تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816939780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفاوت‌هاي لينوكس و ويندوز


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: تفاوت‌هاي لينوكس و ويندوز


خط فرمان لينوكس بسيار قدرتمند است. بسيار بيشتر از آن چيزي كه فكرش را بكنيد! فقط در همين حد بگويم كه هر كاري كه ممكن است با ظاهر گرافيكي انجام بدهيد را مي‌توانيد با خط فرمان و با چند دستور انجام دهيد. يك ماه قبل مقاله‌اي مي‌خواندم كه چگونه با خط فرمان يك لوگو براي شركت‌مان طراحي كنيم! بله ممكن است. سخت است ولي ممكن است.

تفاوت‌هاي لينوكس و ويندوز
سينا سعيدي- حيات‌نو
در شماره قبل مطلبي داشتيم با موضوع تفاوت‌هاي لينوكس و ويندوز كه در واقع قسمت اول اين مقاله به حساب مي‌آمد. در آن مقاله به چند موضوع از برتري‌هاي لينوكس نسبت به ويندوز پرداختيم و درباره‌ي آنها به تفصيل سخن گفتيم. اين برتري‌ها شامل اين سرفصل‌ها بود: «لينوكس از چه چيزي تشكيل شده است؟»، «لينوكس كدباز است»، «لينوكس نرم‌افزار آزاد است» و «نسخه‌هاي متنوع». در اين شماره قصد داريم به ادامه‌ اين بحث بپردازيم. اين مقاله يك قسمت ديگر هم دارد كه در آن به بيان برتري‌هاي ويندوز به لينوكس مي‌پردازيم.

رابط‌هاي گرافيكي متنوع
منظور از رابط گرافيكي همان ظاهر گرافيكي است كاربر مشاهده مي‌كند. رابط‌هاي گرافيكي در ساير سيستم‌عامل‌ها يكي بيشتر نيست. منظور اينست كه شما در ساير سيستم‌عامل‌ها مجبور به استفاده از يك ظاهر هميشگي هستيد. انعطاف اين ظاهر گرافيكي فقط در همين حد است كه رنگ منو (Menu) ها را عوض كنيد يا شمايل آيكون‌ها را تغيير بدهيد. شما مدت‌هاست با ويندوز كار مي‌كنيد. آيا توانسته‌ايد كاري بكنيد كه ويژگي‌هاي مركز كنترل (Control Panel) ويندوز عوض شود؟ مي‌توانيد كاري بكنيد كه منوي استارت امكانات را به‌گونه‌اي ديگر در اختيارتان بگذارد؟ اين كارها امكان ندارد. چون ظاهر گرافيكي همان قبلي است. مي‌توان ظاهر منوي استارت را عوض كرد، اما ويژگي‌ها و امكاناتش را چه؟ مي‌توان مركز كنترل ويندوز را به دو شكل جديد و قديمي ديد، اما آيا اين دو شكل ويژگي‌هاي متفاوتي دارند؟ امكانات مختلفي در اختيارتان مي‌گذارند؟ در لينوكس چندين ظاهر گرافيكي داريم.

هر كدام از آنها را با يك ابزار خاص نوشته و طراحي كرده‌اند. به همين خاطر از بيخ و بن با هم تفاوت دارند! هر كدام از اين رابط‌هاي گرافيكي جدا از تفاوت كلي در شمايل و ظاهر، امكانات و ويژگي‌هاي مختلفي دارند. يك رابط گرافيكي با نام KDE وجود دارد كه بسيار بسيار حرفه‌اي و زيباست. كاربر را جذب مي‌كند. امكانات بسيار زيادي دارد. اختيارات بسيار زيادي به كاربر براي كنترل سخت‌افزار مي‌دهد. شباهت‌هايي با ظاهر ويندوز دارد كه براي كاربراني كه از ويندوز به لينوكس مهاجرت مي‌كنند آشنا به نظر بيايد و نرم‌افزارهاي قوي مخصوص به خود را دارد. يك رابط گرافيكي ديگر به نام Gnome (بخوانيد گٍنوم) وجود دارد كه محيطي بسيار ساده‌تر و صميمي دارد. اين سادگي و صميميت كاربر را جذب مي‌كند. به اندازه‌ KDE زيبايي ندارد اما به همان اندازه حرفه‌اي است. نرم‌افزارهاي قوي و مخصوص خودش را دارد. امكانات كنترل سخت‌افزار خوبي به شما مي‌دهد. سبك‌تر است و راحت‌تر در رايانه‌هاي قديمي اجرا مي‌شود.

يك رابط گرافيكي ديگر به اسم xFce وجود دارد كه بسيار بسيار سبك است. بسيار ساده و سبك؛ مخصوص رايانه‌هاي قديمي. رابط گرافيكي ديگري به نام Fluxbox همه چيز را در يك منو دارد. سبك و زيباست. از اين دست رابط‌هاي گرافيكي بسيارند. هر كدام نرم‌افزارهاي مخصوص به خود را دارند. هر كدام براي يك سليقه طراحي شده‌اند و هر كاربري يكي از اينها را مي‌پسندد. بار ديگر اشاره مي‌كنم كه هر كدام از اين رابط‌هاي گرافيكي ظاهر متفاوت، امكانات متفاوت، نرم‌افزارهاي مخصوص به خود و بسياري تفاوت‌هاي ديگر نسبت به سايرين دارند. شما مي‌توانيد بر روي لينوكستان هر تعداد از اين رابط‌هاي گرافيكي را داشته باشيد. يكي، يا چند تا هيچ فرقي نمي‌كند. همه چيز به سليقه‌ شخصي‌تان برمي‌گردد. مسئله‌ جالب ديگر اينست كه مي‌توانيد از نرم‌افزارهاي يكي روي محيط ديگر استفاده كنيد. مثلا به محيط KDE علاقه داريد اما از نرم‌افزار چت KDE خوشتان نمي‌آيد. اين امكان را داريد كه از نرم‌افزار چت گنوم يا ساير نرم‌افزارها به جايش استفاده كنيد. مي‌بينيد كه لينوكس هيچ‌وقت خسته كننده نمي‌شود. مي‌توانيد سيستم‌عاملتان را هر روز با يك ظاهر ببينيد!

خط فرمان قدرتمند
زماني بود كه كاربران فكر مي‌كردند لينوكس فقط يك خط فرمان دارد و بس! وقتي آن را نصب مي‌كنيد فقط بايد بنويسيد. يك محيط خشك و يك نواخت! اما در واقع اينطور نيست. خط فرمان وجود دارد اما اين همه ظاهر گرافيكي جذاب نيز وجود دارند. خط فرمان لينوكس بسيار قدرتمند است. بسيار بيشتر از آن چيزي كه فكرش را بكنيد! فقط در همين حد بگويم كه هر كاري كه ممكن است با ظاهر گرافيكي انجام بدهيد را مي‌توانيد با خط فرمان و با چند دستور انجام دهيد. يك ماه قبل مقاله‌اي مي‌خواندم كه چگونه با خط فرمان يك لوگو براي شركت‌مان طراحي كنيم! بله ممكن است. سخت است ولي ممكن است. شما مي‌توانيد با خط فرمان فايل‌ها را بخوانيد، ويرايش كنيد، از شبكه استفاده كنيد، فايل به اشتراك بگذاريد، لوگو طراحي كنيد(!)، دستگاه‌هاي بلوتوث را جست‌وجو كنيد، برايشان فايل ارسال كنيد، موسيقي گوش بدهيد و ... .

بله تمام اين كارها ممكن است. هر كاري كه با موس و كيبورد مي‌توان انجام داد را مي‌توان با چند دستور در خط فرمان قدرتمند لينوكس تجربه كرد. كاربران حرفه‌اي اغلب تمام كارهايشان را با نوشتن فرمان‌ها انجام مي‌دهند. و حتي گاهي چندين ماه به محيط گرافيكي‌يشان سر نمي‌زنند! البته شما مجبور به استفاده از اين خط فرمان نيستيد و نيازي به ياد گرفتن دستورها نداريد. فقط در همين حد بدانيد كه چيزي كه در ويندوز با نام خط فرمان شناخته مي‌شود در مقابل اين خط فرمان بازيچه‌اي بيش نيست!

امنيت
لينوكس يعني امنيت! امنيت از سر و روي اين سيستم‌عامل مي‌بارد! حتما درباره‌ اهميت سرورها مطالبي مي‌دانيد. همان كامپيوترهاي قوي‌اي كه روز و شب مداوم كار مي‌كنند و به شما خدمات اينترنت و شبكه مي‌دهند. اگر يكي از آنها دچار مشكل بشود چندين كاربر اينترنت دچار مشكل مي‌شوند. شايد اين چندين نفر به هزاران نفر هم برسد. پس اين كامپيوترها بسيار از لحاظ امنيتي مهم هستند. جالب است بدانيد بيشتر از ۹۰ درصد سرورهاي دنيا از لينوكس به عنوان سيستم‌عامل استفاده مي‌كنند. اين نشان دهنده‌ اينست كه لينوكس يعني امنيت. امنيت براي كاربران عادي هم در اين سيستم‌عامل بسيار كارآمد خواهد بود.

براي مثال وقتي چندين نفر از يك كامپيوتر استفاده مي‌كنند، هر كدام مي‌توانند فقط به اطلاعات خودشان دسترسي داشته باشند و نمي‌توانند براي اطلاعات ساير كاربران تهديدي محسوب بشوند. خبري از كرم‌هاي اينترنتي، تروجان و ساير خرابكارها نيست. با خيال راحت به اينترنت برويد و لذت ببريد. در اين سيستم‌عامل تقريبا از ويروس نيز خبري نيست. مشكل همه‌ كاربران ويندوز پيدا كردن آنتي‌ويروس خوب است. اما در اينجا شما تقريبا نيازي به آنتي‌ويروس نداريد. خيالتان راحت باشد. كامپيوترهايي كه ويروس زياد دارند و يك آنتي‌ويروس جوابگوي كارشان نيست را مي‌توان با نصب لينوكس و پاك كردن تمام ويروس‌ها از لينوكس پاك سازي كرد. چون ويروس‌هاي ويندوز تاثيري در لينوكس ندارند. سيستم‌تان در برابر هك شدن و مشكلاتي شبيه به اين نيز بسيار مقاوم طراحي شده‌است. كافي‌ است يك فايروال خوب داشته باشيد تا دست همه‌ نفوذگران را از سيستم‌تان كوتاه كنيد. براي امنيت بيشتر هم نرم‌افزارهاي امنيتي ديگري وجود دارند كه اگر در مواقع خاص براي سيستمتان مشكلي ايجاد شد، راه دستيابي به تمام اطلاعات را ببندند و كاري از دست خرابكاران بر نيايد.

پايداري
لينوكس بسيار پايدار است. مدام بايد ويندوزتان را عوض كنيد؟ هر نسخه‌اي از ويندوز دستتان مي‌رسد از قبلي كمتر عمر مي‌كند؟! بيشترين عمر سيستم‌عاملتان دو ماه بوده است؟ در لينوكس نيازي به عوض كردن مداوم آن نداريد. به شرطي كه آن‌را مدام به‌روز كنيد تا نرم‌افزارهايش قديمي نشود. يكي از دوستان مي‌گفت سال‌ها قبل يك سرور لينوكس براي يك شركت راه انداخته بودم. چند وقت قبل از شركت با من تماس گرفتند كه ما مي‌خواهيم حافظه‌ سيستم را عوض كنيم و افزايش بدهيم. آيا مشكلي ايجاد نمي‌شود بعد از ۷ سال اين سرور را خاموش كنيم؟! ملاحظه مي‌كنيد كه اگر نياز سخت‌افزاري نبود، حتا بعد از ۷ سال كار مداوم هم نيازي نبود سيستم خاموش شود! ۷ سال اين سيستم مداوم كار كرده است و حتا Restart هم نشده!

پايداري يعني همين. يعني سيستم برايتان درست كار كند. اذيتتان نكند. مدام هنگ نكند. مدام ري‌اسارت نشود. نيازي به عوض كردن نداشته باشد. انتظاري كه از كامپيوتر مي‌رود را برايتان فراهم كند. اينها معني يك كامپيوتر است كه با لينوكس و پايداري منحصر به فردش مي‌توانيد آنها را تجربه كنيد. در مقاله‌اي ديگر نقاط ضعف لينوكس را هم برمي‌شماريم. در اين دو مقاله سعي كردم بزرگ‌نمايي نكنم و هر آنچه هست را منعكس كنم.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن