تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816391635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي قيمت مواد غذايي در ماه مبارك رمضان بازاري كه تنظيم شده، مي‌شود و يا خواهد شد!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بررسي قيمت مواد غذايي در ماه مبارك رمضان بازاري كه تنظيم شده، مي‌شود و يا خواهد شد!
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني

"تنظيم بازار" عبارتي است كه همواره از سوي مسئولان قبل از روزهايي كه پيش‌بيني مي‌شود فشار تقاضا براي برخي از كالاها در بازار افزايش مي‌يابد، بارها و بارها مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما در هر كدام از اين مناسبت‌ها به هر حال قرعه‌اي به نام كالايي مي‌افتد كه كمبود دارد يا بايد كمبوددار جلوه داده شود و افزايش قيمت‌ها گريبان آن را مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگار اصناف خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) امسال گرچه از مدت‌ها قبل وعده تنظيم بازار داده شده بود اما بعضا كمبودها براي كالاهايي اتفاق افتاد كه وعده تنظيمش بيش از ديگر كالاها در بازار داده شده بود.

روز گذشته وزير بازرگاني درباره وضعيت بازار گفت: اين‌كه عنوان مي‌شود همه كالاها در ماه مبارك رمضان افزايش قيمت داشته است، تحريك بازار است.

ميركاظمي تصريح كرد: تنها مرغ 15 روز قبل از شروع ماه رمضان افزايش قيمت داشته، اما قيمت ساير كالاها تغييري نكرده است، حتي قيمت برنج رو به كاهش است.

وزير بازرگاني از خبرنگاران و رسانه‌ها خواست كه به اين تحريك بازار دامن نزده و اين مسايل را مطرح نكنند.

ميركاظمي گفت: اين‌كه قيمت برخي كالاها بالاست و تورم وجود دارد، بحث ديگري است، اما اين طور نيست كه مطرح شود در ماه مبارك رمضان قيمت همه كالاها افزايش داشته است.

به گزارش ايسنا بررسي وضعيت اقلام پر مصرف در ماه مبارك رمضان هر چند از ثبات برخي كالاها حكايت دارد اما برخي ديگر از كالاها مردم را با سوال‌هاي متعددي درباره دلايل افزايش قيمت آنها مواجه كرده است.

* مواد پروتئيني

قطعا اتفاقي كه در بازار گوشت مرغ پيش از ماه رمضان افتاد بايد هشداردهنده مي‌بود اما وعده تنظيم بازار مسوولان مردم را منتظر نگه داشت تا ماه رمضان؛ كه اين انتظار همچنان هم ادامه دارد.

باوجود اقدام كم‌سابقه سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان براي تعيين نرخ تعزيراتي 2800 تومان براي فروش مرغ اما قيمت‌هاي سطح شهر همچنان بالاي 3200 تومان را براي مشتريان حكايت مي‌كنند.

توزيع گوشت مرغ گرم و منجمد در 15 ميدان ميوه و تره‌بار شهرداري تهران به دليل حجم كم و تمام شدن در اولين ساعات صبح نتوانسته باعث شكسته شدن قيمت‌ها شود و قيمت اين ماده پرمصرف در ماه مبارك رمضان همچنان بالاست.

پيش از اين و درست اندكي قبل از آغاز ماه مبارك رمضان قيمت هر عدد تخم مرغ هم با افزايش 30 تا 40 درصدي ناگهان از 100 تومان به 130 تا 140 تومان رسيد كه دامنه نوسان قيمتي آن گاهي از 150 تومان هم گذشت. با توجه به اينكه بسياري از مرغداران مدعي‌اند كه در حال حاضر با ظرفيت‌هاي خالي كار مي‌كنند قطعا كمبود اين ماده پروتئيني نمي‌تواند دليل قانع‌كننده‌اي براي گراني آن باشد و به نظر مي‌رسد كه اين افزايش قيمت به طور مستقيم از سوي مرغداران انجام شده باشد.

قيمت گوشت قرمز هم كه در چند ماه اخير همواره بر اوج قله‌ گراني قرار داشته است در اين روزها همچنان بالا بوده و در بسياري مواقع نوع مرغوب آن از هر كيلو 10 هزار تومان هم فراتر رفته است.

* برنج

قيمت برنج پس از صعود مقاومت‌ناپذير خود در ارديبهشت ماه سال جاري سير نسيتا نزولي پيدا كرده و گرچه هنوز از قيمت‌هاي اصلي خود بسيار بالاتر است اما اين بازار تا حدودي در ماه مبارك رمضان آرام است.

در خرده‌فروشي‌ها قيمت هر كيلو برنج هاشمي مرغوب 3500 تومان، برنج هندي مرغوب 2400 تا 2600 تومان و برنج پاكستاني 1900تا 2200 تومان است كه نسبت به قيمت‌هاي چهار هزار توماني ارديبهشت ماه مناسب است!

* روغن

قيمت روغن در آستانه ماه مبارك رمضان افزايش قيمتي را تجربه نكرده است و بازار آرامي را به خود ديده و حتي از كاهش 10 درصدي نسبت به خردادماه برخوردار بوده است.

قيمت اين كالا نسبت به دوسال پيش با افزايش 300 درصدي روبه رو بوده و شايد ديگر جايي براي افزايش قيمت آن باقي نبوده است!

توليدكنندگان گران شدن دانه سويا را از جمله عوامل افزايش قيمت شديد اين كالاي اساسي عنوان مي‌كنند.

در حال حاضر قيمت روغن نباتي جامد پنچ كيلويي برابر با 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان است و نوع جامد يك ليتري آن هم 1700 تا 1900 تومان به فروش مي‌رسد.

* حبوبات

بازار حبوبات در آستانه ماه مبارك رمضان نسبتا آرام بود گرچه با افزايش نسبي لوبياجات همراه شد و دليل آن اين است كه محصول لوبيا معمولا ديرتر از حبوبات ديگر و در مهرماه مي‌آيد.

قيمت عمده‌فروشي لوبيا قرمز با اندكي افزايش در هفته جاري به هر كيلو 1350 تومان رسيده است؛ در شرايطي كه قيمت هر كيلوي آن قبل از ماه رمضان 1200 تومان بوده است.

بهاي لوبيا چيتي كيلويي 1800 تومان و نخود هم با اندكي افزايش 1000 تومان عمده‌فروشي مي‌شوند.

قيمت عمده‌فروشي هر كيلو عدس هم 1380 تا 1400 تومان و لپه هم بدون تغيير1280 تا 1350 تومان معامله مي‌شود؛ قيمت ليمو اماني هم با افزايش 500 توماني به 4500 تومان است.

* خرما

قيمت خرما نسبت به سال گذشته افزايش 25 تا30 درصدي داشته و در حال حاضر قيمت نوع مرغوب آن به هر كيلو 2500 تومان رسيده است.

بسته‌هاي 800 گرمي خرماي با كيفيت نسبتا مرغوب با قيمت 2200 تومان در سوپرماركت‌ها و خوار‌وبار‌فروشي‌ها پيدا مي‌شود.

* زولبيا باميه

سر و صدايي كه بر سر تعيين قيمت براي زولبيا و باميه راه افتاد تا حدود زيادي ناشي از جنجال‌هاي رسانه‌اي بود، چون قيمت اين كالا به عنوان يك كالاي غيراساسي شايد تاثير آنچناني در زندگي يك ماهه مردم روزه‌دار نگذارد و با اين كه قيمت برخي مواد اوليه نسبت به سال 86 از افزايش دو برابري برخوردار بوده است اما سرانجام سازمان بازرگاني تهران موفق شد كه نرخي براي آن تثبيت كند كه تنها اندكي از قيمت سال‌هاي 86 و 85 بالاتر بود.

تعيين نرخ 2600 توماني براي هر كيلو زولبيا و باميه در حالي انجام شد كه طبق آناليز كميسيون فني اتحاديه قنادان تهران قيمت هر كيلوي آن 3100 تومان برآورد شده بود و اين اتحاديه نسبت به هر گونه كاهش قيمتي كه منجر به افت كيفيت اين كالا شود هشدار داده بود.

از آنجايي كه اين ماده يك محصول سرخ‌كردني است رعايت بهداشت در آن اهميت زيادي دارد و كاهش قيمت همراه با افت كيفيت خواهد بود.

به هر حال به نظر مي‌رسد زولبيا و باميه يك كالاي غير ضروري به شمار مي‌رود و عرضه و تقاضاي بازار تعيين كننده قيمت آن است و شايد قيمت‌گذاري اجباري براي آن ضرورتي نداشته باشد.

* حليم

حليم هم از جمله كالاهايي است كه اصرار زيادي براي تعيين نرخ براي آن وجود دارد بدون آنكه چندان مهم باشد و سرانجام اتحاديه‌ كبابي‌، حليم و آشپز تهران نرخ 2500 تومان براي حليم باكيفيت و دو هزار تومان براي آش رشته تعيين شد.

موضوع عرضه حليم توسط واحدهايي غير از صنف كبابي و حليم در چند سال اخير به يكي از معضلات اين صنف تبديل شده است و بعضا مشاهده شده كه حليم‌هايي با كيفيت بسيار پايين در بستني‌فروشي‌ها، اغذيه‌فروشي‌ها و حتي برخي رستوران‌ها عرضه مي‌شود كه در شرايط كاملا غيربهداشتي پخت مي‌شود و پيگيري‌هاي اتحاديه هم در اين مورد تاكنون نتايج مطلوبي نداشته است.

* لبنيات

گويا لبنياتي‌ها دورانديش‌تر از بقيه صنوف بوده‌اند و قيمت فر‌آورده‌هاي خود را از يك ماه پيش جهش چشمگيري دادند و جالب اينكه كارخانه‌هاي دولتي زودتر از بقيه توليدكنندگان قيمت محصولات لبني خود را افزايش دادند و مدعي بودند كه اين كار با هماهنگي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان انجام شده است.

در بازار لبنيات قيمت ماست‌هاي كوچك كه تا يك ماه پيش 550 تومان بود به 900 تومان افزايش يافته است و سطل‌هاي ماست دو هزار توماني به 2500 تا 2700 تومان افزايش يافته است.

قيمت شيرهاي پاكتي يك ليتري هم كه 700 تا 750 تومان بود به 900 تومان رسيده است.

قيمت انواع پنير هم به اذعان كارخانه‌هاي توليدكننده فرآورده‌هاي لبني با افزايش 40 درصدي روبرو بوده و بسته‌هاي پنيري كه تا پيش از اين با قيمت 900 تومان به فروش مي‌رفت به 1300 تومان در يك ماه اخير افزايش يافته است.

مجموع اين مسايل از ابتداي امسال باعث شكل‌گيري پرونده‌هاي زيادي در تعزيرات و سازمانه‌هاي بازرگاني براي شركت‌هاي توليدكننده فرآورده‌هاي لبني شده است كه در يك مورد روابط عمومي سازمان تعزيرات حكومتي اعلام كرد در پي افزايش قيمت فرآورده‌هاي لبني و اعلام نارضايتي برخي از شهروندان تهراني بازرسي‌هاي لازم از شركت‌هاي توليد فرآورده‌هاي لبني توسط دستگاه‌هاي مرتبط انجام و ضمن شناسايي متخلفين پرونده شش شركت براي رسيدگي به اداره كل تعزيرات حكومتي استان تهران ارجاع شد.

* ميوه و سبزي‌جات

در ماه مبارك رمضان دو صيفي خيار و هندوانه بيش از ديگر محصولات مصرف مي‌شود كه قيمت‌هاي نسبتا مناسبي دارند و شايد بتوان در افطار براي فرو نشاندن عطش روزه‌هاي طولاني اين روزها به كار آيند.

هندوانه از كيلويي 250 تا 350 تومان و خيار از كيلويي 400 تا 600 تومان به فروش مي‌رسد.

قيمت سبزي با اندكي افزايش به دليل تقاضاي زياد در بازار به هر كيلو500 تا 600 تومان رسيده است و به گفته فعالان بازار تا چند روز آينده متعادل خواهد شد.

گزارش از خبرنگار اصناف ايسنا: هادي احمدي

انتهاي پيام
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن