تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803160150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عواقب گران كردن قيمت پيام كوتاه زنگ بزن، پيامك نزن!


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: عواقب گران كردن قيمت پيام كوتاه زنگ بزن، پيامك نزن!
م.ر.بهنام رئوففكر نكنم ديگر نيازي باشد كه در مورد تعرفه پيامك لاتين و فارسي و اقدام عجيبي كه طي دو ماه گذشته رخ داده است صحبت كنيم.


تقريبا تمام 30 ميليون مشترك تلفن همراه هم اكنون مي‌‌‌دانند كه به بهانه حمايت و صيانت از خط و زبان و ادب فارسي ناخواسته وارد بازي‌اي شده‌‌اند كه طراحان آن شايد به تعداد انگشتان يك دست هم نرسند.
با نگارش يادداشت‌‌ها و گزارش‌‌هاي بي‌‌شمار طي چند ماه اخير،30 ميليون مشترك تلفن همراه ايراني اين روزها مي‌‌‌دانند كه تعرفه پيامك تلفن همراه يعني پرتقاضاترين و پولسازترين سرويس وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در حالي تغيير يافته است كه مرد ‌‌شماره يك اين وزارتخانه طي سه سال و نيم گذشته عدم افزايش تعرفه‌‌هاي خدماتي را مهم‌ترين عملكرد و برگ برنده وزارت خود نسبت به دولت قبلي ارزيابي مي‌‌‌كند. اين روند تا جايي ادامه مي‌‌‌يابد كه حتي او در گفت‌‌و‌گو با تنها رسانه مورد علاقه‌اش مي‌‌‌گويد: كار ما دست در جيب مردم كردن نيست!.
بله!. نيازي نيست كه ديگر گزارشي من باب چرايي افزايش تعرفه واردات و مخالفان و موافقان آن نوشته شود. نيازي هم نيست كه گفته شود اين كار درآمد وزارت فوق‌الذكر را كاهش مي‌‌‌دهد يا افزايش؟ يا آيا موافق اصول مشتري‌مداري و عدالت گستري هست يا نيست؟ چرا كه نوشتن گزارش‌‌هايي از اين دست ديگر به سريال‌‌هاي تكراري تلويزيون شبيه خواهد شد. سريالي كه ديگر نه مخاطبي دارد و نه قدرت تاثيرگذاري. البته اينكه چرا نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي ‌‌‌يعني تنها ناظران اين سريال كه تا همين يك ماه پيش اين اقدام وزير را مخالف حقوق مشتركان مي‌‌‌دانستند و خواهان پاسخ وزير ارتباطات بوده‌‌اند، اما هم اكنون سكوت كرده‌‌اند سوالي است كه خود آنها بايد پاسخگوي آن باشند.
به هر حال همان‌طور كه گفتيم قرار نيست در گزارش امروز در مورد اين پرونده نيمه باز (!) صحبت كنيم؛ بلكه مقصود فقط ذكر يك آزمايش عملي است. آزمايشي كه براي درك آن تسلط به چهار عمل اصلي يعني ضرب، جمع، تفريق و تقسيم كافي بوده و نياز به هيچ تخصص علمي‌‌‌اي نيست. نخست به اين خبر توجه كنيد:
ارسال پيام كوتاه اعتياد‌‌آور است. به گفته يك پژوهشگر اجتماعي ارسال مكرر پيام كوتاه تلفن همراه از جانب كاربران، منجر به شكل‌‌گيري اعتياد در آنها مي‌‌‌شود.
محمدرضا احمدي در گفت‌‌و‌گو با موبنا مي‌‌‌گويد: امروزه SMS يكي از متداول‌ترين استفاده‌‌هايي است كه مردم از تلفن همراه خود مي‌‌‌برند. اين كارشناس با اشاره به اين كه SMS از نظر اجتماعي تاثيرات گوناگوني بر افراد مي‌‌‌گذارد، اعتياد به ارسال و دريافت پيام كوتاه را از جمله عوارض اين سرويس دانست و گفت: معتادان به SMS هميشه موبايل به دست بوده و دائما منتظر شنيدن زنگ پيام كوتاه هستند كه سريعا به آن پاسخ دهند.
او مي‌‌‌گويد: هميشه در اس ام اس‌‌هاي اين افراد يك سوال وجود دارد تا طرف مقابل مجبور به دادن يك اس‌ام‌اس ديگر براي جواب آن بشود و آنها هم به‌طور مداوم اينكار را تكرار كنند.
اين پژوهشگر با بيان اين كه استفاده مكرر از سوال‌‌ها در ذهن كاربران ريشه گرفته و رابطه افراد را در زندگي تحت تاثير قرار مي‌‌‌دهد، خاطر نشان كرد: همچنين جوابگويي در قالب 160 حرف، مردم را شرطي مي‌‌‌كند و آنها را وارد ارتباطات اجتماعي به شكل ديگري مي‌كند.
يك آزمايش ساده
صرف نظر از تبعات اجتماعي اين داستان اما ما مي‌‌‌خواهيم امروز به تبعات اقتصادي آن بپردازيم. تا همين چند روز پيش كه هنوز قبوض شركت ارتباطات سيار براي كاربران ميليوني آن ارسال نشده بود شايد كمتر فردي به فكر رقم مندرج در بخش پيام كوتاه اين قبوض افتاده بود. اما با ارسال قبوض اين دوره و نيز ارائه آمارهايي كه طي دو ماه گذشته از سوي مجموعه پولساز وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات منتشر شده بود، به سادگي مشخص بود كه به‌رغم رشد جزيي ارسال پيامك در سال جاري اما ميزان استفاده كاربران همراه اول از سرويس پيام كوتاه نسبت به افزايش تعداد كاربران در مقايسه با سال قبل كاهش يافته است.
اما بپردازيم به آزمايش امروز. مواد لازم: يك برگ كاغذ، يك قلم، و يك گوشي مجهز به فونت فارسي و لاتين به همراه سيم كارت همراه اول.
غير ممكن است كه شما تا به حال معتاد به سرويس پيام كوتاه نشده باشيد. اندكي فكر كنيد و ببينيد در روز چند پيامك براي دوستان و آشنايان خود ارسال مي‌‌‌كنيد؟ به متني كه در اين پيامك‌‌ها است و نيز سوال و جواب‌‌هاي آن هم دقت كنيد. شما مي‌‌‌توانيد در اين آزمايش مكالمات روزمره پيامكي خود را لحاظ كنيد و نتايج آن را با نتايج ما مقايسه كنيد. اما براي اينكه اين بحث خيلي فلسفي نشود ما يك مكالمه ساده پيامكي را براي شما مثال مي‌‌‌زنيم. دقت كنيد.
فرد الف: سلام، خوبي؟ چه خبرا؟
فرد ب: سلام، خوبم. خبري نيست. تو چه خبر؟
فرد الف: منم هيچي. امروز بعد از ظهر چي كاره اي؟
فرد ب: برنامه‌اي ندارم. احتمالا مي‌‌‌رم خونه. چطور؟
فرد الف: هيچي گفتم اگه دوست داشته باشي بريم بيرون؟
فرد ب: مثلا كجا؟
فرد الف: با سينما چطوري؟
فرد ب: موافقم، كدوم فيلم و بريم؟
فرد الف: نمي‌‌‌دونم الان سه تا فيلم رو اكران هست كه همشون خوبه. موافقي بريم سينما آزادي؟ اونجا 5 تا سالن داره و بالاخره يكيش و انتخاب مي‌‌‌كنيم و مي‌‌‌ريم مي‌‌‌بينيم. بعدشم شام مي‌‌‌ريم بيرون.
فرد ب: اوكي، ساعت چند؟ كجا؟
فرد الف: ساعت 5 جلوي سينما آزادي. اوكي؟
فرد ب: اوكي. مي‌‌‌بينمت.
اين يك مثال فوق‌العاده ساده، ابتدايي و كوتاه بود. اگر به اين مكالمه دقت كرده باشيد حتما به ياد مكالمات پيامكي از اين دست كه ميان شما و دوستانتان رد و بدل شده است افتاده‌ايد. شما مي‌‌‌توانيد در آزمايش خودتان مكالمات خود را در نظر بگيريد. اگر خيلي حضور ذهن نداريد مي‌‌‌توانيد به قسمت Inbox و Sent items گوشي‌تان مراجعه كنيد. حتما مكالمه‌اي به اين شكل را خواهيد يافت. حال نوبت به چهار عمل اصلي مي‌‌‌رسد. در مثال ما به طور كلي 12 پيامك ارسال و دريافت شده است. يعني هر فرد 6 پيامك ارسال كرده است. اگر فرض كنيم كه پيامك‌‌ها به زبان لاتين زده شده باشند سهم هر فرد در اين مثال 6×222 ريال كه مي‌‌‌شود 1332 ريال يا به عبارتي 133 تومان. اگر پيامك‌‌ها به زبان فارسي ارسال شده باشد سهم هر فرد مي‌‌‌شود 6×89 ريال كه نتيجه آن برابر است با 534 ريال. در نظر داشته باشيد كه جواب‌‌هاي به دست آمده در حقيقت سهم هر كدام از طرفين اين مكالمه است كه اگر رقم نهايي را در عدد 2 ضرب كنيم درآمد نهايي شركت ارتباطات سيار به دست مي‌‌‌آيد. يعني براي پيامك لاتين 2664 ريال و براي پيامك فارسي 1068 ريال.
البته همانطور كه گفتيم اين يك مثال ساده است. در مكالمات طولاني‌تر كه بدون شك 90 درصد پيامك‌‌هاي رد و بدل شده در شبكه اپراتوار اول را به خود اختصاص مي‌‌‌دهد رقم نهايي هزينه‌‌ها بيشتر هم مي‌‌‌شود. البته در نظر داشته باشيد كه ما براي رندكردن ارقام همه چيز را خلاصه كرديم. شما مي‌‌‌توانيد به ارقام فوق، هزينه وقت و زماني كه براي اين كار مي‌‌‌گذاريد را در كنار پيامك‌‌هايي كه به دليل طولاني شدن دو يا حتي سه پيامك حساب مي‌‌‌شوند را نيز لحاظ كنيد. در كنار تمام اين موارد اتفاقات پيش بيني نشده هم در شبكه ارتباطات سيار زياد است. ارسال چند باره يك پيامك، دريافت نصفه يك پيامك كه معمولا در متن پيامك عنوان Some text missing در كنار دو ستاره عنوان مي‌‌‌شود و شما را مجبور به ارسال پيامكي با عنوان «اس‌ام‌اس نصفه اومد دوباره بفرست» مي‌‌‌كند و ارسال اشتباهي پيامك به فرد ديگري در دفتر تلفن شما از جمله اتفاقاتي است كه شما تنها در بخش كوچكي از آن‌ها مقصر شناخته مي‌‌‌شويد. در نتيجه يك مكالمه ساده پيامكي مي‌‌‌تواند هزينه‌اي بيشتر از آنچه كه ما در بالا شرح داديم را براي شما در قبض پايان دوره رقم بزند.
حتما اين نكته را نيز در نظر داشته باشيد كه تعرفه ارسال پيامك در سيم‌كارت‌‌هاي اعتباري نيز بر اساس بخشنامه‌اي لازم‌الاجرا گران‌تر از سيم‌كارت‌‌هاي دائم است.
حالا به بخش دوم آزمايش مي‌‌‌رسيم. شما مي‌‌‌توانيد همين مكالمه پيامكي را در قالب يك مكالمه تلفني انجام دهيد. اگر متن فوق را به همان شكل بخوانيد زمان مكالمه كمتر از يك دقيقه خواهد شد. حال نوبت به محاسبه قيمت يك مكالمه يك دقيقه‌اي است. تعرفه يك دقيقه مكالمه در شبكه همراه اول 5/447 ريال است. اين بدان معناست كه مكالمه‌اي يك دقيقه‌اي تنها 45 تومان براي شما هزينه خواهد داشت. در نظر داشته باشيد كه در يك مكالمه تلفني تنها يك طرف هزينه آن را مي‌‌‌پردازد نه هر دو طرف. اين مهم را نيز در نظر بگيريد كه در يك مكالمه يك دقيقه‌اي حرف‌‌هاي بيشتري مي‌‌‌توانيد بزنيد. البته اين بعد اقتصادي قضيه است. از نظر بعد اجتماعي نيز شنيدن صداي هر دو طرف مي‌‌‌تواند در روابط بين دو فرد تاثيرات روحي مثبتي داشته باشد.
نتيجه و مقايسه
همانطور كه مشخص شد مكالمه پيامكي مثال ما در صورتي كه با حروف لاتين انجام شود 2664ريال و در صورتي كه با حروف فارسي انجام شود حداقل 1068 ريال هزينه در بر خواهد داشت. حال اگر همان مكالمه به شكل صوتي انجام شود تنها يكي از طرفين مكالمه هزينه آن را كه 450 ريال است را پرداخت مي‌‌‌كند.
در نتيجه همانطور كه مشاهد مي‌‌‌كنيد يك دقيقه مكالمه صوتي خيلي ارزان‌تر از يك دقيقه مكالمه پيامكي است. علاوه بر آن همانطور كه گفته شد ارسال و دريافت پيامك علاوه بر عوارضي همچون خستگي انگشتان (به خصوص در پيامك‌‌هاي فارسي) مشكلاتي همچون دريافت نكردن، دوبار ارسال شدن، نصفه ارسال شدن و مشكلات ديگري بسته به اخلاق و فرهنگ متفاوت كاربران پيش روي آن‌‌ها قرار مي‌‌‌دهد. در پايان براي آنكه آخر ماهي خوب و اعصابي راحت در هنگام دريافت قبض تلفن همراه داشته باشيد بهتر است به همان تيتر گزارش مراجعه كنيد. زنگ بزن، پيامك نزن!
 شنبه 16 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن