تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815567690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قصد پنتاگون براي تقويت قابليتهاي تهاجمي خود در عرصه رايانه و اينترنت


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: قصد پنتاگون براي تقويت قابليتهاي تهاجمي خود در عرصه رايانه و اينترنت
تهران/ واحد مركزي خبر/سياسي 87/6/18
پايگاه اينترنتي روزنامه لس انجلس تايمز در گزارشي از واشنگتن به قلم جوليان اي بارنز نوشته است.
مقامات بلندپايه نظامي امريكا، در اقدامي جنجال برانگيز تازه، در حال فشار بر روي پنتاگون براي اتخاذ اقدامات تهاجمي در عرصه رايانه و اينترنت /سايبر اسپيس/، از طريق تقويت قابليت خود به منظور حمله به سامانه هاي رايانه اي ديگر كشورها، به جاي تمركز بر روي دفاع از امنيت سامانه هاي الكترونيكي امريكا، هستند.
براساس پيشنهادات جامع مقامات بلندپايه نظامي امريكا، كارشناسان نظامي اين كشور به دانش چگونگي تصرف هواپيماهاي شناسايي بدون سرنشين دشمنان، از كار انداختن هواپيماهاي جنگنده دشمن در حين پرواز و قطع برق اماكن راهبردي در زمان دقيق همچون تاسيسات نظامي، ولي در عين حال دور نگه داشتن تاسيسات انساني همچون بيمارستان ها، دست خواهند يافت.
توسعه قابليتهاي تهاجمي در فضاي رايانه اي و اينترنتي به معناي تغيير مهمي براي ارتش امريكا خواهد بود.
مقامات امريكايي، سال ها، براي نظامي كردن انچه كه به عنوان وسيله اي براي تجارت و ارتباطات همچون فضا قلمداد مي كنند، بي ميل بوده اند.
اين در حاليست كه راهبرد جديد ملي ارتش براي عمليات در فضاي رايانه اي و اينترنتي كه اوايل سال جاري ميلادي از حالت طبقه بندي شده خارج شد، به مباحثات در داخل پنتاگون دامن زد و به ارتش چراغ سبزي براي تلاش به منظور تقويت قابليتهاي خود در اين خصوص نشان داد.
چند ماه مباحثات در اين خصوص پس از حملات الكترونيكي كه با حمله نظامي اوايل ماه اوت ارتش روسيه به گرجستان همزمان شد، حالت فوريت به خود گرفت و به نگرانيهاي تازه در خصوص وضعيت قابليتهاي جهاني درباره جنگ رايانه اي و اينترنتي، دامن زد.
مقامات نظامي امريكا هنوز به اين نتيجه نرسيده اند كه ايا حملات به شبكه هاي الكترونيكي گرجستان توسط روسيه هماهنگ شده يا كار هكرهاي مستقل يا گروه هاي شبه نظامي بوده است.
اين در حاليست كه استفاده از فضاي رايانه اي و اينترنتي توسط روسيه و ديگر كشورها به شدت با موشكافي پنتاگون مواجه شده است.
مايكل دبليو وين وزير سابق نيروي هوايي امريكا مي گويد هر چه زمان جلوتر مي رود، فضاي رايانه و اينترنت به بخش بسيار مهمي از تاكتيك ها، تكنيك ها و روش هاي نبرد و جنگ تبديل مي شود.
در دوران مسئوليت وين، نيروي هوايي در سال دو هزار و هفت، مركز فرماندهي رايانه اي و اينترنتي موقتي تشكيل داد و عمليات در فضاي رايانه و اينترنت را به بخشي از ماموريت خود، برابر يا عمليات هوايي، تبديل كرد.
وين با مقامات مافوق خود در خصوص رويكرد نيروي هوايي در قبال فضاي رايانه و اينترنت و ديگر مسائل درگير شد و در ماه ژوئن از كار بركنار شد.
فرماندهان جديد نيروي هواي امريكا در حال ارزيابي طرح ها براي ايجاد مركز فرماندهي دائمي فضاي رايانه اي و اينترنتي هستند كه در دوران مسئوليت وين، شامل قابليتهاي تهاجمي بود.
عمده تلاشهاي امريكا در فضاي اينترنت و رايانه بر روي دفاع از شبكه هاي دولتي و نظامي و كنكاش در سامانه هاي بين المللي براي دستيابي به اطلاعات، متمركز بوده است.
ارتش و نيروي دريايي امريكا فعاليتهاي طولاني مدتي در اين خصوص انجام داده اند ولي تمركز انها بر روي جمع اوري اطلاعات است.
ارتش، به ويژه، از انواع مختلف شبكه هاي الكترونيكي براي جمع اوري اطلاعات در خصوص شبه نظاميان در عراق و افغانستان استفاده كرده است.
پيشرفته ترين تخصص امريكا در زمينه عمليات اينترنتي و رايانه اي در اختيار سازمان امنيت ملي، بازوي اطلاعاتي وزارت دفاع كه بر روي تماس هاي تلفني خارجي، نامه هاي الكترونيكي و ديگر اشكال ارتباطات نظارت مي كند، است.
نظارت بر روي همه اين اشكال عمليات در فضاي رايانه اي و اينترنتي بر عهده مركز فرماندهي راهبردي وزارت دفاع است كه مسئوليت اصلي را در خصوص زرادخانه هسته اي امريكا برعهده دارد.
چندين تن از مقامات بلندپايه پنتاگون در خصوص عمليات وزارت دفاع در زمينه فضاي اينترنت و رايانه فقط در صورتي گفتگو مي كنند كه نام انها به علت حساسيت مسائل اطلاعاتي فاش نشود.
اين در حاليست كه مقامات درگير در مباحثات در خصوص تقويت قابليتهاي اينترنتي و رايانه اي در حال بحث نه فقط در اين خصوص هستند كه چه كاري بكنند بلكه چه كسي در ارتش بايد اين كار را انجام بدهد.
به علت سختي اموزش جنگجويان رايانه اي و اينترنتي و لزوم نظارت دقيق بر روي انها در بلند مدت، بسياري از مقامات بلندپايه پنتاگون معتقد هستند بيشتر كارشناسان خبره فضاي اينترنت و رايانه بايد در سازمان امنيت ملي باقي بمانند.
يك مقام بلندپايه پنتاگون مي گويد بهره برداري از شبكه هاي رايانه اي به منظور جمع اوري اطلاعات در حال حاضر مهمترين استفاده از قابليت اينترنت و يارانه است.
اين در حاليست كه برخي از مقامات سابق و فعلي پنتاگون با اشاره به استفاده روسيه از فضاي اينترنت و رايانه، معتقد هستند در صورتيكه به ارتش امريكا اجازه داده شود، ارتش مي تواند از جمع اوري اطلاعات فراتر برود و انواع گسترده اي از قابليتهاي تهاجمي را كه در چارچوب نبردهاي متعارف باشد، در بر بگيرد.
لاني كاس يكي از مقامات بلندپايه نيروي هوايي امريكا و از روساي سابق نيروي ضربت فضاي اينترنت و رايانه نيروي هوايي مي گويد نبايد جمع اوري اطلاعات را با عمليات نظامي اشتباه گرفت.
وي خاطر نشان كرد ماموريت سازمان امنيت ملي امريكا جمع اوري اطلاعات است ولي اين نهاد، سازماني براي جنگ و نبرد نيست.
وين، وزير سابق نيروي هوايي امريكا، مي افزايد در صورتيكه به ارتش اجازه داده شود روش هاي پيشرفته تري در خصوص جنگ در فضاي اينترنت و رايانه ابداع كند، امريكا قادر خواهد بود بطور مرتب به اهداف، حملات هوايي بكند و بطور همزمان، از حملات الكترونيكي براي از كار انداختن سامانه هاي دفاعي و پخش اطلاعات نادرست، استفاده كند.
مقامات نظامي با خودداري از توضيح در خصوص همه فعاليتهاي كه در فضاي رايانه و اينترنت قصد دارند انجام بدهند، ولي در عين حال تاكيد كردند همه اين عمليات درچارچوب قوانين جنگي و پيمان هاي بين المللي خواهد بود.
ديگر مقامات بلندپايه پنتاگون در عين حال با ابراز بدبيني در خصوص اين فعاليتها، مي گويند دفاع از سامانه هاي رايانه اي امريكا ضرورت بيشتري دارد.
يك مقام بلندپايه دفاعي امريكا مي گويد هكرها و مزاحمان اينترنتي هر روز به سامانه هاي رايانه اي پنتاگون نفوذ و بدين ترتيب حفاظت از شبكه هاي نظامي را به اولويت اصلي تبديل مي كنند.
وي مي افزايد مهمتر از ان، احتمال نمي رود دشمنان بالقوه امريكا به ميزان پنتاگون، به شبكه هاي الكترونيكي وابسته باشند.
اين به ان معناست كه دفاع از قابليتهاي امريكا حياتي تر از اختلال در قابليتهاي دشمن است.
براي برخي ، تنش بر سر عمليات در فضاي اينترنت و رايانه منعكس كننده مباحثات قديمي در ارتش است.
ژنرال ويليام تي لرد فرمانده عمليات اينترنتي و رايانه اي نيروي هوايي مي گويد چنين مباحثاتي شبيه به معماي نظامي قديمي موسوم به "ضرر-زيان اطلاعات" است.
وي خاطر نشان كرد اين معما اين پرسش را مطرح مي كند ايا شما هدفي را منهدم نمي كنيد زيرا مي توانيد از ان بهره برداري كنيد؟ يا ايا اين هدف را منهدم مي كنيد و توانايي بهره برداري از ان را نيز از دست مي دهيد زيرا سربازان در خطر هستند؟
وين نيز مي گويد همواره چنين مباحثاتي در جريان خواهد بود ولي در صورتيكه به ارتش منابع مورد نياز براي ايجاد قابليتهاي تهاجمي قدرتمند داده نشود، مقامات بلندپايه قادر به استفاده از ان نخواهند بود.
وي تصريح كرد همه اين مسائل در ارتباط با امادگي و اطمينان خاطر از هشياري و مراقبت ارتش امريكا است.
8700/106/137/0003/01013/10011
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن