تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821126995




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا على احمدى پس از ۶ ماه استيضاح مى شود وزير تازه نفس ، پاسخگوى مشكلات چندين ساله


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: چرا على احمدى پس از ۶ ماه استيضاح مى شود وزير تازه نفس ، پاسخگوى مشكلات چندين ساله
گروه سياسى ـ مريم آريايى : وزير آموزش و پرورش براساس آنچه دستور جلسات هفتگى مجلس حكايت مى كند بايد هفته جارى در خانه ملت حاضر شود و به دفاع از عملكرد شش ماهه خود بپردازد و علت اين كه چرا در اين برهه زمانى كوتاه نتوانسته مشكلات ريشه اى آموزش و پرورش را كه عمدتاً به كسرى بودجه هنگفت اين وزارتخانه بازمى گردد مرتفع نمايد بيان كند و در نهايت ميزان اعتماد نمايندگان را به تداوم وزارت خود بسنجد.
البته دكتر عليرضا على احمدى تنها وزير آموزش و پرورشى نيست كه با اهرم استيضاح، سايه نظارتى مجلس را بر سر خود سنگين مى يابد و اين سرنوشت محتوم بسيارى از وزيران آموزش و پرورش است. چنانكه از مجموع ۱۶ وزيرى كه در هفت دوره پيشين مجلس استيضاح شده اند، تاكنون سه بار قرعه به نام وزارت آموزش و پرورش خورده و البته در نهايت وزير توانسته باز هم اعتماد دوباره از مجلس كسب كند و بر كرسى هميشه لرزان وزارتخانه دشوار تكيه زند. «محمد على نجفى» در كابينه اول رفسنجانى اولين وزير آموزش و پرورش بود كه مجلس سوم او را استيضاح كرد. اين طرح با وجود آنكه همراهى ۱۱۷ نماينده مجلس را به عنوان موافق در برداشت اما ۱۹۷ نماينده نيز مخالف استيضاح بودند و او را دوباره به اتاق وزارتش بازگرداندند. «مرتضى حاجى» در كابينه دوم سيد محمد خاتمى ديگر وزير آموزش و پرورشى بود كه كمتر از يك ماه مانده به اول مهر سال ۸۲ در معرض استيضاح نمايندگان در مجلس ششم قرار گرفت اما در نهايت موافقت ۱۵۹ نماينده با تداوم وزارت او بر رأى ۶۷ نماينده به بركنارى اش غلبه يافت. البته استيضاح دوباره حاجى از اولين دستوركارهاى مجلس هفتم هم بود. رفت و آمدهاى چند ماهه او به مجلس، رايزنى هايى كه صورت داد و در نهايت عدم دستيابى به توافق به اعلام وصول طرح استيضاح انجاميد اما رهبر انقلاب در پيامى خطاب به نمايندگان مجلس هفتم بحث استيضاح را در موقعيت زمانى آن برهه كه دولت ماه هاى آخر مسئوليت خود را سپرى مى كرد به مصلحت ندانستند و نمايندگان نيز اين توصيه را فصل الخطاب دانستند و استيضاح حاجى منتفى شد. «محمود فرشيدى» از كابينه دكتر احمدى نژاد، آخرين وزير آموزش و پرورشى است كه استيضاح او در مجلس مطرح شد و او سال گذشته در ارديبهشت ماه، ماهى كه به نام فرهنگيان رقم خورده رأى اعتماد دوباره مجلس را پس از ارائه توضيحات و دفاعياتش كسب كرد.
حال، على احمدى چهارمين وزير آموزش و پرورشى است كه باز هم در مناسبتى مرتبط با فرهنگيان يعنى آستانه ماه مهر بار استيضاح مجلس را بر دوش مى كشد و احتمالاً چهارشنبه هفته جارى سرنوشت بودن يا نبودن او در كابينه تا پايان دولت نهم رقم خواهد خورد.
البته استيضاح در آستانه مهر، ماهى كه بهار سال تحصيلى جديد براى وزارت آموزش و پرورش است شرايط متفاوتى را رقم مى زند چرا كه در عامه مردم باور اين است كه «سالى كه نكوست از بهارش پيداست» همين بهار مبهم و متزلزل حتى اگر ثبات مديريت اين وزارتخانه را تهديد نكند اما اين التهاب را به قشر عظيمى از جامعه كه با اين وزارتخانه مرتبطند و يا دغدغه آن را دارند منتقل مى كند. واكنش هاى رسمى و غيررسمى به اعلام وصول اين طرح خود مبين اين مطلب است.
نظر سنجى ۹۰ درصدى را ارائه دهيد
بسيج دانشجويى دانشگاه امام صادق(ع) پيرامون استيضاح وزير آموزش و پرورش، نامه اى سرگشاده خطاب به نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، منتشر كرد.
اين دانشجويان در نامه خود با اشاره به محورهاى استيضاح على احمدى، وزير آموزش و پرورش، كه مربوط به امور مالى و تأمين بودجه مى شود آورده اند: «مشخص نيست وزير آموزش و پرورش، هر كس كه باشد با بيش از ۵ هزار ميليارد تومان بدهى معوق چه اقدام بنيادينى مى تواند انجام دهد اگر منابع پرداخت پاداش بازنشستگان و ساير سرفصل هاى عنوان شده در طرح استيضاح در اختيار وزارت خانه قرار گرفته و كوتاهى در پرداخت آن از سوى وزير مى بود طبعاً سؤال و سپس استيضاح جاى مطرح شدن داشت اما اگر اين منابع با عنايت به بدهى سنگين وزارتخانه تخصيص نيافته است چگونه مى توان انتظار چنين امر بعيدى را داشت » هرچند كه وزير آموزش و پرورش وارث مشكلات ريشه اى اين وزارتخانه است و على احمدى هم مدت زمان اندكى فرصت داشته تا توانمندى خود را به منصه ظهور بگذارد اما بندهايى از طرح استيضاح به مديريت او بازمى گردد. با وجود آنكه اعضاى كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به اتفاق استيضاح وزير را راهگشا نمى دانند و نقش وزير را در مشكلات هر روز اين وزارتخانه بسيار كمرنگ مى دانند و از طرفى كمتر كسى است كه در مجلس مديريت فعلى را عامل اين مسائل و مشكلات بداند اما آمار و ارقامى در طرح استيضاح در نارضايتى فرهنگيان از وزير مطرح شده كه جاى سؤال دارد و استيضاح كنندگان در طرح خود تداوم مديريت كنونى را موجب خسارات جبران ناپذيرى دانسته اند. در بخش ديگرى از نامه دانشجويان با بيان اين كه در طرح استيضاح از نارضايتى بيش از ۹۰ درصد فرهنگيان از وزير آموزش و پرورش ياد شده، آمده است: بسيج دانشجويى بى صبرانه منتظر است نظرسنجى انجام شده از سوى نمايندگان محترم مجلس با معرفى جامعه آمارى و نوع سؤالات در اختيار افكار عمومى قرار گيرد تا شائبه ارائه آمارهاى دروغين و يا براساس ظنيات از سوى نمايندگان محترم از ميان برداشته شود. اما اگر اين سخن كه درطرح مكتوب و مورد امضاى بيش از ۸۲ تن از نمايندگان منتخب ملت ذكر شده بر اساس ظنيات باشد، ابراز تأسف و تأثر شديد مجموعه دانشجويى از برخورد سياسى و غيرعلمى با مقوله آموزش و پرورش رواست. در ادامه اين نامه با طرح اين سؤال كه مشخص نيست استيضاح وزيرى كه هنوز ۶ ماه از تصدى وى بر وزارتخانه متبوعش نمى گذرد، با چه مبنايى در مجلس اصولگرا مطرح شده است آمده است: مگر آنكه عملكرد وزير آنچنان ناروا و آسيب زننده باشد كه ادامه كار وى ضررهاى جبران ناپذيرى متوجه بدنه وزارتخانه بكند كه اين امر از برنامه هاى وزير محترم بر نمى آيد. ضمن آنكه اكنون كمتر از يك سال تا پايان عمر دولت نهم باقى است و بر فرض صحت گفتار طراحان استيضاح سؤال اساسى اينجاست كه آيا معلق كردن وزير آموزش و پرورش، سه ماه سرپرستى شخصى جديد بر وزارتخانه و تصدى ۶ ماهه وزيرى ديگر بر وزارتخانه راه حل دغدغه هاى مطرح شده است
استيضاح وزير مشكلى را حل نمى كند
اما اين يك حقيقت است كه برخورد كنونى مشكلى را از وزارتخانه نامبرده حل نمى كند. عضو هيأت رئيسه مجلس شوراى اسلامى با بيان اينكه استيضاح وزير آموزش و پرورش مشكلات اين وزارتخانه را حل نمى كند، تصريح مى كند: براى حل مشكلات آموزش و پرورش بايد زير بنايى عمل كنيم.حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الدينى، كسرى بودجه و استخدام معلمان حق التدريس را از عمده دلايل استيضاح على احمدى عنوان كرد و اظهار داشت: ما در گذشته هم شاهد اين مشكلات بوده ايم بنابراين بايد با يك اقدام زير بنايى و با يك تفاهم به فكر چاره انديشى براى رفع مشكلات برآييم.
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن