تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815398017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار اقليت مسلمان جهان/رمضان؛ فرصتي براي ارتباطهاي گسترده اقليت مسلمان غرب با جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار اقليت مسلمان جهان/رمضان؛ فرصتي براي ارتباطهاي گسترده اقليت مسلمان غرب با جامعه
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: درحالي كه ميليونها مسلمان جهان در ماه ضيافت الهي روزه‌داره بوده و قسمت اعظم اوقات خود را به امور معنوي و دروني مي‌پردازند، اقليت مسلمان كه در كشورهاي غربي به سر مي‌برند همچنان ساخت مساجد بزرگ و اقامه نماز در مساجد نوساز خود را در اولويت قرار داده و اقدامات متنوعي براي برقراري ارتباط با جامعه غيراسلامي در اين ماه در پيش گرفته‌اند.

مسجد نوساز كاليفرنيا اشتياق مسلمانان براي رمضان را مضاعف كرد

جمعيت درحال رشد مسلمانان در شهر رانچو كوكامونگا كاليفرنيا رمضان امسال را با اشتياق خاصي برگزار مي‌كنند چرا كه سرانجام مسجدي كه مدتها در انتظار آن بودند ساخته شده و در اين ماه مبارك قابل بهره‌برداري است.

طي سالها جامعه مسلمان اين شهر خود را به اجبار براي نمازخواندن به خانه اي كوچك با ديوارهاي گچي محدود كرده بود، اما ماه مبارك رمضان كه از روز دوشنبه 11 شهريور ماه در آمريكاي شمالي آعاز شده باعث شد تا مسجد تازه ساز اين شهر مورد بهره برداري قرار گرفته و مسلمانان بتوانند نماز خود را در ساختمان تازه ساز اين مسجد به جماعت اقامه كنند.

آخر هفته اي كه گذشت كارگران ساختماني به سرعت و با عجله سطوح مرمرين مسجد را صيقل انداخته و آخرين رديف از سراميكهاي سقف مسجد را نصب كردند تا براي ماه مبارك رمضان آماده باشد . متصديان اين مسجد نگران بودند كه اين كار ساخت مسجد براي رمضان به پايان نرسد. اين مسجد داراي دو مناره و يك گنبد است كه گنجايش 1100 نمازگزار را دارد. مسلمانان اين شهر اعتقاد دارند كه ساخت اين مسجد به موقع بوده است.

دكتر سهيب پاتيل يكي از بنيانگذاران اين مركز اسلامي اظهار داشت: طراحي اين مسجد هدفمند بوده كه توانسته با تركيب سقف سازي كليساهاي جامع غربي و طاق هاي سنتي شرقي منظره جالبي خلق كند و باعث شود ما نيز سهم و حضور خود را به اعضاي غير مسلمان جامعه نشان دهيم.

ارائه راهبردهاي پزشكي به مسلمانان روزه‌دار هلند

بيمارستاني در منطقه مهاجرنشين حومه آمستردام در هلند توصيه‌ها و راهبردهاي لازم را به بيماران ديابتي كه در طول ماه مبارك رمضان روزه‌دار هستند ارائه مي‌كند.

السو مسترس سرپرست بخش ويژه ديابت در بيمارستان اسوتروارتزيكنهايس گفت: 1400 بيمار در اين واحد تحت مداوا قرار دارند . هرسال اين بيمارستان در اين منطقه كه داراي جمعيت قابل توجهي از مسلمانان است از بيماران مي خواهد چند روز پيش از آغاز ماه مبارك رمضان براي تنظيم مجدد ميزان مصرف داروي خود به اين واحد مراجعه كنند.

فاطمه مالزي از پرستاران مسلمان اين بيمارستان گفت: مسلمانان اين منطقه نوبت استفاده داروي خود را با مشورت پزشك در ماه مبارك رمضان تغيير مي دهند ما نيز به آنها توصيه هاي لازم را كرده، تسهيلات لازم را فراهم مي كنيم . بايد براي آنها توضيح دهيم كه در قرآن نيز توصيه شده افرادي كه بسيار بيمار هستند مي توانند از روزه داري صرف نظر كنند.

اين پرستار مسلمان همچنين افزود: نه تنها بيماران بلكه تماسهاي تلفني بسياري از سوي همكاران پزشك و پرستار درباره اطلاع از اين راهبردها با اين بيمارستان گرفته مي شود.

سرپرست اين واحد همچنين كتابچه اي از توصيه هاي پزشكي تهيه كرده كه پزشكان عمومي هلند مي توانند از آن استفاده كنند. اين راهنما به زبانهاي تركي و عربي نوشته و با هدف كمك به مسلماناني منتشر شده كه از ديابت رنج برده و اغلب به مدت چند هفته از سال را به كشور خود باز مي گردند.

مسلمانان هلند يك ميليون نفر از جميعت 16 ميليوني اين كشور اروپايي را تشكيل داده اند.

نخست وزير مالزي خواستار وحدت رهبران مدني و ديني شد

نخست وزير مالزي روز سه شنبه 12 شهريور ماه در ديدار با علماي مسلمان كه از سوي دپارتمان توسعه اسلامي در مسجد منطقه فدرال، كوالالامپور انجام شد تصريح كرد: رهبران ديني و اجتماعي مسلمانان بايد روابط خود را به حدي قوي كنند تا بتوانند مانع از پريشاني و آشفتگي امت اسلامي به ويژه در زمينه دين شوند.

احمد بداوي نخست وزير مالزي گفت: روابط كاري نزديك ميان رهبران اجتماعي و ديني مسلمان مي توانند از مناقشات ديني جلوگيري كرده تا انسجام ديني تضعيف نشود. در حالي كه اسلام از مسلمانان خواسته به دنبال دانش حرفه اي باشند و خط مشي براي خود تعيين كنند، مسلمانان نيز بايد خود را با دانش اسلامي تجهيز كرده و به درك اين مطلب پي ببرند كه دين چگونه مي تواند زندگي آنها را بهبود بخشد.

احمد بداوي اظهار داشت كه مسلمانان بايد دانش اسلامي داشته باشند تا از رفتارهاي منفي چون سهيم شدن در خشونت كه در اسلام نيز مسلمانان از آن نهي شده‌اند پرهيز كند.آموزه هاي الهي از مسلمانان خواسته وظايف و مسئوليتهاي خود را انجام داده و به شهرونداني مسئول و دوستدار صلح تبديل شوند.اضطراب و پريشاني ميان مسلمانان درباره موضوعات ديني بايد به نوعي مورد اشاره قرار گيرد تا از ايجاد مشكل و فراهم كردن مانع در راه توسعه جلوگيري شود.

نخست وزير مالزي در مراسم شب گذشته پيش از سخنراني خود در اقامه نماز و افطار علما و رهبران اجتماعي مسلمانان در مالزي را همراهي كرد.

رمضان؛ فرصتي براي ارتباط اقليت مسلمان غرب با جوامع

مسلمانان سراسر جهان ماه مبارك رمضان را با توجه ويژه‌ به اقدامات خيريه و برنامه‌هايي براي برقراري ارتباط نزديكتر ميان اديان شروع مي‌كنند، اين امر درميان اقليت مسلمان غرب پررنگتر از ساير مسلمانان جهان است.

شوراي روابط اسلامي- آمريكايي مستقر در واشنگتن به عنوان يكي از بزرگترين گروه هاي مدافع حقوق مدني مسلمانان از مسلمانان خواسته در طول 30 روز ماه مبارك رمضان همسايگان غيرمسلمان خود را براي شركت در مراسم افطاري دعوت كنند.

ابراهيم هوپر سخنگوي شوراي روابط اسلامي - آمريكايي گفت: اين ايده با هدف افزايش درك اسلام، سهيم شدن در تجربه ماه مبارك رمضان و زماني است كه قرآن كريم تلاوت مي شود.

بسياري از مسلمانان در ماه مبارك رمضان هداياي خود را به منظور خيريه اهدا كرده و در اين ميان برنامه هاي مختلفي كه طرفداران بسياري هم در ميان غير مسلمانان دارد اجرا مي كنند. امسال، صدها مسلمان از سراسر ايالات متحده در برنامه " روز كرامت" در 18 شهر ايالات متحده تلاش كردند غذايي را براي گرسنگان بيخانمان تهيه كنند، برنامه هايي كه با همكاري سازمان امداد اسلامي آمريكا مستقر در كاليفرنيا اجرا شد.

همچنين از روز شنبه 9 شهريورماه در لس آنجلس و سياتل رويدادها و برنامه هايي با هدف فراهم كردن غذا و تجهيزات زمستاني براي 25 هزار نفر كه نسبت به 20 هزار نفر سال گذشته افزايش يافته برگزار شده است.

عزيز جونجو برگزار كننده اين مراسم در سياتل گفت: برگزاركنندگان انتظار دارند چندين غذا توزيع كرده و تجهيزاتي را چون پانچو(رداي بلندي كه آمريكاي جنوبي ها بر تن مي كنند) پتو، جوراب و تجهيزات بهداشتي براي يك هزار نفر در يك منطقه كارگر نشين فراهم شده است. اين رويداد با حمايت خيرين مسلمان در 20 مسجد منطقه اجرا شد. هدف ما تنها توزيع مواد غذايي و تجهيزات زمستاني نيست بلكه مي خواهيم احترام خود را به آنها نشان داده و زماني را صرف صحبت با آنها و گوش كردن به داستان زندگي آنها اختصاص دهيم.

ساخت مساجد بزرگ ؛ ضرورت پاسخگويي به نياز مسلمانان آمريكا

درحالي كه تعداد مسلمانان در جامعه آمريكا روند رو به رشدي طي مي‌كند، به همان ميزان ضرورت ساخت مسجد براي پاسخگويي به نياز اين جمعيت مورد تأكيد قرار مي‌گيرد به‌طوري كه اخيرا مساجد بسيار بزرگي در اين كشور احداث شده تا تسهيلاتي براي جامعه مسلمان فراهم شود.

مساجد بزرگ ايالات متحده كه در برخي از اماكن به يك ضرورت تبديل شده براي اقامه نماز جمعه ساخته شده كه مي تواند بيش يك هزار تا سه هزار نفر را در خود جا دهد.

از سوي ديگر مسلمانان جامعه آمريكا براي فراهم كردن موجبات آسودگي مسلمانان و جلوگيري از ترافيك سنگين همچنين اقدام به راه اندازي شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي كرده اند كه چون تجربه موفق مسيحيان به نيازهاي ديني مسلمانان پاسخ گفته و آنها را در حل بسياري از چالشهاي پيش رو يار كند.

بيش از دو سوم مسلمانان آمريكايي را مهاجران تشكيل داده اند كه بيشتر آنها اهل خاورميانه بوده و ارزشها، رويكرد و هويت خود را در ظاهر و پوشش حفظ كرده اند.

يكي از مساجد بزرگ براي اقامه نماز ظهر روز جمعه فضاي بزرگي از يك كنيسه در ويرجينيا اجاره كرده بود.

محمد مجيد امام جمعه اين مسجد در ويرجينيا فضاي مشترك يك مسجد و كنيسه را يك تجربه كاملا منحصر به فرد توصيف كرد كه در اين نقطه از جهان شكل گرفته است.

جوانان مسلمان آمريكايي از حفظ سنت و در عين حال پذيرش برخي ارزشهايي كه به دين آنها صدمه نمي زند از رويكردها و هويتهاي اسلامي خود ابراز مسرت كرده و چون نياكان خود بسياري از امور چون ازدواج را در مساجد انجام مي دهند.

مساجد ايالات متحده آمريكا همچنين چون مساجد بسياري از نقاط جهان در ماه مبارك رمضان براي مسلمانان پررفت و آمد ترين مكان هستند كه در طول تمام ساعات شبانه روز فعال بوده و هرگز درهاي خود را نمي بندند.

اكران جهاني فيلم مستند "اسلام"

فيليم 50 دقيقه‌اي و مستند "اسلام" كه از سوي دكتر بابر اعوان سناتور پارلماني پاكستان ساخته شده هفته اول ماه اكتبر با هدف مبارزه عليه باورهاي نادرست درباره اسلام در سطح جهان اكران خواهد شد.

بابر اعوان در اين مورد گفت كه وي وظيفه از بين بردن اين سوء باورهايي كه درباره كتاب آسماني خود وجود داشته را حس كرده است. پس از تبليغات ضد اسلام و بي پايه كه عليه حضرت محمد (ص) در رسانه هاي غربي به راه افتاد، تصميم به ساخت اين فيلم را عملي كردم.

اين سناتور پاكستاني گفت كه فيلم مستند تحقيق محور وي به تمام مسائل پيش روز مسلمانان چون جهاد و تبليغات منفي درباره اين موضوعات پرداخته است.

اعوان يادآور شد كه در اين فيلم مستند هيچ هنرپيشه اي ايفاي نقش نكرده بلكه تمام فيلم دربرگيرنده ديدگاه هاي بسياري از علماي برجسته ديني است كه در مؤسسات اسلامي معتبر مستقر و فعال هستند.

وي تصريح كرد: فيلم مستند " اسلام" در شهرهاي مختلف اروپايي به زبانهاي اردو و انگليسي فيلمبرداري شده و علاوه بر پاكستان در امارات متحده عربي، بريتانيا و عربستان اكران خواهد شد.

تأكيد بر ضرورت حضور سياسي مسلمانان آمريكا در جامعه

سياستمداران مسلمان آمريكا از جامعه اسلامي اين كشور خواستند از نظر سياسي فعال شده تا بتوانند نقشهاي بزرگتري از نظر سياسي در اين كشور برعهده گيرند.

كيث اليسون نخستين سناتور مسلمان در كنگره آمريكا طي سخنراني خود در همايش سالانه انجمن اسلامي شمال آمريكا گفت: اعتقاد دارم اگر انرژي استعداد و خلاقيت مسلمانان به هدر رود هيچ اقدامي نمي توانيم انجام دهيم.

اليسون تصديق كرد با نزديك شدن انتخابات رياست جمهوري آمريكا اهميت سياسي مسلمانان آمريكايي به نحو قابل توجهي رشد مي كند.

آندري كارسون كه ماه مارس گذشته به عنوان دومين سناتور كنگره آمريكا انتخاب شده بود نيز در اين جلسه سخنراني كرد.

سياستمداران مسلمان در اين جلسه راهكارهايي را براي سامان دادن به جامعه اسلامي در تمام ابعاد فرآيند سياسي ارائه كرده و از اين جامعه خواستند در گفتگو با مسئولان سهيم شده و عضوي از نظام سياسي شده، اقدامات سياسي انجام داده و از نامزدهاي انتخاباتي خود حمايت كنند.

اليسون عدم وحدت مسلمانان را يكي از چالشهاي بزرگ جامعه مسلمان آمريكا دانست و از آنها خواست به مساجد بازگشته از تمام مسلمانان براي وحدت و شناسايي يكديگر دعوت كنند.

اينگيريد ماتسون رئيس انجمن اسلامي شمال آمريكا نيز طي سخنراني خود وحدت و غلبه بر تفاوتها را خواستار شد و به عنوان مثال به جنبش ضد آپارتايد آفريقاي جنوبي اشاره كرد كه موفقيت آن در سايه كنار گذاشتن تفاوتهاي فرقه اي و الهياتي براي رسيدن به خير مشترك حاصل شد.

ماتسون به عنوان نخستين زن و تازه مسلماني كه رياست انجمن اسلامي آمريكاي شمالي را برعهده داشته اعتفاد دارد رسيدن به شرايط مطلوبي از وحدت مي تواند حقوق مسلمانان در جامعه را نيز احيا كند.

جايگاه زنان در اسلام مورد تأكيد قرار مي‌گيرد

انجمني متشكل از زنان مسلمان آمريكايي كه در رشته حقوق فعال هستند، اين روزها فعاليت خود را بر نمايش تنوع قومي، ديني و مذهبي اسلامي متمركز كرده و تلاش مي‌كنند با احترام به تفاوتهاي اين تنوع به رفع باورهاي نادرستي بپردازند كه درباره زنان مسلمان وجود دارد.

اين گروه متشكل از 6 زن مسلمان به عنوان " گروه حقوقي عمل" با فعاليتهاي مختلفي تلاش مي كند باورها شايع و رايج درباره زنان مسلمان را كه بيش از ساير اقشار در جوامع ديني در معرض باورهاي نادرست قرار دارند پاك كرده و حقيقت جايگاه آنها در دين اسلام را نشان دهند.

جانا هشام وكيل 41 ساله و بنيانگذار اين گروه كه عراقي - اسكاتلندي تبار است گفت: مردم تصور مي كنند ما چقدر ضعيف هستيم كه نمي توانيم ديدگاه شخصي خود را ابراز كنيم.

حنا موسابجي مسلمان 29 ساله هندي تبار و محجبه گفت: برخي نسبت به حجاب ما سوء ظن داشته و تصور مي كنند پشت حجاب خود مخفي شده ايم.

مريم خان از ديگر اعضاي اين گروه اظهار داشت: گاهي برخي از مراجعين ما از توانايي هاي ما به عنوان مسلمان شگفت زده مي شوند.

خان به عنوان وكيلي كه همواره خواستار فعاليت در اين رشته بوده گفت: مردم تصور مي كنند ما از آموزش منع شده ايم و نمي توانيم در جامعه حضور يابيم.

اين گروه از سال گذشته فعاليت خود را آغاز كرد، اما از امسال خدمات حقوقي خود را به جامعه مسلمان در رابطه با مسائل مربوط به حقوق مدني، شغلي، جنايي، خانوادگي و قوانين مهاجرت ارائه مي كند. با توجه به جامعه پرجمعيت مسلمان كه در شهر"پالوس هايتس" شيكاگو زندگي مي كنند اين گروه همواره سمينارهايي براي آموزش حقوق مسلمانان برگزار كرده تا مسلمانان به قوانين كشوري كه در آن زندگي مي كنند به خوبي آشنا شوند.

مسلمانان ايتاليايي براي مسيحيان هندوستان دعا مي‌كنند

درحالي كه ماه رمضان امسال با جشن يادبود مادر ترزا همزمان شده، متفكران و روشنفكران مسلمان در ايتاليا متعهد شدند براي قربانيان مسيحي كه درگير خشونت افراط‌گرايان هندو در هندوستان بوده‌اند دعا كنند.

مسلمانان در مسجد بزرگ رم اعلام كردند كه براي برادران مسيحي خود كه از تبعات خشونت و آزار و اذيتهاي افراط‌گرايان هندو در ايالت اوريسا رنج مي‌برند دعا خواهند كرد.

متفكران مسلمان طي بيانيه‌اي خود را براي دعا براي مسيحيان در روز گراميداشت مادر ترزا متعهد كردند. پيش از اين اسقفهاي كاتوليك ايتاليا از مناطق اسقفي خواسته بودند روزي را انتخاب كرده تا مسيحيان ايتاليايي براي اعلام همبستگي با مسيحيان هندوستان روزه‌دار باشند.

احمد جيانپيرو ونسنزو رئيس انجمن متفكران مسلمان ايتاليا گفت: ما مي‌خواهيم با گردهمايي و نيايش الگويي خوب و مناسبي را رقم زده و در اين راستا از تمام مسلمانان مي‌خواهيم دعوت ما را براي ملحق شدن به اين نيايش بپذيرند.

كريم مزران استاد مطالعات خاورميانه در دانشگاه جان هاپكينز در بولونيا اظهار داشت كه اين ابتكار عمل كه با ماه مبارك رمضان و همچنين نماز جماعت روز جمعه همزمان شده است نشان دهنده اين مطلب است كه اديان بيش از آنچه كه مي‌توان تصور كرد به يكديگر نزديك هستند.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن