واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: وضعیت اسفبار پوشاک در کشور همچون دیگر نمادهای فرهنگی با تغافل مسئولان به سرعت در حال فاصله گرفتن از نقاط آرمانی ایران اسلامی است.
کارشناسان فرهنگی لباس و پوشاک را پرچم انسان و به تبع آن جامعه توصیف می کنند که از جمله خاکریزهای اصلی است که دشمنان در هجمه های فرهنگی به دنبال تسلط بر آن هستند.
غلامعلی حداد عادل در کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی این چنین می نویسد:
"لباس انسان پرچم کشور وجود اوست، پرچمی که او بر سر در خانه وجود خود نصب کرده و اعلام میکند که از کدام فرهنگ تبعیت میکند ... جامعه غربی با لباسی که برتن دارد با ما سخن می گوید اگر به این سخن گوش دهیم فلسفه و فرهنگ غرب را خواهیم شنید. دوختن لباسهای تنگ برای مردم هزار سال پیش کاری چندان دشوار و پیچیده نبوده که نتوانند از عهده آن برآیند و امروزه هم دشوار نیست، علاوه براین مردم قدیم هراندازه هم که مطابق معیارهای غربی عقب مانده فرض شوند این اندازه می فهمیده اند که اگر شلوار را گشاد ندوزند و دامن پیراهن راکوتاهتر کنند صرفه جویی کرده اند و این خود به نفع آنهاست . پس نمی توان گفت این تفاوت در شکل لباس ناشی از پیشرفت و عقب ماندگی است و نمی توان گفت که شرقیان اگر می توانستند آنها هم مثل مردم امروز غرب لباس می دوخته اند . باید گفت: این جهان بینی و نظام ارزشهای شرق است که اقتضای چنان لباسی را دارد و لباس امروز غرب نیز متناسب با جهان بینی و فرهنگ امروز غرب است. در تمدن غرب "زن، فقط تن" است و ارزش او به اندازه ارزش تن اوست. در چنین فرهنگی لباس وسیله ای برای پوشش تن نیست بلکه برای آرایش آن است و در چنین حال و هوایی که شخصیت زن به نمایش جسم اوست لباس او باید تنگ باشد تا با کمک آن بعضی از اندام خود را در "قالب" و بعضی دیگر را در "قاب" بگیرد. آنچه مدل لباس را تعیین می کند روانشناسی جنسی است و در حقیقت مبتکران مدهای تازه همواره در کار تنظیم نسبت میان برهنگی وپوشیدگی هستند تا بتوانند حداکثر جلوه و جاذبه را در این جنس وحد کثر اشتیاق را در آن جنس دیگر ایجاد نمایند.
این تنها لباس زن نیست که تابع رابطه "چشم و جسم" است که لباس مردان نیز هست. محدودیتهایی که برای غریزه جنسی در اسلام معین شده برای هدایت و رساندن انسان به مقصد است. تن تنها بخشی از وجود انسان است و انسان همه تن نیست، لباس به تن نمی کند که تن را عرضه کند بلکه لباس می پوشد تا خود را بپوشاند. لباس برای او یک حریم است به منزله دیواری و دژی است که تن را از دستبرد محفوظ می دارد و کرامت او را حفظ می کند. لباس برای آن است که تحریک جنسی را کم کند نه آن که بر قدرت تحریک بیفزاید ، لباس پوست دوم انسان نیست بلکه خانه اول اوست. انسان اسلام به جای آن که تن خود را به خلق بفروشد جان خود را به خدای خویش میفروشد"
یک نگاه ساده به وضعیت پوشاک در شرایط کنونی جامعه ایران گویای آن است که پرچم دشمن، بازار، محیط علمی و اجتماعی و خانههای اکثر ما را فتح کرده است و عدم رسیدگی، فرهنگسازی، نظارت و توجه نهادها و دستگاههای مربوطه را به خوبی نشان میدهد.
با این نوع طرحها و پوشاک ارائه شده در بازار، مانتوهای آستین کوتاه، تنگ و لباسهایی با عکس نامناسب مانکنهای غربی چگونه میتوان به بهبود وضعیت عفاف و حجاب در جامعه امید بست؟!
این وضعیت در فصل تابستان در حالی خود را نشان میدهد که مسئولان همچون سالهای گذشته در مقابل علت و چرایی این موضوع تنها سری به نشانه تأیید مشکل تکان میدهند و بررسی موضوع را تنها در صورت ایجاد هماهنگی یکپارچه میان مجریان امکانپذیر میدانند.
هر ساله جلسات متعددی در کمسیونهای فرهنگی و اجتماعی و سطح کلان کشور با کارگروههای مختلف مد و لباس در ارگانهای مربوط تشکیل میشود که تنها خروجی آن برخورد قهریه نیروی انتظامی و قوه قضاییه با افرادی بوده است که نوع پوشش و لباس آنها با شرعیات دین اسلام و اصول کشور همخوانی ندارد. روشی که مسئولان نیز میدانند هیچ گاه جوابگو نبوده ولی همچنان به اجرای آن ادامه میدهند.
معضل اصلی ناهماهنگی و عدم سیاست واحد و کلان در عرصه فرهنگی است
بهروز جعفری، عضو کمسیون فرهنگی مجلس کشور از تشکیل جلسه با وزیر ارشاد، وزیر کشور، آموزش و پرورش، علوم،تحقیقات و فناوری و پزشکی و تمام کسانی که به نوعی در فرهنگ دخالت دارند، خبر می دهد . ایجاد فرهنگ یا فرهنگسازی امری دستوری نیست و باید به تدریج و با هماهنگی همه دستگاهها به آن پرداخت.جعفری وجود الگوهای نامتناسب در فیلمهای داخل کشوری و حجم تبلیغات بیگانه در این فضایی ناهماهنگ داخلی را عامل دیگری در ترویج مدگرایی غربی در کشور برشمرده و می افزاید: لباسهای وارداتی و مد مسئله بدی نیست اما باید مطابق با فرهنگ و اصالت در کشوری که ادعا داریم فرهنگ غنی و تاریخ اصیلی دارد بتوان اختراع کرد.
عضو کمسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه گروهکهای مثل شیطانپرستی به وسیله پوشاک پیام خود را منتقل میکنند تصریح می کند که برخی مدهای وارداتی با هدف و بعضی بی هدف وارد کشور میشوند.
جعفری در حالی که از دخیل کردن ?? دستگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسئله عفاف و حجاب خبر می دهد در عین حال به این نکته اذعان می کند که امروزه عزم واحدی برای مقابله با جمعآوری لباسها و مدلهای غربی نیست.
خاک خوردن دو ساله طرح تحول اجتماعی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]