تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814277510




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استفاده از پیل سوختی برای کاهش آلودگی در هواپیماهای غول پیکر


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان:
[تصویر: 0cppmeq88b49e6lsemod.jpg]




»
تغیرات دمایی عامل فراموش شده در طراحی مفاصل زبانه دار (Bolted Joints) هواپیماها

اهداف شورای مشورتی برای تحقیقات هوانوردی در اروپا اعلام شد که کاهش انتشار گازهای مونو اکسید کربن و اکسید ازت و همچنین آلودگی صوتی تا میزان 50 درصد تا پایان سال 2020 را شامل می شود. هیتنا: اهداف اشاره شده سبب شد که تولید کنندگان هواپیما و شرکت های هواپیمایی در پی یافتن جایگزینی پاک تر برای سوخت هواپیما باشند. بهترین گزینه ای که پس از تحقیقات و تحلیل های متعدد محققان به آن دست یافته اند استفاده از سوخت های زیستی است. هر چند که این نوع سوختها به تنهایی قادر به تامین انرژی مورد نیاز هواپیما نیستند.
همچنین برای کاهش هرچه بیشتر آلودگیهای صوتی و گازی، ایر باس در حال انجام برخی تحقیقات و امکان سنجی ها بر روی فناوری سلول های سوختی است که بتواند انرژی برخی از سیستمهای هواپیما را از آن طریق تامین کند. از این جمله می توان به تاکسی کردن "مستقل"( از موتور جت) هواپیما اشاره کرد.
به گزارش گروه هوا فضای هیتنا، شرکت ایر باس با همکاری مرکز هوا فضای آلمان ( DLR) توانستند اولین پرواز را با این فناوری آزمایش نمایند. در این پرواز آزمایشی سیستم سلول سوختی توانست انرژی لازم را برای سیستم پشتیبان هواپیما فراهم آورد. اما حالا و در سال 2011 این دو شرکت معتبر در حال تحقیق بر روی تقویت فناوری پیل سوختی هستند آنها در صددند تا از این سیستم در دیگر وظایف هواپیما نیز استفاده کنند. این فناوری بر روی یکی از هواپیما های شخصی مرکز هوا فضای آلمان آزمایش شده است. این سیستم توانست برای موتور الکتریکی که بر روی چرخ های جلویی هواپیما نصب شده بود تامین انرژی نماید و از این طریق به راحتی توانست یک هواپیمای غول پیکر 47 تنی را در فرودگاه هامبورگ تاکسی کند. جالب است که این کار را تنها توسط سیستم پیل سوختی و چرخ الکتریکی به انجام رسانده اند. این آزمایش در نخستین روز جولای انجام شد.


[تصویر: razs0ea22u7t66i9j2.jpg]

مرکز هوا فضای آلمان پس از انجام تحقیق خود و بررسی نتایج حاصله از آن ادعا کرده است که یک هواپیمای مسافر بری توسط بهره گیری از این سیستم، یعنی سیستم سوخت پیلی می تواند از موضع آغازین خود تا پایان باند را بدون استفاده از موتور هواپیمای خود طی کند. و یا به عیارت دیگر عمل تاکسی کردن را به طور مستقل و بدون استفاده از موتور جت خود آغاز نموده و به پایان برساند. اما این طرح مزیت های دیگری را نیز به همراه دارد. به عنوان مثال با انجام این کار انتشار گاز های مضر و آلوده کننده ی هوا در فرودگاه ها تقریبا به میزان 18 درصد کاهش میابد.به علاوه سر و صدای به وجود آمده حین انجام عمل تاکسی کردن نیز به طور کامل از بین می رود.

[تصویر: 6zjxh1o9to498p5tv667.jpg]




اگر چه مسئولان مرکز هوا فضای آلمان هم اکنون نیز در حال تحقیق بر روی این طرح هستند. آنان می خواهند با انجام تغییراتی بر روی این طرح میزان صرفه جویی در سوخت و کاهش آلودگی ها را بیشتر نمایند. اما یکی از مقامات ارشد این مرکز اعلام کرده است که با اجرای آزمایشی این طرح در فرودگاه فرانکفورت به میزان 44 تن نفت سفید آن هم به صورت روزانه در این فرودگاه صرفه جویی می شود. این رقم بسیار وسوسه انگیز است و انتظار می رود دیگر فرودگاه ها نیز با دیدن این رقم صرفه جویی در هزینه ها یشان به استفاده از این طرح کار آمد روی آورند و به محیط زیست نیز کمک بسیار شایانی نمایند.
علاوه بر همه ی مطالب و مزایایی که ذکر شد، استفاده از سلول های سوختی می تواند مدت زمان فعالیت موتور اصلی هواپیما را نیز کاهش دهد که این مطلب می تواند به افزایش عمر مفید موتور کمک بسیاری نماید. به عنوان مثال محققان ادعا کرده اند که در سفر ها و سرویس های کوتاه که در آن یک هواپیما نزدیک به 7 بار در طول یک روز از زمین بلند می شود، چیزی بالغ بر 2 ساعت در زمان استفاده از موتور کاهش دیده می شود. این خود به موتور کمک می کند تا کارایی و طول عمر بیشتری داشته باشد.
همان طور که گفته شد از این سیستم در عمل تاکسی کردن و سیستم پشتیبان استفاده می شود اما دو شرکت مرکز ایر باس و هوا فضای آلمان به این هم اکتفا نکرده اند و در صددند تا کارایی های این سیستم را افزایش دهند . آنان می خواهند که واحد قدرت کمکی را نیز با این سیستم جایگزین نمایند. از واحد قدرت کمکی هواپیما در تامین الکتریسیته در داخل هواپیما، تامین برق در سیستم های فشرده سازی هوا مانند تهویه هوا استفاده می شود. از این سیستم هنگامی استفاده می شود که موتوراصلی خاموش است. شرکت ایر یاس در صدد است که به جای واحد قدرت کمکی هواپیما نیز از سیستم سلول سوختی استفاده نمایند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 492]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن