تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806828636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به عملكرد دولت نهم در حوزه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: نگاهي به عملكرد دولت نهم در حوزه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي
تهران / واحد مركزي خبر / مكتوب 1387/06/18
دولت نهم، افزايش مزيت هاي قانوني، تمركز مديريت و ايجاد زيرساخت ها را در حوزه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.
به گزارش روابط عمومي دبيرخانه حوزه مشاورت رييس جمهور در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ايجاد و تكميل زيرساخت هاي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي به عنوان ضروري ترين اقداماتي كه لازمه جذب سرمايه گذاري است در دولت نهم از اولويت ويژه برخوردار شده است.
مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در چارچوب اهداف قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي كشور به ‌عنوان راهكاري براي تعامل با اقتصاد و بازارهاي هدف بين‌المللي تعريف و با تغيير استراتژي تجاري كشور از راهبرد جايگزين واردات به تشويق و توسعه صادرات، توليد و صادرات مجدد از اين مناطق از اولويت ويژه برخوردار شد.
اكنون بيش از 800 واحد توليدي و صنعتي در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور فعاليت مي‌كند كه كارنامه توليد بسياري از اين مناطق براي دريافت درصد ارزش افزوده به‌ عنوان شاخص سنجش توليد به تاييد كميسيون ارزش افزوده كالاهاي ساخته شده رسيده و عاملي براي رشد توليد در مناطق است.
بر اساس آمار، حجم و جذب سرمايه‌گذاري خارجي و داخلي در اين مناطق تا سال 85 به ‌ترتيب 2851 ميليون دلار به مبلغ 33 هزار و يك ميليارد ريال بوده است.
همچنين آمارعملكرد مناطق آزاد كشور درسه ماهه نخست سال 87 شامل؛ 12 ميليون و 270 هزار و 360 و 11 درصد ميليون ريال معادل يك ميليون و 207 هزار و چهار دلار و واردات از اين مناطق 27 ميليون و 348 و 9 درصد ريال معادل 17 ميليون و 836 هزار و 63 درصد دلار است.
همچنين آمار صادرات از اين مناطق در سه ماهه نخست امسال 371 ميليون و 497 هزار و 80 درصد ريال سرمايه گذاري داخلي ، 291 هزار دلار سرمايه گذاري خارجي و 103 ميليون و 797 هزار دلار ترانزيت اعلام شده است.
تعداد مناطق ويژه اقتصادي كه در گذشته منطقه ويژه حراست شده ( بندري و غيربندري ) ناميده مي‌شدند اكنون 16 منطقه است.
مناطق ويژه اقتصادي سرخس، سيرجان، ارگ جديد ، سلفچگان ، پتروشيمي بندرامام ، بوشهر ، صنايع معدني و فلزي خليج فارس، انرژي پارس، لرستان، شيراز، يزد، كشتي‌سازي خليج فارس، پيام، بندر اميرآباد بهشهر، بندر بوشهر و بندر شهيد رجايي اين مناطق را شامل مي شود .
اهداف ايجاد اين مناطق پشتيباني از فعاليت‌هاي اقتصادي ، برقراري ارتباط تجاري بين‌المللي تحرك در اقتصاد منطقه‌اي ، توليد و پردازش كالا، انتقال فن‌آوري، صادرات غيرنفتي، ايجاد اشتغال مولد ، جلب و تشويق سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي، صادرات مجدد، عبور خارجي و انتقال كالاست.
دولت نهم در سفرهاي استاني خود تاسيس 8 منطقه ويژه اقتصادي ديگر را در نمين اردبيل، اسلام‌آباد غرب ، سمنان ، مهران ، بندر امام ، نوشهر ، جازموريان و رفسنجان در استان كرمان در چارچوب محروميت‌زدايي و توسعه منطقه‌اي ‌تصويب كرده است.
همچنين با ايجاد مناطق ويژه ديگري مانند سلماس، هيرمند در زابل، كاشان، سمنان و ري موافقت اوليه شده استن و 19 پيشنهاد ديگر براي ايجاد مناطق ويژه اقتصادي در كشور در حال بررسي است.
* اقدامات دولت نهم در مورد مناطق آزاد و ويژه اقتصادي :
دولت نهم مناطق آزاد و ويژه اقتصادي را ابزارهاي مهم اقتصادي براي تعامل و پيوند با اقتصاد و بازار جهاني مي داند و معتقد است اين مناطق بايد بتوانند ضمن افزايش توليد، تحرك در صادرات و رونق گردشگري به كانون فعال اقتصادي كشور تبديل شوند.
بر اين اساس دولت نهم با نظارت بر وضعيت مالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي به ساماندهي اين موضوع و انضباط مالي اين مناطق پرداخت.
همچنين پي‌گيري‌هاي لازم براي انعقاد قرارداد ساخت پل خليج‌فارس در قشم و اتصال آن به سرزمين اصلي با توجه به اهميت راهبردي آن درطرح عظيم وملي شبكه جامع ارتباطي خليج‌فارس كه تاثير مهمي بر زندگي مردم سواحل، بنادر و جزاير جنوب كشور خواهد داشت از ديگر اقدامات دولت نهم است.
اين طرح 12 خرداد امسال در هشتمين جلسه كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيط زيست دولت تصويب و تاكنون سه جلسه با شركت‌هاي اتريشي براي آغاز عمليات اجرايي آن برگزار شده است .
طرح بزرگترين شبكه جامع ارتباطي خليج‌فارس شامل 110 كيلومتر خطوط مواصلاتي ، ريلي و جاده‌اي از قشم به بندرعباس، توسعه و تجهيز اسكله كاوه و اتصال بزرگترين جزيره غيرمستقل جهان به سرزمين اصلي از طريق پل خليج‌فارس است .
اين طرح به‌عنوان نمادي از عزم ملي ايرانيان براي توسعه، پيوند با اقتصاد جهاني و حضور فعال در بازارهاي هدف منطقه‌اي و بين‌المللي متجلي است كه زمينه مناسبي براي ظرفيت‌سازي اقتصادي و تثبيت بافت جمعيتي در جزيره قشم فراهم مي‌كند.
عمليات اجرايي اين طرح با سرمايه‌گذاري خارجي از طريق برگزاري مناقصه بين‌المللي
انجام خواهد شد . شبكه جامع ارتباطي قشم با محوريت پل خليج‌فارس طرحي است كه با تكيه بر چهار طرح بندر، پل،جاده و ريل،منطقه آزادتجاري،صنعتي قشم را در كريدور بين‌المللي ترانزيت شمال- جنوب اجرا و به عنوان انبار بزرگ تجاري منطقه از آن براي مركزيت توزيع و پخش كالا ( به ‌عنوان جانشين امارات متحده عربي )‌ بهره برداري مي شود.
برگزاري همايش بين‌المللي چابهار، ترانزيت و توسعه محور شرق در 4 و 5 خرداد امسال
با حضور مقامات و مسئولان عالي‌رتبه كشورهاي ايران، افغانستان، تاجيكستان، قرقيزستان، سوريه، عمان، قزاقستان، قطر، آذربايجان از ديگر اقدامات در دولت نهم است.
در اين همايش كه عرصه مناسبي براي تلاش در چارچوب بالندگي و شكوفايي هر چه بيشتر نيمه شرقي كشور ايران است، شركت‌كنندگان داخلي و خارجي بر لزوم تحقق فعال‌سازي و توسعه محور ترانزيت و حمل و نقل شرق كشور تاكيد كردند.
در اين همايش ، شماري از شركت‌كنندگان اذعان داشتند كه توسعه چابهار نفع فراواني را بيش از آنكه نصيب ايران كند، نصيب كشورهاي خارجي به ويژه كشورهاي هم‌ سود ده CIS مي‌كند و پيشنهاد ايجاد يك مركز دريايي در چابهار با مشاركت ايران، افغانستان و تاجيكستان مطرح شد كه پيروزي بزرگي با حاصل جمع برد برد محسوب مي شود.
امضاي تفاهم‌نامه مشترك بين ايران، افغانستان و تاجيكستان از جمله دستاوردهاي ديگر همايش توسعه محور شرق بود.
ايجاد شرايط لازم براي تمديد مهلت معافيت مالياتي انواع فعاليت‌هاي اقتصادي از 15 به 30 سال از ديگر اقدامات دولت نهم است كه طرح آن پس از پيشنهاد شورايعالي مناطق آزاد و تائيد رئيس‌جمهور در قالب لايحه به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد.
كليات اين لايحه نيز پس از تائيد كميسيون‌هاي اقتصادي و صنعت و معدن مجلس شوراي اسلامي، با بيش از 170 راي تصويب شده است و به‌زودي در جلسه علني مجلس مطرح خواهد شد .
برگزاري پنجمين نمايشگاه دوسالانه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در محل نمايشگاه‌هاي منطقه آزاد كيش از 11 تا 14 دي 1386 با هدف معرفي دستاوردهاي اين مناطق و ارائه گزارش عملكرد آنها از ديگر اقدامات دولت در اين حوزه است.
در اين نمايشگاه افزون بر 6 منطقه آزاد و 16 منطقه ويژه اقتصادي، بيش از صد شركت فعال در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي حضور داشتند و آخرين دستاوردها و توانمندي‌هاي خود را ارائه كردند.
اين نمايشگاه همچنين فرصت مناسبي براي ارتباط و همكاري توليدكنندگان، بازرگانان، سرمايه‌گذاران، پيمانكاران، مهندسان مشاور و مديران سازمان‌ها و مناطق بود .
انتشار مجدد فصل‌نامه آموزشي، پژوهشي و تحليلي آغاز با زمينه تخصصي اقتصادي و ويژه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از ديگر اقدامات دولت نهم است كه با توجه به نقش اين مناطق به‌عنوان پلي براي اتصال به WTO، براساس درخواست دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد پس از دو شماره از مرداد امسال به ماهنامه تغيير ماهيت داد.
دراين ماهنامه فعاليت‌ها و تازه‌هاي 6 منطقه آزاد و 16 منطقه ويژه اقتصادي كشور در قالب مقاله‌هاي علمي و تحليلي، گزارش‌ها و خبرهاي اختصاصي منعكس مي شود.
با توجه به نقش و جايگاه اطلاع رساني دقيق و تبليغات موثر در شناساندن مناطق آزاد و مزاياي آنها به سرمايه گذاران، روابط عمومي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ضمن فعال كردن پايگاه اينترنتي دبيرخانه و روزآمد كردن اخبار و مطالب آن، اقدام به برپايي سفرهاي دوره اي خبرنگاران فعال اين حوزه كرده است .
آغاز عمليات اجرايي يكي از بزرگترين طرح هاي منطقه آزاد كيش با سرمايه‌گذاري 2 ميليارد يورو از ديگر اقدامات دولت نهم در حوزه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي است.
فعال‌شدن و ارتقاء سطح كيفي كميسيون ارزش افزوده وتوجه به رفع مشكلات توليد‌كنندگان در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور از ديگر اقداماتي است كه در دستور كار دولت نهم قرار گرفت به نحوي كه تاكنون بيش از 3000 ارزش افزوده به كالاهاي توليدي و صنعتي در مناطق تعلق گرفته است.
برگزاري جلسات متعدد در كميسيون ارزش افزوده براي بررسي مشكلات واحدهاي توليدي و صنعتي و پيگيري آن و نيز تمام وقت شدن جلسات اين كميسيون نيز از اقدامات قابل توجه دردولت نهم است.
ايجاد شعبات بين‌المللي دانشگاه‌هاي داخلي در مناطق آزاد براي جذب دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج از كشور و افزايش ظرفيت دانشگاهي براي جذب دانشجويان داخل نيز از اقدامات حائز اهميت دولت نهم در اين مناطق است .
همچنين ايجاد شعبه بين‌المللي پرديس، دانشگاه علوم پزشكي تهران و شيراز در منطقه آزاد كيش، ايجاد دانشگاه بين‌المللي پرديس ارس با حضور دانشگاه‌هاي تبريز، تهران، علوم پزشكي تبريز، پيام نور در منطقه آزاد ارس و تقويت دانشگاه‌هاي بين‌المللي چابهار براي جذب دانشجو از اين برنامه‌ هاست.
از ديگر اقدامات دولت نهم در اين زمينه ، ايجاد دانشگاه جامع و كاربردي در مناطق ويژه اقتصادي است.
دولت همچنين اختيارات دبيرخانه حوزه مشاورت رئيس‌جمهور در امور مناطق آزاد را افزايش داده و اختيارات رئيس‌جمهور در انتصاب مديران عامل مناطق آزاد را به مشاور خود در امور مناطق آزاد و ويژه اقتصادي تفويض كرده است تا زمينه هماهنگي، برنامه‌ريزي و ارتباط مستقيم با مديران مناطق فراهم شود.
تصويب طرح اتصال ريلي بندر چابهار به خطوط داخلي راه‌آهن كشور ، تصويب و آغاز عمليات اجرايي توسعه بنادر شهيد بهشتي و شهيد كلانتري در منطقه آزاد چابهار و تهيه لايحه مربوط به تامين زيرساخت‌هاي مناطق آزاد براي تصويب در هيأت ‌دولت از ديگر اقدامات دولت نهم در حوزه مناطق آزاد و ويژه اقتصادي است.
تاسيس مناطق آزاد با تعريف كنوني به آغاز دهه 1960 در بندر شانون ايرلند بازمي گردد و تاكنون بيش از850 منطقه آزاد و ويژه اقتصادي با اهداف اقتصادي خاصي در بيشتر كشورهاي دنيا و به ويژه كشورهاي در حال توسعه ايجاد شده است.
در ايران براساس قانون برنامه اول توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور در سال 1368به دولت اجازه داده شد تا سه منطقه آزاد را در منطقه مرزي كشور ايجاد كند.
مجلس همچنين در سال1372 قانون چگونگي اداره اين مناطق را تصويب كرد و در سال 82 نيز بر اساس تبصره 3 ماده يك اين قانون،مجلس ايجاد سه منطقه آزاد ديگر را درمحدوده‌هايي از آبادان و خرمشهر( اروند ) ، جلفا و بندر انزلي به تصويب رساند.
كد : 0001/10107
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 527]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن