تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کس اندوه و مشکلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817597111




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسؤولان و كارشناسان در ناكارآمدي طرح خود گرداني متفق القولند؛ بيمارستان دولتي يعني بيمارستان بدهكار


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: مسؤولان و كارشناسان در ناكارآمدي طرح خود گرداني متفق القولند؛ بيمارستان دولتي يعني بيمارستان بدهكار
* بيتا مهدوي

چندي قبل دكتر لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد كه بسياري از بيمارستانهاي دولتي بخصوص در مناطق

محروم حتي در شرايط فعلي كه حقوق پرسنل آنها را دولت پرداخت مي كند، قادر به اداره خود نيستند، به همين دليل حمايت دولت از بيمارستانهاي دولتي اجتناب ناپذير است و طرح شكست خورده خود گرداني بيمارستان ها نمي تواند ادامه يابد.
وي اظهار داشت: اقدام نسنجيده خود گرداني بيمارستانها از بدترين وقايعي بود كه در دوران پس از جنگ شاهد آن بوديم، به طوري كه با اجراي اين طرح بيمارستانها و كادر خدماتي با بحرانهايي مواجه شدند كه باگذشت بيش از يك دهه هنوز شاهد برخي آسيبهاي آن هستيم.
دكتر شهاب الدين صدر، رئيس كل سازمان نظام پزشكي نيز معتقد است كه تا قبل از سال 70، مردم در مراجعه به بيمارستانهاي علوم پزشكي و دولتي هيچ گونه پولي نمي پرداختند، اما با اجراي طرح خود گرداني بيمارستانها كه توسط وزارت بهداشت اجرا شد، هر كدام از بيمارستانها موظف به تأمين هزينه ها با كسب درآمد از مردم شدند.
رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس هشتم اظهار داشته است: نتيجه اجراي طرح خود گرداني بيمارستانها، امروز اين شده كه مردم در مراجعه به بيمارستانهاي دولتي، پول پرداخت مي كنند و اين در حالي است كه وضع اين بيمارستانها نه تنها مطلوب نشده كه دچار مشكل هم شده اند.
وي افزوده است: 80 درصد خدمات بستري در بيمارستانهاي دولتي انجام مي شود كه در حال حاضر وضعيت ارائه خدمات در اين بخش نامطلوب است و علت اين مسأله نيز اجراي طرح خود گرداني بيمارستانهاست.

نظام سلامت و بي عدالتي هاي موجود
متأسفانه وضع موجود نظام سلامت نشان مي دهد كه فاصله زيادي با شاخصهاي عدالت در سلامت داريم. تفاوت فاحش اميد به زندگي، تفاوت كيفيت زندگي وابسته به سلامت افراد و مشكلات عديده ديگر در نقاط گوناگون كشور، همگي حاكي از بي عدالتي در سلامت در كشورماست.
اگر چه مسؤولان بهداشتي كشور رتبه ايران را از لحاظ بهداشت و درمان تك رقمي عنوان مي كنند و معتقدند كه ايران حرف اول را مي زند، اما بررسي هاي سازمان بهداشت جهاني نشان مي دهد كه رتبه ايران 131 و معادل كشورهاي يمن و نپال است.
كارشناسان بهداشتي نسبت به بحران مالي در بيمارستانهاي دولتي، خانه هاي بهداشت و مراكز درماني هشدار داده و اين مسأله را عامل كاهش انگيزه پزشكان و كادر درماني و افت كيفيت خدمات درماني و نارضايتي بيماران دانسته اند.
آنان معتقدند: در حال حاضر وزارت بهداشت با محدوديتهاي پولي و مالي شديدي روبه روست كه اين مسأله بر وضعيت بيمارستانها، مراكز درماني و خانه هاي بهداشت تأثير نامطلوبي داشته و اين مشكلات به دليل خود گرداني بيمارستانها بوده است.
در حال حاضر وزارت بهداشت با 620 ميليارد تومان كسري بودجه از سال گذشته وارد سال 87 شده است و برآوردها نشان مي دهد كه امسال نيز با همين ميزان كسري مواجه است.

بدهي 150 ميليارد توماني دانشگاه ها به شركتهاي داروساز
مهندس ابوالحلاج، مدير كل بودجه وزارت بهداشت معتقد است كه دانشگاه هاي علوم پزشكي 150 ميليارد تومان به شركتهاي دارويي بدهي دارند، از سويي پرداخت كارانه كادر پزشكي حدود 8 ماه است كه به تعويق افتاده است كه مبلغ قابل توجهي را شامل مي شود كه اين مسأله سبب كاهش انگيزه پزشكان براي كار در بخش دولتي شده است و از سويي به افت كيفيت خدمات پزشكي- درماني در مراكز دولتي و نارضايتي بيماران انجاميده است.
نظرسنجي ها نشان مي دهد كه مراجعان به بيمارستانهاي دولتي از نحوه ارائه خدمات دريافتي راضي نيستند. كمبود تختهاي بيمارستانهاي دولتي، عدم تناسب امكانات با تعداد مراجعان، محدوديت اعتبارات و منابع، فعال نبودن داروخانه هاي شبانه روزي، واگذاري آمبولانسهاي بيمارستانها به بخش خصوصي، اخذ وجوه غيرقانوني خارج از صورت حساب بيمارستان و... بخشي از مشكلات مراجعان به بيمارستانها و نارضايتي بيماران است.

دولت لايحه مي دهد
دكتر حسينعلي شهرياري، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در مورد طرح خود گرداني بيمارستانها مي گويد: در اين مورد سوء تفاهمي بوجود آمد كه دولت وقت باعث اين مسأله شد و متأسفانه به بيمارستانها اعلام شد كه بايد خودشان، خودشان را اداره كنند.
البته دولت هم تعهداتي داشت از جمله اينكه حقوق پرسنل رسمي و قراردادي را پرداخت كند و هزينه تعميرات و تجهيزات بيمارستانها را تقبل نمايد كه متأسفانه بتدريج اين پرداختها كم شد.
قرار بر اين بود كه كل كشور بيمه همگاني شود كه متأسفانه اين اتفاق نيفتاد و دولت وقت از قانون بيمه همگاني سوء برداشت كرد و مشكلات زيادي را براي مردم و بيمارستانها به وجود آورد و بيمارستانها با تمام تلاشي كه كردند، نتوانستند وضعيت مناسبي پيدا كنند و روز به روز هم وضعشان بدتر شد.
وي مي افزايد: در قانون برنامه قرار بود كه سهم مردم تا آخر سال آينده از بهداشت و درمان كشور 30 درصد باشد كه بتدريج كم شود و سهم بيمه و دولتها هم 100 درصد باشد كه بدبختانه اين مسأله هم عكس شد و در حال حاضر 60 تا 70 درصد هزينه هاي بهداشت و درمان را مردم مي پردازند و 30 درصد را هم بيمه ها تقبل كرده اند و اين مسأله براي درمان كشور نگران كننده است.
وي در مورد شرايط نامطلوب خود گرداني و اثرات آن بر وضعيت بيمارستانها و مردم يادآوري مي كند: بيمارستانها به علت كمبود اعتبارات نتوانستند كارهايي را كه لازم و ضروري بود، انجام دهند، مديريت بيمارستانها كارهاي اوليه را كه براي بيمارستانها لازم بود، لغو كردند. تهيه غذاي بيماران، خريد تجهيزات پزشكي و امكانات بهداشتي مورد نياز با مشكلات زيادي روبه رو شد. بيمارستانها بشدت دچار كمبود اعتبارات شدند و مسؤولان دانشگاه ها به جاي اينكه به فكر بالا بردن كيفيت خدمات بيمارستانها باشند دغدغه شان اين بود كه بتوانند بدهي هايشان را به بيمارستانها پرداخت كنند، آيا قادر هستند كه بدهي مواد غذايي را به بازار پرداخت كنند يا خير. اين دغدغه جدي مسؤولان شده بود و اين در حالي بود كه بيمارستانها نتوانستند خودشان را به فناوري روز تجهيز كنند و خيلي از كارها هم به دليل كمبود اعتبارات انجام نشد و اين مسأله باعث بدبيني مردم نسبت به بيمارستانهاي دولتي شد و چون در بخش دولتي پرسنل حقوق و مزايايشان را به موقع دريافت نمي كردند، مردم از عملكرد آنها رضايت نداشتند و تكريمي كه بايد براي ارباب رجوع باشد، نبود.
به گفته وي، چون بيمارستانهاي خصوصي به بيماران رسيدگي بيشتري مي كردند، مردم سعي مي كردند با فروش اثاثيه و وسايل نقليه شان هزينه درمان عزيزانشان را به بيمارستانهاي خصوصي فراهم كنند و همه اين مشكلات را خود گرداني بيمارستانها به وجود آورد.
اين نماينده مجلس مي گويد: قرار است بزودي لايحه اي از طرف دولت به مجلس فرستاده شود كه دو هفته قبل جزئيات اوليه اين لايحه در كميسيون بهداشت و درمان مجلس توسط وزير بهداشت و درمان مطرح شد و قرار شد كه كار كارشناسي دقيقي روي آن انجام شود تا با كمك مجلس و كارشناسان دانشگاه ها و مركز پژوهشهاي مجلس و وزارت بهداشت و درمان لايحه اي نوشته شود كه درآن نظام جامع سلامت و تمام مسائل و مشكلات در آن پيش بيني شود و هدف اين است كه لايحه اي پخته از سوي دولت به مجلس بيايد كه تقريباً تكليف حوزه سلامت را مشخص كند و اميدواريم كه بتوان در اين زمينه كارهاي خوبي انجام شود تا بتوانيم به مشكلات حوزه سلامت پايان دهيم.

بيمارستان دولتي، يعني بيمارستان بدهكار
دكتر ناصرالدين اكبري، يكي از متخصصان قلب و عروق بيمارستان ميلاد نيز در مورد اين طرح به فارس گفت: تا وقتي درمان رايگان جايگزين خود گرداني در بيمارستانها نشود، وضع همين است و طبيعي به نظر مي آيد كه يك شهروند ترجيح مي دهد به جاي 4 تا 8 ميليون تومان هزينه عمل قلب در بيمارستانهاي خصوصي به اين مراكز كه حتي دارويش هم ارزان ارائه مي شود، مراجعه كند.
وي افزود: البته در اين بيمارستان نيز همه خدمات رايگان نيست و عمل هاي پيچيده و ليزر نيازمند دريافت پول است.اين متخصص قلب و عروق گراني بيش از حد ام. آر. آي، سي تي اسكن و... در بخش خصوصي را از دلايل ازدحام بيش از حد مردم به اين بيمارستان دانسته و يادآور شد: هزينه 100 تا 150 هزار توماني ام. آر. آي و سي تي اسكن باعث مي شود مردم در اين صفها بايستند، هرچند نيمه شب وقت آنان باشد.
مسعود مسلمي فر، نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي ايران نيز مي گويد: منبع اصلي درآمد بيمارستانهاي دولتي بودجه اي است كه به آنها اختصاص مي يابد، از اين قبيل مراكز درماني به عنوان بيمارستانهاي بدهكار نام مي برند و مردم را به عنوان گيرندگان خدمات، طلبكار واقعي مي داند.
وي با اشاره به طرح خود گرداني بيمارستانهاي دولتي كه باعث كاهش بودجه آنها شده است، مي افزايد: با اجراي اين طرح، فشار بسيار سنگيني بر مردم تحميل شد و همچنين اين مسأله باعث شد كه انگيزه كاركنان و كادر درماني بيمارستانهاي دولتي بسيار پايين آمده به طوري كه خدمات ارائه شده توسط آنان بسيار ضعيف تر از پرسنل بخش خصوصي است.
وي پيامد اين وضعيت را منجر به تحقير شخصيت مردم در بيمارستانهاي دولتي مي داند و يادآوري مي كند: وقت بيماران در بخش دولتي به آساني هدر مي رود و كسي هم پاسخگو نيست.
وي با استفاده از كاربرد مشتري مداري مي گويد: متأسفانه چنين سياستي در بيمارستانهاي دولتي وجود ندارد و جلب رضايت مردم در اين بخش بسيار كمرنگ است.
وي همچنين از عدم ارتباط رو در روي بيمار يا همراه او با پزشك معالج در بيمارستانهاي دولتي به عنوان يكي از ضعفهاي اين بخش نام برد كه منجر به نارضايتي مردم شده است.
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن