تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816932134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ايكنا از يك شب‌ ماه ضيافت‌ الهي در «نكا»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گزارش ايكنا از يك شب‌ ماه ضيافت‌ الهي در «نكا»
گروه گزارش: ماه رمضان در هر شهري حال و هوا و آداب و رسوم خاص خود را دارد، گزارش زير حاصل سفر يك روزه خبرنگار ايكنا به شهرستان نكا براي تلاوت قرآن است كه در آن به توصيف آداب و رسوم مردم نكا در اين ماه رحمت پرداخته است.
عقربه‌هاي ساعت 13 بعدازظهر رانشان مي‌داد كه خبرگزاري ايكنا را براي عزيمت به نكا ترك كردم، در آن ساعت فقط دوست داشتم تلاوت‌ سوره «مريم» استاد عبدالباسط را گوش دهم، زيرا حداقل فكرم را از فضاي گرم و دودآلود تهران به تحرير‌هاي ملكوتي اين استاد بزرگ قرائت قرآن سوق مي‌داد.

قرار بود ساعت 14 به سمت نكا حركت كنيم اما مي‌‌دانستم تأخير نيم ساعته من مانع از اين ‌كار خواهد شد، در اين افكار غوطه‌ور بودم كه ناخوداگاه خود را در حال زمزمه آيه 73 سوره زمر يافتم «وسيق الذين اتقوا ربهم الي الجنه زمرا...»

در راه تهران به نكا همه چيز آرام پيش رفت، مطبوع شدن هوا و ظاهر شدن ابرهاي تيره اين نويد را مي‌داد كه از تهران خارج شده‌ايم، از راننده درباره فعاليت‌هاي قرآني در شهرستان نكا مي‌پرسم، وي در جواب مي‌گويد: «راستش را بخواهي با وجود بعضي كمبودها و عدم برنامه‌ريزي دقيق باز هم استقبال از برنامه‌هاي قرآني به‌ ويژه در ماه مبارك رمضان در نكا بيشتر از شهر‌هاي ديگر استان است».

راننده صحبت‌هايش را ادامه مي‌دهد و با لحني دوستانه مي‌پرسد شما چگونه وارد وادي قرائت قرآن شده‌ايد؟ و من نيز پاسخ مي‌دهم هر فردي قسمتي دارد و توفيقي كه خداوند نصيبش مي‌كند و من نيز شامل اين عنايت پروردگارم كه توانستم در راه تلاوت قرآن قدم بردارم.

ساعت 19 بعدازظهر به نكا رسيديم، شهر در تكاپوي مهيا شدن براي حضور در پاي سفره‌هاي افطار ماه ضيافت الهي است و دقايقي ديگر با پخش اذان ملكوتي مرحوم «مؤذن‌زاده» از گلدسته‌هاي مساجد شهر با پنجمين روز اين ماه پرعظمت نيز خداحافظي خواهيم كرد.

طبق برنامه به منزل يكي از دوستاني كه برنامه حضور ما را در آن‌جا براي شركت در مراسم افتتاحيه محافل انس با قرآن نكا در ماه رمضان فراهم كرده بود، رفتيم و با استقبالي گرم مواجه شديم، ميزبان ما يكي از بچه‌هاي رزمنده سال‌هاي دفاع مقدس بود و خاطرات خود را از ماه‌هاي رمضان در جبهه‌هاي جنگ براي ما بازگو مي‌كرد.

اذان كه گفت فقط 15 دقيقه براي افطار فرصت داشتيم زيرا در نكا رسم بر اين است كه بعد از اذان مردم به مدت 15 دقيقه روزه خود را افطار مي‌كنند و بعد به‌ صورت دسته‌جمعي براي حضور در نماز جماعت مغرب و عشا آماده مي‌شوند.

بعد از خوردن افطار به اتفاق ميزبان، منزل را به مقصد مسجد ترك مي‌كنيم، در همان حال صداي اذان باري ديگر از گلدسته‌هاي مسجد امام خميني(ره) نكا به گوش مي‌رسد كه مردم را براي حضور هرچه سريعتر در صف‌هاي نماز جماعت مغرب و عشاء فرا مي‌خواند.

هنگام خروج از منزل با صحنه‌اي روبرو شدم كه دسته‌هايي از مردم در حال عزيمت به مسجد هستند، همانند دسته‌هايي از مردم نمازگزار كه ظهرهاي روز جمعه در خيابان انقلاب به سمت محل برگزاري نماز جمعه در دانشگاه تهران شاهد آن بوده‌ام.

زن و مرد و پير و جوان همه و همه در حال عزيمت به مسجد براي اقامه نماز جماعت هستند و آن‌گونه كه دوست من توضيح مي‌داد، اين رسمي است كه از گذشته در شهرستان نكا معمول بوده و در شب‌هاي ماه مبارك رمضان، مردم نكا بعد از خوردن افطاري بلافاصله به مساجد شهر مي‌روند تا با برگزاري مراسم‌هاي خاص اين ماه، شكرگزار نعمت‌هاي بي‌كران الهي باشند.

برگزاري مراسم سخنراني توسط مبلغان و نيز برنامه ختم قرآن كريم و برپايي محافل انس با قرآن از برنامه‌هاي هر شب ماه مبارك رمضان در نكا است.

نماز جماعت مغرب و عشاء را با حضور انبوه مردم در مسجد امام خميني(ره) اقامه كرده و خود را براي حضور در محفل انس با قرآن آماده كرديم، مسجد مملو از جمعيت بود، مسئولان محلي شهر نيز كم‌كم به جمع اضافه مي‌شدند.

قبل از شروع برنامه مسئول امور قرآني شهرستان نكا به ديدار ما آمد و ما مدتي را به صحبت با او مشغول شديم، از گوشه و كنار نيز مردم كه متوجه حضور ما در مسجد شده بودند به ما خوش‌آمد مي‌گفتند.

تلاوت «گلدوست» نوجوان نكايي، از سوره اسراء نقطه آغازين محفل انس با قرآن بود، پس از آن حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين «محمدي‌تبار» امام جماعت مسجد امام خميني(ره) نكا نيز در سخناني از اعجاز آيات الهي و لزوم پرداختن و تدبر بيشتر به مفاهيم آيات صحبت كرد.

در ادامه برنامه «صابر فتحي» يكي از معلمان شهر نيز آياتي از سوره مباركه مائده به سبك مرحوم عبدالباسط تلاوت كرد و گروه تواشيح نوجوانان نكا نيز با اجراي هم‌خواني اسماء‌الله الحسني حال و هواي ديگري به مجلس بخشيدند.

تلاوت «مهدي تاجور» از قاريان ممتاز استان مازندران و اجراي برنامه حفظ توسط «محمد واحديان» حافظ روشندل قرآن كريم، از ديگر برنامه‌هاي محفل انس با قرآن نكا بود و اجراي پاياني را نيز به من سپردند، من نيز آيات پاياني سوره مباركه «زمر» و سوره‌هاي «شمس و كوثر» را براي حاضران تلاوت كردم.

در پايان برنامه مجري برنامه از من خواست يكي از خاطرات قرآني خود را براي حاضران تعريف كنم و من نيز خاطره اذاني كه در سفرم به كشور فرانسه براي تلاوت قرآن داشتم را براي آن‌ها تعريف كردم، خاطره‌اي كه منجر به اين شد تا حاضران در مجلس از من بخواهند تا آن اذان را براي آن‌ها نيز اجرا كنم.

به هر روي پنجمين شب از ماه ضيافت الهي را مهمان مردم خون‌گرم و شهيدپرور نكا بوديم، اما اين‌جا گويا رمضانش طعم ديگري داشت از جنس اخلاص، از جنس...آري اين‌جا رمضان بوي ديگري داشت.

گزارش از: سيد جاسم موسوي
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن