تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817154630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخرين تحولات امروز پاكستان در خبرگزاري فرانسه


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اخرين تحولات امروز پاكستان در خبرگزاري فرانسه
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 87/6/17
به گفته تحليلگران اصف علي زرداري رئيس جمهور منتخب پاكستان با فشارهاي فزاينده نظاميان كه بيش از شصت و يك سال نقشي كليدي در اين كشور ايفا مي كنند مواجه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اسلام اباد قرار است زرداري روز سه شنبه به عنوان رئيس جمهور جديد پاكستان سوگند ياد كند.زرداري روز شنبه با كسب هفتاد درصد ارا نمايندگان پارلمان و چهار مجلس ايالتي به عنوان رئيس جمهور جديد پاكستان انتخاب شد.
نظاميان در پاكستان كه تنها قدرت نظامي هسته اي جهان اسلام است ،نقش عمده اي ايفا مي كنند.ژنرالها حدود سي سال قدرت را در اين كشور در دست داشته اند.

پاكستان كشوري كه شاهد سرنگوني روسايش به طريق مختلف از اعدام گرفته تا ترور بوده است، تجربه كرده كه بايد انتظار انچه را كه انتظارش را نداشته است بكشد. اما در ميان تمامي سناريوهايي كه سال گذشته با بازگشت بي نظير بوتو به كشور پس از هشت سال تبعيد شكل گرفت، سناريوي انتخاب آصف علي زرداري بعنوان رئيس جمهور وجود نداشت.
سال گذشته براساس توافق واشنگتن و لندن ، انتظار بر اين بود كه بوتو دردوره رياست جمهوري پرويز مشرف، نخست وزير بشود و اين مسئله بتواند مانع از حركت تروريستها به سمت افغانستان شود. اما اكنون با گذشت كمتر از يازده ماه از اين پيش بيني، نه بوتو و نه مشرف ديگر در صحنه نيستند، يكي بطور تاسف باري كشته و ديگري بطور تحقير اميزي مجبور به استعفا شد.اين درحالي است كه در انتخابات رياست جمهوري پاكستان روز گذشته اصف علي زرداري ، يكي از جنجالي ترين شخصيت هاي اين كشور ، بعنوان رئيس جمهور انتخاب شد.
زرداري در دسامبر گذشته كه بوتو ترور شد در گفتگو با خبرنگاران گفته بود كه علاقه اي به احراز سمت ندارد.
تحليل گران سياسي مي گويند يك سال قبل هيچ كس تصور اينرا نمي كرد كه زرداري رئيس جمهور بشود. اما در انتخابات ماه فوريه زمانيكه حزب مردم پاكستان بعنوان بزرگترين حزب سر بيرون اورد، زرداري تصميم گرفت از پشت صحنه بيرون ايد. در روزهاي سرنگوني مشرف وي را تهديد به استيضاح كرد و توافقي را كه با نواز شريف ، نخست وزير سابق ، كرده بود زير پا گذاشت و خود را نامزد كرد. اما به علت نگراني هاي امنيتي دو هفته گذشته را در زير زمين خانه بي نظير بوتو پنهان شد. يكي از وزيران دولت انتخاب وي را بعنوان رئيس جمهور تنها راه حفاظت جان وي خواند. بعضي ديگر مي گويند رياست جمهوري، سمتي در دولت پاكستان است كه نيازي به فاش كردن دارايي هاي شخصي ندارد. مقامات سوئيس ميليون ها دلار از ثروت زرداري را كه در سال هزار و نهصد و نود و هفت مسدود كرده بودند ازاد كردند. سوئيس درپي ادعاي مسئولان پاكستان درمورد حق حساب هاي وي از قراردادهاي دولتي دارايي هاي وي را مسدود كرده بود. زرداري كه خود را خطا كار نمي داند ترقي اش را به سمت رياست جمهوري به تلافي ترور بي نظير بوتو مي داند و تاكيد مي كند كه اين تنها راهي است كه دولت تحت رهبري حزب مردم پاكستان مي تواند در قدرت و نه تنها بر مسند كار باشد. بر اساس اصلاحيه قانون اساسي پاكستان رئيس جمهور اين كشور قدرت بركناري دولت را دارد.
انتخاب زرداري بعنوان رئيس جمهور پاكستان با اختلاف نظرهاي شديدي در بين طايفه بوتو همراه بوده است و بسياري از اين افراد درمورد اين انتخاب ابراز نگراني كرده اند.
باتوجه به اقتصاد درحال ركود پاكستان و افزايش شورش هاي گروه طالبان در اين كشور ، اكنون اصف علي زرداري بايد تصميم بگيرد كه ايا زمان براي رويارويي با نواز شريف رقيب ديرينه خود و دامن زدن به بي ثباتي در پاكستان مناسب است يا اينكه بايد در جهت تلاش براي مقابله با ناارامي ها و تقويت اقتصاد اين كشور گام بردارد .
يك كشمكش قدرت جديد در پاكستان اخرين چيزي است كه غرب شاهد ان در اين كشور مسلمان مجهز به تسليحات هسته اي است ، كشوري كه حمايت ان در شكست شبكه القاعده و كمك به سازمان پيمان اتلانتيك شمالي ناتو در برقراري ثبات در افغانستان ضروري است .
زرداري و نواز شريف امسال با تشكيل ائتلاف موفق شدند پرويز مشرف رئيس جمهور مستعفي پاكستان را مجبور به كناره گيري از سمت خود كنند اما ماه گذشته ائتلاف انها با شكست روبرو شد و شريف به يك رهبر مخالف با حزب زرداري تبديل شد.
شريف در دهه هزار و نهصد و نود دو دوره نخست وزير پاكستان بود و بي نظير بوتو همسر اصف علي زرداري نيز در گذشته نخست وزير اين كشور بود .
تحليلگران از ان بيم دارند كه خصومت هاي گذشته منجر به تشديد ناارامي ها در پاكستان شود .
اردشير كواسجي از مقاله نويسان برجسته در شماره امروز يكشنبه روزنامه داون Dawn پاكستان نوشت اگر زرداري و ديگران در فكر انتقامجويي از يكديگر باشند ، اين بازي پيش از انكه اغاز شود با شكست روبرو خواهد شد .
تحليلگران مي گويند اگر درگيري هاي سياسي در پاكستان توجه دولت را از سر و سامان دادن به وضع اقتصادي اين كشور منحرف كند و دولت نتواند اقتصاد را تقويت كند ، در انصورت وام دهندگان بين المللي تمايلي به واگذاري ميلياردها دلار به اين كشور نشان نخواهند داد .
محمد حافظ هفتاد ساله درحاليكه به همراه گروهي از طرفداران زرداري پيروزي وي را در خيابان هاي شهر حيدر اباد جشن گرفته بود گفت اينكه چه كسي رئيس جمهور مي شود به ما ربطي ندارد ، انچه براي ما مهم است حل مشكلات امنيتي و مقابله با افزايش قيمت هاست .
تورم در پاكستان در حال حاضر نزديك به بيست و پنج درصد است .
مقامات پاكستاني براي جلوگيري از سقوط بورس پاكستان كه تاكنون با كاهش چهل درصدي روبرو بوده است محدوديت هايي را به اجرا گذاشته اند.
تحليلگران مي گويند نحوه برخورد زرداري با مسئله احياي قضات بركنار شده پاكستان به دست پرويز مشرف و بازگشت انها به پست هاي سابقشان مي تواند به اعتبار زرداري كمك كند .
شريف كه مشرف وي را در كودتايي نظامي بركنار كرد حزب مسلم ليگ شاخه نواز را از حزب خلق مردم جدا كرد و ائتلاف دو طرف به هم خورد .
چشم ها اكنون بر ايالت پنجاب پاكستان دوخته شده است و اينكه ايا زرداري تلاش خواهد كرد دولت ايالتي حزب مسلم ليگ شاخه نواز را در اين منطقه تضعيف كند يا خير .
حسن عسكري رضوي تحليلگر مسائل سياسي گفت اين دو رقيب به يك رويارويي شديد با يكديگر خواهند پرداخت مگرانكه به اين مسئله پي ببرند كه رويارويي اشكار به ضرر هر دو طرف خواهد بود .
كارشناسان مي گويند رئيس جمهور جديد به مقابله با چالش هاي مهمي از جمله خشونت هاي ستيزه جويانه و سر و سامان دادن به اقتصاد در بحران پاكستان خواهد بود .
سرمايه گذاران كه خواستار پايان يافتن بلاتكليفي سياسي در پاكستان هستند اميدوارند برگزاري انتخابات رياست جمهوري روز شنبه در پارلمان ، سنا و چهار مجمع ايالتي و روشن شدن تكليف پست رياست جمهوري بتواند به بازگشت ثبات به پاكستان كمك كند.
برخي تحليلگران مي گويند پيروزي اصف علي زرداري در اين انتخابات از قبل قابل پيش بيني بود.
ترور بي نظير بوتو باعث شد تا زرداري بتواند به مركز سياست پاكستان نفوذ كند و پس از انتخابات پارلماني ماه فوريه و پيروزي حزب مردم پاكستان در اين انتخابات نيز به مركز قدرت نزديك شود .
تصميم ماه اوت زرداري درخصوص استيضاح پرويز مشرف رئيس جمهور مستعفي پاكستان منجر به استعفاي وي شد و زمينه را براي تصدي زرداري در اين سمت هموار كرد .
زرداري كه يازده سال را به اتهام فساد مالي و ديگر اتهامات در زندان سپري كرده اما هرگز محكوم نشده است از افراد نزديك به امريكا به شمار مي رود و پيوسته بر پايبندي اسلام اباد به همكاري با واشنگتن در جنگ ضد تروريسم تاكيد كرده است .
حزب مردم پاكستان كه مهمترين حزب حاكم بر اين كشور به شمار مي رود بطور كلي در راستاي اهداف امريكا درجهت مقابله با تروريسم گام بر مي دارد اما با توجه به احساسات ضد امريكايي در پاكستان ، دولت اين كشور بايد در جنگ ضد تروريسم با دقت گام بردارد .
زرداري پيشتر اعلام كرده بود تروريسم جهاني مهمترين چالشي است كه كشورش با ان روبرو است .
وي افزود ما در كنار امريكا ، انگليس ، اسپانيا و ديگر كشورها كه هدف حمله تروريسم قرار گرفته اند باقي خواهيم ماند .
زرداري اعلام كرده است هدف وي به عنوان رئيس جمهور اينده گسترش دموكراسي كامل در اين كشور است .
وي همچنين اطمينان داده است با امريكا در مقابله با چالش هاي اقتصادي و امنيتي كه مردم پاكستان با ان روبرو هستند و همچنين چالش هاي منطقه اي همكاري كند.
مخالفان پاكستان امروز يكشنبه اعلام كردند ، اصف علي زرداري، رئيس جمهور منتخب پاكستان بايد حاكميت پارلمان اين كشور را بازگرداند و تغييرات جنجالي صورت گرفته در قانون اساسي اين كشور را تحت حكومت نظامي پاكستان ،
لغو كند.
درخواست حزب نواز شريف نخست وزير اسبق پاكستان در استانه برگزاري مراسم سوگند زرداري در روز دوشنبه بيان شد.
قدرت در پاكستان از جمله حق انحلال پارلمان، انتصاب فرماندهان ارتش و انتصاب هاي مهم قضايي، تحت رياست جمهوري پرويز مشرف به رئيس جمهور تفويض شد.
احسن اقبال، يكي از وزراي سابق دولت پاكستان و از شخصيت هاي برجسته حزب شريف گفت" سياسي كردن مسند رياست جمهوري انتقادي است كه به مشرف وارد بود."
اقبال گفت" بر اساس قانون اساسي پاكستان، رئيس جمهور يك سمت تشريفاتي است و نخست وزير قدرت واقعي را دارد."
وي افزود" اگر مركزيت قدرت در پاكستان در اختيار رياست جمهوري باشد دوگانگي همچون دوران مشرف وجود خواهد داشت. او بايد اين اختيارات را واگذار كند و موضع سياسي اش را فورا كنار بگذارد.
مانموهان سينگ نخست وزير هند امروز يكشنبه در پيام تبريك خود به اصف علي زرداري رئيس جمهور منتخب پاكستان از اراده سياسي هند براي همكاري با زرداري خبر داد .
سينگ در پيام خود همچنين اعلام كرد دولت و مردم هند خواستار روابط ، همكاري و دوستي نزديك بين دو كشور هستند .
هند و پاكستان كه دو كشور همسايه داراي تسليحات هسته اي هستند از زمان استقلالشان از حاكميت انگليس در سال هزار و نهصد و چهل و هفت روابطي متشنج داشته اند و سه دوره با يكديگر جنگيده اند .
اين دو كشور اكنون درحال گفتگو براي حل و فصل اختلاف ها برسر منطقه مورد مناقشه كشمير هستند.
دولت افغانستان امروز يكشنبه اعلام كرد اصف علي زرداري رئيس جمهور منتخب پاكستان از حامد كرزاي رئيس جهمور افغانستان دعوت كرده است تا در مراسم تحليف وي كه قرار است هفته اينده برگزار شود شركت كند.
دفتر رياست جمهوري افغانستان در بيانيه اي اعلام كرد كرزاي در تماس تلفني با زرداري پيروزي وي را در انتخابات رياست جمهوري پاكستان تبريك گفت .
در اين بيانيه همچنين امده است زرداري نيز از كرزاي دعوت كرد تا براي شركت در مراسم اداي سوگند وي كه قرار است به زودي در اسلام اباد برگزار شود شركت كند.
كرزاي و پرويز مشرف رئيس جمهور سابق پاكستان از روابط گرمي برخوردار نبودند زيرا دولت افغانستان ،‌ مقامات پاكستان را متهم مي كند در جلوگيري از عبور شبه نظاميان از مرز پاكستان اقدامات كافي را انجام نمي دهند .
كرزاي كه گفته مي شود از روابط خوبي با بينظير بوتو نخست وزير سابق و فقيد پاكستان برخوردار بود ابراز اميدواري كرده است روابط بين دو كشور تقويت شود .
نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه كه كشورش رياست اتحاديه اروپا را بر عهده دارد ضمن تبريك به آصف علي زرداري به مناسبت انتخاب وي به رياست جمهوري پاكستان، از وي دعوت كرد از فرانسه ديدار كند.
ساركوزي همچنين خواستار تحكيم روابط دو كشور در خصوص مقابله با تروريسم شد. ساركوزي با ارسال يادداشتي به همتاي پاكستاني خود ابراز اميدواري كرد گفتگوها و همكاريهاي سياسي ميان اسلام آباد و پاريس تحكيم يابد. وي تاكيد كرد پاكستان يكي از شركاي اصلي فرانسه است.
وي گفت فرانسه مي داند مردم پاكستان چه هزينه اي براي تروريسم مي دهند. وي افزود همكاريهاي دو جانبه بايد تقويت شود.
ساركوزي در يادداشت خود به زرداوي اطمينان داد اتحاديه اروپا در دوران رياست كشور وي با پاكستان همكاري خواهد كرد و چندين طرح اقتصادي و اجتماعي را به منظور حمايت از فرايند دموكراتيك در پاكستان در نظر دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس سران كشورهاي غربي و همسايگان پاكستان يعني ايران و افغانستان امروز شنبه انتخاب اصف علي زرداري رئيس جمهوري جديد پاكستان به اين سمت را به وي تبريك گفتند.
در واشنگتن گوردون جاندرو سخنگوي كاخ سفيد گفت جرج بوش رئيس جمهوري امريكا منتظر همكاري با زرداري ، گيلاني نخست وزير و دولت پاكستان در مورد موضوعات مورد علاقه دو كشور است.
مسائل مورد علاقه پاكستان و امريكا عبارتند از مبارزه با تروريسم و برقراري اقتصادي با ثبات و امن در پاكستان.
دولت انگلستان كه پاكستان شصت و يك سال پيش از اين استقلال خود را از اين كشور بدست اورد، قول همكاري نزديك با زرداري براي بهبود ثبات و مبارزه با خطر مشترك افراطي گري خشونت اميز در اين كشور را كه يكي از متحدان اصلي غرب است ارائه كرد.
ديويد ميلي بند وزير امور خارجه انگليس در بيانيه اي كه چند ساعت پس از راي نمايندگان مجالس پاكستان به زرداري براي احزار مقام رياست جمهوري منتشر شد اعلام كرد كشورش منتظر همكاري نزديك با زرداري براي تعميق بيشتر همكاري با پاكستان است.
وي در ادامه افزود ما خواهان همكاري با دولت پاكستان براي حمايت از اقداماتي هستيم كه باعث تقويت ثبات، دموكراسي ، حكومت قانون و تحولات دموكراتيك در پاكستان خواهد شد.
ميلي بند گفت ما معتقديم مردم پاكستان شايسته حكومتي دموكراتيك هستند و پايه ريزي نهادهاي قدرتمند دموكراتيك كليد برقراري ثبات درازمدت ، حكومتي خوب و رفاه مردم پاكستان است.
وي افزود دولت انگليس براي كمك به دولت پاكستان براي مقابله با خطر مشترك افراطي گري و رفع چالشهاي اقتصادي پيش روي انها امادگي دارد. و ما به تعهدات خود در زمينه همراهي با مردم پاكستان به ويژه از طريق برنامه هاي كمك رساني به شدت پايبنديم.
رزداري نه ما پس از ترور همسرش بي نظير بوتو نخست وزير اسبق پاكستان با حضور گسترده مردم در انتخابات به عنوان چهاردهمين رئيس جمهوري پاكستان انتخاب شد.
حامد كرزاري رئيس جمهوري افغانستان نيز انتخاب زرداري به عنوان رياست جمهوري پاكستان نويد بخش گسترش همكاري هاي دو كشور باشد.
در بيانيه اي كه دفتر رياست جمهوري افغانستان صادر كرد امده است حامد كرزاي علاوه بر تبريك گفتن به حزب مردم پاكستان به خاطر پيروزي در اين انتخابات ارزوي موفقيت براي اصف علي زرداري دارد.
افغانستان و پاكستان به علت ناارميهاي شبه نظاميان روابط سختي دارند و دولتمردان افغانستان معتقدند بيشتر خشونتهاي داخل افغانستان كار قبايلي است كه در پاكستان پناه گرفته اند در حالي كه مقامهاي پاكستان اين ادعا را رد مي كنند.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران نيز ابراز اميدواري كرد انتخاب زرداري به عنوان رئيس جمهوري جديد پاكستان باعث گسترش روابط دو كشور شود.
رئيس جمهوري ايران در بيانيه اي گفت از صميم قلب انتخاب شما به عنوان رئيس جمهوري اسلامي پاكستان را به شما، مردم و دولت پاكستان تبريك مي گويم.
احمدي نژاد گفت با اعلام امادگي كامل جمهوري اسلامي ايران براي گسترش همكاري در تمام زمينه‌ها با پاكستان اميدوارم شاهد گسترش و تقويت روابط خوب بين
دو كشور باشيم.
اتحاديه اروپا نيز از رئيس جمهوري جديد پاكستان خواست براي كاهش نگرانيها در منطقه همكاري كند.
فرانسه كه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد در بيانيه‌اي خواستار كاهش تنشها در منطقه ترغيب سران پاكستان به همكاري تعيين كننده براي برقراري ثبات در منطقه شد.
در بيانيه رياست اتحاديه اروپا امده است رياست فرانسوي اتحاديه اروپا به ويژه پاكستان را به مبارزه با تروريسم ترغيب مي كند و به رئيس جمهوري جديد اين كشور اطمينان مي دهد حمايت از وي در اين مسير ادامه خواهد
يافت.
خوزه مانوئل باروسو رئيس كميسيون اروپا نيز در بيانيه اي خطاب به
رئيس جمهوري جديد پاكستان گفت اطمينان دارم در دوران رياست جمهوري شما دولت پاكستان سياستهاي مناسبي را براي رويارويي با چالشهاي مهم اقتصادي و امنيتي پيش روي پاكستان در حال حاضر در پيش خواهد گرفت.
وي در ادامه افزود كميسيون اروپا براي مقابله با اين چالشها به دولت پاكستان كمك خواهد كرد.
153
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن