واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: حـكم قطـعي قران كريـم درباره شراب حرمــت مي باشد چنان كه مي فرمايد :" يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (مائده90) ".
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! شراب و قمار و بتها و ازلام[ نوعى بختآزمايى]، پليد و از عمل شيطان است، از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد!
ودر ادامه در بيان علت حرمت شراب مي فر مايد : شيطان مي خواهد در ميان شما به وسيله شراب وقمار عداوت ايجاد كند وشما را از ذكر خداوند و از نماز باز داردآيا ( با اين همه زيان و فساد و با اين نهي اكيد ) خودداري خواهيد كرد ؟(2)
امام صادق (ع) مي فرمايند: هركس جرعه اي شراب بنوشد ، خدا وفرشتگان و پيامبر ومؤمنان او را لعنت مي كنند واگر شراب بنوشد تا مست شود روح ايمان از پيكرش مي گريزد و روحي پست ولعنت شده جاي آن مي نشيند.
و در پايان مي فرمايد : و اطاعت خدا و اطاعت پيامبر كنيد و ( از مخالفت فرمان او بترسيد ) واگر روي برگردانيد ومخالفت نماييدمستحق مجازات خواهيد بود...)(3)
همانطوركه ملاحضه مي كنيد در آيه اول لفظ اجتناب ( فاجتنبوه ) به كار برده شده و اجتناب مفهومي رساتر از نهي دارد زيرا معني اجتناب فاصله گرفتن و دوري كردن ونزديك نشدن است كه به مراتب از جمله ننوشيد رساتر است . ودر پايان آيه بعد به عنوان يك استفهام انكاري مي گويد ايا شما خودداري خواهيد كرد ( فهل انتم منتهون) يعني پس از اين همه تاكيد باز جاي بهانه جويي يا شك و ترديد در مورد ترك اين دو گناه بزرگ باقي مانده است ؟(4)
در روايات نيز شراب خواري اكيدا مورد نهي قرار گرفته است:
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي فرمايند : ( گناهان همه در خانه اي فراهم آمده اند و كليد آن خانه شراب است )(5) و امام صادق (ع) مي فرمايند: ( هركس جرعه اي شراب بنوشد ، خدا وفرشتگان و پيامبر ومؤمنان او را لعنت مي كنند واگر شراب بنوشد تا مست شود روح ايمان از پيكرش مي گريزد و روحي پست ولعنت شده جاي آن مي نشيند ). (6)
و در جاي ديگر كسي كه به شرب خمر به طور دائمي مبادرت ورزد را از زمره مسلمانان خارج و كافر محسوب مي كند ومي فرمايد : (آنكه هميشه مي نوشد بت پرست است).(7)
و حكم فقها براي كسي كه شراب نوشيده هشتاد ضربه شلاق است. براي مرتبه سوم ( يا چهارم بنا بر قول بعضي ) شراب نوشيده قتل است ( البته با وجود شرايطي چون وجود دو شاهد ، علم به حرمت.... ).(8)
اما از آنجا كه گاه ضرورت هايي پيش مي آيد كه انسان براي حفظ جان خويش مجبور به استفاده از بعضي خوردني ها حرام مي شود استـفاده از آن هـا در اين موارد اسـتثناء شـده اسـت هـمان گونه كه خداوند در قرآن كريـم مي فرمـايد:
إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ ( نحل115)
‹‹ خداوند، تنها مردار، خون، گوشت خوك و آنچه را با نام غير خدا سر بريدهاند، بر شما حرام كرده است؛ امّا كسانى كه ناچار شوند، در حالى كه تجاوز و تعدّى از حدّ ننمايند، (خدا آنها را مىبخشد؛ چرا كه) خدا بخشنده و مهربان است. (115) ››. (9)
البته اين اجازه تنها براي كساني است كه خواهان لذت از خوردن اين محرمات نباشند و از مقدار لازم كه براي نجات از مرگ ضروري است تجاوز نكنند.(10)
امام خميني در تحرير الوسيله مقام اضطرار به نوشيدن شراب را از حكم شراب استثناء كرده و مي فرمايند: ‹‹ لو اضطر الي شرب المسكر لحفظ نفسه عن الهلاك او من مرض شديد فشرب ليس عليه حد ››.(11)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]