تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشنود گر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812580262




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه مهارت نوشتن در فرزندمان را افزايش دهيم


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: چگونه مهارت نوشتن در فرزندمان را افزايش دهيم
خواندن نوشتن حساب كردن و حل كردن مسئله چهار مهارت اساسي است كه در مدرسه نسبت به ايجاد آن در دانش آموزان مي كوشند. نخستين سال هاي زندگي براي كودك و والدين او از اهميت ويژه اي برخوردار است . اين والدين هستند كه بيش از هر زمان ديگر مسئول شكل دادن دنياي كودك خود مي باشند. تلويزيون بازيهاي گروهي راديو كتابهاي مصور اسباب بازي هاي مناسب و منطبق با فرهنگ كودكان ايراني كودك خردسال را در معرض تجربه هاي فراوان قرار مي دهند. و حس كنجكاوي او را برمي انگيزاند. همين كنجكاوي كليد نزديك شدن كودك به جهان دور وبر اوست .
والدين تجربه ها و اطلاعات فراواني را در اختيار كودك قرار مي دهند. بنابراين آموزش مهارت هاي اساسي نظير خواندن نوشتن و حساب كردن امري است ضروري كه نوشتن ملموس ترين مهارت در ميان مهارت هاي چهارگانه است .
نوشتن شكلي از ارتباط است كه مي توان از ان به عنوان عالي ترين و پيچيده ترين شكل زبان ياد كرد. اين عالي ترين شكل زبان معمولا ديرتر از ساير زمينه هاي ارتباطي آموخته مي شود. گوش دادن سخن گفتن و خواندن به عنوان مهارت هاي اساسي اما پيش نياز نوشتن درنظر گرفته مي شوند اما چرا مردم از اين شكل ارتباطي كمتر از سخن گفتن استفاده مي كنند چرا بيشتر مردم در نوشتن تنبلي مي كنند
به نظر مي رسد اين قضيه مهارت هاي پيچيده تري لازم دارد. فقدان تسلط بر اين زمينه ها منتهي به كمتر نوشتن يا ضعف در نوشتن مي شود. بسياري از بچه ها نمي توانند به خوبي بنويسند. زيرا مهارت هاي پيش نياز نوشتن را فرا نگرفته اند. درك رابطه هاي بدل چگونه بالا و پائين زير و رو از جمله مهارت هاي پيش نياز نوشتن است . بدست گرفتن مداد و طرز صحيح قرار دادن بدن و كاغذ باشد. رونويس ساده ترين شكل نوشتن است . بسياري از كودكان در رونويسي اشكالي ندارند. در حالي كه درصد قابل توجهي از همين كودكان درجات مختلفي از اين ضعف را در نوشتن دارند; حتي در بسياري از بزرگسالان نيز مشاهده مي شود. اين مسئله به دليل دشوارتر بودن ديكته نويسي و انشا نويسي است . در نوشتن ديكته فرد نيازمند آنكه خط فكري خاصي را دنبال كند نيست در حالي كه در انشا نوشتن اين دو امر بايد به طور همزمان صورت پذيرد. به همين علت است كه درصد اندكي از افراد قادرند به همان راحتي كه حرف ميزنند انديشه هاي خود را از طريق نوشتن به ديگران منتقل كنند اين در حالي است كه در بسياري از موقعيت ها چاره اي جز بيان انديشه و خواسته ها نيست مگر از طريق نوشتن .
نوشتن به طور اعم يكي از مسائلي است كه به جرات مي توان گفت از آرزوهاي اكثر افراد بشر بخصوص آنان كه با مطالعه و تحصيل سروكار داشته اند مي باشد.
هدف از فعاليتهاي نوشتن درست نويسي شكل حروف و نوشتن برخي از كلمات است . نوشتن و خواندن بايد همراه هم پيش بروند اما نوشتن به علل مختلف مهارت بسيار پيچيده تري است . با اين حساب توانايي كودك در نوشتن بسيار ضعيف تر از توانايي او در خواندن مي باشد.
اگر مي خواهيم كودك عادات نادرستي در نوشتن پيدا نكند بايد از همان ابتدا عادت درست نوشتن شكل حروف را در او به وجود آوريم . عادات ناصحيح در نوشتن حروف پيشرفت كودك را در سنين بالاتر كند مي سازد. براي كودك نوشتن حروف چه به صورت درست و چه نادرست كار ساده اي است .
يكي از مسائل مهم درست نوشتن توجه به انشانويسي است . براي تقويت آن در درجه اول بايد افكار و تخيلات فرزندمان را راهنمايي نموده و اين موضوع را مي توان به دو طريق عمل كرد.
يكي اينكه حس كنجكاوي و بحث و جدل و چون و چرا و مناظره را بين شاگردان گسترش داد تا با كمك فكري يكديگر و ايجاد حس برتري نسبت به رقيب و تمايز شخصيت خويش از راه مباحثه و گفتگو از يكديگر پيشي گيرند و به اصطلاح شخصيت خود را نشان دهند.
ديگر اينكه با كمك و راهنمايي معلمين كتب مختلف را در دسترس آنان قرار داد تا با روش نويسندگان بزرگ و افكار و اخلاق و روحيات آنان آشنايي پيدا كنند و بتوانند به موقع از نوشته ها و افكار آنان در انشا خويش استفاده نمايند.
انشايي سودمند است كه نويسنده روي جالب ترين خاطرات يا نظريات خود فكر كند و از آنهايي كه به نظرش براي تهيه نوشته ها جالب تر مي رسد يادداشت بردارد. نويسنده خوب كسي است كه براي انشا خود كلمات ساده انتخاب كند و سعي نمايد كه انشا را با كلمات ساده نوشته . هر قدر نوشته اي با حرف هاي روزانه مردم نزديكتر باشد به همان اندازه آن نوشته زيباتر و قشنگ تر جلوه خواهد كرد.
نوشتن چيزي بالاتر از لغزاندن نوك قلم بر روي كاغذ و رديف كردن و سرهم كردن كلمات است . براي نوشتن و خلق يك اثر خوب بايد با تمام وجود آنرا حس كرد. بايد با انگشتان و روح و احساس آن را لمس كرد. حرفي را كه براي زدن انتخاب كرده ايم قبل از هر چيز آن را به زواياي روح و درك و وجود خود نزديك كنيم . در درجه اول خود به آن اعتقاد داشته و درباره آن نيز اطلاع كافي نيز داشته باشيم . اگر نوشته اي تجلي حرفي باشد كه از روي ايمان و اطلاع گفته شده و از دل برخاسته بدون شك اثري ارزشمند خواهد بود و خود نيز از نوشتن آن لذت برده ايم .
(1 ـ ساده نويسي 2 ـ دقت 3 ـ بكاربردن ذوق 4 ـ يكنواخت نبودن 5 ـ رعايت دستور زبان فارسي 6 ـ زمان در انشا 7 ـ بكار نبردن فعل هاي يكنواخت 8 ـ فكر سالم 9 ـ نتيجه )
بنابراين والدين بيش از هر زمان ديگر مسئول شكل دادن دنياي كودك خود مي باشند و توجه به توصيه هاي ذيل كمك قابل توجهي به فرزندانمان را خواهد داشت .
1 ـ فرزندانتان را تشويق به داشتن دفتر خاطرات و نوشتن خاطرات روزانه نمائيد .
2 ـ گاهي داستان هاي نيمه تمام براي فرزندانتان بخوانيد و او را ترغيب به تكميل داستان از طريق نوشتن كنيد .
3 ـ از او بخواهيد در سفرهاي خانوادگي به نوشتن سفرنامه بپردازد .
4 ـ فرزندانمان را به نوشتن نامه براي دوستان و آشنايان تشويق كنيم .
5 ـ فرزندتان را به خوشنويسي تشويق و ترغيب نماييد .
6 ـ تكاليف نوشتن مدرسه را همراه فرزندتان بررسي كنيد .
7 ـ به هنگام رفتن به پارك موزه نمايشگاه يا جاهاي مشابه فرزندانتان را تشويق به نوشتن گزارش نماييد .
8 ـ براي تهيه كارت دعوت يا تبريك يا تشكر سعي كنيد به جاي خريدن كارت هاي آماده به اتفاق فرزندانتان به طراحي و تهيه كارت بپردازيد.
9 ـ فرزندتان را تشويق كنيد كه در مسابقات كتبي خاطره نويسي مقاله نويسي يا مسابقه علمي كه از طرف روزنامه ها و راديو و تلويزيون برگزار مي شود شركت كنند.
10 ـ گاهي بين اعضاي خانواده مسابقه انشانويسي يا جمله نويسي برگزار كنيد و حاصل كار فرزندتان را مورد توجه و تشويق قرار دهيد.
11 ـ نامه هايي را كه در خانه يا سر كار دريافت مي كنيد به فرزندتان نشان دهيد .
12 ـ نامه هايي را كه براي ديگران مي نويسيد يكبار براي فرزندتان بخوانيد تا الگوي مناسبي براي نامه نگاري برايش فراهم شود .
13 ـ فرزندتان را تشويق كنيد كه انشا يا گزارش هاي نوشته شده خود را پس از خاتمه نگارش براي ساير اعضاي خانواده با صداي بلند بخواند.
14 ـ فهرست ها يا يادداشت هاي كوتاه را به او ديكته كنيد . (اين كار به خصوص براي كودكان دوره ابتدايي بسيار موثر است )
15 ـ شيوه نگارش صحيح را به شكلي شيوا و پسنديده به فرزندتان بياموزيد به گونه اي كه احساس شكست و ياس و ناكامي نكند .
16 ـ اطمينان حاصل كنيد كه فرزندتان همواره لوازم التحرير لازم را در اختيار دارد .
17 ـ فرزندتان را تشويق به شركت در فعاليت هاي فوق برنامه مثل روزنامه نگاري مقاله نويسي و موارد مشابه نماييد .
18 ـ عكس هاي مختلف اشيا حيوانات و امثال آن را از مجلات روزنامه ها بريده و جدا كنيد و با چسباندن آن به دفتري مخصوص از فرزندتان بخواهيد كه راجع به آنها هرچه ميداند بنويسد.
19 ـ سعي كنيد تمام اعضاي خانواده به هنگام صحبت كردن از دستور زبان و تلفظ صحيح استفاده كنند .
20 ـ سعي كنيد موارد نوشتني را در حضور فرزندتان انجام دهيد تا از اين راه ضمن فراهم آوردن الگويي صحيح با نوشتن انس بيشتري پيدا كنند.
منابع : خديجه كاظمي
1 ـ هنر نوشتن دكتر بهرام طوسي انتشارات ايران .
2 ـ چگونه بنويسيم مترجم كاظم رهبر انتشارات رادان
3 ـ چگونه به فرزندانمان خواندن نوشتن و حساب بياموزيم مولف جان مارو ترجمه مجتبي جواديان .
4 ـ انشا نوين تاليف اديب قهرماني انتشارات جاويدان
5 ـ تجربيات شخصي
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2335]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن