تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815531381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - هزار بار مرگ بر اسرائيل


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: جامعه - هزار بار مرگ بر اسرائيل


جامعه - هزار بار مرگ بر اسرائيل

گروه اجتماعي- اميرهادي انواري:كمتر از يك ماه از زماني كه مشايي گفت: «صدبار ديگر مي‌گويم با مردم اسرائيل دشمني نداريم» مي‌گذرد كه رحيم‌مشايي ديروز پس از جلسه سه ساعته‌اي كه با كميسيون امنيت ملي مجلس هفتم در همين خصوص داشت، گفت: «من هزار بار مي‌گويم مرگ بر اسرائيل». اين سخنان به نظر نقطه خوبي بود تا منتقدان رويه معاون خبرساز رئيس دولت نهم كه پيش از اين نيز سابقه ساختن چنين جو‌هاي رسانه‌اي را داشته است به چالش بكشند. معاون محمود احمدي‌ن‍ژاد كه تقريبا در تمامي جلسات، سفرها و همايش‌ها دوش به دوش او حضور دارد، پس از ايراد سخنان خود در رابطه با رژيم صهيونيستي (به گفته مشايي اسرائيل) و تاكيد صدباره و هزارباره سخنان قبلي خود در مورد همين موضوع، با واكنش تند اكثر علماي قم و اكثر چهره‌هاي طيف اصولگرا مواجه شد. تا جايي كه اگر قرار بر انتشار تمام نامه‌ها و يادداشت‌هايي كه در اين مدت بيست و چند روزه خطاب به رئيس‌جمهور از سوي چهره‌هاي حامي دولت جهت برخورد با معاونش نوشته شده باشد، سخن به درازا خواهد كشيد. انتظار بر اين بود كه از هفته بعد از بيستم مرداد (تاكيد مشايي بر دوستي با مردم اسرائيل) كه اكثر مراجع تقليد و چهره‌هاي شاخص اصولگرا به آن واكنش نشان دادند، رئيس‌جمهور با معاون خود برخورد كند يا لااقل او از مواضع خود عقب‌نشيني كند، اين در حالي بود كه اسفنديار رحيم‌مشايي نه‌تنها مواضع خود را اصلاح نكرد، بلكه منتقدان خود را به «نفهميدن» سخنان خود متهم كرد، و شرط مناظره يا هرگونه گفت‌وگو را در مورد گفته‌هايش «فهميدن» سخنان خود عنوان كرد. اين آمادگي براي مناظره در حالي بود كه عملا هيچ‌كدام از چهره‌هاي شاخص روحانيت (منتقد اصلي سخنان وي) تقاضايي براي مناظره با وي مطرح نكرده بودند! به هر تقدير رياست محترم جمهور، احمدي‌ن‍ژاد از ارائه پاسخي روشن به پشتيبانان خود كه به جسارت رحيم‌مشايي معترض بودند نداد. تقريبا تنها اظهارنظر رسمي از موضع دولت را الهام ارائه كرد، او در پاسخ به خبرنگاري پس از گذشت حدود سه هفته از ماجرا گفت: «اكنون موضع ما در برابر رژيم اشغالگر قدس موضع روشني است. اتقوا من مواضع التهم.»

اگرچه با عكس‌العمل‌هايي كه رحيم‌مشايي نسبت به استفتائاتي كه از مراجع درخصوص اظهاراتش شده بود نشان داد، خود را ملزم به پاسخگويي نمي‌داند. گواه اين مدعا اظهارنظر است، او ديروز در مورد عكس‌العمل مشايي به موضع‌گيري مراجع به ايسنا گفت: «معاون رئيس‌جمهور، مسئله‌اي كه با آرمان‌هاي امام و انقلاب مخالف بود را مطرح كرد و آيت‌الله مكارم‌شيرازي نيز در پاسخ به استفتايي جوابي شفاف به اين اظهارات داد و پس از آن ما شاهد موضع‌گيري برخي در برابر اين مرجع تقليد بوديم.»
اما در نهايت مجلس هفتم كه پيش از اين 57 نفر از نمايندگان آن نسبت به سخنانش موضع‌گيري كرده بودند توانست مهندس اسفنديار رحيم‌مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و معاون رئيس‌جمهور، دكتر محمود احمدي‌ن‍ژاد را براي ارائه توضيح پاي ميز بكشاند.
مشايي گفت «هزار بار مرگ بر اسرائيل»
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به ايسنا اعلام كرد كه ديروز معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در كميسيون امنيت ملي حضور يافت و درخصوص دو موضوع سخنان وي در سنندج و همچنين مواضع وي درخصوص رژيم صهيونيستي به اعضاي كميسيون توضيحاتي ارائه نمود. كاظم جلالي گفت: در جلسه امروز كميسيون گفت‌وگوي اعضاي كميسيون امنيت ملي و رحيم‌مشايي حدود سه ساعت به طول انجاميد و مشكل تفصيلي مواضع معاون رئيس‌جمهور مورد كنكاش قرار گرفت. مخبر كميسيون امنيت ملي، افزود: در بخش نخست مسئله اخيري كه از قول مشايي درخصوص كردها و آذري‌ها توسط يك نشريه مطرح شده بود كه مورد اعتراض نمايندگان آذري‌زبان مجلس واقع شد. مشايي توضيح داد كه اين مربوط است به سخنانش در همايش سفرا در كردستان و در شهر سنندج. مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي افزود: در ادامه جلسه كميسيون، ‌اعضاي كميسيون نقطه‌نظرات خود را درخصوص اظهارات مشايي در مورد رژيم صهيونيستي با نقدهاي جدي نسبت به اين سخنان بيان داشتند. اعضاي كميسيون بر اين نكته تاكيد كردند كه نام بردن از ملت اسرائيل بدعتي غيرقابل پذيرش است و 220 نماينده مجلس، مراجع عظام و ملت ايران چنين اظهاراتي را محكوم كردند. جلالي گفت: معاون رئيس‌جمهور اشاره كرد كه سياست‌هاي نظام جمهوري اسلامي نسبت به رژيم اشغالگر قدس كاملا شفاف است و من خودم را تابع كامل سياست‌هاي نظام مي‌دانم. من به هيچ‌وجه واژه ملت اسرائيل به كار نبرده‌ام، عبارت من مردم اسرائيل بود. جلالي افزود: در اينجا بسياري از اعضاي كميسيون اعتراض نمودند كه ما مردمي را به نام اسرائيل به رسميت نمي‌شناسيم. همه مردمي كه صاحب اين سرزمين‌اند اعم از مسلمان، يهودي، مسيحي و... صاحبان اصلي سرزمين فلسطين هستند كه مي‌توانند در يك رفراندم آزاد با بازگشت همه آوارگان بنياد يك دولت جامع را بگذارند. مخبر كميسيون امنيت ملي اضافه كرد: مشايي كاملا اين نظر را صائب دانست و اشاره كرد كه منفورترين واژه اسرائيل است و من هزاربار مي‌گويم مرگ بر اسرائيل. جلالي گفت: مشايي قائل است كه موضع وي همان موضع رياست‌جمهوري و دولت است و حتي يك درجه تفاوت ندارد. او تاكيد كرد كه طرح مسئله هولوكاست ضربه بزرگي به رژيم صهيونيستي زد و به هيچ‌وجه سياست ما عوض نشده و اتفاقا عده‌اي كه حرف‌هاي مرا تحريف كردند به دنبال سست كردن موضع هولوكاست در رئيس‌جمهور بودند. جلالي افزود: معاون رئيس‌جمهور تاكيد كرد كه سياست قطعي دولت اين است كه بايد مبارزات‌مان را با رژيم صهيونيستي ادامه دهيم. رژيم اشغالگر قدس در بدترين شرايط تاريخي خود است و فلسفه وجودي‌اش را از دست داده است. مخبر كميسيون امنيت ملي، گفت: مشايي قائل است كه ما بايد فضاي بين‌المللي را براي ايجاد يك رفراندوم از همه ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي فراهم كنيم.
سوال از مشايي، سوال از احمدي‌ن‍ژاد بود
همچنين پس از اين جلسه يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حضور مشايي در جلسه روز دوشنبه اين كميسيون با بيان اينكه «سوال كميسيون از مشايي به نوعي سوال غيرمستقيم از شخص رئيس‌جمهور بود.» گفت: «قرار شد مشايي مصاحبه‌هايي را انجام دهد و موضع خود را اصلاح كند.» حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، با بيان اينكه حضور اسفنديار رحيم‌مشايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به خاطر قانع شدن يا قانع نشدن اعضاي كميسيون نبود، افزود: «بر طبق قانون نمايندگان مي‌توانند از وزراي كابينه سوال كنند نه از معاونان رئيس‌جمهور؛ بنابراين اين سوال كميسيون از مشايي به نوعي سوال غيرمستقيم از شخص رئيس‌جمهور بود.» وي خاطرنشان كرد: «آنكه بايد قانع شود افكار عمومي و نمايندگاني هستند كه نامه‌ اعتراض به اظهارات مشايي را امضا كردند.»
ماجرا تمام نشده: سوال از رئيس‌جمهور
علي مطهري عضو فراكسيون اكثريت مجلس ديروز در گفت‌وگو با فارس، با بيان اينكه طرح سوال از رئيس‌جمهور درخصوص اظهارات مشايي تا ظهر يك‌شنبه به امضاي بيش از 30 نماينده مجلس رسيد، گفت: اظهارات مشايي درخصوص دوستي با مردم اسرائيل، دامن زدن به تعصبات قومي توسط مشايي و با بيان اين جمله كه در دنياي امروز يك دين نمي‌تواند حاكم باشد از محورهاي اين سوال است. وي افزود: جمع‌آوري امضا براي طرح سوال از رئيس‌جمهور در مجلس ادامه دارد و هر نماينده‌اي كه نسبت به سخنان مشايي اعتراض دارد مي‌تواند اين طرح را امضا كند. نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: ما نمايندگان با توجه به سكوت رئيس‌جمهور درخصوص اظهارات اسفنديار رحيم‌مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گرشگردي در سه محور ياد شده، اين طرح سوال را پيگيري مي‌كنيم.
مشايي چندي پيش درخصوص دوستي با مردم اسرائيل مطالبي بيان كرد. همچنين مشايي در همايش سفرا در كردستان و در شهر سنندج مطالبي درخصوص آذربايجان و كردستان بيان كرد كه اعتراض نمايندگان آذري‌زبان مجلس را برانگيخت. البته مشايي با حضور در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت «من نگفتم كه آذربايجان غربي سرزمين كردهاست بلكه من پراكندگي را توضيح دادم».
نماينده تهران خطاب به احمدي‌نژاد افزوده است: گذشته از ادعاي سخيف مشايي مبني بر دوستي مردم ايران و مردم اسرائيل آيا جناب‌عالي قبول داريد كه «دوره آن كه كسي بخواهد دين را بر دنيا حاكم كند گذشته است. هر منطقي كه به خط‌كشي بين انسان‌ها بينجامد منطقي است كه در دنيا خريدار ندارد.» در اين صورت تكليف دستور تولي و تبري و ولا مثبت با مسلم و ولا منفي با كافر و اينكه مسلمين يك پيكره را تشكيل مي‌دهند و غيرمسلمان پيكر ديگر را و روابط اعضاي پيكر اسلامي با يكديگر و روابط آنها با اعضاي پيكر غيراسلامي يكسان نيست و هر عملي كه موجب تقويت پيكر غيراسلامي مي‌شود حرام است. آري تكليف اينها چه مي‌شود.
نماينده تهران با طرح اين پرسش كه آيا آقاي مشايي دين جديدي آورده و قائل به صلح كل شده يا از پلوراليسم ديني و كثرت‌پذيري در دين سخن مي‌گويد، مي‌افزايد: آيا وي انسان‌گرا شده و مانند آگوست كنت ملاك انسانيت را مشخصات زيست‌شناسي مي‌داند و براي ايمان و فكر و عقل و اراده و آنچه انسان را از حيوان متمايز مي‌كند ارزش قائل نيست آيا گروهي شبيه گروه فرقان در حال تكوين است كه اعتقادي به مفسران رسمي دين نداشت و معتقد بود كه هر كسي مي‌تواند اسلام‌شناس باشد و دين را تفسير كند. فرزند شهيد مطهري در نامه خود با بيان اينكه گروه‌هايي مانند فرقان و مجاهدين خلق از همين نقطه منحرف شدند كه خود را در شناخت دين خودكفا و بي‌نياز از علماي رباني و اسلام‌شناسان حقيقي پنداشتند، مي‌افزايد: وجود اين تفكر در دولت نهم خطري است كه كيان جمهوري اسلامي را تهديد مي‌كند.
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن