تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815422567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گره كور آموزش سلامت جنسي بايد به دست چه كسي گشوده شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گره كور آموزش سلامت جنسي بايد به دست چه كسي گشوده شود؟
گروه گزارش: خطر افزايش ارتباطات نامشروع، تبديل نهاد خانواده به پايگاهي سست و اجباري، رواج طلاق عاطفي، سرخوردگي و افزايش انحرافات اجتماعي و رشد آمار رفتارهاي پرخطر تنها بخشي از آسيب‌هاي ناشي از بي‌توجهي به سلامت جنسي خانواده‌هاست كه بسياري از جامعه‌شناسان و روانشناسان نسبت به شيوع آنها هشدار مي‌دهند و اين در حالي‌‌است‌كه هيچ نهادي خود را عهده‌دار اين مهم نمي‌داند و مسئوليت آن را به دستگاه ديگري واگذار مي‌كند.
آيات، روايات و احكام متعددي به‌صورت مستقيم‌ و غيرمستقيم به ارضا و تعديل مسائل جنسي پرداخته‌اند كه هر يك از آنها نشا‌نگر اهميت تربيت جنسي و ضرورت توجه به اين مسئله در تحكيم بنيان خانواده است.

در برخي از آيات قرآن همچون آيه 30 و 31 سوره مباركه «نور» نيز تربيت جنسي به‌صورت مديريت اعضاي بدن و در قالب اشاراتي همچون «عفت» به زنان و مردان مؤمن سفارش و در نهايت ازدواج راهكار برخورداري از سلامت جنسي خانواده و جامعه معرفي شده است.

تشديد انگيزه‌هاي جنسي و كنجكاوي درباره مسائل اينچنيني از جمله موضوعاتي است كه در دوران بلوغ ذهن جوانان و نوجوانان اعم از دختر و پسر را به خود مشغول مي‌كند لذا آموزش خانواده‌ها در راستاي پاسخ به اين چالش‌ها به‌طوري‌كه مطابق با چارچوب‌هاي فرهنگي، ديني و اجتماعي باشد، امري ضروري است و بي‌توجهي به آن و برخورد سهل‌انگارانه در اين زمينه تبعات منفي زيادي را به دنبال خواهد داشت.

افزايش آمار انواع طلاق، بزهكاري‌هاي اجتماعي، خيانت زوجين نسبت به يكديگر و آسيب‌هاي مشابه از جمله عوارض بي‌توجهي به سلامت جنسي است كه كارشناسان و صاحب‌نظران متعددي از جمله سيد «كاظم فروتن» سرپرست كلينيك سلامت خانواده نسبت به آن هشدار داده‌اند. وي 19 فروردين‌ماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با ابراز نگراني از رشد طلاق در كشور، ريشه جدايي بيش از نيمي از زوج‌ها را مسائل جنسي دانست و اصلاح نگرش‌ها درباره چنين مسائلي و تشكيل شوراي عالي خانواده را راهكار گذر از اين بحران عنوان كرد.

وي پرهيز از تعصبات غلط در طرح مسائل جنسي، ايجاد رشته تخصصي خانواده و سلامت جنسي و مشاوره رايگان پس از ازدواج را از ديگر راهكارهاي تضمين سلامت جنسي جامعه ذكر كرد.

در همين راستا آيت‌الله «اميني» ارديبهشت‌ امسال در ديدار با مشاوران مركز مشاوره حوزه علميه خراسان بر آموزش مسائل جنسي و نقش غيرقابل انكار آن در حل مشكلات روحي و رواني جوانان تأكيد كرد.

وي جست‌و‌جوي علل و عوامل مشكلات فرهنگي در خود فرهنگ را يكي از مهم‌ترين راهكارهاي رفع مشكلات دانست و افزود: آگاهي نوجوانان از مسائل جنسي در جامعه فعلي افزايش يافته است لذا روحانيون و مشاوران نيز بايد با بهره‌مندي از متون اسلامي، روانشناسي و جامعه‌شناسي به رفع مشكلات خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان در اين زمينه بپردازند.

نگرش اسلام به سلامت جنسي و حقوق زوجين نسبت به يكديگر، بهترين مقطع و شيوه آموزشي براي انتقال مفاهيم جنسي براي دستيابي به سلامت جنسي، نحوه بهره‌برداري از آموزه‌هاي ديني در ارتقاي سلامت جنسي، عمده‌ترين آسيب‌هاي ناشي از بي‌توجهي به سلامت جنسي و ... از جمله موضوعاتي است كه در خبرگزاري ايكنا در قالب سوژه «خانواده و سلامت جنسي» با كارشناسان ديني و حوزه زنان و خانواده به كنكاش گذاشته شد تا در راستاي آن ضمن آسيب‌شناسي اين مقوله، راهكارهايي براي آموزش صحيح تربيت جنسي ارائه شود.

برخي كارشناسان ديني كه در اين زمينه با آنها به گفت‌‌وگو نشستيم با استناد به برخي از آيات و روايات توليد نسل صالح را يكي از اهداف تشكيل خانواده عنوان كردند و دستيابي به اين مهم را نيز نيازمند برخورداري زوجين از روابط سالم زناشويي دانستند.

كارشناسان از ضرورت‌هاي ديني توجه به سلامت جنسي مي‌گويند

به اعتقاد برخي از از اين كارشناسان همچون حجج‌اسلام سيد «محمد ثقفي» مدرس جامعه‌شناسي دانشگاه آزاد اسلامي، «عبدالله محمددوست» دكتراي فقه و حقوق اسلامي، «علي عارفي‌كيا» استاد دانشگاه آزاد اسلامي و «سيروس كامران» مدرس دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران‌شمال، در متون اسلامي آمده است كه فرزندان نبايد شاهد رابطه عاطفي و جنسي والدين خود باشند زيرا بي‌توجهي به اين امر زمينه بلوغ زودرس و مشكلاتي از اين قبيل را فراهم مي‌كند اما طرح اين نكته به اين معني نيست كه آموزش مسائل جنسي بايد در خانواده‌ها مسكوت بماند بلكه پدر و مادر بايد از سنين نوجواني مراحل بلوغ جنسي و بهداشت جنسي را به فرزند هم‌جنس خود بياموزند.

به گفته اين افراد كه موافق آموزش صريح مسائل جنسي به فرزندان هستند حياي غيرموجه سلامت جنسي خانواده را به مخاطره انداخته است چراكه اصل موضوع سلامت جنسي امري پذيرفته شده است و منافاتي با مباني اسلامي و عفت ندارد اما نوع نگرش و بيان اين مسائل به مخاطبان امري مهم است و لفافه‌گويي، حاشيه رفتن و برخورد كنايه‌اي با آن بر مشكلات مي‌افزايد.

اين در حالي است كه آيت‌الله سيد«هاشم بطحايي‌گلپايگاني» عضو هيئت علمي دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام‌والمسلمين «محمد توانايي» مدرس دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران‌شمال با اعلام مخالفت از آموزش مسائل جنسي توسط والدين در دوره نوجواني معتقدند كه مسائل جنسي و مديريت آن به‌طور كلي در قرآن مطرح شده است و موارد بسيار اندكي وجود دارد كه خود اين موضوع مورد بحث قرار گيرد لذا ارائه صريح اين مطالب مشكلات متعددي را براي فرزندان فراهم مي‌كند لذا برخوردهاي مرتبط با آموزش سلامت جنسي بايد بر اساس دستورات اسلام معين شود تا علاوه بر رعايت پرهيز از افراط و تفريط، به چارچوب صحيح و الگوي ثابتي براي طرح سلامت جنسي خانواده‌ها دست يابيم.

اين دسته از صاحب‌نظران در پاسخ به اين مسئله كه نقش روحانيون در آموزش مسائل جنسي و ارتقاي سلامت جنسي جامعه نسبت به گذشته كاهش يافته است، با اعلام موافقت خود، افزايش وسايل ارتباط جمعي و ناآشنايي برخي از روحانيون با نحوه ارائه اين مطالب به مخاطبان را از دلايل عمده اين مسئله دانستند البته در اين ميان آيت‌الله سيد«هاشم بطحايي‌گلپايگاني» مدرس اجتهاد حوزه علميه قم معتقد است در سال‌هاي اخير رهنمودهاي روحانيون در زمينه ارتقاي سلامت جنسي خانواده در جامعه ما جا نيفتاده و در اين زمينه شاهد برخوردهاي چندگانه هستيم.

جامعه‌شناسان ارائه اطلاعات سربسته را مخرب‌تر از جهل افراد نسبت به مباني جنسي مي‌دانند

جامعه‌شناسان نيز در مواجهه با اين پرسش كه چگونه مي‌توان سلامت جنسي خانواده‌ها را افزايش داد، معتقدند كه ضرورت برخورداري از سلامت جنسي براي بيشتر خانواده‌ها محرز نشده است پس چگونه مي‌توان از آنان انتظار داشت به برنامه‌ريزي و گام‌نهادن در اين عرصه اقدام كنند.

به اذعان صاحب‌نظران حوزه اجتماعي همچون «محمدحسين فرجاد» فوق‌دكتراي استرس و آسيب‌هاي اجتماعي، «حسين باهر» جامعه‌شناس و استاد رفتارشناسي دانشگاه شهيد بهشتي، «نفيسه حميدي» جامعه‌شناس و عضو پژوهشكده خانواده‌پژوهي دانشگاه شهيد بهشتي، «سعيد مدني» پژوهشگر مسائل اجتماعي و «امان‌الله قرايي‌مقدم» دكتراي جامعه‌شناسي، افزايش ارتباطات نامشروع، تبديل نهاد خانواده به پايگاهي سست و اجباري، رواج طلاق عاطفي، سرخوردگي و افزايش انحرافات اجتماعي و رشد آمار رفتارهاي پرخطر تنها بخشي از آسيب‌هاي ناشي از بي‌توجهي به سلامت جنسي خانواده‌هاست.

پروفسور فرجاد با تأييد اين مطلب كه دستيابي به الگوي صحيح براي رسيدن به سلامت جنسي خانواده با موانع متعددي روبه‌روست معتقد است كه والدين مسئول بايد با اشراف نسبت به حساسيت‌هاي فردي و اجتماعي فرزندان خويش، آموزش اخلاق جنسي و پاي‌بندي به آن را از دوران بلوغ به كودكان خود بياموزند.

نكته قابل توجه در طرح اين سوژه ميان كارشناسان اجتماعي اين است كه همه آنان بر اين مطلب كه ارائه اطلاعات سربسته درباره مسائل جنسي به مراتب مخرب‌تر از جهل افراد نسبت به اين اطلاعات است، صحه گذاشتند و با ارزيابي مطلوب ارائه اطلاعات جنسي توسط نهادهاي رسمي خواستار آموزش مربيان و كارشناسان متخصص در اين زمينه شدند تا بدين‌ترتيب آموزش مسائل جنسي به نوجوانان به‌صورت مستمر صورت گيرد زيرا آموزش مقطعي و كوتاه‌مدت نيز بر مشكلات كنوني مي‌افزايد.

آموزش‌هاي متناقض و تضاد در ارائه مفاهيم اخلاق جنسي و نبود كارشناسان خبره براي ارائه اطلاعات جنسي در سطوح مختلف سني از جمله مشكلات فراروي دستيابي خانواده‌ها به سلامت جنسي است كه همه كارشناسان اجتماعي و ديني مورد خطاب ايكنا به آن اشاره كردند و آموزش والدين و راه‌اندازي مراكز خاص براي مشاوره مسائل جنسي را از جمله راهكارهاي مؤثر در اين زمينه عنوان كردند.

توليد برنامه‌هاي رسانه‌اي در كاهش تعصبات غلط جامعه نسبت به آموزش مباني مرتبط با سلامت جنسي، تغيير فرهنگ اجتماعي و ايجاد نهضت عمومي فرهيختگان از ديگر پيشنهاداتي بود كه توسط «حسين باهر»، «نفيسه حميدي» و پروفسور «فرجاد» ارائه شد.

آموزش امري انكارناپذير براي دستيابي به سلامت جنسي خانواده‌هاست

روانشناسان از ديگر صاحب‌نظران مخاطب ايكنا در بررسي اين سوژه بودند كه همچون دو دسته ديگر موانع فرهنگي را از جمله مسائلي دانستند كه از ديرباز تربيت جنسي جامعه را مختل كرده است و بر اين عقيده‌اند كه نمي‌توان خطوط قرمز را دليل موجهي براي غفلت والدين و مسئولان از آموزش اين مسائل به افراد عنوان كرد.

به گفته اين دسته از كارشناسان والدين نقش محوري و غيرقابل انكاري در ارائه اطلاعات جنسي به فرزندانشان دارند اما موضوع قابل تأمل در اين ميان اين است كه والدين نيز در شرايطي رشد كرده‌اند كه خودشان هم اين اطلاعات را از منبع موثقي نگرفته‌اند و بر اساس آزمون و خطا به تجاربي در اين زمينه دست پيدا كرده‌اند و همين مسئله مهم‌ترين دليل براي مقاومت بيش از حد خانواده‌ها در طرح مباحث جنسي به فرزندانشان است.

به عقيده «فاطمه مذكوري» دكتراي روانشناسي و «نسرين حاجي‌زاده» رئيس مركز مشاوره خانواده «مهرگان» خانواده‌ها تلاشي براي برداشتن مرزهاي كاذب ميان خود و فرزندانشان در حوزه مسائل جنسي ندارند و با پاسخ‌هاي وارونه و گاه بي‌توجهي به سؤالات نوجوانان آنان را نسبت به مباحث جنسي كنجكاوتر مي‌كنند تا حدي كه آنان براي پاسخ به يك سؤال ابتدايي به تصاوير و فيلم‌هايي رجوع مي‌كنند كه نقش منفي را در تربيت آنها دارد.

پالايش جامعه از عرف غلط در حوزه سلامت جنسي توسط مسئولان و روحانيون از ديگر مباحثي است كه «غلامحسين قائدي» روانپزشك كلينيك سلامت خانواده به آن اشاره مي‌كند، وي با انتقاد از اينكه صحبت درباره اخلاق جنسي و موضوعات مشابه با آن حتي در مجامع علمي نيز با موانعي همراه است و نبودن مركزي به‌طور اختصاصي و مدون كه به طرح مسائل جنسي و مشكلات خانواده‌ها در اين‌باره بپردازد، دليلي بر اين مدعاست.

در حالي‌كه برپايي كلاس‌هاي مشاوره و دوره‌هاي آموزشي از جمله موضوعات تأكيدي در اين سلسله مصاحبه‌ها بود اما «فريد فدايي» روانپزشك و استاد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي توجه صرف به مباني آموزشي را گام مؤثري در راستاي سلامت جنسي خانواده‌ها ندانسته و معتقد است برپايي دوره‌هاي قبل از ازدواج تنها مي‌تواند پاسخ‌گوي بخشي از نيازهاي زوجين جوان باشد، زيرا نمي‌توان توقع داشت افرادي كه مدت‌ها به سركوبي سؤالات جنسي خود پرداخته‌اند به يك‌باره تمام معضلات خود را حل شده فرض كنند.

«بهنام اوحدي» مشاور خانواده نيز كتمان آمار آسيب‌هاي ناشي از بي‌توجهي به سلامت جنسي توسط مسئولان را از جمله نكاتي دانست كه از ضرورت آموزش عمومي آن كاسته است؛ به اعتقاد اين روانپزشك آمار واقع‌بينانه‌اي درباره مشكلات ناشي از بي‌توجهي خانواده‌ها به مسائل جنسي وجود ندارد البته در صورت وجود آمار و ارقام نيز اين اطلاعات به جامعه ارائه نمي‌شود در نتيجه ضرورت توجه به اين مسئله براي عموم جامعه ناديده گرفته شده است.

«محمود گلزاري» دكتراي روان‌شناسي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي از ديگر مخاطبان ايكنا در اين سوژه بود كه دستيابي به سلامت جنسي جامعه را فراتر از ارائه راهكارهاي شتابزده دانسته و معتقد است بزرگ‌نمايي و اغراق درباره آمارهاي آسيب‌هاي اجتماعي و ربط دادن آمار طلاق، اعتياد، خودكشي به اين موضوع نيز امري اشتباه و مغرضانه است.

به گفته اين استاد دانشگاه ابعاد سلامت جنسي آنقدر وسيع است كه اتخاذ راهكارهاي شتابزده و عجولانه تاكنون جوابگوي اين مسئله نبوده و برپايي همايش‌هايي كه ارائه راهكارهايي مطابق با فرهنگ ايراني ـ اسلامي معمولاً در آنها مغفول مي‌ماند، نيز در اين زمينه راهگشا نيست.

طرح مباحث جنسي در كتب درسي از ديگر موضوعات مرتبط با اين سوژه بود كه موافقان و مخالفان زيادي داشت؛ موافقان اين موضوع از جمله «غلامحسين قائدي»، «فاطمه سعيدي»، «فاطمه مذكوري»، «فريد فدايي» و «بهنام اوحدي» بر اين باورند كه آموزش مسائل جنسي به نوجوانان امري غيرقابل انكار است لذا اگر اين موضوعات در قالب كتب درسي به دانش‌آموزان ارائه شود علاوه بر واكسينه كردن آنها نسبت به آسيب‌هاي اجتماعي پاسخگوي پرسش‌هاي طبيعي دوران بلوغ آنان نيز خواهد بود.

اين درحالي است كه «سيروس كامران» استاد دانشگاه آزاد اسلامي، سيد «محمد ثقفي» دكتراي جامعه‌شناسي و «فاطمه محبي» با اعلام مخالفت از طرح مباحث جنسي در كتب آموزشي، توجه به مباني جنسي در مقطع پيش از دبيرستان را امري نادرست عنوان كردند كه غير از تحريك كردن نتيجه‌اي در بر ندارد و تحريك نياز بدون ارضاي منطقي آن نيز بروز ناهنجاري‌هاي اجتماعي را دوچندان مي‌كند.

نقش نهادهاي دولتي در دستيابي خانواده‌ها به سلامت جنسي از ديگر نكات مشتركي بود كه توسط كارشناسان حوزه‌هاي مختلف مطرح شد به عنوان مثال پروفسور «فرجاد» شهرداري تهران، دكتر «حسين باهر» سازمان ملي جوانان و فرهنگسراها و «غلامحسين قائدي» و «نسرين حاجي‌زاده» اشتراك نهادهاي مختلف در برنامه‌ريزي براي ارائه برنامه‌هاي مختلف مرتبط با سلامت جنسي و بيشتر كارشناسان آموزش و پرورش و مركز امور زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري را از نهادهاي موظف در اين امر دانستند كه خبرنگاران اجتماعي ايكنا در همين رابطه گفت‌وگويي با برخي از مسئولان داشتند كه از جمله آنها مي‌توان به حجت‌الاسلام‌والمسلمين «علي ذوعلم» مديركل دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتاب‌هاي درسي وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد.

وي درباره ضرورت توجه به مبحث سلامت جنسي در كتب درسي و رويكرد آموزش و پرورش با تأييد بر ناكارآمدي وزارت آموزش و پرورش درباره پرداختن به اين مسئله با اظهار تأسف از اينكه اين موضوع مهم تربيتي در نظام آموزشي مورد توجه قرار نگرفته است از طرح مباحث جنسي در برنامه درسي ملي آموزش و پرورش خبر داد.

اما و اگرهاي مديران اجرايي در طرح مباحث جنسي

«مهدي نويد ادهم» دبيركل شوراي عالي وزارت آموزش و پرورش نيز توجه به مباحث جنسي در طرح «برنامه درسي ملي» را امري ضروري دانست و احتمال داد در آينده سرفصلي براي آموزش سلامت جنسي و مهارت‌هاي زندگي در كتب درسي تدوين شود.

«عباس استادتقي‌زاده» مديركل سلامت شهرداري تهران با طرح اين مطلب كه قرار نيست شهرداري مسئوليت ساير نهادها در حوزه سلامت جنسي را بر عهده گيرد بر لزوم آموزش خانواده‌ها با اين مباني تأكيد كرد و آموزش مباني مرتبط با سلامت جنسي را يكي از موضوعات مهم در اين مركز عنوان كرد كه به‌همت اين اداره‌كل و در قالب برنامه‌هاي متفاوت به شهروندان تهراني آموزش داده مي‌شود.

وي توليد اقلام فرهنگي ـ آموزشي در زمينه سلامت جنسي و توزيع اين محصول فرهنگي در همه مراكز فرهنگي شهر تهران و 80 خانه سلامت وابسته به اداره‌كل سلامت شهرداري تهران را از ديگر اقدامات صورت‌گرفته در اين زمينه دانست.

«فاطمه عاطف‌يكتا» معاون طرح و برنامه مركز امور بانوان و خانواده رياست جمهوري به انتقاد از طرح اين سوژه توسط اين خبرگزاري پرداخت چراكه به اعتقاد وي طرح رسانه‌اي سلامت جنسي نتيجه‌اي جز تحريك حساسيت عمومي جامعه ندارد لذا با توجه به اينكه مشكلات جامعه ما هنوز به حدت و شدت غرب نيست حل معضلات اجتماعي بايد با توجه به شرايط موجود و با تدبيري به اصطلاح «پرده‌نشيني» و «شاهد بازاري» همراه باشد.

عاطف‌يكتا آموزش سلامت جنسي و تبيين ضرورت آن به خانواده‌ها را از جمله موضوعاتي عنوان كرد كه بايد به‌صورت چندبخشي مورد توجه باشد لذا تمركز يك نهاد نسبت به آن مشكلي را حل نمي‌كند و آموزش مهارت‌هاي زندگي با استناد به قرآن ـ كه سلامت جنسي نيز جزء آن است ـ در قالب طرح «رحمت» را از جمله اقدامات انجام‌شده توسط اين نهاد ذكر كرد.

با وجود تلاش‌هاي خبرنگاران ايكنا مبني بر آشنايي با نظرات مسئولان سازمان ملي جوانان اين امر محقق نشد و «عليرضا عصارنيا» معاون فرهنگي اين سازمان در حاشيه بازديد از خبرگزاري ايكنا «حسين‌علي شهرياري» و «علي‌اصغر حسني» نايب رئيس اول و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌و‌گو با خبرگزاري ايكنا با تأكيد بر ضرورت آموزش جنسي در ميان خانواده‌ها و جوانان توجه به اين مقوله را از وظايف مهم وزارتخانه‌هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري دانستند.

شهرياري مقوله سلامت جنسي را يكي از موضوعات فرهنگي كشور عنوان كرد كه همچون ساير مقوله‌هاي فرهنگي مظلوم واقع شده است زيرا در اين 30 سال پس از انقلاب عملاً اتفاق خاصي در اين حوزه نيفتاده است و حتي در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه با حضور سران سه قوه و كارشناسان مختلف برگزار مي‌شود، به اين موضوع پرداخته نمي‌شود.

به عقيده «علي‌اصغر حسني» نماينده مردم لارستان خانواده‌ها و مسئولان دولتي بايد در انديشه اتخاذ راهكارهايي براي كاهش سن ازدواج و تشويق جوانان به اين امر پسنديده باشند زيرا با اندكي تأمل متوجه مي‌شويم كه بي‌توجهي به تسهيل شرايط ازدواج مقوله سلامت جنسي خانواده و جامعه را تهديد مي‌كند.

با همه اين اوصاف آموزش نقطه كليدي و همچنان حلقه مفقوده موجود در تربيت جنسي افراد جامعه است كه تعدد و تقابل آراء كارشناسان در نحوه آموزش، بهترين سن آموزش و مراجع ذي‌صلاح در آموزش مباحث مرتبط با سلامت جنسي اين مشكلات را دو چندان كرده است اما توافق همگان بر مسئله آموزش موضوعي است كه بايد توسط نهادهاي ذي‌صلاح همچون مدارس و دانشگاه‌ها مورد توجه باشد كه تاكنون متولي خاصي عهده‌دار اين مهم نشده است.

گزارش از «فرشته مسلمي»
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن