تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816399798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسين پارسايي در يك نشست خبري: قول اجراي عمومي به هيچ هنرمندي نمي‌دهم ما در انجمن هنرهاي نمايشي سياستگذار نيستيم و تنها ناظريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: حسين پارسايي در يك نشست خبري: قول اجراي عمومي به هيچ هنرمندي نمي‌دهم ما در انجمن هنرهاي نمايشي سياستگذار نيستيم و تنها ناظريم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

مدير اداره كل هنرهاي نمايشي در دومين نشست مطبوعاتي خود مطالبي را درباره حضور گروه‌هاي خارجي، تئاتر شهرستان‌ها، عملكرد شوراي نظارت و ارزشيابي، تشكيل شوراي رسيدگي به شكايات و ... عنوان كرد.

شوراي رسيدگي به شكايات با همكاري خانه تئاتر تشكيل مي‌شود

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه صبح روز سه‌شنبه 19 شهريور در مجموعه تئاترشهر برگزار شد، حسين پارسايي اعلام كرد: شوراي رسيدگي به شكايات گروه‌هاي تئاتري با هماهنگي اداره كل هنرهاي نمايشي و خانه‌ي تئاتر و با حضور نمايندگان هر دو بخش تشكيل مي‌شود.

او ضمن تقدير از عملكرد خانه تئاتر در پيگيري صنفي مشكلات گروه‌هاي تئاتري متذكر شد: از مديرعامل خانه تئاتر درخواست كردم آيين‌نامه‌ي پيشنهادي خود را ارايه دهد و چه بسا از خانه تئاتر بخواهيم مسووليت تشكيل اين شورا را برعهده بگيرد و نماينده‌اي از مركز هنرهاي نمايشي در آن حضور داشته باشد.

او با اظهار تأسف از بدقولي برخي از بازيگران تئاتر طي شش‌ماه گذشته يادآور شد: تمام آن‌چه در اين شش‌ماه رخ داده علي‌رغم داشتن قرارداد با گروه‌ها صورت گرفته است و ما به عنوان مركز هنرهاي نمايشي نمي‌توانيم با تك‌تك اعضاي يك گروه قرارداد ببنديم اما كارگردان خود مي‌تواند چنين كند.

او از نمايندگان مطبوعات درخواست كرد موضوع معيشت بازيگران تئاتر را به گونه‌اي بازتاب ندهند كه افراد متعهد نيز از رويه برخي از بازيگران پيروي كنند و گروه‌هاي نمايشي را به دليل حضور در پروژه‌هاي تصويري ترك كنند.

بايد در زمينه‌ي مدير توليد كار كارشناسي شود

حسين پارسايي با بيان اين‌كه ما به عنوان تهيه‌كننده مدافع حقوق مادي آثار نمايشي هستيم درباره تعريف مدير توليد در تئاتر گفت: مديريت توليد در تئاتر پديده‌اي است كه تجربه نشده در شرايط كنوني كارگردان به منزله مدير توليد و مجري طرح فعاليت مي‌كند كه اين امر گاه اعتراضاتي را از سوي برخي از اعضاي گروه‌ها در پي داشته است. درحال حاضر گروه‌هاي بزرگ نمايشي كه از نظر بازگشت اقتصادي به كار خود اطمينان دارند با حضور مدير توليد فعاليت‌هاي خود را دنبال مي‌كنند و اين درحالي است كه در گروه‌هاي كوچك‌تر كارگردان اين مسووليت را برعهده دارد.

پارسايي اضافه كرد: درحال حاضر افراد مجربي نداريم تا به عنوان مدير توليد بتوانند شرايط اقتصادي يك گروه نمايشي را اداره كنند، چراكه هنوز كسي قدرت ريسك‌پذيري در اين زمينه را پيدا نكرده است، بنابراين شايد بحث مدير توليد در شرايط فعلي چندان راه‌گشا نباشد به همين دليل نخست بايد كار كارشناسي انجام دهيم و با انجام اين كار در صورت لزوم مدير توليد براي تئاتر نيز تعريف شود.

او در ادامه اين نشست درباره وضعيت تئاتر پارس هم گفت: صحبت‌هايي با شهرداري انجام شده و قرار است امروز مدير تئاتر پارس با مديران شهرداري ديدار و گفت‌وگو داشته باشند.

ما سياستگذار نيستيم و تنها ناظريم

حسين پارسايي سپس درباره وضعيت انجمن هنرهاي نمايشي هم توضيح داد: اين انجمن از 15 تيرماه كار خود را آغاز كرده و من درباره‌ي آن وظيفه پاسخگويي ندارم، زيرا ما سياست‌گذار نيستيم و تنها ناظريم.

به گفته‌ او تمام يارانه‌هاي نمايشي از پايان خردادماه به حساب انجمن هنرهاي نمايش پرداخت شده و مركز هنرهاي نمايشي در گردش مالي اين انجمن هيچ نقشي ندارد.

پارسايي با بيان اين‌كه انجمن نمايش منحل نشده يادآور شد: در مركز هنرهاي نمايشي ديگر مكاني به نام انجمن نمايش وجود ندارد و پرونده اين انجمن براي ما بسته شده اين انجمن موسسه‌ي حمايتي بوده و ديگر از يارانه‌هاي دولتي بهره‌مند نمي‌شود و ما نيز پاسخگو نيستيم.

او درباره وضعيت بيمه و پرداخت حقوق 54 نفر از اعضاي انجمن نمايش گفت: بيمه اين اعضا از طريق صندوق حمايت هنرمندان انجام شده است. مكاتبات و تسهيلات لازم نيز پيگيري شده است. اگر عضوي به اين صندوق مراجعه نكرده ما در اين زمينه مقصر نيستيم.

پارسايي با اشاره به بازسازي تالار هنر درباره اجراي نمايش‌هايي كه جزء تعهدات اين تالار بوده‌اند گفت: اين نمايش‌ها در تالار گوشه و خليج‌فارس فرهنگسراي نياوران به صحنه مي‌روند، ضمن اين‌كه در كنار اجراي اين نمايش‌ها رپرتوار آثار خارجي جشنواره تئاتر كودك نيز برگزار خواهد شد.

هيچ‌گونه سخت‌گيري در كار شوراي نظارت نيست

مدير اداره كل هنرهاي نمايشي در پاسخ به پرسشي درباره عملكرد شوراي نظارت و ارزشيابي تأكيد كرد: هيچ‌گونه سخت‌گيري در كار شوراي نظارت وجود ندارد، تمام نمايش‌هايي كه از اين شورا پاسخ منفي مي‌گيرند آثار موضوعي نيستند و گاه برخي از آن‌ها ضعف‌هاي ساختاري دارند، البته منكر اين‌كه گاه شورا از نظر موضوعي كاري را انتخاب نمي‌كند، نمي‌شوم چون به هرحال اين جزء وظايف ذاتي اين شورا است.

او با اشاره به انجام گفت‌وگو با برخي از هنرمندان معترض به عملكرد شورا عنوان كرد: با بسياري از اين دوستان گفت‌وگوهاي شفاهي انجام مي‌دهيم تا هر دو طرف دلايل خود را ارايه دهند و در بسياري از موارد نيز به نتيجه مشخصي مي‌رسيم كه نمونه‌ي آن نمايشنامه‌ي «كوكوي كبوتران حرم» نوشته‌ي عليرضا نادري است كه مجوز اجراي آن صادر شده است.

حسين پارسايي تأكيد كرد: به منظور ترغيب نويسندگان ايراني از ابتدا سال 87 از كارگردان‌هايي كه خود مولف هستند متوني را مي‌پذيريم كه جزء آثار خودشان يا نويسنده ايراني ديگر باشند، زيرا در اين مدت به اين متهم شده‌ايم كه نمايشنامه‌نويسان ايراني را منزوي كرديم.

او در بخش ديگري از اين نشست با تأييد اين‌كه حضور برخي از افراد در شوراهاي بازخواني و بازبيني جشنواره‌هاي مركز هنرهاي نمايشي تكراري شده است يادآور شد: لازم است در اين زمينه به شكل گسترده‌تري عمل كنيم و اين شوراها با حضور طيف وسيع‌تري از افراد تشكيل شود.

اولويت ما با نمايش‌هاي ارزان، مختصر و مفيد است

مدير اداره كل هنرهاي نمايشي درباره اولويت حضور گروه‌هاي خارجي براي اجراي عمومي نمايش‌هايشان در ايران تصريح كرد: اولويت ما با نمايش‌هاي ارزان، مختصر و مفيد است. در وهله‌ي اول مناسبت اجراي آن اثر را مي‌سنجيم، سپس مقدورات خود را براي عقد قرارداد در نظر مي‌گيريم در صورتي‌كه در اين دو زمينه به نتيجه‌ي مثبت برسيم گروه را پذيرا مي‌شويم، البته برخي از گروه‌ها تمايلي به اجراي عمومي در ايران ندارند و ترجيح مي‌دهند تنها در جشنواره حضور داشته باشند.

او درباره عدم استقبال تماشاگران تئاتر از نمايش «نقاشي با شبنم» محصول كشور صربستان توضيح داد: استقبال مخاطبان امري نسبي است و نمي‌تواند تنها معيار تعيين‌كننده باشد، چراكه برخي از مخاطبان اين نمايش را بسيار پسنديده‌اند و نمي‌توان به خاطر عدم رضايت عد‌ه‌اي كارمان را به عنوان مركز هنرهاي نمايشي انجام ندهيم.

او درباره وضعيت فعلي تئاتر شهرستان‌ها نيز توضيح داد: ما در شهرستان‌ها سياستگذار هستيم و نقش نظارتي و هدايتي داريم. بنابراين به عنوان مدير مركز نمي‌توانم در حوزه تئاتر شهرستان‌ها گزارش بدهم چراكه مديران استان‌ها بايد پاسخگو باشند. اما در تمام شهرها به اندازه وسعت نظر مديران فرهنگي و توان هنرمندان كار هنري انجام مي‌شود و براي انجام اين‌ كارها تفاهم‌نامه‌هايي با مشاركت ارشاد استان‌ها منعقد مي‌كنيم.

او ادامه داد: اجراي نمايش‌هاي تهراني در شهرستان‌ها منوط به تمايل مديران استان‌ها و چگونگي هزينه‌كردن بودجه آن‌هاست، زيرا برخي از آنان ترجيح مي‌دهند بودجه خود را صرف امور ديگري كنند.

وي تأكيد كرد: حتا نمايش‌هايي كه از مركز به استان‌ها معرفي مي‌شوند، بدون مجوز ارشاد آن استان امكان اجرا پيدا نمي‌كنند.

پارسايي درباره اجراهاي پراكنده تئاتر و ماه رمضان تشريح كرد: يكي از نكاتي كه گاه مورد انتقاد قرار مي‌گيرد كيفيت نمايش‌هاي موضوعي است، در ماه رمضان تدارك اجراي چند نمايش در تالارهاي گوناگون را ديده بوديم اما آثار هيچ‌يك از متقاضيان كيفيت قابل قبولي نداشت و احتمال مي‌رود اين بررسي كيفي در آثار مربوط به محرم و صفر هم وجود داشته باشد. به ويژه درباره آثار مربوط به تالار اصلي كه تعداد تماشاگرانش باعث مي‌شود جنبه تبليغي پيدا كند.

او تأكيد كرد: نمايش‌هاي موضوعي بايد از نظر نوآوري قابل اعتنا باشد، زيرا كار تكراري ديگر لطفي ندارد.

از توقف تمرينات منطق‌الطير سليماني بي‌اطلاع هستم

پارسايي سپس از دلايل توقف تمرينات نمايش منطق‌الطير سليماني اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: ما مجوز اجراي اين نمايش را صادر كرديم، اما بعد متوجه شديم تمرينات آن متوقف شده است. در اين زمينه گروه اجرايي مطلع‌ترين افراد هستند، چراكه اين نمايش اثري مستقل بوده است.

او با اشاره به شيوه حمايت مركز هنرهاي نمايشي در اعزام گروه‌هاي نمايشي براي شركت در فستيوال‌هاي خارجي توضيح داد: هما روستا درخواستي را براي حمايت از نمايش‌شان ارايه كرده بودند كه پس از بررسي پاسخ ما به اين درخواست منفي بود، زيرا سقف اعتبارات نيم‌سال اول‌مان پر شده بود اما پس از مدتي از ايشان تقاضا كردم كه با تعهدي كه با آژانس‌هاي مربوطه داريم بودجه‌ كارشان را تأمين كنيم با اين‌حال هما روستا ترجيح داد با آژانسي كه خود در ارتباط بود مذاكره كند و سفر ايشان لغو شد. درحالي كه از آغاز سال تاكنون 146 نفر با حمايت مستقيم مركز هنرهاي نمايشي به خارج از كشور اعزام شده‌اند.

او با رد اين‌كه گروه تئاتر آيين با حمايت مركز سفرهاي خود را انجام داده تأكيد كرد: اين گروه هيچ حمايتي را از سال 87 براي اعزام به خارج، از مركز هنرهاي نمايشي دريافت نكرده است و بنياد شهيد اين گروه را براي اجرا در مالزي حمايت كرده است. زيرا از آن‌جا كه بنده سال‌ها مدير اين گروه بوده‌ام حساسيت‌هايي را كه درباره آن وجود دارد به خوبي مي‌دانم.

جشنواره‌هاي استاني تعطيل نشدند

در بخش ديگري از اين نشست پارسايي با رد تعطيلي جشنواره‌هاي استاني يادآور شد: 30 استان كشور از مهر تا پايان آذر جشنواره‌هاي رقابتي را در قالب پنج جشنواره برگزار مي‌كنند و دوستاني كه از تعطيلي اين جشنواره‌ها خبر داده بودند افراد مطلعي نيستند.

به هيچ هنرمندي قول اجراي عمومي نمي‌دهم

پارسايي گفت: كم‌لطفي است اگر همه فرودهاي تئاتر كشور را به حساب عملكرد مركز هنرهاي نمايشي بگذاريم و به عنوان مدير تئاتر كشور به هيچ هنرمندي قول اجراي عمومي نمي‌دهم، زيرا انجام اين امر به عهده مديران تالارها است و در جشنواره‌ها نيز هيچ نمايشي به پيشنهاد من حذف يا اضافه نمي‌شود، اما گاه با بي‌انصافي برخي از گروه‌هاي نمايشي روبه‌رو مي‌شويم كه اشتباهات خود را به گردن ما مي‌اندازد.

حسين پارسايي درباره استفاده از مشاوران اقتصادي در انجام فعاليت‌هاي تئاتري هم گفت: از ابتداي مديريتم شخصا پيگير اين موضوع بوده‌ام كه نمونه آخر آن جشنواره‌ي تئاتر عروسكي بود كه برخلاف عقد قرارداد و انجام قول ‌و قرار قطعي درست پنج روز مانده به برگزاري جشنواره اعلام انصراف كردند، اما هم‌اكنون اين رايزني توسط مدير تئاترشهر با بانك اقتصاد نوين ادامه دارد و در وهله نخست بايد ديد موسسه اقتصادي از نظر تبليغي چه بهره‌اي مي‌برد زيرا نمي‌توان شأن تئاتر را پايين آورد.

او اظهار اميدواري كرد: ثبت جهاني پرونده يونسكو تا نوروز آينده انجام شود.

پارسايي گفت: در پي درخواست ما براي ثبت جهاني پرونده تعزيه در يونسكو اين سازمان اعلام كرد قرار است كنوانسيوني تشكيل شود و گروهي شرايط ثبت ميراث معنوي را تعيين كنند. درحال حاضر اين كنوانسيون تشكيل شده و اعلام كرده‌اند براي بررسي اين درخواست نخست بايد كميته‌اي تشكيل شود تا مدارك لازم را جمع‌آوري كنند و ما نيز اقدام به تشكيل اين كميته كرده‌ايم و به زودي اسناد و مدارك مورد نظر جمع‌آوري و ارايه خواهند شد.

او در بخش ديگري از اين نشست با تأكيد بر ضرورت شكل‌گيري سازمان تئاتر كشور گفت: اين موضوع مهم از دوره‌ مديريت علي منتظري درحال پيگيري است و تا به امروز نيز زحمات فراواني براي انجام آن كشيده شده اگر اين سازمان تشكيل نشود به مرور راندمان خود را از دست مي‌دهيم و براي تحقق اين امر حتا به كميسيون فرهنگي مجلس نيز مراجعه كرده‌ايم كه اميدواريم به نتيجه برسد.

مدير اداره كل هنرهاي نمايشي در پايان اين نشست درباره توليدات تئاتري هم‌زمان با سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب گفت: در حوزه توليد متون فعاليت‌هايي را انجام داده‌ايم كه نتيجه‌ي آن انتشار و توليد 10 نمايش در قالب برنامه‌ي چهارفصل تئاتر ايران است و به مديران ارشاد استان‌ها نيز گفته‌ايم كه اين موضوع را مورد توجه قرار بدهند، علاوه بر اين در جشنواره‌هاي گوناگون بخشي را به توليدات اين عرصه اختصاص داده‌ايم تلاش مي‌كنيم اين بخش‌ها را با واقعيت‌هاي توليدي به پيش ببريم و چندان دنبال آمار كلان نيستيم.

انتهاي پيام
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 434]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن