تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819097857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - اوباما يا مك‌كين


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اقتصاد - اوباما يا مك‌كين
اقتصاد - اوباما يا مك‌كين

با گذشت زمان و نزديك‌تر شدن به زمان برگزاري انتخابات نهايي رياست‌جمهوري در ايالات متحده آمريكا نقش اقتصاد در اين فعاليت سياسي بيش از پيش نمايان مي‌شود. مطالعات نشان مي‌دهد هم‌اكنون اقتصاد و مسائل اقتصادي مهم‌ترين عامل تاثير‌گذار در انتخابات است و با گذشت زمان و نزديك‌تر شدن به زمان انتخابات اهميت مسائل اقتصادي بيشتر و بيشتر مي‌شود. بيشتر از 60 درصد مردم آمريكا اقتصاد را مهم‌ترين عامل تاثير‌گذار در راي خود مي‌دانند و 73 درصد از مردم اين كشور اوضاع اقتصادي كشورشان را نگران‌كننده مي‌دانند. مطالعات نشان مي‌دهد كاهش نرخ رشد اقتصادي آمريكا و بحراني‌تر شدن شرايط اقتصادي اين كشوز سبب شد تا تمركز مردم روي جنگ عراق و تنش غرب با ايران بر سر مسئله هسته‌اي كمتر شود و آنها براي انتخاب رئيس‌جمهور آينده خود بيشتر به سياست‌هاي اقتصادي كانديداها توجه كنند.

طبق گزارش‌هاي موجود هم‌اكنون فعاليت‌هاي انتخاباتي در آمريكا بيشتر از مسائل سياسي به سياست‌هاي اقتصادي آنها وابسته است. به تعبير ديگر انتخابات چهارم نوامبر جدالي براي پيداكردن بهترين گزينه براي باز گرداندن رشد به اقتصاد و تجارت آمريكاست. به همين دليل به‌دست آوردن راي وال استريت و دست‌اندركاران بازارهاي تجاري براي كانديدهاي اين سرزمين اهميت بسيار زيادي دارد. يكي از كارشناسان وال استريت در اين مورد مي‌گويد: «هم‌اكنون ما در شرايط بسيار دشواري قرار داريم و بايد بين دو كانديداي موجود بهترين گزينه را براي بازارهاي تجاري و اقتصاد انتخاب كنيم. » اما مسئله مهم اين است كه هيچ يك از كانديداهايي كه براي تصاحب پست رياست‌جمهوري رقابت مي‌كنند پيشينه تجاري ندارند. سناتور جان مك كين كانديداي حزب جمهوريخواه از سال 1982 ميلادي تا به حال در فعاليت‌هاي سياسي بود و سناتور باراك اوباما نيز سال‌ها به عنوان وكيل در احقاق حقوق بشر فعاليت مي‌كرد و در سن 36 سالگي وارد عرصه سياسي شد. بنابراين اين دو فرد نه‌تنها پيشينه اقتصادي و تجاري ندارند و همين مسئله سبب شده است تا انتخاب آن دو از نظر دست‌اندركاران اقتصادي منوط به مقايسه مشاوران اقتصادي آنها باشد.
البته نداشتن سابقه اقتصادي اين دو كانديدا را نااميد نكرده است. مك كين در متقاعدكردن افرادي كه در عرصه‌هاي اقتصادي فعاليت مي‌كنند شماري از افراد برجسته اقتصادي و تجاري اين كشور را دوستان شخصي خود مي‌داند. وي پيت پيترسون رئيس شركت بلك استون و هنري كراويس رئيس شركت K.K.R از دوستان نزديك خود مي‌داند و با استناد به آن در صدد تصاحب آراي بازرگانان است. از طرف ديگر اوباما خود را از حمايت پني پريتزگر يكي از ثروتمند‌ترين افراد آمريكا، و ويليام دالي رئيس يكي از شركت‌هاي زنجيره‌اي جي‌پي مورگان بهره‌مند مي‌داند. در راستاي كسب آراي بازرگانان سناتور جان مك كين مشاوران اقتصادي خود را به آن صورت معرفي كرد: «جان چامبرز رئيس شركت سيسكو، جان تاين رئيس شركت مريل لينچ از جمله افرادي هستند كه در شمار مشاوران اقتصادي دولت آينده آمريكا خواهند بود.» اوباما مشاوران اقتصادي خود را از افرادي انتخاب كرده است كه كمتر از تيم معرفي شده توسط مك كين شناخته شده هستند.
شناخته‌شده‌ترين فرد در تيم اوباما لورا تايسون است كه مشاور ارشد اقتصادي بيل كلينتون در زمان رياست‌جمهوري وي بوده است. در مورد سياست‌هاي مالياتي اين دو كانديدا مي‌توان به اختلاف بين اين دو كانديدا در مورد پرداخت ماليات‌هاي شخصي اشاره كرد. مك كين در تلاش است تا اثبات كند اوباما حامي طرح ليبرالي در ماليات و هزينه است در حالي‌كه اوباما اين تلاش را بي‌نتيجه مي‌داند و مي‌گويد من خواستار كاهش فاصله طبقاتي در جامعه و استفاده از ثروت افراد ثروتمند براي تامين نيازهاي اوليه فقرا هستم. در بخش سياست‌هاي مالياتي طرح‌هاي پيشنهاد شده توسط مك كين بيشتر مورد توجه دست‌اندركاران اقتصادي و بازرگاني اين كشور قرار گرفت. اوباما طرح مالياتي مك كين را عامل افزايش كسري بودجه دولت اين كشور و افزايش مشكلات اقتصادي آنها مي‌داند. بزرگ‌ترين اختلاف موجود بين دو كانديدا در بخش انرژي بود.
طبق برنامه اوباما وابستگي اقتصاد آمريكا به نفت و گاز موجود در خارج از كشور كمتر مي‌شود و مي‌تواند سبب از بين رفتن فعاليت‌هاي سودجويانه در بخش انرژي شود. استفاده از اين استراتژي، پنج ميليون فرصت شغلي تازه ايجاد مي‌كند كه به تعبير كمپين اوباما اين دسته از نيروها «يقه سبزها» ناميده مي‌شوند. از طرف ديگر مك كين كاملا حامي نفت و موافق استفاده از آن است و اعلام كرد در صورتي‌كه در انتخابات رياست‌جمهوري پيروز شود ممنوعيت اكتشاف و استخراج نفت از حوزه‌هاي فراساحلي را لغو مي‌كند و زمينه را براي افزايش توليد نفت در داخل كشور فراهم مي‌آورد.
حمايت وي از اين طرح توسعه توليد نفت زماني بارزتر شد كه سارا پالين فرماندار ايالت آلاسكا- يكي از نفت‌خيز‌ترين منطقه آمريكا- را به عنوان مشاور ارشد اقتصادي خود برگزيد. وي كه سابقه زيادي در حمايت از حفاري‌هاي ساحلي و فراساحلي براي كشف و بهره‌برداري از نفت دارد طرح توسعه ذخاير نفت و گاز در آلاسكا را در اولويت كاري خود قرار داده است. پالين در دو سال حضورش به عنوان فرماندار آلاسكا كمك زيادي براي اجرايي‌نشدن و تاييد‌نشدن طرح‌هاي افزايش ماليات بر سود شركت‌هاي نفتي ايالت آلاسكا كرد. وي همچون مك كين اجراي اين طرح را موجب تضعيف اقتصادي آمريكا مي‌داند.
اوباما طرح توسعه استفاده از انرژي بادي را عنوان كرد و اين طرح توسط پيكنس مورد حمايت قرار گرفت. مك كين در سخنراني‌ها و مصاحبه‌هاي خود نشان داد كه با اين نظريه كاملا مخالف است و اجراي اين طرح را به نفع اقتصاد اين سرزمين نمي‌داند. سناتور مك كين تاكيد مي‌كند جهاني‌سازي فرصتي بزرگ را در اختيار كارگران آمريكايي قرار مي‌دهد. فرصتي كه نه‌تنها مي‌تواند اقتصاد امروز اين قشر را تحت تاثير قرار دهد بلكه مي‌تواند آينده اقتصادي اين قشر و به دنبال آن اقتصاد وابسته به اين قشر را تحت تاثير قرار دهد. در مورد چگونگي فائق‌آمدن به بحران مالي و اقتصادي آمريكا و ممانعت از ايجاد دوباره آن مك كين گوي را از رقيب خود ربوده است.
وي در اين مورد مي‌گويد: «مداخله دولت در اقتصاد تنها بايد در مواقعي انجام شود كه ريسك‌هاي سيستميك در اقتصاد ايجاد شده باشد. به تعبير ديگر تنها براي ممانعت از ايجاد ريسك‌هاي سيستميك دولت اجازه مداخله در بازار اقتصاد را دارد. وي عملكرد طبيعي بازار را عامل سازنده‌اي مي‌داند و معتقد است بايد به بازار اجازه داد خود به تعادل برسد.
اوباما در خلاف جهت نظريه مك كين حركت مي‌كند. وي در نظر دارد 30 ميليارد دلار از بودجه دولت را به حركت در مسير بازار توسط دولت اختصاص دهد و زمينه را براي ارائه دومين بسته تشويقي اقتصاد بعد از آغاز دولتش فراهم كند. به هر حال مركز آمار آمريكا در گزارش اخير اعلام كرده است 82 درصد از سياست‌هاي مك كين موافق فضاي تجاري كشور است و مي‌تواند باعث جذب حمايت بازرگانان شود در حالي‌كه تنها 42 درصد از سياست‌هاي اوباما موافق خواسته‌هاي بازار است و مي‌تواند زمينه‌ساز رشد بازار شود. بنابراين اوباما براي جلب حمايت و جذب آراي اقشار اقتصادي جامعه آمريكا به مهم‌ترين و تاثير‌گذارترين اقشار اين كشور هستند هنوز راه زيادي در پيش دارد.
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن