تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816403937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

2 ( دريچه )


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: 2 ( دريچه )
به منظور قرآن آموزي و ريشه كني بي سوادي صورت مي گيرد؛ اجراي طرح هاي « بهار » و « انسداد » در خراسان رضوي

خراسان امروز- مرادي: : سوادآموزي و طرح باسواد كردن جامعه از جمله اقدامهاي مهم و اساسي بود كه با تشكيل نهضت سوادآموزي شكل منسجم به خود گرفت و حاصل آن ارتقاي سطح سواد جامعه و اعزام معلمان به روستاها و مناطق دوردست و برگزاري جشنهاي بي سوادي در نقاط مختلف است.
به منظور آشنايي بيشتر با وضعيت سوادآموزي خراسان رضوي و در آستانه روز جهاني مبارزه با بي سوادي با حجة الاسلام مصباح عاملي، مدير نهضت استان گفتگويي انجام داده ايم كه از نظرتان مي گذرد:
حجة الاسلام مصباح عاملي در اين خصوص برنامه هاي نهضت سواد آموزي استان به قدس گفت: طرح ضربتي انسداد براي ريشه كني بي سوادي در استان اجرا گرديده و براساس برنامه ريزيها ظرف 4 سال آينده معضل بي سوادي در سطح كشور ريشه كن مي شود. به اين معنا كه 97 درصد از جمعيت 10 تا 49 سال بايد باسواد شوند.

وي افزود: طبق برنامه زمان بندي شده در استان خراسان رضوي، در كمتر از زمان ياد شده و تا پايان سال 89، سيصد هزار نفر مخاطب لازم التعليمي كه مشمول طرح باسوادي قرار مي گيرند بايد كارنامه باسوادي دريافت كنند.
وي با بيان اينكه بيش از 500 هزار نفر بي سواد مطلق در سطح استان خراسان رضوي وجود دارد، گفت: از اين تعداد 300 هزار نفر لازم التعليم هستند و مخاطب برنامه هاي نهضت سوادآموزي استان قرار مي گيرند كه با توجه به ميزان اعتبارات و امكانات در نظر گرفته شده، سالانه قادر به آموزش حدود 135 هزار نفر از آنها هستيم. اما پيش بيني مي كنيم با اين ميزان سهميه، بتوانيم پيشتاز ساير استانها در امر ريشه كني بي سوادي در استان و برگزاري جشن شكرگزاري باشيم.
وي افزود: در سال جاري 60 هزار نفر در مقطع مقدماتي، 35 هزار نفر تكميلي و حدود 40 هزار نفر را در برنامه هاي آموزش مداوم و پس از سواد، ثبت نام و تحت آموزش قرار خواهيم داد.
وي افزود: سوادآموزاني كه بعد از گرفتن مدرك پنجم ابتدايي از نهضت، در آموزش و پرورش ادامه تحصيل دادند و بعد از گذراندن مراحل راهنمايي و نظري به مدارج دانشگاهي نيز نايل شده اند اكنون يا آموزشيار نهضت و يا معلم آموزش و پرورش گرديده و يا در مشاغل ديگر فعاليت مي كنند كه اين دسته از افراد به عنوان چهره هاي موفق در نهضت شناخته مي شوند.
او با بيان اينكه تا پايان سال جاري در هزار روستاي استان جشن شكرگزاري باسوادي برگزار مي شود، اضافه كرد: در رابطه با طرح پايان بي سوادي، براي انجام اين كار نياز به همكاري و تعامل آموزش و پرورش براي تحت پوشش قرار دادن نوسوادان با مدرك پنجم ابتدايي نهضت داريم و اميدواريم كه با پررنگ شدن اين همراهيها زنجيره تحصيلي قطع نشود.
وي در رابطه با طرح انسداد گفت: افراد سالخورده تر جايي در كلاسهاي اين طرح ندارند، از همين رو 10 سال به استانداردهاي جهاني كه 10 تا 39 سال است نيز افزوديم تا دامنه طرح فراگيرتر شود و افراد بيشتري را وارد كلاسها كنيم و كار شناسايي و باسواد كردن افراد 6 سال به بالا نيز برعهده آموزش و پرورش است.
وي گفت: در صورت تحقق اين طرح مي توانيم از جرگه كشورهاي بي سواد خارج شويم.
مصباح عاملي در پاسخ به اين سؤال كه بعد از رسيدن به نرخ 97 درصدي باسوادي وظايف اين نهاد چگونه ارائه مي يابد، خاطرنشان كرد: آنچه كه اكنون براي ما مهم است پايان بي سوادي و برگزاري جشن شكرگزاري مي باشد اما بعد از باسواد شدن كل مردم، آمادگي آن را داريم كه در دو زمينه ارتقاي تحصيلي و ادامه آموزشهاي كاربردي ادامه فعاليت دهيم.
وي داشتن مدرك نهضت را جزء حداقلهاي سواد دانست و گفت: از اين رو افراد بزرگسالي را كه نتوانسته اند موفق به اتمام مقطع ابتدايي نهضت شوند و از طرفي مايل به شركت در دوره ابتدايي آموزش و پرورش نباشند، جهت تكميل دوران عقب افتاده ثبت نام تحت پوشش قرار مي دهيم و سپس آنها را براي طي كردن مقاطع راهنمايي و بالاتر به آموزش و پرورش معرفي مي كنيم كه اين بعد ارتقاي تحصيلي است و زمينه ديگري كه وجود دارد بحث آموزشهاي كاربردي و توسعه فعاليتهاي آموزشي است به اين دليل كه بيشتر دوره هاي آموزشي در كشور كاربردي نمي باشند و در نتيجه بعد از اخذ مدرك دانشگاهي و نظير آن، افراد مهارت لازم را براي ورود به بازار كار كسب نكرده اند.
وي ادامه داد: اگر مركزي باشد كه به ارايه آموزش مهارتهاي زندگي، مهارتهاي شغلي و تقويت بنيه علمي اين افراد اقدام كند، تأثير زيادي در رشد شتابان جامعه به سطحي بالاتر خواهد داشت و دولت به منظور جلوگيري از موازي كاري دستگاهها در اين زمينه، بايد آنها را ساماندهي و تقسيم مخاطب نمايد.
حجة الاسلام مصباح عاملي با اشاره به وجود 329 مركز ياددهي و يادگيري محلي در سطح خراسان رضوي گفت: اين مراكز غير از سوادآموزي و به منظور بالا بردن توانمنديهاي نوآموزان و افزايش راندمان و بازدهي سواد آنها، اقدام به برگزاري دوره هاي كاربردي با همكاري كارشناسان مشاغل و دستگاههاي مختلف مي كنند و بعد از فراگيري حرفه و اخذ مهارت لازم، افراد را جهت گرفتن تسهيلات به مراكز تعاوني معرفي مي نماييم و از اين طريق او را به سمت ايجاد شغل سوق مي دهيم اما لازم است كه همكاري جدي تر اداره كل تعاون خراسان رضوي را در حمايت از اين افراد شاهد باشيم.
وي در ادامه از طرح آموزش فرد به فرد مخصوص روستاها و مناطقي كه تعداد بي سوادان آنجا بسيار كم است، نام برد و ادامه داد: اين طرح با محوريت مردم بومي همان منطقه اجرا مي شود و به دليل اينكه امكان اعزام آموزشيار نهضت به آنجا ميسر نمي باشد، با افراد باسواد همان منطقه قرارداد مي بنديم كه وظيفه شناسايي و باسواد كردن آن دسته را برعهده مي گيرند.
مصباح عاملي يكي ديگر از طرحهاي نهضت را براي ماندگار كردن سواد در بين نوآموزان، طرح بهار يا همان نهضت قرآن آموزي عنوان كرد و افزود: اين طرح از 2 سال پيش اجرا مي شود و با استقبال زيادي هم همراه بوده است و در طي آن قبل از شروع كلاس 15 تا 20 دقيقه روخواني و روان خواني قرآن تلاوت مي شود كه اين طرح به دليل علاقه مردم به قرآن به ماندگاري سواد كمك شاياني كرده و از طرف ديگر فرهنگ ارتباط با قرآن نيز تقويت مي شود.
وي در مورد مشكلات آموزشياران و استخدام آنها گفت: آن دسته از آموزشياراني كه قبل از سال 80 سابقه خدمت به مدت 60 ماه را دارند به طور يقين در آينده اي نزديك جذب آموزش و پرورش مي شوند كه تعداد آنها در خراسان رضوي حدود 400 نفر مي باشد اما در مورد ساير آموزشياران نيز در اواخر كار مجلس هفتم پيشنهادي ارايه داديم كه وضعيت حق التدريسي هاي ليسانس به بالاي نهضت سوادآموزي روشن شود كه اميدواريم به زودي به نتيجه برسيم. افراد زير ليسانس هم كه در سال 86 مشغول به فعاليت در نهضت شده اند فعلاً بايد در خود نهضت ادامه كار بدهند تا در آينده و پس از كسب سابقه به طور طبيعي جذب آموزش و پرورش شوند.

ظرف سه سال گذشته انجام شد ؛ افزايش 500 درصدي تعداد كانونهاي فرهنگي و هنري خراسان جنوبي
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن