تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 24 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829388451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از پشت صحنه مجموعه تلويزيوني مثل هيچ كس بحث بودجه در سريال هاي مناسبتي جدي است


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: گزارشي از پشت صحنه مجموعه تلويزيوني مثل هيچ كس بحث بودجه در سريال هاي مناسبتي جدي است
كارگردان مجموعه تلويزيوني «مثل هيچ كس» گفت: عدم برنامه ريزي در بودجه و بروكراسي اداري باعث مي شود كه نتوانيم براي ماه رمضان سال آينده برنامه ريزي درستي داشته باشيم.
مجموعه تلويزيوني «مثل هيچ كس» به كارگرداني عبدالحسن برزيده و تهيه كنندگي محمدعلي اسلامي براي ماه مبارك رمضان تهيه مي شود.
پلاك 38 خيابان گيشا يكي از لوكيشن هاي مجموعه تلويزيوني «مثل هيچ كس» بود. خانه اي مسكوني با ميزانسي شيك و مدرن. گروه در طبقه دوم اين خانه سكونت داشتند.
سه شنبه 5 شهريور ماه روز اول حضور گروه در لوكيشن جديد بود.
همه عوامل به نوعي در تلاطم بودند. عكس هاي قديمي بر روي ديوار در روبه روي درب توجهم را به خود جلب مي كرد. اين عكس ها حاكي از آن است كه خانه متعلق به خانواده اي قديمي است. در سمت چپ خود عبدالحسن برزيده را مي بينم كه روي كاناپه نشسته و در حال بازبيني فيلمنامه است. ظاهرا فيلمنامه كمي ديرتر به دست وي رسيده و تاحدي ذهنش آشفته بود. فرصت غنيمت بود و درحالي كه حسيني مديرتوليد پروژه شرايط را براي تهيه گزارش مناسب نمي دانست. به هرحال جلوتر مي روم تا گفت و گويي با كارگردان مجموعه داشته باشم. وي با وجود كار زياد اين فرصت را در اختيارم گذاشت.

براي تهيه سريال هاي
مناسبتي بايد
برنامه ريزي داشت

عبدالحسن برزيده در ارتباط با پروژه گفت: مجموعه «مثل هيچ كس» قصه خانواده اي سنتي در قشر متوسط جامعه است به دليل مشكلاتي كه براي شان پيش مي آيد باعث از ميان رفتن آسايش و آرامش شان مي شود. آن تلاطم هايي كه در قصه به وجود مي آيد، موضوع قصه ماست و به نوعي خودشان عامل اصلي اين اتفاقات است. وي افزود: به طور طبيعي وظيفه رسانه ملي اين است موضوعاتي كه به نوعي مردم با آن درگيرهستند در ژانرهاي مختلف فرهنگ سازي كند حتي در ژانرهاي طنز و در كارهاي هجو و زمان هايي كه بازيگر لودگي مي كند در آن هم بايد بازيگر يا اثرپخش شده حرفي براي گفتن داشته باشد. كارگردان مجموعه «مثل هيچ كس» تصريح كرد: اين به معني شعاردادن و شعارزدگي در كار نيست، معتقدم بسياري از كارهاي تلويزيون مي تواند بدون اين كه شعار بدهد تاثيرگذار باشد و به رشد فكري و فرهنگي جامعه كمك كند. وي عنوان كرد: نمي خواهم ادعايي كنم به هرحال نويسنده متن فيلمنامه را به نگارش درآورده و ما براساس متن كار مي كنيم درواقع به موضوعي مي پردازيم كه مردم با آن درگير هستند. ارثيه و موارد مادي اگر بدون فكر و انديشه در نظر گرفته شود ممكن است چيزهايي همچون دوستي ها، رفاقت ها، برادري ها و ... از ميان برود مواردي كه بسيار با ارزش هستند. برزيده يادآور شد: داستان «مثل هيچ كس» به نوعي تاكيد دارد كه مراقب باشيم موضوع ارثيه كه موضوعي مادي است باعث نشود چشم هاي مان را به روي بسياري از موارد باارزش ببنديم.
اين مجموعه تلويزيوني برخلاف ديگر سريال هاي مناسبتي تصويربرداري اش تا قبل از ماه مبارك رمضان به اتمام مي رسد.
وي با اشاره به فشردگي و عدم برنامه ريزي در كارهاي مناسبتي گفت: معتقدم بايد براي دوسال ديگر فيلم ساخت. اتفاقا ما تاريخ دقيق ماه رمضان سال آينده را مي دانيم اگر امسال شروع ماه مبارك رمضان در 12 شهريورماه است سال آينده به 10 شهريور مي رسد زماني كه ما دقيق شروع رمضان را مي دانيم، مي توانيم بهتر برنامه ريزي كنيم.
اين كارگردان تصريح كرد: مسوولان ما هميشه قبول دارند به نظر مي رسد هيچ كدام صريح نمي گويند كه بايد براي سريال هاي ماه مبارك رمضان برنامه ريزي كرد. اما استنباط شخصي من اين است كه اين بروكراسي اداري درسازمان و يا جاي ديگر باعث مي شود كه اين اتفاق بيفتد.
وي افزود: يكي ديگر از بحث هاي جدي ما بحث بودجه است. انگار هيچ زماني نمي توان پيش بيني كرد كه براي بودجه سال آينده چه ميزان در نظر بگيريم. برزيده با اشاره به ديگر مشكلات سريال هاي ماه مبارك رمضان گفت: يك بخش ديگر مشكلات مان سو» مديريت است. مديران ما مي توانند با شرايطي كه دارند بهتر از اين كار كنند. مهدي فرجي مديرشبكه دو سيما به عنوان مديرخوب كه كاملا آگاه است نسبت به كارهايي كه مي كند زودتر از همه سريال ها به ما كمك كرد اما به نظرم مي توانست زودتر از اين ها اتفاق بيفتد حتي در دوماه زودتر. وي عنوان كرد: ما گاهي اوقات درگيرفيلمنامه هستيم. سكانس هايي كه فكر مي كنيم بايد كم يا زياد شود. همه اين موارد مي توانست در فرصت مناسبت تر و فراغت بيشتر بازنويسي شود. اين كارگردان ادامه داد: متاسفانه گروه براي دريافت دستمزدهاي خود در تلويزيون دچار مشكل هستند و هميشه گروه چند ماه پس از اتمام كار دستمزدهاي خود را دريافت مي كنند. وي افزود: اين امر تبديل به يك عادت و يا سنت شده و گروه اين عادت غلط را پذيرفته اند كه چند ماه پس از اتمام كار دستمزدهاي خود را دريافت كنند. برزيده اظهار داشت: اين موضوع براي جاي فرهنگي مثل تلويزيون درست و شايسته نيست خيلي از بازيگراني كه رغبتي براي كار در تلويزيون ندارند به اين دليل است كه دستمزدهاي شان را به موقع دريافت نمي كنند.
وي عنوان كرد: همه اين مشكلات به سيستم دولتي در تلويزيون مربوط مي شود اگر اين سيستم خصوصي بود شايد مي توان بهتر اداره كرد. آشپزخانه در قسمت غربي خانه قرار داشت و از آنجا كه قرار بود تا ساعاتي ديگر سكانس آشپزخانه تصويربرداري شود، جمعي ديگر از گروه درآن محوطه به طراحي صحنه و دكور مشغول بودند.
چند قدم آن طرف تر اصغر همت ايفاگر نقش جلال را مي بينم كه روي يكي ديگر از مبل ها نشسته و مروري بر متن فيلمنامه داشت. تعدادي ديگر از اعضاي گروه را مي بينم كه به دليل تطابق صحنه ناچار بودند عكس ها و وسايل قديمي را برداشته و دكور ديگري را جايگزين آن ها كنند. شيوا خسرومهر ايفاگر نقش مهين همسر جلال هم برحسب متن فيلمنامه و تشخيص كارگردان درحال آويزان كردن طلا و جواهرات بود.
مرجان گلزار طراح صحنه مشغول ارزيابي و طراحي صحنه بود به هرحال بايد صحنه براي سكانس «خانه جمال» آماده مي شد. نورپردازي صحنه توسط ناصرمحمود كلايه ادامه داشت تا اين كه خاموشي برق هم گريبانگير خانه پلاك 38 واقع در گيشا شد. از طرفي فيلمنامه تازه به دست گروه رسيده بود و از طرفي هم روز اول لوكيشن درخانه و خاموشي برق. انگار همه چيز دست به دست هم داده بود تا كار گروه به تعويق بيفتد. با اين وضعيت خستگي گروه دوچندان شده بود اما هريك سعي مي كردند به ديگري دلداري بدهند.

براي سريال هاي مناسبتي
بايد وقت بيشتري صرف كرد

عبدالحسن برزيده گروه را به تمرين فراخواند و در اين فاصله شيواخسرو مهر و اصغرهمت با يكديگر به تمرين پرداختند. در اين فاصله ساعتي منتظرشدم تا تمرين شان به اتمام برسد. سپس گفت وگويي با شيواخسرومهر انجام داد. وي كه پيش از اين ايفاگرنقش زن دوم شوكت در مجموعه تلويزيوني «نرگس» و ايفاگر نقش مادر سلمان در مجموعه تلويزيوني «خط شكن» بود، تصريح كرد: در اين مجموعه تلويزيوني ايفاگرشخصيت مهين را برعهده دارم و حدود دوماه پيش زماني به كار دعوت شدم كه اين نقش هنوز نوشته نشده بود. شخصيت مهين، شخصيتي كه نقطه مقابل جلال قرار دارد، مثبت، معتقد و چيزي نيست كه بيننده توقع داشته باشد. شخصيت مهين به گونه اي است كه توانسته جلال كه فردي نسبتا مادي است را به اين سمت سوق دهد. وي افزود: معتقدم اگر افراد جامعه بتوانند برخوردي در راستاي شخصيت مهين داشته باشند ديگر افرادي مثل جلال در جامعه به وجود نمي آيند و اگر هم باشند، در جامعه كمرنگ تر مي شوند. ايفاگر نقش «مهين» در مجموعه تلويزيوني «مثل هيچ كس» تصريح كرد: در حرفه ما جا افتاده كه نقش منفي دست بازيگر را باز مي گذارد وجاي مانور بيشتري دارد و در نهايت اين كه تاثيرگذاري اش بيشتر ازنقش مثبت است. وي عنوان كرد: براي من بازيگر نقش مثبت و منفي فرقي نمي كند بلكه باوركردن آن مهم است. وي افزود: براي ايفاي آن از شيواخسرو مهر الهام گرفته ام تا باورپذيرتر باشم. خسرومهر اظهارداشت: معتقدم من بازيگر و همه افراد زماني كه پاي قرارداد را امضا مي كنيم همچون پزشكي هستيم كه آن قسم را مي خوريم و بايد متعهد شويم تا بيشترين انرژي را براي ايفاي بهترين بازي بگذاريم تا آن نقش را خوب از آب در بياوريم.
وي عنوان كرد: به هرحال اين مجموعه تلويزيوني به صورت روتين هر شب درماه مبارك رمضان پخش مي شود بنابراين مي تواند به نسبت سريال هاي هفتگي تاثير بيشتري برمخاطب داشته باشد پس بازيگران سريال هاي روتين بايد انرژي مضاعفي را براي ايفاي نقش خود بگذارند.
در اين فاصله حسين ياري به جمع بازيگران اضافه مي شود.

مخاطب بايد نقش من را
ارزيابي كند

حسين ياري كه پيش از اين با مجموعه تلويزيوني «شب دهم» در ميان مردم جايگاه ويژه اي را بازكرده بود، پيش بيني مي شود كه وي بار ديگر جايگاهي دوباره در ميان مردم پيدا كند.
وي لزومي براي گفتن در رابطه با نقشش ندانست و افزود: هر آنچه كه در مورد بازيگري بايد گفته شود، گفته شده است و من حرفي براي گفتن ندارم. ياري عنوان كرد: همه حرف ها دركار من نهفته است و مخاطب بايد كار را ببيند و نظر دهد.
پس از دوساعت خاموشي، بالاخره برق آمد. با آمدن برق شادي در چشمان عبدالحسن برزيده و ديگر گروه برق مي زد.
با گفتن «نور، صدا، تصوير» از سوي بياباني دستياركارگردان تصويربرداري سكانس مربوط به آشپزخانه جلال آغاز مي شود.
جلال پارچه اي به سرپيچيده و دستمالي در دست دارد و گردگيري مي كند. مهين هم همين طور جلال: مهين خانم.... حالا برو بگوشوهرم خيلي زن ذليله بيرون نوكري مي كنه و تو خونه كلفتي
مهين: شوهرم خيلي آقاست!
جلال: شوهرم شوهرهاي قديم، مثل شمر مي اومدن مثل شمر مي شستن، مثل شمر قيافه مي گرفتن، مثل شمرم مي خوابيدن ...
جلال: آره انگار، عموم آخرين نفراز نسل اين شمر بود. زنش زن خوبي بود يعني هست عمه اين يارو. محمد، علي و اخوان، ولي بابام بهش رو نمي داد...
مهين: تو چرا با اين خونواده آنقدر لجي! همكاران، گناهي كه نكردن خوب! چه هيزم تري به تو فروختن مگه
جلال: همكارنه رقيب. اونم چه رقيبي كه سرمي شكنه...
كات...
عبدالحسن برزيده كه از پشت تلويزيون كوچكي كه مقابل خود قرارداده بود متوجه موضوعي مي شود.
«بايد روزنامه را از روي يخچال برداشت» گروه سريع روزنامه را از روي يخچال برمي دارند و اين سكانس از اول شروع مي شود...
دقت اين كارگردان بسيار بالاست چرا كه تمامي لحظه ها را از پشت دوربين با دقت نگاه مي كند و سريع متوجه ريزترين خطاهاي سكانس مي شود.
اين سكانس چندين بار تكرار مي شود تا اينكه بالاخره پس از چندين برداشت به اتمام مي رسد و زمان استراحتي به گروه داده مي شود.

موافق روحيه جلال نيستم

يكي از اتاق خواب هاي اين خانه مسكوني به اتاق هاي گريم اختصاص داده شده است. در اين زمان اصغرهمت مجددا توسط محمدعلي سعيدي گريم مي شود. از سعيدي اجازه مي گيرم تا در ميان كارش گفت وگويي با اصغرهمت ايفاگر نقش جلال را داشته باشم. وي با اشاره به شخصيت «جلال» گفت: جلال به شكلي در اين سريال مسبب آن درگيري و به وجود آمدن گره هاست.
در اصطلاح عاميانه نقش منفي كار است كه من قبول ندارم از نظر من جلال انگيزه هايي دارد كه آن انگيزه ها باعث مي شود كه از ديد ديگران و به ويژه از نظرخانواده لطفي موش دويدن يا چوب لاي چرخ گذاشتن باشد اما جلال براي اين كارها دليل ريشه اي دارد درواقع عمه خانواده داداشي زن عموي جلال مي شود و جلال يك ارتباط سببي با خانواده داداشي دارد. وي افزود: كاراكتري ترسيم شده و من سعي كردم به آن جان دهم اين برعهده تماشاگر است كه سبك و سنگين كند تا متوجه شود رفتارچه كسي برايش دلچسب تر است و با آن همزادپنداري كند اما من شخصا موافق روحيه جلال نيستم و زماني كه اين نقش را ايفا مي كنم در وهله اول براي باورپذيري بيشتر مخاطب بايد اين شخصيت را بپذيرم و سپس بتوانم از عهده اين نقش بربيايم.
ايفاگر نقش «جلال» در مجموعه تلويزيوني «مثل هيچ كس» تصريح كرد: به هرحال هر بازيگري يك ويژگي هاي خاص خود را دارد كه كارگردان سعي مي كند از آن ويژگي ها تا حد امكان استفاده كند تا نقش مورد نظر به بهترين وجه ممكن ايفا شود و براي مخاطب باورپذيرتر باشد.
وي عنوان كرد: همه شرايط اعم از فيلمنامه نويس، تهيه كننده، كارگردان، بازيگران و عوامل خوب و حرفه اي فراهم بوده و توقعي جز اين نمي رود كه محصول كار خوب از آب دربيايد.
همت اظهار داشت: آماده شدن فيلمنامه تا قبل از تصويربرداري تاثيرآنچناني بر كيفيت كار بازيگر ندارد و اين بازيگر است كه بايد خود را در هر شرايطي وفق دهد تا بتواند از عهده نقش خود بربيايد.
وي عنوان كرد: بازيگراني كه تجربه تئاتر دارند كمتر با اين مشكل مواجه مي شوند زيرا اصل بازيگري بداهه است ممكن است بازيگر جلوي دوربين برود و در يك آن متن تغييرپيدا كند و متن ديگري به دست بازيگر بدهد به هرحال كارسختي است و بايد بازيگر در هر شرايطي خود را آماده كند.
«همه آماده تا چند دقيقه ديگر سكانس بعدي شروع مي شود» بياباني تكرار مي كند. ديگر فرصتي براي ادامه گفت وگو نمي بينم و الباقي فرصت را در اختيار آقاي سعيدي مي گذارم. از اتاق گريم خارج مي شوم. همه چيز آرام است و گروه با وجود تمام خستگي، لبخند و آرامش را از خود دور نمي كنند. گروه را با همان آرامش و طمانينه ترك مي كنم و براي تك تك اعضاي گروه آرزوي سلامتي وموفقيت روز افزون نثارشان مي كنم.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن