تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820469400




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشاورزان همدان خواستار افزايش ميزان خريد تضميني سيب زميني هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كشاورزان همدان خواستار افزايش ميزان خريد تضميني سيب زميني هستند
افزايش ميزان خريد تضميني محصول سيب زميني از سوي دولت در شرايط كنوني به عنوان خواسته اصلي تعداد زيادي از كشاورزان سيب زميني كار همدان مطرح است.


امسال به لحاظ توليد فراوان محصول سيب زميني در استان همدان و صادر نشدن آن به خارج از كشور، محصول توليدي روي دست كشاورزان مانده و موجب زيان آنان شده است.
كشاورزان استان از اينكه تنها هفت درصد كل محصول كشاورزان از سوي دولت با قيمت تضميني خريداري مي شود ناراضي بوده و افزايش اين ميزان را از دولت مطالبه مي كنند.
كشاورزان همداني نسبت به اشباع شدن بازار و به تعبيري از اينكه محصول روي دستشان مانده نگران بوده و خواستار تدبير مسولان براي جلوگيري از تحميل خسارت سنگين به آنان هستند.
يكي از كشاورزان سيب زميني كار شهرستان بهار كه قطب اصلي توليد سيب زميني در استان محسوب مي شود، در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: دولت تنها هفت تن از هرهكتار زمين زيركشت سيب زميني را خريداري كرده و كشاورز براي فروش مابقي محصول دچار مشكل است.
سيد "منصور مصطفوي" افزود: دولت مي تواند در فرصت باقيمانده با افزايش ميزان خريد تضميني از كشاورز مانع از تحميل خسارت هاي سنگين به توليدكننده شود.
وي اضافه كرد: باتوجه به اينكه براي محصول سيب زميني بازاري وجود ندارد بيش از 60 درصد محصولم زيرخاك مانده و هنوز برداشت نكرده ام.
وي گفت: باتوجه به خاصيت ماندگاري اندك سيب زميني تابستانه افزايش زمان برداشت موجب تخريب و از بين رفتن محصول مي شود.
وي افزود: در حالي كه هزينه توليد هر كيلو سيب زميني بين يك هزار و 700 تا دو هزار ريال است كشاورز با خريد تضميني هر كيلو يك هزار و 350 ريال نيز متضرر مي شود.
مصطفوي اضافه كرد: خريد هر كيلو سيب زميني در بازار به قيمت 800 تا 900 ريال خسارت هاي مالي كشاورزان را چندين برابر كرده است.
يكي ديگر از كشاورزان همداني گفت: با وجود گذشت دو ماه از خريد تضمين محصول هنوز پولي بابت آن به كشاورزان داده نشده است.
"سهراب سهرابي" افزود: در اين شرايط اعمال فشار بانك ها براي وصول اقساط وام هاي خود فضا را بر كشاورزان استان تنگ تر كرده است.
وي همچنين نسبت به متوقف شدن جريان خريد تضميني در استان انتقاد كرد و افزود: چند روزي است كه ديگر حواله فروش محصول براي كشاورزان صادر نمي شود.
وي گفت: اين در حالي است كه كشاورزان محصول خود را برداشت كرده و براي نگهداري و انبار آن با مشكل مواجه هستند.
وي افزود: كشاورزان روزهاي سختي را سپري مي كنند و خواستار حمايت بيشتر مسوولان و به خصوص دولت خدمگتذار و عدالت محور هستند.
سهرابي اضافه كرد: ضرورت اتخاذ تدابير مناسب از سوي دولت براي تثبيت بازار و حمايت از مصرف كننده و توليدكننده اكنون بيش از هر زمان ديگري احساس مي شود.
يكي از كشاورزان سيب زميني كار همدان بهاري نيز با ابراز نگراني از شرايط موجود گفت: سيب زميني مرغوب و با كيفيت استان در بازار به قيمت هر كيلو 750 تا 800 ريال از كشاورز خريداري مي شود.
"مهدي جعفري" افزود: زيان هاي سنگين ناشي از نبود بازار مناسب براي محصول سيب زميني، كشاورزان را مستاصل كرده است.
وي گفت: در صورت حمايت نكردن دولت با اتخاذ راهكارهاي مناسب بخش توليد عرصه مواد غذايي خسارت هاي جبران ناپذيري را متحمل مي شوند.
در اين ميان مدير سازمان تعاون روستايي همدان از تلاش براي افزايش ظرفيت انبار و در نتيجه رشد ميزان خريد سيب زميني با قيمت تضميني در استان خبر داد.
"رضا عباسي" افزود: تاكنون 72 هزار تن سيب زميني از كشاورزان اين استان خريداري شده است.
وي اضافه كرد: خريد محصول تاپايان شهريور ماه امسال در استان ادامه دارد و خريد سيب زميني براساس توان و ظرفيت انبارداري، حمل و نقل و جابجايي انجام مي شود.
وي ظرفيت انبارهاي استان براي خريد سيب زميني از كشاورزان را 80 هزار تن اعلام كرد و افزود: راهكارهاي افزايش ظرفيت با مشاركت زارعان در استان دنبال مي شود.
وي اضافه كرد: ظرفيت باقيمانده انبارهاي استان براي ذخيره محصول سيب زميني 15 هزار تن است.
وي گفت: اكنون بيش از 62 هزار تن سيب زميني به مددجويان كميته امداد امام خميني (ره ) و بهزيستي استان تحويل داده شده است.
عباسي همچنين گفت: بيش از 75 درصد محصول كشاورزان برداشت شده و تنها 25 درصد آن زير زمين مانده و برداشت نشده است.
وي افزود: از اين پس خريداري محصول سيب زميني با بازديد از مزارع و روي زمين از كشاورزان انجام مي شود.
مدير زراعت جهاد كشاورزي همدان نيز از برداشت 70 درصد از اراضي زيركشت سيب زميني تابستانه در استان خبر داد.
"محمد ترابي" متوسط برداشت هر هكتار سيب زميني را 35 تن اعلام كرد و افزود: سطح زيركشت سيب زميني تابستانه در استان 12 هزار هكتار است وي افزود: امسال حدود 26 هزار هكتار از اراضي استان زيركشت محصول سيب زميني قرار گرفته كه 49 درصد از اين سطح به توليد تابستانه و 51 درصد نيز به توليد پاييزه اختصاص دارد.
ارقام كشت شده شامل "آكريامارفونا"،" سانته ساتين" و "مارلا" مي باشد.
بيش از 80 درصد از مزارع سيب زميني استان به سيستم هاي آبياري تحت فشار مجهز است كه نقش مهمي در بهبود كمي و كيفي سيب زميني استان دارد.
وي پيش بيني كرد: حدود 900 هزار تن سيب زميني از مزارع استان برداشت شود كه برداشت سيب زميني تابستانه از اواسط تيرماه آغاز و تا پايان شهريور ادامه خواهد داشت.
ترابي افزود: توليد امسال در مقايسه با سال گذشته حدود هشت تا 10 درصد افزايش خواهد داشت.
ك /4 7521/575/1139 شماره 059 ساعت 10:25 تمام
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن