگ آن را عوض كنيم. اولين كسي كه بعد از من وارد لوكيشن مي‌شود، اميرعباس پيام نويسنده سريال است.

فرصت را غنيمت مي‌شمارم و با او صحبت مي‌كنم. او اولين تجربه كار مناسبتي را پشت سر مي‌گذارد و مي‌گويد: «معمولا در سريال‌هاي اين ماه، بعد اخلاقي و رفتاري ميان انسان‌ها بيشتر مد نظر است. به اين خاطر ما نيز بيشتر به روابط انساني توجه كرديم؛ يعني آن‌چيزي كه امروزه ميان انسان‌ها كم‌رنگ شده است.»

پيام در مامور بدرقه به دنبال طرح عناويني چون وظيفه‌شناسي، اعتماد ميان انسان‌ها و چگونگي رفتار با همديگر است كه اين عناوين خود جاي كار بسيار دارد.

او معتقد است: «هر چيزي كه رفتار ميان انسان‌ها را كنكاش كند، مي‌تواند كار مناسبتي باشد.» او با توجه به حضور گرجستاني، مهين‌ترابي،‌ رهنما و رضويان كه باعث ايجاد فضاي طنزي در سريال مي‌شود، گفت: «نمي‌دانم مي‌شود گفت كه كار كمدي است يا طنز؟ ولي آدم‌هاي قصه ما، واقعي و ملموس هستند. آدم‌هايي كه در جامعه با چالش‌هاي موجود بين آنها، يك موقعيت كميك را ايجاد مي‌كنند. به اين خاطر نمي‌توانيم اين كار را كمدي به حساب آوريم،‌ چون نويسنده كمدي بايد اين‌گونه موقعيت‌ها را پررنگ‌تر كند.»

سكوت داخل حياط بيشتر مي‌شود. در طبقه بالا گرجستاني و حسين عابديني داخل اتاق كوچكي در حال نماز خواندن هستند،‌ عابديني را با بازي در فيلم «رسم عاشق‌كشي» به ياد داريم.

دوربين مجد وزيري روي تراولينگ قرار دارد و مشغول ضبط صحنه‌هاي مربوط به آنهاست و آصف در حال راز و نياز با خداست. آصف با بازي سيروس گرجستاني با شيريني كلام و ديالوگ‌هاي رواني كه دارد،‌ در كنار مهرانه مهين‌ترابي و بهاره رهنما خانواده طنازي را شكل داده‌اند. مونولوگ آصف با خدا طولاني مي‌شود.

كارگردان با بازيگران صحبت مي‌كند و تصميم مي‌گيرند مونولوگ‌هاي او را روي كاغذ بنويسند و به ديوار مقابل او بزنند... تا فرصت هست از نويسنده درباره خط اصلي قصه مي‌پرسم، او مي‌گويد: «الان از خط اوليه قصه دور شديم و ابعاد خانوادگي به داستان داديم تا سريال از كليشه‌هاي رايج دور شود.»

قصه شيرين و مفرح‌

طبقه بالا هنوز گرم است و دستياران كارگردان در تلاشند تا فضا را آماده كنند. روزبه سجادي، دستيار اول كارگردان در صحنه حضور دارد. با‌ آمدن او كمي فضاي پشت صحنه ريتم تندتري پيدا مي‌‌كند. صحنه‌هاي متفاوتي گرفته مي‌شود و كارگردان كنار بازيگران مي‌نشيند. مجد وزيري پشت دوربين به نقطه‌اي خيره شده است. از او مي‌پرسم به چه فكر مي‌كنيد؟ با خنده مي‌گويد: «به هيچ چيز».

يكي از دستياران او مي‌گويد: «به زندگي، قرض و اين‌جور چيزها!» ولي وزيري با خنده مي‌‌گويد: «نه خوشبختانه در طول اين سال‌هاي زندگي‌ام هيچ وقت به كسي مقروض نبودم.» از او مي‌پرسم:‌ فكر مي‌كنيد اين چندمين كاري است كه تصويربرداري مي‌كنيد؟ او مي‌گويد: «يادم نيست،‌ حساب كنيد در طول 30 سال كار... يادم نمي‌آيد!»

يكي از دستياران او، فرشاد شا‌ه حسيني با خنده مي‌گويد: «هيچ كس از ما نمي‌‌پرسد، قسمت بيشتر كارها هم بر دوش ماست،‌ ولي هيچ‌وقت با ما صحبت نمي‌كنند.» از او مي‌پرسم، چند سال است كه دستياري مي‌كنيد؟ مي‌گويد: «من از 15 سال پيش تا حالا با مجد وزيري كارم را شروع كردم. او تجربه همكاري با دو گروه خارجي را داشت كه كارگرداني آنها با رابرت گاردنر بوده است».

او مي‌گويد: «آنها دو مستند (اسلام ايران و امپراتوري و مستند محمد نوري در صحرا)‌ را ساختند كه از كار من تعريف كردند. با بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيمي كه كارگردان مي‌گويد مجددا ضبط آغاز مي‌شود. سري به اتاق گريم مي‌زنم.» راستي طراحي صحنه و لباس اين كار با هادي قميشي است كه در سريال پس از باران، نقش دايي ستاره را بازي مي‌كرد.

در اتاق گريم با بهاره رهنما صحبت مي‌كنم. او درباره حضورش در اين سريال مي‌گويد: «به واسطه تجربه خوبي كه در سريال «زيرزمين» داشتم و البته همبازي شدن با گرجستاني و مهين‌ترابي و همين‌طور كارگردان و تهيه‌كننده اين كار، اگر پيشنهاد ديگري مي‌شد، باز هم بازي در اين سريال را مي‌پذيرفتم».

رهنما درباره ويژگي‌ها و اشتراكات نقش پريا در سريال زيرزمين با نقش مهشيد گفت: «شايد به اين لحاظ كه مهشيد نيز در آستانه ازدواج است، با نقش پريا اشتراكاتي داشته باشد. اما پريا دختر بالاشهري و پولداري بود، در حالي كه مهشيد يك دختر معمولي است با پدري كه در نيروي انتظامي شاغل است و خانواده‌اي گرم و صميمي دارد.»

رهنما در پاسخ به اين سوال كه فضاي طنز سريال براي نقش مهشيد چه ويژگي خاصي را به لحاظ ظاهري مي‌طلبيد، گفت: «فكر مي‌كنم بازي‌اي كه مبتني بر خصوصيات ظاهري بازيگر باشد،‌ سطحي است و من اين نوع بازي‌‌ها را كه در فضاي كمدي مي‌گذرد، نمي‌پسندم.»

وي افزود: «اين سريال رگه‌هاي طنزي دارد كه همراه با رگه‌هاي دراماتيك جدي و همين‌طور اجتماعي‌اش، جذابيت زيادي را براي مخاطبان خواهد داشت.» اما يكي ديگر از نقش‌هاي اصلي اين سريال با «محسن طنابنده» است. مجرم اين سريال،‌ اوست. به واسطه توانايي‌هايي كه در نقش يك روحاني در فيلم «استشهادي براي خدا» داشت، به نظر مي‌آيد از پس اين نقش هم برآيد.

او در اين باره مي‌گويد: افشين از خانواده متوسط رو به پايين است و توجيه خودش اين است كه مرتكب جرم مي‌شود، براي اين كه خانواده‌اش را تامين كند و در اين كار حرفه‌اي نيست.» طنابنده با توجه به تجربه‌هايي كه در زمينه نويسندگي دارد، درباره قصه مامور بدرقه گفت: «هميشه اين نوع قصه‌ها جواب داده‌اند؛ چون تماشاگر از ابتداي قصه با پايان آن آشناست و مي‌داند كه قرار است پايان خوشي داشته باشد ولي آنچه به آن جذابيت مي‌دهد، كيفيت و پرداخت قصه است».

چه در اين سريال و چه در سريال‌هاي ديگر آنچه به سوژه‌هاي تكراري جذابيت مي‌دهد، چگونگي روند پرداخت و نمايش لحظه‌هاست.»

طنابنده در ادامه مي‌گويد: «اين قصه در كشور ما گذشته تاريخي هم دارد، مثلا در سريال «روزي روزگاري» دزد قافله بعد از اين كه هزار قافله را زده، تصميم مي‌گيرد در پايان زندگي‌اش يك قافله را سالم به مقصد برساند كه اين خودش جذابيت زيادي داشت و...».

طنابنده در پايان معتقد به طنز بودن قصه نيست و با توجه به شكل كليشه‌اي آن، اعتقاد دارد كه داستان، شيرين و جذاب جلو مي‌رود و پر از طنز كلامي است.

جذابيت قصه، هدف اصلي ما

بعد از مونولوگ‌هاي آصف، كارگردان با رضايت خاصي خنده‌كنان مي‌گويد: «خيلي خوب بود، عاليه» و مجددا با آصف صحبت مي‌كند. اسماعيل عفيفه در حياط حضور دارد. او مي‌گويد: «قصه مامور بدرقه قصه شيريني است. مدتي است به اين فكر مي‌كنم كه اگر تلويزيون قسمت اعظم كارهايش را به توليدات طنز اختصاص بدهد، بهتر است و البته چه بهتر كه در كنار طنز به محتوا و مضمون هم توجه شود.»

عفيفه درباره طنز اين سريال گفت: «ما تاكيد بر طنز موقعيت نداشتيم. در درجه اول جذابيت قصه براي ما مهم بود و تلاش داريم در 27 قسمت سريال قصه‌اي را تعريف كنيم كه بيننده در وهله اول به دنبال داستان باشد و فضاي طنز آن به واسطه حضور بازيگراني كه در اين زمينه تجربه داشتند، تقويت شود».

در زمان تهيه اين گزارش تا نيمه‌هاي فيلمنامه «مامور بدرقه» آماده است و ظرف هفته‌هاي آينده نوشتن آن به پايان مي‌رسد. به اين شكل نويسنده مي‌تواند اصلاحات لازم را روي قصه انجام دهد. عفيفه با اشاره به اين كه فضاي معنوي سريال به واسطه ماه مبارك رمضان در دل قصه وجود دارد نه به شكل غلو شده، درباره انتخاب سعيد سلطاني براي كارگرداني اين سريال گفت: «كارگردان يا خوب است يا بد. ژانر تعيين‌كننده نيست. البته درست است كه بعضي از كارگردان‌ها در بعضي حوزه‌ها تخصص بيشتري دارند؛ اما به واسطه آشنايي‌اي كه من با سعيد سلطاني دارم، مي‌دانم كه ايشان روحيه طنز بالايي دارند و همين طور ذهني طنزپرداز».

او به تجربه سلطاني در زمينه طنز اشاره كرد و گفت: «در سال‌هاي گذشته سريالي به نام «داستان‌هاي هفتگي» پخش مي‌شد كه يك قسمت آن «لباسي براي عروسي» نام داشت. آن سريال فضاي شاد و مفرحي داشت و كارگرداني آن با سعيد سلطاني بود. اكنون هم با ضبط قسمت‌هايي از اين سريال، ايشان توانايي‌هاي خودشان را براي ساخت سريال طنز ثابت كردند.»

عفيفه قرار است سريالي طنز را به كارگرداني مسعود كرامتي براي نوروز تهيه كند و ديگر اين كه تدوين «مامور بدرقه» همزمان توسط محمود يارمحمدلو انجام مي‌شود.

ديگر عوامل اين سريال عبارتند از: برنامه‌ريزان: سعيد عباسي و درنا مدني، دستيار دوم: واينار زرافشان، صدابردار: مسعود دادگر، طراح گريم: سياوش گرجستاني، مدير توليد: عزيز عليزاده و عكاس: نادر فوقاني.

هنوز رنگ كردن در خانه آصف ادامه دارد... .

مريم درستاني‌
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن