تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820631528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس مجلس در پاسخ به تذكر نمايندگان : طرح تحول اقتصادي دولت بدون نظر مجلس قابل اجرا نيست


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: رئيس مجلس در پاسخ به تذكر نمايندگان : طرح تحول اقتصادي دولت بدون نظر مجلس قابل اجرا نيست
بخش خبري : رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس در پاسخ به تذكر نماينده نهاوند در مورد طرح تحول اقتصادي تاكيد كرد طرح تحول اقتصادي دولت بدون نظر مجلس قابل اجرا نيست .
مهدي سنايي نماينده نهاوند در تذكري با استناد به اصول 74 و 71 قانون اساسي و بند 11 ماده 23 آيين نامه داخلي مجلس گفت : برخي از قوانين مصوب مجلس از جمله قانون خدمات كشوري قانون اصل 44 قانون اساسي و موارد ديگري داريم كه در مجلس تصويب شده اما از اجرا و سرنوشت آنها خبري نيست .
وي افزود : علاوه بر اينها طرح تحول اقتصادي در كشور در حال اجراست و همانطور كه مستحضر به مجلس با تعداد قابل توجهي از نمايندگان و جايگاهي كه در قانون اساسي دارد مشغول تصويب قوانين است و اين در حاليست كه قوانين كلي و اساسي وضعيت در ابهامي دارند.
نماينده نهاوند با بيان اينكه اخباري مي رسد كه از پاييز امسال اجراي طرح تحول اقتصادي آغاز خواهد شد خطاب به رئيس مجلس گفت : از شما مي خواهم تكليف اين بحث را روشن كنيد. مجلس و قانونگذاري يك سرمايه صد ساله در كشور است و تحولات اساسي در كشور نيازمند قانونگذاري است .
وي افزود : حداقل در بررسي ابتدايي كه به عمل مي آيد نياز به ارائه سه لايحه و طرح براي اجراي طرح تحول اقتصادي است . سنايي گفت : ضرورت اجراي اين طرح و اهميت آن مورد نظر همه است و در آن ترديدي نيست اما شيوه اجراي آن اگر مجلس در موضوعي به اين اهميت دخالت نكند صرف كردن وقت مجلس براي مسائل ريز جاي سئوال است .
وي افزود : براي دفاع از قانونگذاري در كشور و هم براي حفظ شان و اقتدار اين موضوع از حالت رد و بدل اخبار بگذرد و براي مجلس روشن شود كه طرح تحول اقتصادي چيست
رئيس مجلس در پاسخ به تذكر نماينده نهاوند گفت : شما در جريان هستيد كه در مورد طرح تحول اقتصادي مجلس با حساسيتي كه داشت كميسيون ويژه اي را تشكيل داد و اين كميسيون در حال بررسي است .
لاريجاني افزود : از طرف هيات رئيسه به كميسيون ويژه گفته شد كه تا پايان ماه جاري اولين گزارش را تقديم نمايندگان كنند.
رئيس مجلس خاطرنشان كرد اينكه در كشور بحثهاي مختلف در مورد طرح تحول اقتصادي وجود دارد ترديدي نيست و مجلس هم هنوز نظر قطعي خودش را اعلام نكرده و تا مجلس نظر خودش را ندهد اين كار قابل اجرا نيست چرا كه احتياج به قوانين مختلف دارد.
وي افزود : در خصوص قانون خدمات كشوري دولت آئين نامه اي براي اجراي آن تصويب كرده اين آئين نامه براي اجرا ارسال شده است . هيات تطبيق كه بايد نظارت بكند برا ين آيين نامه ملاحظاتي در مورد اين آيين نامه داشته كه داريم بر روي آن كار مي كنيم كه بعضي از اشكالاتش مرتفع شود.
وي افزود : پيگيري اين امر كار لازمي است دولت هم آيين نامه اش را براي اجرا نوشته ما در اين آيين نامه ملاحظاتي داريم كه كميسيون اجتماعي پيگيري خواهد كرد ما هم در هيات رئيسه دنبال خواهيم كرد.
رئيس مجلس گفت : قانون بودجه هم در مورد نحوه اجرايش حرف و حديث زياد است اينكه آيا اين قانون بودجه همان مصوبه مجلس است يا نه
وي افزود : برخي اخبار دال بر اين بود كه دولت همچنان به روش گذشته خود دارد عمل مي كند; از اين جهت ابلاغ لازم صورت گرفته كه اگر قانون اجرا نشود در آن صورت نمايندگان مجلس مجبورند از ابزارهاي قانوني استفاده كنند.
وي افزود : تا جايي كه بنده اطلاع دارم مشغول رسيدگي به اين موضوع هستند. شب گذشته هم گزارش اوليه داده اند كه ادعا شده كه قانون را اجرا مي كنند ما هم فردي را فرستاديم كه رسيدگي كامل كند مصر هستيم كه نظارت بر اجراي قانون صورت بگيرد.
لاريجاني گفت : شما هم ابزارهاي قانوني براي اينكار داريد اگر معلوم شد قانون درست اجرا نمي شود شما هم از ابزارهايي كه براي اين كار داريد استفاده كنيد.
مصوبات مجلس
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز به كليات طرح ساماندهي استفاده از تسهيلات دولتي راي نداد. طراحان اين طرح پيشنهاد كرده بودند استفاده كنندگان از وام تسهيلات دولتي و بانكي به ميزان 200 ميليون تومان به بالا و از سال 84 به بعد موظفند تسهيلات و وام را تماما در همان منظور و در راستاي توجيه فني و اقتصادي مصوب بكار گيرند و چنانچه مشخص شود وام يا تسهيلات اخذ شده در محل ديگري به مصرف رسيده است بدهي كلا به حال تبديل شده و از محل وثايق مربوطه ومراجع ذيربط وصول مي شود.
طراحان همچنين پيشنهاد كرده بودند كه اشخاص مذكور كه از سال 1360 از زمين هاي واگذاري منابع طبيعي و يا زمين دولتي استفاده و يا از تخفيف برخوردار بوده اند و تاسيسات وسرمايه گذاري آنان از نظر عرصه و اعيان متناسب با زمين دريافتي نيست كليه اراضي مازاد به مالكيت دولت بازگشته و اسناد مالكيت نسبت به آن قسمت ها ابطال مي گردد.
كميسيون اقتصادي به عنوان كميسيون اصلي رسيدگي كننده به اين طرح با آن مخالفت كرده بود.
نمايندگان مجلس همچنين به يك فوريت طرح پرداخت يكصد هزار ميليارد ريال از سهام دولت در شركت هايي كه بازده اقتصادي مناسبي دارند براي بدهي هاي دولت به سازمان هاي بازنشستگي تامين اجتماعي و بيمه خدمات درماني راي ندادند.
طراحان اين طرح را در راستاي اجراي بند (هـ) ماده 96 قانون برنامه چهارم توسعه كه بر اساس آن دولت مكلف شده است تمهيدات لازم را در جهت بازپرداخت خود به سازمانهاي بيمه اي راي به نحوي را هم كند كه ضمن جلوگيري از ايجاد بدهي جديد تا پايان قانون برنامه چهارم توسعه كليه بدهي دولت به سازمانهاي بيمه اي تسويه شود. تقديم مجلس كرده بودند.
طراحان در اين طرح خواستار شده بود كه دولت مكلف شود تا پايان برنامه چهارم توسعه پرداخت بدهي هاي قطعي خود به سازمان بازنشستگي كشوري سازمان تامين اجتماعي سازمان بيمه خدمات درماني و سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح از سهام دولت در شركت هايي كه بازده اقتصادي قابل قبول و مناسبي دارند حداكثر تا سقف يكصد هزار ميليارد ريال نسبت به ديون دولت به هر يك از آنها واگذار كند.
در ادامه جلسه علني ديروز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دليل مغايرت لايحه الحاق يك ماده به آئين نامه مالي شهرداري ها با اصل 85 قانون اساسي اين لايحه را از دستور كار مجلس خارج كردند .
نمايندگان دراين جلسه به بررسي لايحه الحاق يك ماده به آئين نامه مالي شهرداري ها پرداختند اما بررسي اين لايحه در پي اخطار قانون اساسي كه از سوي احمد توكلي نماينده تهران بيان شد و راي مثبت نمايندگان به اين اخطار منتفي و از دستور كار مجلس خارج شد.
احمد توكلي در هنگام بررسي اين طرح در اخطار قانون اساسي با استناد به اصل 85 قانون اساسي تصريح كرد : بر اساس متن اين لايحه دولت اعلام كرده چون روند رسيدگي در مجلس طولاني است پس اين كار را دولت انجام دهد.
وي گفت : تعيين مناسبات مالي به صراحت قانون محاسبات عمومي جز وظايف مجلس است دولت نيز درلايحه خود بر آن تاكيد و اعلام كرده چون مجلس براي اصلاح آن دقت زيادي صرف نمي كند خود اين رسيدگي را انجام مي دهد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه خاطرنشان كرد : اين لايحه به خاطر مغايرت با قانون اساسي نبايد از اول پذيرفته مي شد و اكنون بحث درباره آن قابل ادامه دادن نيست . بر اساس اصل 85 قانون اساسي اعمال قوه مقننه از طريق مجلس است كه از نمايندگان منتخب مردم تشكيل مي شود و مصوبات آن پس از طي مراحلي كه در اصول بعدي مي آيد براي اجراي قوه مجريه و قضائيه ابلاغ مي گردد.
رئيس مجلس اين اخطار را وارد دانست و گفت : چون مجلس در اين لايحه اختيار خود را به هيئت وزيران مي دهد و چون مجلس نمي تواند اختيار خود را به هيچ جا بدهد لذا اين طرح قابل طرح نيست . با وارد دانستن اين اخطار توسط رئيس مجلس اين موضوع به راي نمايندگان مجلس گذاشته شد و نمايندگان نيز با اين اخطار موافقت كردند.
همچنين با راي منفي نمايندگان دو فوريت و يك فوريت لايحه الحاق ايران به كنوانسيون بين المللي مبارزه با دوپينگ به تصويب نرسيد.
در ماده واحده اين لايحه به دولت جمهوري اسلامي ايران اجازه داده شده بود كه به كنوانسيون بين المللي مبارزه با دوپينگ و ضمايم آن كه متشكل از ليست ممنوعه سال 2005 آئين نامه جهاني مبارزه با دوپينگ و شرايط اعطاي مجوز استفاده از داروهاي ممنوع براي درمان آئين نامه جهاني مبارزه با دوپينگ مجموعه مقررات جهاني ضد دوپينگ استاندارد بين المللي براي آزمايشگاهها و استاندارد بين المللي براي نمونه گيري ملحق شده و سند الحاق را نزد امين اسناد بسپارد.
اظهارات رئيس مجلس
رئيس مجلس توهين به مراجع را بر خلاف مصالح كشور خواند و گفت : مرجعيت ركن تفكر اسلامي است و حفظ و احترام به شئونات آن ضروري است .
لاريجاني به موضوع توهين به مراجع در هفته گذشته طي يك مطلب اشاره كرد و گفت : هفته گذشته در نوشتاري ناپسند به ساحت مرجعيت توهين شد چنين اقدامي بر خلاف مصالح كشور و سلوك ناب آئين ناب محمدي است .
رئيس مجلس ادامه داد : مرجعيت ركن تفكر اسلامي است و حفظ واحترام به شئونات آنان ضروري است .
وي همچنين با اشاره به طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد : در اين امر نيازي به تحليل هاي رازآلود نيست نمايندگان ملت بر اساس قانون اساسي چنين حقي دارند كه وقتي در دفاع از حقوق ملت راه حل ديگري پيدا نكنند از ابزار استيضاح استفاده كنند.
رئيس مجلس گفت : هر چند در جلسه قبل تلاش شد اشكالات مدنظر نمايندگان امضا كننده استيضاح توسط وزير مربوطه رفع شود اما به نحو تام رفع نشد به هر حال نمايندگان ملت هيچ گاه مايل نيستند مسير استيضاح را به سادگي طي كنند مگر در راه انجام وظيفه صيانت از حقوق ملي چاره اي جز اين امر نبينند.
در حاشيه مجلس
224 نفر از نمايندگان مجلس با صدور بيانيه اي با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي دولت اعلام كردند از هيچ كمكي به دولت براي آباداني و تعالي كشور فروگذار نمي كنند.
يحيي زاده نماينده تفت و ميبد در تذكري به رئيس جمهور خواستار بيان محل قانوني كاهش ساعت كار كاركنان دولت در ماه رمضان شد.
5 نفر از نمايندگان مجلس در تذكر به وزير آموزش وپرورش بر ضرورت استخدام قطعي 50 هزار نيروي حق التدريس و آموزشيار نهضت سوادآموزي تاكيد كردند.
11 نفر از نمايندگان به وزير ارشاد در مورد صدور ابلاغ به هلتهاي سراسر كشور براي پخش برنامه هاي شبكه المنار تذكر دادند .
عباسپور رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كه مسئوليت بررسي مدرك تحصيلي وزير كشور از سوي رئيس مجلس به وي محول شده بود گفت : بزودي گزارش تحقيقات خود را به رئيس مجلس ارائه خواهم كرد. وي در خصوص صحت مدرك تحصيلي رحيمي معاون پارلماني رئيس جمهور هم گفت : هنوز هيچ درخواستي براي بررسي صحت و سقم مدرك تحصيلي وي به ما ارائه نشده است .
مجمع نمايندگان روحاني مجلس هشتم اظهارات اسفنديار رحيم مشايي معاون رئيس جمهور در مورد دوستي با ملت اسرائيل را محكوم كرد. ذاكر نماينده اروميه در اين مورد گفت : قرار است روحانيون مجلس بزودي با نوشتن نامه اي به رئيس جمهور برخورد جدي با مشايي را خواستار شوند و اعلام كنند كه برخي اظهارات به نام دولت باعث زير سئوال رفتن جايگاه رئيس جمهور مي شود.
حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس با ابراز بي اطلاعي از پس گرفتن تعدادي از امضاهاي طرح استيضاح وزير آموزش وپرورش گفت : اين طرح روز چهارشنبه در دستور كار مجلس قرار دارد. اين اظهارات در حالي بيان شد كه برخي خبرگزاريهاي نزديك به دولت سعي دارند وانمود كنند كه استيضاح كنندگان امضاهاي خود را پس گرفته اند.
حجت الاسلام قدرت الله عليخاني نماينده قزوين در نطق پيش از دستور با اعتراض نسبت به هتاكي برخي افراد نسبت به ساحت مراجع تقليد خواهان برخورد قاطع با اين مساله به منظور تكرار نشدن آن شد. وي گفت : امروز برخي هتاكي را به جايي رسانده اند كه اظهار مي كنند مراجع بنشينند در خانه هايشان و در حكومت دخالت نكنند. عليخاني همچنين از اين افراد به عنوان كساني نام برد كه از سياستهاي دولت و رئيس جمهور حمايت مي كنند و بر ضرورت طرد آنان از سوي رئيس جمهور تاكيد كرد. پس از اين اظهارات حميد رسايي نماينده تهران با انتقاد از بخشهايي از سخنان نماينده قزوين گفت : توهين يك نويسنده به مراجع هيچ ارتباطي با دولت نداشت و فكر مي كنم ايشان (عليخاني ) به نوعي غرضهاي شخصي و حتي كينه هاي خود را نسبت به دولت مطرح كرد. به گفته وي برخي افراد در ايام نزديك شدن به انتخابات از هر فرصتي براي تخريب دولت استفاده مي كنند. رئيس مجلس در پاسخ به اظهارات رسايي گفت : به عنوان رئيس مجلس بايد آزادي بيان را حفظ كنم و اجازه دهم هركسي در نطق پيش از دستور نظر خود را بدهد. لاريجاني خطاب به رسايي گفت : شما هم مي توانيد تقاضاي نطق پيش از دستور كنيد و صحبتهاي آقاي عليخاني را نقد كنيد.
نادر قاضي پور نماينده اروميه نسبت به پخش برگه هايي بدون مجوز هيات رئيسه از سوي مهدي كوچك زاده نماينده تهران به رئيس مجلس تذكر داد. قاضي پور گفت : در اين برگه كه توسط كوچك زاده پخش شد در رابطه با عدم استيضاح وزير آموزش وپرورش است . لاريجاني رئيس مجلس با وارد دانستن تذكر نماينده اروميه خطاب به كوچك زاده گفت : كار شما خلاف مقررات و آيين نامه بوده است . لاريجاني تصريح كرد توزيع هرگونه برگه و متن در صحن علني بايد با اجازه هيات رئيسه باشد. كوچك زاده از نمايندگان حامي دولت در مجلس است .
حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان در تذكري آيين نامه اي نسبت به تخلف رئيس مجلس در عدم ارائه گزارش عملكرد سالانه از اجراي قانون برنامه چهارم اعتراض كرد . وي گفت : براساس ماده 157 قانون برنامه چهارم رئيس جمهور موظف است تا پايان آذر هر سال گزارش عملكرد اين قانون را به مجلس ارائه دهد اما رئيس جمهور طي 3 سال گذشته فقط گزارش عملكرد سال 84 را ارائه داده است .
جعفري يكي از نمايندگان مجلس در اخطار قانون اساسي از رئيس مجلس خواست تا اطلاعاتي در مورد رابطه ايران و آمريكا و گشايش دفتر حفاظت منافع آمريكا در تهران به نمايندگان داده شود. وي گفت : اخيرا صحبتهايي از زبان مسئولان اجرايي در رابطه با آمريكا مطرح شده است قبل از آن نيز راجع به گشايش دفاتر حفاظت منافع آمريكا در ايران بحثهايي مطرح بوده است كه نمايندگان از آن بي اطلاع هستند لذا اگر كميسيون امنيت ملي اطلاعاتي در اين مورد دارد در اختيار ما قرار دهد. لاريجاني در پاسخ گفت : هيچ بحثي در اين زمينه مطرح نيست و اگر بحثي در رسانه ها مي شود به معناي كليت نظام نيست .
قدرت الله عليخاني نماينده قزوين گفت : متاسفم از اينكه پس از 200 امضاي نمايندگان مجلس و واكنش مراجع و علما در باره اظهارات رحيم مشايي معاون رئيس جمهور باز رئيس جمهور مشايي را در سفرهاي داخلي و خارجي همراه خود مي برد اين دهن كجي است .
مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز از هادي ساعي و مراد محمدي مدال آوران مسابقات المپيك چين با اهداي لوح قدرداني كرد.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن