تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817000710




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيام هاي بازرگاني با طعم معنويت!


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: پيام هاي بازرگاني با طعم معنويت!
آرش فهيم
در اين روزهاي مبارك ماه رمضان، به تبع تغيير حال و هواي جامعه، برنامه هاي صدا و سيما نيز متفاوت شده است. اين تفاوت در پيام هاي بازرگاني نيز محسوس است. به طور ي كه در اكثر آيتم هاي اين پيام ها، از شعائر و عناصر فرهنگي و اجتماعي مرتبط با ماه مبارك رمضان استفاده مي شود. اين امر گرچه به ظاهر زيبا و ستودني است، اما در اصل يك بدعت متعارض رسانه اي محسوب مي شود.
قابل ذكر است، يكي از معضلاتي كه در كشور ما، به خصوص در 30 سال اخير در نحوه استفاده از رسانه هاي مدرن، از جمله تلويزيون وجود داشته است، ناهماهنگي قالب و پيام مورد نظر است. چرا كه خواستگاه اين رسانه ها، غرب اومانيستي و سكولا راست و ذاتا به باز توليد فرهنگ مبدا خود مي پردازند. به عبارتي بهتر، رسانه هايي چون تلويزيون، سينما، رايانه و ... براي القاي فرهنگي كه مولود آن هستند، تناسب بيشتري دارند تا فرهنگ جوامعي چون ما. به همين دليل انتقال ارزش ها و پيام هاي بومي و ديني كشور ما از طريق سينما و تلويزيون با مشقات فراواني روبرو بوده و هست. مگر در مواردي كه با در نظر داشتن قابليت هاي اين رسانه ها، بر آن ها غلبه پيدا كرديم و افسار قالب را به محتوا داديم.
يكي از قالب هاي تلويزيوني كه به طور مستقيم ملهم از فرهنگ وارداتي محسوب مي شود، پيام هاي بازرگاني است. پيام هاي بازرگاني منادي مصرف گرايي و عامل افزايش ولع كاذب خريدن در مردم هستند. در اين نوشتار مقصود واكاوي و بررسي تبليغات تجاري نيست و در ضرورت يا ضرر استفاده از آن در صدا و سيماي جمهوري اسلامي فعلا بحثي نيست.
اما در اين شكي نيست كه انگيزه اصلي از توليد پيام هاي بازرگاني، دعوت مخاطب به خريد كالا يا استفاده از خدمات شركت ها و نهادهاي اقتصادي است. به عبارتي هدف در تبليغات تجاري، رسيدن به سود اقتصادي و مادي است.
به همين خاطر از تبليغات تجاري و به خصوص پيام هاي بازرگاني تلويزيوني، به عنوان يكي از مهم ترين عناصر تقويت سرمايه داري ياد مي شود.
اما آيين روزه داري كه يكي از اصلي ترين فرايض دين انسان ساز اسلام است، منادي پرهيز از مصرف است. عمل روزه گرفتن، مناسكي ضد اشرافي و مكانيزمي اجتماعي براي تسريع در دست يابي به عدالت است. در روايات و احاديث آمده كه از اهداف روزه داري، همدردي اغنيا با مستضعفين است. با اين حساب، استفاده از عناصر اين فرهنگ در بيشتر پيام هاي بازرگاني، يك تناقض است.
مثلا در ماه مبارك رمضان كه مردم مسلمان كشورمان در پرهيز از خوردن به سر مي برند، فلان شركت توليدكننده موادغذايي، به بهانه تبليغ محصولش، صداي اذان و سفره وسيع افطار و خوراكي هاي رنگ به رنگ آن را نمايش مي دهد. يا فلان توليدكننده تلفن همراه، به نصيحت درباره ضرورت اخلاق نيكو و آشتي مي پردازد و در همان حين كالاي خود را تبليغ مي كند. البته اين بدعت در تمام مناسبت هاي مذهبي و ديني نيز اتفاق مي افتد.
اين كار نوعي بازي با عواطف و علايق مذهبي و معنوي مردم، براي اهداف كاسب كارانه است. حتي مي توان آن را نوعي استفاده ابزاري از دين براي تجارت دانست. چرا كه اين اقدام از اساس دچار اشكال است. روزه داري انسان را به عقلانيت و غلبه بر هوس مي خواند اما تبليغات تجاري تلويزيون، از نظر روان شناختي، در پي اغفال و تحريك هوس خريد بيشتر هستند.
استفاده پيام هاي بازرگاني از پيام هاي ارزشي و مذهبي، موجب تخريب و وهن اين ارزش ها مي شود، چون پيام هاي مذهبي فرع بر پيام هاي تجاري قرار مي گيرند و تحت الشعاع آن هستند. از طرفي اين امر مي تواند به مرور زمان موجب سطحي شدن شعائر ديني گردد.
بنابراين بايد تدبير و چاره اي در مورد اين دست از پيام ها انديشيد. حداقل آن دسته از پيام هايي كه شدت لوكس گرايي و تفاخر اشرافيشان زياد است، بايد از استفاده از پيام هاي ديني منع شوند.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن