تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799685466




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشکلات تکراری زائران جمکران+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: مهر، نیمه شعبان هر سال قم حال و هوای دیگری به خود می گیرد. شهر پر می‌شود از زائرانی که با قصد و نیتی در دل، پا در جاده انتظار، راهی کعبه جمکران شده اند و در این میان اگر چه رنج سفر،مشکلات راه و نبود امکانات کافی همسفر عاشقان حضرت باشد،‌اما هزار امید و آرزو، سبب منصرف شدن از ادامه مسیر و حضور در کنار دیگر مشتاقان منتظر نمی شود.
شایسته است تا این میل و اشتیاق زائران برای حضور در مسجد مقدس جمکران که با نیت های پاک و دل های عاشق گره خورده است به بهترین وجه از سوی اهل قم میزبانی شود و در این میان مسئولان استان به عنوان خدمت گذاران مردم، باید در فرصت این خدمت گذاری از هر امکانی، برای ارائه خدمت بیشتر به زائران بهره بگیرند.
در جشن نیمه شعبان امسال هم طبق پیش بینی های به عمل آمده خیل عظیمی از زائران از سراسر کشور راهی قم شدند و برای حضور میلیونی در شب پانزدهم شعبان مصادف با سالروز ولادت امام زمان(عج) خود را به مسجد مقدس جمکران رساندند اما در این میان باز هم تکرار مشکلات در قم تکرار مکررات شد.

[تصویر: 670141_orig.jpg]

اگر چه تکرار و تعدد این مشکلات تکراری باعث عادی شدن و بی توجهی برخی مسئولان نسبت به آنها شده، اما بازگو کردن آنها شاید تلنگری باشد تا نیمه شعبان سال آینده شاهد بروز دوباره آنها نباشیم.
با توجه به اینکه مسئولان بهداشت قم در نشست های خبری خود از نظارت و جمع آوری مکان های توزیع یخ های غیر بهداشتی
در ایام نیمه شعبان خبر داده بودند اما همچنان برخی از این ایستگاه های صلواتی توزیع شربت از یخ های بسته بندی نشده و به شکلی کاملا غیر بهداشتی استفاده می کردند.
فروش یخ غیر بهداشتی و بدون بسته بندی توسط چندین خاور، در کنار مسیر منتهی به جمکران و خرید زائران و اتوبوس های مسافربری از این یخ ها که می توانست سبب بروز مخاطراتی از جمله بیماری های عفونی حاد از جمله وبا در بین استفاده کنندگان شود، بدون هیچ نظارت و برخوردی از سوی مسئولان بهداشت استان به چشم می آمد.
ایستگاه صلواتی شربت مکان مناسبی برای شیوع بیماری
طبق گفته کارشناسان سلامت، عدم رعایت نکات بهداشتی در برخی ایستگاه های صلواتی توزیع شربت می تواند مکان مناسبی برای شیوع انواع بیماری ها باشد که متاسفانه در ایامی همچون جشن نیمه شعبان، اکثر ایستگاه ها از بهداشت مناسبی برخوردار نیستند.

[تصویر: 670304_orig.jpg]

تداوم توزیع یخ های فاقد بسته بندی در ایام نیمه شعبان
استفاده از یخ های غیر بهداشتی بدون هیچ بسته بندی و مشخصه درج شده، حضور افراد متفرقه پشت پیشخوان توزیع شربت، استفاده از ظروف نامناسب برای توزیع شربت و عدم رعایت کوچکترین نکات بهداشتی از جمله مواردی بود که متاسفانه در تعدادی از ایستگاه های صلواتی سطح شهر و مسیرهای منتهی به مسجد جمکران مشاهده می شد و گویی مسئولین بهداشت قم در نظارت بر آنها قدری بی توجه نشان دادند.
در این جا این سئوال مطرح می شود که با توجه به انتشار خبر مثبت بودن چند مورد شبه وبا در روزهای اخیر از سوی مسئولان مربوطه در استان قم آیا ارسال پیامک تبلیغاتی "احتمال ابتلا به وبا جدی است امروز پیشگیری کنیم فردا دیر است، مرکز بهداشت قم" برای جلوگیری از شیوع این بیماری کافی است و یا برخوردهای نظارتی بیشتری را طلب می کند و چرا این پیامک در این روز ارسال شد؟
در این ایام، کم رنگ بودن حضور ماموران راهنمایی و رانندگی در برخی نقاط نظیر اطراف میدان مطهری و خیابان های منتهی به حرم حضرت معصومه(س) سبب ترافیک های سنگین در این محدوده شده بود.
با توجه به این که همه تدابیر جهت عبور و مرور زائران به اطراف مسجد جمکران معطوف شده بود، فضای عبور و مرور در داخل شهر قم به گونه ای بود که گویی قوانین راهنمایی و رانندگی در این شهر آن طور که باید اجرا نمی شد و عدم نظارت در اجرای طرح های ترافیکی ویژه نیمه شعبان، مردم را به نوعی مترصد نقض قوانین کرده بود.
به علاوه، نبود مکان مناسب برای پارک اتوبوس های مسیر میدان مطهری به سمت جمکران سبب ترافیک در ابتدا خیابان خاکفرج شده بود، همچنین برخی از اتوبوس ها برای سود بیشتر اقدام به سوار کردن بیش از حد مسافر کرده بودند که شایسته نبود.

[تصویر: 670305_orig.jpg]

ایستگاه های صلواتی عامل تشدید ترافیک در شهر
وجود ایستگاه های صلواتی در سطح شهر آن هم با وجود گرمای هوا و برای استقبال از زائران و چشم انتظاران امام زمان(عج) کار بسیار پسندیده ای است اما از جمله مواردی که سبب بروز ترافیک به خصوص در خیابان های پرتردد شهر شده بود،‌ وجود همین ایستگاه ها بود که با تدابیری مثل، استقرار مامور و یا فردی جهت هدایت خودروها، می توانست این شلوغی و ترافیک به حداقل برسد.
در این جا توجه به این نکته ضروری به نظر می رسد که نظارت بهداشتی و ساماندهی مکان های ایستگاه های صلواتی دو مقوله بسیار مهم در جلوگیری از شیوع بیماری و عدم ایجاد ترافیک است که مسئولان استان قم با توجه به مواجه بودن با آن در سال های گذشته و تجربه بسیار زیاد اما هنوز این دو نکته بسیار مهم را کمتر مورد توجه قرار می دهند.
عدم تنوع کالاها در غرفه های عرضه مایحتاج زائران
خلوت بودن غرفه های عرضه مایحتاج زائران در این ایام نیز با توجه به جمعیت قابل توجهی که به قم سفر کرده بودند، تعجب برانگیز بود و شاید بتوان گفت، دلیل آن هم گرم بودن آب معدنی ها و نبود مایحتاج کافی دراین غرفه ها بوده است، چون جز آب معدنی ولرم و چند بسته نان چیز دیگری در این غرفه ها مشاهده نمی شد.

[تصویر: 670306_orig.jpg]

فروش گوسفند بدون نظارت در بلوار اصلی منتهی به مسجد جمکران
از جمله دیگر مواردی که در این ایام به چشم می خورد، فروش گوسفند در بلوار اصلی منتهی به مسجد مقدس جمکران بود که چهره نازیبایی را در مسیر تردد زائران به نمایش گذاشته بود.
وجود دام بدون هیچ مکان از قبل پیش بینی شده ای، آن هم در بلوار اصلی منتهی به مسجد جمکران و در مسیر تردد مسافران، می توانست سبب شیوع برخی بیماری شود، با توجه به اینکه ایستگاه های صلواتی توزیع شربت نیز چند قدم پایین تر از محل نگهداری دام ها بودند.
وجود گرد و غبار بسیار در پارک سوارها و مسجد مقدس جمکران و جوابگو نبودن مازوت پاشی نیز از جمله مسائلی بود که سبب نارضایتی زائران را فراهم کرده بود، نکته دیگر این که مازوت پاشی زیادی نیز در برخی از مکان ها سبب بلااستفاده ماندن آن مکان توسط زائران شده بود.

[تصویر: 670301_orig.jpg]

ارائه خدمات به زائرین با سال گذشته تفاوتی نکرده است
یکی از زائران مسجد مقدس جمکران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه 11 سال متوالی در ایام نیمه شعبان، افتخار تشرف به مسجد مقدس جمکران را داشته است، اظهار داشت: ارائه خدمات به زائران در مقایسه با سال های گذشته تفاوت چندانی نداشته است.
حسن علی محمدی ادامه داد: هنگام رسیدن به مسجد مقدس جمکران همراه خانواده در پارکینگ شماره سه مستقر شدیم اما متاسفانه بدلیل باد فراوان و گرد و غبار مجبور شدیم در فضای سبز نزدیک درب شماره پنج مستقر شویم.
مسئولان قم فضای سبز جمکران را توسعه دهند
یکی از زائران دیگر از استان اصفهان نیز با تاکید بر اینکه مسئولان قم باید فضای سبز اطراف جمکران را توسعه دهند، افزود: با توجه به حضور میلیونی زائر در نیمه شعبان، خدمات دهی مناسبی به این خیل جمعیت ارائه نمی شود به عنوان مثال برای تهیه آب شرب هر بار باید به داخل مسجد مقدس جمکران مراجعه کنیم و همچنین در این فضای سبز تنها یک مکان برای شستن ظروف وجود دارد.
حسین مرادی با توجه به تعداد زیاد جمعیت، کمبود سرویس های بهداشتی را از جمله مشکلات موجود بیان و اضافه کرد: همچنین با توجه به انتشار خبرهای زیادی از شیرین شدن آب قم در رسانه های جمعی، اما کیفیت آب قم با گذشته تفاوت چندانی نکرده است.

[تصویر: 670139_orig.jpg]

نورپردازی مسجد مقدس جمکران ضعیف است
خانم احسانی از تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از نورپردازی ضعیف مسجد مقدس جمکران دراین ایام خاص، اضافه کرد: گویی هدفمندی یارانه ها و بالا رفتن قیمت برق بر مسجد مقدس جمکران نیز تاثیر گذاشته است.
وی ابراز داشت: همچنین نورپردازی بلوار منتهی به درب شماره شش و پنج کافی نیست و با توجه به تاریک بودن این مکان و نصب بسیار زیاد چادر، این مکان نیازمند نور کافی است.
مسجد جمکران نیازمند مکان مناسب برای استقرار چادر مسافران است
مهرابی مسافر دیگری که از شهر کاشان به قم سفر کرده بود در خصوص برخی از مشکلاتی که در این سفر با آنها برخورد داشته، اظهار داشت: نصب چادر توسط زائران در فضای سبز اطراف جمکران و همچنین کنار درب های ورودی سبب سختی عبور و مرور شده است که علت آن نبود مکان مناسب برای استقرار زائران و نصب چادر برای آنها است.
پرتاب بطری آب معدنی به سمت زائران دور از شان آنها است
خانم عبداللهی از ورامین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: توزیع رایگان آب معدنی در اطراف درب ورودی مسجد مقدس جمکران سبب شلوغی کاذب شده است و فرد توزیع کننده برای راحتی کار خود بطری و بسته های حاوی بطری آب معدنی را به سمت زائران پرتاب می کند که این دور شان زائران است.

[تصویر: 670302_orig.jpg]

در عین حال، نیمه کاره بودن چندین ساله برخی از سازه های مسجد مقدس جمکران و عدم توسعه فضای سبز اطراف مسجد جمکران نیز از جمله مواردی است که نیازمند اختصاص بودجه ای مناسب می باشد و لازم است در کنار استفاده از مبالغ حاصل از نذورات مردمی برای مسجد، اعتبارات ملی نیز به آن اختصاص یابد تا هر چه سریعتر به سرانجام برسد.
در میان این مشکلات تکراری که نیازمند تامل مسئولین استان و یافتن راه حلی برای مرتفع شدن آنها در سال های آتی است،ذکر نکات مثبت نیز نباید از نظر دور بماند.
آماده سازی 130 هکتار پارکینگ و پارکسوار، توزیع پک و برشور راهنمایی مسافران، حضور تیم های امداد و نجات در اطراف مسجد مقدس جمکران و راه اندازی بیمارستان صحرایی، استفاده از یخ های بهداشتی در مسجد جمکران، حضور فعال رفتگران شهرداری به منظور نظافت محیط و جمع آوری زباله ها از جمله کارهای مثبت صورت گرفته و قابل مشاهده در این ایام بود.
لزوم تقدیر از دستگاه های فعال در ایام نیمه شعبان
همچنین با توجه به اینکه برخی از دستگاه های استان در ایام نیمه شعبان حضور فعالی داشتند شایسته است از برخی مسئولان فعال در اعیاد شعبانیه تقدیر شود که در این ایام نهایت تلاش خود را در ارائه تسهیلات مناسب به زائران امام زمان (عج) انجام دادند.

[تصویر: 670303_orig.jpg]

برگزاری مراسم نیمه شعبان در قم نیازمند حمایتی در سطح ملی است
در پایان باید گفت، با توجه به اینکه برگزاری مراسم نیمه شعبان و حضور میلیونی زائران در این ایام، اجتماعی معنوی در سطح ملی است اما متاسفانه بار اجرایی آن بر دوش استان قم است و تا کنون بودجه ای ملی برای پذیرایی هر چه بهتر از زائران به این استان تخصیص نیافته است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن