تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820810960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادگيري مهارت هاي زندگي زمينه ساز پيشگيري از اعتياد است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: يادگيري مهارت هاي زندگي زمينه ساز پيشگيري از اعتياد است
آيا مي دانيد منشا بسياري از قتل ها، سرقت ها، تجاوزها و اكثر درگيري هاي خانوادگي اعتياد به مواد مخدر است ؟ آيا مي دانيد يك انسان آلوده به مواد مخدر براي به دست آوردن مواد دست به هر كاري مي زند؟! آيا مي دانيد اغلب معتادان اعتقاد داشته اند كه بايكبار مصرف مواد معتاد نمي شوند؟ آيا مي دانيد عدم آگاهي از مشكلات بعد از اعتياد، خود عامل امتحان و آزمايش مواد است ؟ در دنياي پيچيده و دشواري كه ما زندگي مي كنيم، شرط اساسي موفقيت و پيشرفت فرد، غلبه بر مسايل و مشكلات فراواني است كه در مسير حركت وي وجود دارد.


انسان در طول زندگي زماني دچار مشكلات مي شود كه تعادل بين ميزان مشكلات و فشار روحي و رواني و روش هاي مقابله در برابر آنها را از دست داده باشد.
ايجاد تعادل ميان مشكلات روحي و رواني و سازگاري با مشكلات نيازمند تلاش بسيار و يادگيري مهارت هاي ويژه است.
به طور كلي مهارت در لغت به معني ورزيدگي و زبردستي در فن و كار است ، مهارت هاي زندگي مهارت هايي هستند كه براي افزايش توانايي هاي رواني و اجتماعي به افراد آموزش داده و فرد را قادر مي سازند تا به طور موثر با مسايل و مشكلات زندگي رو به رو شود.
يك كارشناس ارشد جامعه شناسي در رابطه با برخورد افراد در مقابله با مشكلات و مسايل زندگي به خبرنگار ايرنا گفت:افراد درمواجه بامشكلات به دو دسته تقسيم مي شوند.
"مريم السادات حسيني فر" ادامه داد : دسته اول افرادي هستند كه توان مبارزه با مشكلات را در خود نديده و احساس مي كنند زندگي تيره و تار شده و همه چيز عليه آن هاست و دسته دوم افرادي هستند كه با انديشه و قدرت تشخيص خود را در حل مشكلات توانا مي بينند .
وي در رابطه با علل گرايش به اعتياد اظهار داشت:اين علل را مي توان به عوامل فردي ، عوامل خانوادگي ، عوامل اجتماعي و عوامل دارويي تقسيم كرد.
اين كارشناس افزود: واكنش هاي اجتماعي مردم دربرابر مصرف مواد مخدر در طول قرن هاي مختلف متفاوت بوده ولي اغلب افراد اعتياد را بيشتر يك مسئله شخصي و فردي مي دانند نه اجتماعي.
حسيني فرادامه داد:درحاليكه اعتياد بيش تر يك مسئله وناهنجاري اجتماعي است نه شخصي و فردي.
اين كارشناس تصريح كرد:افراد مرتبا با بحران هاي مختلفي در زندگي مواجه مي شوند كه باعث به هم خوردن تعادل رواني فرد مي گردد.
وي افزود: وجود استرس ها در محيط زندگي امري اجتناب ناپذير و براي رشد رواني ضروري است ولي آنچه ممكن است منجر به بروز بيماري شود ناتواني در مقابله با درجات غيرعادي و بسيار شديد استرس مي باشدكه به صورت واكنش هاي فيزيولوژيك و رواني ظاهر مي شود.
اين كارشناس ارشد جامعه شناسي با بيان اينكه براي كاستن از شدت استرس و مقابله با آن راه هاي مختلفي وجود دارد اظهار داشت:هرچه در مورد مشكل پيش آمده بيشتر فكر كنيد راه حل هاي مناسب تر و معقول تري پيدا مي كنيد.
حسيني فرادامه داد:در نتيجه گفت و گو با ديگران از خود بيرون مي آييد و به بررسي واقعيت مي پردازيد همچنين مي توانيد براي انجام موفق تر اين كار با متخصصان و مشاوران مشورت كنيد.
اين كارشناس يكي ديگر از راه هاي مقابله با مشكلات را مقابله هاي هيجان مدارانه ذكر و تصريح كرد:نمونه اي از اين نوع مقابله شامل دعا و نيايش ، درد دل كردن با اطرافيان ، ابراز عواطف ، گريستن و مشغول كردن حواس است.
وي ادامه داد:دراين راستا فرد فعاليتي در جهت حذف استرس نمي كند بلكه فقط خود را آرام ساخته تا بتواند با استفاده از شيوه هاي مشكل مدار بر استرس غلبه كند.
حسيني فر تصريح كرد:اعتقادات مذهبي همانند يك سپر در مقابل استرس هاي زندگي عمل مي كند ، از طرفي شركت در فعاليت هاي گروهي و مذهبي به احساس پيوند ، تعلق ، وحدت و همبستگي افراد كمك نموده و باعث حل مشكل به صورت گروهي مي شود.
اين كارشناس اضافه كرد:به اين ترتيب افراد با كمك روحيه گروهي و حمايت از هم مي توانند در دستيابي به مقابله هاي هيجان مدارانه و مسئله مدارانه به يكديگر كمك كرده و با بسياري از آسيب هاي اجتماعي از جمله اعتياد مبارزه نمايند.
يك كارشناس رواشناسي و مسوول امور اجتماعي مركز مراقبت بعد از خروج از زندان استان قزوين نيز در رابطه بااهميت فراگيري مهارت هاي زندگي در پيش -گيري از اعتياد به خبرنگار ايرنا گفت:انتخاب هدف جز بسيار مهمي در مسير زندگي است.
"محمدرضا ابراهيمي " افزود: انتخاب و گزينش هدف هاي متعدد و جايگزين ، اين مزيت را دارد كه اگر انسان در دست يابي به يكي از اين اهداف ناكام شد تعادل خود را از دست نداده و با جانشين ساختن هدف هاي ديگر تسلط خويش را بر زندگي حفظ كند.
وي ادامه داد : در مسير زندگي گاهي اتفاق مي افتد كه فرد از بين چند پيشنهاد يكي را بايد برگزيند دراين زمان فرد بي هدف بدون فكر يك راه را انتخاب مي كند درحالي كه فرد هدف دار بهترين پيشنهادي كه او را زودتر به هدفش مي رساند برمي گزيند.
اين كارشناس تصريح كرد:زندگي توانايي و مهارت كنار آمدن با مشكلات و حل آن هاست ،مهم نيست كه درزندگي با فشار رواني روبه رو نشويم ، زيرا زندگي در محيطهاي شهري و تصميم گيري هاي اساسي در مورد تحصيل ، شغل ، ازدواج و غيره فرد را در معرض فشار رواني قرار مي دهد.
ابراهيمي تاكيد كرد : مهم اين است كه به هنگام ايجاد مشكل به درستي با آن رو به رو شده و درصدد حل آن براييم.
وي افزود: مهارت حل مسئله ، روشي است كه تفكر منطقي و منظمي با خود به همراه داشته و به فرد كمك مي كند تا هنگام رويارويي با مشكلات راه حل هاي متعددي را جستجو و بهترين راه حل را انتخاب نمايد.
اين كارشناس گفت:درمرحله اول بايد يك جهت گيري كلي درمواجهه با موقعيت پيدا كرد يعني بايد بتوان مشكلات را شناخت و آن ها را به عنوان يك پديده طبيعي قابل حل پذيرفت.
ابرهيمي افزود: يكي از موضوعات اساسي در اين مرحله ، مسئله گفت و گوي دروني است ، بعضي از افراد در برخورد با مشكلات خود را ملامت كرده و مي- گويند: "هر چه بلاست برسر من نازل مي شود" در حالي كه فرد بايد به خود دلداري داده و بداند كه مشكل براي هر كسي پيش مي آيد و مي توان مشكل را حل كرد.
وي تصريح كرد:در برخورد با مسئله داشتن اعتماد به نفس و اراده محكم و قوي ، انسان را در حل آن كمك مي كند.
اين كارشناس ادامه داد:مرحله دوم شناسايي مشكل است در اين روش بايد در مورد مشكل خوب فكر كرد و دريافت چه عواملي باعث ايجاد مشكل شده است ؟ و اين مشكل چرا و از چه زماني آغاز شده است ؟ ابراهيمي با بيان اينكه يكي از دلايل اجتماعي اعتياد، باورهاي غلطي است كه در فرهنگ ما وجود دارد، افزود:يكي از اين باورهاي اشتباه اين است كه مصرف گاه و بي گاه موادمخدر اعتياد نمي آورد ، ولي تمام معتادان اعتيادشان را از همين جا آغاز كرده اند.
همچنين برخي از افراد ناآگاه كشيدن ترياك را براي سنين بالا توصيه مي- كنند در حاليكه بر اساس آمار كساني كه مصرف مواد را در ميانسالي شروع كنند بيشتر در معرض سكته و بيماري هاي قلبي عروقي هستند.
ابراهيمي اضافه كرد : در مرحله سوم بايد راه حل هاي متعدد را از طريق ارايه فرضيه هاي مختلف پيدا كرد و در مرحله چهارم كليه راه حل هاي به ذهن آمده را مورد قضاوت قرار داد و در مرحله پنجم راه حل هاي سودمند و مفيد را انتخاب و در عمل اجرا كرد.
وي با بيان اينكه يكي از مهمترين مهارت هاي زندگي تصميم گيري است اضافه كرد : از آنجا كه فرد همواره بايد يك راه را از ميان راه هاي گوناگون برگزيند و اگر انسان ها مهارت كافي در اخذ تصميم نداشته باشند قادر به تصميم گيري نخواهند بود.
ابراهيمي گفت: در تصميم گيري بايد در ابتدا انتخاب ها و يا راه حل هاي متفاوت مربوط به تصميم خود را نام ببريد ، سپس اطلاعات لازم در مورد تصميم را جمع آوري (مجموع چيزهايي كه لازم است بدانيد مدنظر قرار دهيد)سپس معايب و محاسن هر انتخاب را بنويسيد و در مرحله نهايي تصميم بگيريد و دلايل خود را براي اين انتخاب ذكر كنيد.
يك پزشك و مسوول كلينيك مثلثي ترك اعتياد استان قزوين دراين گفت و گو با اشاره به عوارض جسمي اعتياد، اظهار داشت: اين عوارض دربخش قلب و عروق، دستگاه تنفسي، كبد و مجاري صفراوي، دستگاه گوارش، سيستم بينايي، پوست و دستگاه تناسلي است.
صديقه حاجي سيد جوادي افزود: اختلالات قلبي و عروقي ناشي از مصرف مواد عبارتند از كاهش يا افزايش شديد فشار خون، انبساط و انقباض رگ ها و بروز نارسايي قلبي و اختلال در ضربان قلب.
وي ادامه داد: بروز نارسايي ريوي، سرطان ريه، آسم، انسداد راه هاي تنفسي، كاهش مقاومت ايمني و دفاعي بدن ازجمله اثرات مصرف مواد مخدر بر دستگاه تنفسي و هپاتيت حاد و مزمن، اختلال كار كبد، اختلال در هضم و جذب مواد غذايي، مسموميت كبدي و بروز يرقان كشنده است.
اين پزشك، اختلالات گوارشي در معده و روده ها به صورت يبوست، دردهاي گوارشي، اسهال و استفراغ ، حالت تهوع ، كاهش اشتها ، ازدياد قند خون ، بروز سرطان مري ، زخم معده و لاغري مفرط را از مهمترين عوارض مصرف مواد مخدر بر دستگاه گوارش ذكر كرد.
حاجي سيد جوادي گفت: خارش و تورم پوست، ازدياد چين و چروك هاي پوستي ، كاهش مقاومت پوست ، شل شدن پوست صورت و اندام ها، تغيير رنگ پوست به رنگ آبي وسياه، برافروختگي صورت و سوزن سوزن شدن پوست، عوارض استفاده از مواد بر پوست افراد و اتساع و انقباض غيرمعمول مردمك چشم، تاري ديد و اختلالات عروقي شبكيه از جمله نتايج مصرف مواد بر سيستم بينايي است.
همچنين اختلالات ميل جنسي در مرد و زن، كاهش تستوسترون، اختلال در هورمون -هاي استروژن و پروژسترون،حبس ادرار و بروز سرطان مثانه از عواقب اعتياد به مواد مخدر بر دستگاه تناسلي است و دندان هاي زرد، صورتي لاغر و پژمرده، لب هاي كبود و قد و قامت خميده مواردي است كه زيبايي ظاهري فرد معتاد را تحت تاثير قرار مي دهد.
مسوول كلينيك مثلثي ترك اعتياد استان قزوين بااشاره به اهميت كسب مهارت "نه" گفتن در پيشگيري از اعتياد اظهار داشت : "نه" گفتن به اعتياد يعني اعتماد به نفس ، استقلال درتصميم گيري و تمايل به زندگي سالم .
وي ادامه داد: قاطعيت از خصلت هاي خوبي است كه به فرد جرات اظهار وجود در مقابل ديگران را داده و ارتباط صحيح در زندگي را تضمين مي كند.
حاجي سيد جوادي بابيان اينكه براي كسب مهارت "نه" گفتن بايد به چند نكته توجه كرد، افزود: براي اينكه قاطع باشيد بايد بر خواسته هاي خود پافشاري كنيد ، زود تحت تاثير قرار نگيريد و بدون تاثير پذيري از ديگران خواسته منطقي خود را تكرار كنيد.
وي اضافه كرد: بگوييد "نمي دانم" ، شما مجبور نيستيد به هر پرسشي بي درنگ پاسخ دهيد صبركنيد تا فرصت تحقيق و بررسي پيدا ومجبور نباشيد كاري را انجام دهيد كه از عهده آن برنمي آييد ، حق داريد بي نياز از خشنودي ديگران باشيد ، انسان نمي تواند مطابق ميل همه رفتار كند.
اين پزشك گفت:نوجوان 14 ساله اي را در نظر بگيريد كه با جمعي از دوستان خود مشغول پرسه زدن در مكاني غيرمجاز است به او حشيش ، ترياك و ساير مواد مخدر پيشنهاد مي شود اما او جرات "نه " گفتن ندارد زيرا چنين كاري موجب انتقاد ، نزاع و حتي طرد شدن از سوي ديگران مي شود، در چنين شرايطي "نه" گفتن به مواد يعني "نه" گفتن به دوستي ، به همين دليل بايد جايگزين هاي مناسبي را به جاي پاسخ منفي يا مستقيم به كار برد.
وي ادامه داد: يكي از اين راه ها دست دست كردن است ( الان نه ، باشه براي بعد) ، (نمي خوام كسي منو وادار به كاري بكنه ، هر موقع دلم خواست مصرف مي كنم نه ديرتر و نه زودتر) ، خروج از موقعيت راه حل دوم و بهانه آوردن راه حل سوم است.
فردي كه نمي خواهد تسليم مصرف مواد مخدر شود و از سوي ديگر از عواقب اجتماعي نه گفتن وحشت دارد مي تواند با بيان ( حالم خوب نيست ) ، ( يكبار استفاده كردم حالم بد شد ) و ( پدر و مادرم منو تست مواد مخدر مي كنند اگه جوابش مثبت باشه آزادي ام را مي گيرند ) از موقعيت موجود رها سازد.
حاجي سيد جوادي تاكيد كرد:جملاتي نظير "الان نه " ، " الان برمي گردم " ، "نمي تونم چونكه .
.
.
" همگي بخشي از مجموعه پاسخ هاي منفي و غير مستقيم به فشارهاي همسالان براي مصرف مواد است كه هر نوجواني بايد بداند.
وي يادآور شد : استفاده مجاني از سيگار ، ترياك ، حشيش و قرص هاي روان گردان مي تواند آغاز داستان غم انگيز اعتياد باشد ، ماده اي كه انسانيت و سلامت جسم و روح افراد از آن ها گرفته تا بر مشكلات حقيقي زندگي در خيال و وهم پيروز شوند.
مسوول كلينيك مثلثي ترك اعتياد استان قزوين، تصريح كرد: فراگيري مهارت- هاي پايه و مهم به منظور بالا بردن توانايي هاي رواني، اجتماعي و افزايش توانمندي در ايجاد روابط مفيد و موثر با ديگران و تصميم گيري هاي صحيح بهترين راه مقابله و پيشگيري از اعتياد است.
حاجي سيد جوادي درپايان تاكيد كرد:تا زماني كه خود افراد آگاهي، فرهنگ و انگيره لازم را براي دوري از مواد مخدر نداشته باشند تلاش مسوولان براي مبارزه با مواد مخدر نتيجه مثبتي در برنخواهد داشت.
ك/4 7391/3404/684 شماره 293 ساعت 12:45 تمام
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 545]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن